Column Ewout Hogendoorn: Automatisering helpt de krachten te bundelen

12 september 1998 | Redactie

In de beginjaren van de computer waren 'slechts' zestien handelingen nodig om 2 + 2 op te tellen. De wetenschappers stonden te juichen. Later begonnen accountants te huilen van emotie toen ze het eerste spreadsheet zagen. Daarmee konden zij in een paar uur doen waarmee ze normaal drie dagen bezig waren, als zij tenminste die tweeënhalve dag niet meetelden die ze nodig hadden om de computer te starten; als ze de juiste opdracht voor het programma wisten; als ze geen uren nodig hadden om erachter te komen dat op een bepaalde plaats een komma moest staan in plaats van een punt. Ook nu vraagt de software nog veel 'omslachtige' handelingen van de gebruiker.

Overheidsbemoeienis

Hôteliers hebben zich lang - langer dan in veel andere branches - kranig geweerd tegen de digitale tijdverkwisting, maar de laatste paar jaar zijn met name de ketenhotels de computer steeds beter in hun activiteiten gaan integreren. De 'yield management systemen' van Mariott en Sheraton lijken werkelijk een goed handvat te bieden bij het optimaal bedienen van de gasten. In Amsterdam draait nu het Horeca Managementinformatiesysteem 'HMA'; ons bureau verzorgt het beheer. Het heeft vijf jaar gekost, maar het werkt. Jammer genoeg zijn de kleine hôteliers maar niet over de streep te krijgen.

Ik heb het meestal niet zo op overheidsbemoeienis, maar in dit geval ben ik een voorstander. De gemeentelijke overheden zouden een grote bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van het toerisme naar hun plaats: zij moeten de krachten van de kleine hôteliers zien te bundelen door het ondersteunen van automatisering. In Brussel zijn ze inmiddels erachter gekomen dat de kleine hotels van groot belang zijn voor een stad. Nu is daar de regel ingevoerd dat er geen hotels meer mogen worden gebouwd met meer dan twintig kamers, want de toeristen - maar ook veel zakelijke bezoekers - schreeuwen om een ’klein aardig hotelletje’.

Een eerste effectieve aanzet tot het bundelen van de krachten van kleine hotels in steden is het systematisch en van bovenaf helpen met het bedenken en invoeren van een informatie-uitwisseling; daarvoor is automatisering noodzakelijk. Wanneer dit zou worden aangepakt, gebeurt er iets dat essentieel is: de kleine hôteliers worden wakker geschud uit het tijdperk van Vrouw Holle (zij komen dan uit het stadium waarin automatisering wordt ervaren als het moeten doen van zestien handelingen om 2 + 2 op te tellen), en zij krijgen het besef opgedrongen dat het van belang is te weten wat ’anderen’ doen.

Auteur: Ewout G. Hoogendoorn,

managing director van Horwath Consulting in Voorburg

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: