Column Hans van Spronsen: bedankt

2 juni 2005 | redactie

Gastvrijheid is een volledig doorgeslagen containerbegrip in onze samenleving. Als je op internet deze zoekterm intikt, krijg je maar liefst 173.000 'hits'. Na 5.253 verschillende definities van gastvrijheid ben ik maar gestopt met zoeken. Van toevoegingen als Finse, Oostenrijkse en Zeeuwse, werd ik naar originele, geestelijke en christelijke gastvrijheid geslingerd. Natuurlijk ook traditionele en authentieke; vervolgens grenzeloze, warme en zakelijke. Ik zou zo nog wel twintig A4'tjes door kunnen gaan.

Het is een opvallend verschijnsel in een samenleving die met name de politiek verwijt onduidelijk te communiceren. Weet u dan wat Norbertijnse gastvrijheid is? Of het verschil tussen Nederlandse gastvrijheid en Hollandse gastvrijheid? Ik heb geen idee.

Ik weet wel dat gastvrijheid veel te maken heeft met het managen van de verwachting. En dat hierbij de communicatie een belangrijke rol speelt. Als je gebruik maakt van onduidelijke begrippen, wordt het ingewikkeld om aan de verwachting van de gast te voldoen. Daarnaast leidt het hanteren van dergelijke onduidelijke begrippen alleen maar af van het wezenlijke van gastvrijheid. Dan wordt gastvrijheid - gelijk aan zoveel andere facetten van onze samenleving - tot iets groots en moeilijks gepromoveerd.

Kort geleden was ik in het binnenland van Turkije en ging ik eten in een klein dorpje ver van de toeristische gebieden. Dit werd voor mij een bijzondere ervaring. Nadat ik van een uiterst smakelijke maaltijd had genoten, werd ik door de hele familie van dit bedrijf langdurig uitgezwaaid. Het voelde bijna aan alsof ik voor lange tijd van mijn familie gescheiden werd. Eigenlijk een heel simpel gebaar. Misschien zou je zo altijd afscheid moeten nemen van een gast.

Terug in Nederland begon het gewone leven weer. Ik ging weer aan het werk, deed de boodschappen en ging uit eten. Maar de zwaaiende Turkse familie bleef in mijn hoofd zitten. Na een aantal dagen kwam ik bij de bakker. Ik kreeg mijn brood en na het afrekenen zei de winkelbediende: 'Dank u wel voor uw bezoek.' Goed, zij zwaaide me niet uit, maar ik kreeg er wel een warm gevoel bij.

Misschien zijn wij dit soort kleine aspecten van gastvrijheid wel vergeten omdat het allemaal zo moeilijk is gemaakt. Gastvrijheid, of hoe je het verder ook noemt, betekent in mijn ogen erkenning en aandacht geven aan een ander. Eigenlijk zou ik continu een brok in mijn keel moeten krijgen van gastvrijheid. Minimaal een heel goed gevoel. Fijn dat u ons bedrijf heeft uitgekozen - als ik binnenkom - en ja, ik zou het op prijs stellen als ik wat vaker gewoon oprecht bedankt werd voor de klandizie. Ingewikkelder hoeft voor mij gastvrijheid niet te zijn.

HM302005

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: