Column Ewout Hoogendoorn: Hotelsector kent geen concurrentie, zegt EIM

13 februari 2006 | Redactie

Inspiratie voor een column is nooit een probleem; die valt dagelijks op mijn bureau. Het EIM heeft bijvoorbeeld een onderzoek gedaan en een ranglijst opgesteld waarin het midden- en kleinbedrijf in 58 sectoren gerangschikt is naar concurrentiedruk. Zoals u natuurlijk al had verwacht (!?) is de logiessector de sector met de minste concurrentiedruk. In andere sectoren is de concurrentiedruk groter; in het goederenvervoer over land het grootst, maar ook groter in de bouw, detailhandel, uitzendbureaus, kunststofindustrie, architectenbureaus, kunsten en tuinbouw. Hoe zijn ze tot een dergelijke conclusie gekomen? Dat wordt gelukkig goed uitgelegd in het rapport: ze hebben het aloude concurrentiemodel van Michael Porter opgediept en naar eigen inzicht uitgebreid, zodat er geen vier, maar zes factoren van invloed zijn op de concurrentiedruk in een sector. Per factor hebben ze aan 4500 bedrijven twee vragen gesteld: 1. over de waargenomen concurrentiedreiging en 2. over de invloed van de kracht op winstgevendheid. De antwoorden hebben ze op onnavolgbare wijze ingevuld in de formule:

Het resultaat is de genoemde scoringslijst! Wat willen ze daar nou mee? Het is gelukkig geen dik rapport dus ook daar ben je gauw uit: EZ wil aangetoond zien dat waar de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) veel werk heeft verricht, de concurrentiedruk groot is. Waar dat niet het geval is, bestaat logischerwijze weinig concurrentie. De logiessector staat dus helemaal onderaan. Of bovenaan; het is maar hoe je die lijst ziet. Relatief weinig concurrentie betekent dus dat je makkelijker ongestraft een hotel kunt openen dan, bijvoorbeeld, een schoenenwinkel, of een makelaarskantoor. Doorgeredeneerd betekent zoiets dat er eigenlijk nog veel te weinig hotelkamers zijn. Dat klinkt mij, als onderzoeker, natuurlijk als muziek in de oren, want dan moeten er weer meer haalbaarheidsstudies worden gedaan. Maar waarom hebben we dan zo vaak een negatieve conclusie?

In een ander tijdschrift las ik een andere - wat sympathiekere - interpretatie van dit rapport. De hotelsector zou juist een heel sterke en gezonde sector zijn, want gasten zien de prijs als een maatstaf voor kwaliteit. Door de aangeboden verscheidenheid van diensten zouden de prijzen geen goed middel zijn voor concurrentie, het gaat meer om de waargenomen kwaliteit die zich uitdrukt in de prijs! Wel heb ik ooit! Dat moet dan weer van een buitenstaander komen. Als je er nog eens goed naar kijkt, is het natuurlijk heel erg waar. Laten we die onnozele formule vergeten en gewoon de conclusie van dit rapport luidkeels de wereld in schreeuwen. Kopietje naar de NMa, dan snappen ze misschien beter dat informatie-uitwisseling tussen hotels weinig helpt om prijsafspraken te maken, integendeel. Het rapport geeft daarmee - onbedoeld waarschijnlijk - onverwachte steun aan wat velen reeds hebben geroepen in de hotellerie, maar zelden waargemaakt: als een hotel laag bezet is, helpt het niet om te stunten met de prijs. Klanten gebruiken het prijsinstrument heel anders, namelijk als kwaliteitsmaatstaf. Dus lagere prijs, lagere kwaliteit. Wetenschappelijk (?) bewezen vanaf nu.

HM302006

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: