Column Hans van Spronsen: de echte beleving is onbetaalbaar

22 december 2005 | redactie

Het ultieme of het extreme; dat zijn termen die wij steeds meer in onze samenleving tegenkomen. Niets kan meer gewoon; alles moet in een overtreffende trap. Gewoon is uit, buitengewoon is 'cool'. We moeten alles kunnen en mogen niks missen als het maar uniek en bijzonder en speciaal is. Welkom in de beleveniseconomie van de 21e eeuw. 'Beleven is leven', luidt ons motto. Althans dat lijkt zo, als we televisie kijken, naar de radio luisteren of de krant lezen. 'One stop shopping', 'one stop recreation' en 'one stop living'. We hebben simpelweg voor de gewone zaken geen tijd meer, want we moeten beleven.

Zijn wij calvinisten echt zo veranderd in zo’n korte tijd? Of wordt een klein fenomeen bespottelijk uitvergroot? Geldt het bovenstaande enkel voor een kleine groep in onze samenleving? Naar mijn ervaring beleven wij Nederlanders te veel in relatie tot de hoeveelheid geld die we moeten betalen. We leven daarbij helemaal vanuit de beleving van ons budget. Stel: je kan een kaartje kopen voor de WK-finale tussen Duitsland en Nederland. Dat kaartje kost dan waarschijnlijk zo'n 3000 euro. In mijn beleving voor veel voetballiefhebbers een ultieme ervaring. Kijk je dan naar de uitgave van 3000 euro, of naar het feit dat je over 30 of 40 jaar nog weet wat er gebeurde - en dat jij er bij was. Over 40 jaar genomen, is dat jaarlijks slechts 75 euro.

Maar zo moet je natuurlijk helemaal niet denken. Deze ervaring is voor menig voetballiefhebber wat een Petrus is voor een wijnliefhebber. Of een maaltijd bij El Bulli voor een 'culi'; misschien wel een overnachting in uw hotel voor mij. Het gaat er om dat je van iets gewoons iets speciaals weet te maken.

Het gaat nu eenmaal om de pure beleving. Een echte beleving is een herinnering voor altijd. Dus in onze marktbenadering dienen wij meer dan ooit ons te realiseren dat wij ons dienen te concentreren op de belevenis van onze gast. Zelfs slapen is misschien niet meer gewoon slapen. Wat dat betreft is de Hastens-kamer een goed voorbeeld. Waarom gaan we niet een samenwerkingsverband aan met bijvoorbeeld Auping. Zo wordt slapen iets bijzonders. Of zoiets nostalgisch dat je bed wordt opengeslagen als je beneden in het restaurant dineert. Of dat je bij de reservering je muziekkeuze moet aangeven en als je dan op je hotelkamer komt, je favoriete muziek wordt gedraaid. Of dat je bij je reservering het type beddengoed mag kiezen? Kortom je product zo attractief maken dat ik misschien zelfs alleen al voor het slapen uw hotel kom bezoeken. Gewoon om het te beleven.

HM302005

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Ondernemen
Zelfs nu het hotel vol dankzij online marketing 

Nu de nabijheid is vervangen door (gepaste) afstand, is het meer dan ooit belangrijk om contact te onderhouden met je doelgroep. Daar zijn verschillende online mogelijkheden voor, maar e-mailmarketing is een uiterst effectief instrument gebleken. Terwijl veel hotels door een diep dal gaan, heeft ...

Horeca naar de stembus deel zes: ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: