De televisie als marketinginstrument

Auteur: Redactie
Technologie 23 juni 2007
De televisie als marketinginstrument

Een hotelkamer zonder een televisietoestel is bijna ondenkbaar. Tegenwoordig is ook toegang tot het internet min of meer een vereiste. Net nu de meeste hoteliers dit 'op orde' hebben - de digitale snelheid is soms lastig bij te houden - is er weer iets nieuws: interactieve digitale televisie.

Internet is weliswaar volledig geïntegreerd, maar blijft toch vooral een individueel gebeuren; veel websites zijn zo specifiek gericht op een bepaald interessegebied, dat zij enkel 'solitaire' bezoekers kunnen boeien. De tv daarentegen, is een geheel ander medium: vaak zitten meerdere mensen naar hetzelfde programma te kijken. Televisie is gezellig; een computer is vooral nuttig. Een pc staat voor zelf zoeken; de tv presenteert entertainment en informatie op een zilveren blaadje. In hoeverre is het wenselijk dat deze huiselijke televisie met een pc integreert?

Gepriegel

De gewone mogelijkheden als tv-kijken en pay-tv blijven natuurlijk bestaan, maar via de normale afstandsbediening kan de gast - via een Windows interface - ook overschakelen naar het internet en de computertoepassingen. Hij heeft hiervoor slechts een wachtwoord nodig dat te verkrijgen is via de receptie.
Natuurlijk ligt het verstrekken van internetmogelijkheden, zoals e-mail, op het terrein van dienstverlening; met web-tv kan dat dus. Het wordt alleen wat lastig als de letters via de afstandsbediening moeten worden ingetypt. Het is maar de vraag of oudere gasten gecharmeerd zullen zijn van de priegellettertjes op de afstandbediening. Een toetsenbord als afstandsbediening kan soelaas bieden, en met een cursor zou een toetsenbord op het tv-scherm kunnen worden gebruikt.  

Martijn Waldram van Planet Digital Benelux (een ervaren multimediaprovider met een duidelijke visie op gepersonaliseerde, interactieve dienstverlening voor consumenten thuis en in hotels) heeft veel hotels in zijn portefeuille die web-tv aan hun gasten bieden. ‘Speciaal voor de hotelgasten die geen beschikking hebben over een laptop, is internettoegang via de tv een uitkomst,' stelt Waldram. 'Lekker vanuit het comfortabele bed internetten en e-mailen. We positioneren onze diensten dan ook altijd als een gemakkelijke manier van internet.’
Over de prijs die een hotelier aan een dergelijke dienst moet hangen, is Martijn Waldram vrij nuchter: ‘We adviseren de hotelier altijd om slechts een gering bedrag in rekening te brengen. Zo blijft het een leuke dienst. Belangrijker is, dat de hotelier beseft dat hij van zijn tv een echt marketinginstrument kan maken. Voor zichzelf (dienstenaanbod, shopping, promo’s) en voor eventuele partners die bijvoorbeeld kunnen adverteren. Er zijn buiten web-tv zo veel meer mogelijkheden waarmee je als hotelier de tv kunt personaliseren, zodat je gasten een op maat gesneden dienstenpakket kunt aanbieden; hetgeen Planet Digital doet.’

Enhanced

Web-tv en de mogelijkheden van deze vorm van interactiviteit verdienen enige verdieping. Zo is er een onderscheid tussen ‘enhanced’ televisie en echte interactieve televisie. Bij ‘enhanced’ is er alleen sprake van extra informatie die kan worden opgevraagd. Bij echte interactiviteit is er sprake van een retourpad, met behulp waarvan de kijker bijvoorbeeld mee kan doen met een quiz, een stem kan uitbrengen of informatie kan aanvragen bij een adverteerder. In Frankrijk en in Spanje worden interactieve applicaties ontwikkeld op het gebied van spelletjes, teleshoppen en telebankieren. In het Verenigd Koninkrijk kwam het commerciële Sky erachter dat de mogelijkheid om via de tv weddenschappen af te sluiten, flink aansloeg bij de gokbeluste Britten. Inmiddels levert dit meer dan de helft van de omzet op. Het is daarom voor programmamakers interessant om extra informatie te verstrekken bij het lopende programma. Bij een sportwedstrijd kan het bijvoorbeeld gaan om gegevens over de verschillende clubs en spelers of statistieken. Bij een kookprogramma kan dat een lijst van ingrediënten zijn en de receptuur. De mogelijkheden zijn eindeloos en worden uitsluitend begrensd door de fantasie van de 'marketeers' die zich hiermee bezig zullen houden. Hierbij zal de 'content' dan wel speciaal voor het tv-scherm ontwikkeld moeten worden, of tenminste grafisch aangepast, want een televisie heeft een heel ander beeld dan een pc.

Gasten

Een en ander hangt enigszins van uw gasten af.  Heeft u bijvoorbeeld voornamelijk zakelijke gasten binnen uw deuren, dan is het aanbieden van web-tv leuk, maar slechts voor erbij. Zakelijke reizigers hebben vaak zelf een laptop bij zich en interesseren zich meer voor de internettoegang die de hotelier biedt.  Zo hield Hospitality Services (voorheen Swisscom Eurospot) in 2006 nog een uitgebreid onderzoek onder 600 hotelgasten. Op basis van de uitkomsten introduceerde het bedrijf een nieuw breedbandprogramma bij 2300 partnerhotels in heel Europa. Het nieuwe scala aan diensten loopt nu van de 'Quick Check' (simpelweg e-mail lezen en iets op het web opzoeken) tot de 'Premiumservice' (een grote bandbreedte en robuuste interactieve webtoepassingen). Naast het simpelweg bijhouden van e-mail en surfen op het web, willen hotelgasten steeds vaker indrukken vastleggen, en afbeeldingen, muziek en videobeelden met anderen uitwisselen op interactieve platforms.  

Een Nieuwe roomservice

Wie de gast allerlei gemakken wil voorschotelen op de hotelkamer, zal moeten beginnen bij het begin, ofwel de basis.  Avit Systems voert haar projecten uit op grond van specialistische en selecte partnerships, waarbij kennis en ervaring met betrekking tot het internet protocol (IP) en het samenvoegen van data, spraak en video centraal staan. Het aanbieden van webtv of Video on Demand is volgens Ronald Kraanen, algemeen directeur, dan ook slechts een onderdeel van de verschillende vormen van communicatie waar de hotelier mee te maken heeft én wat hij zijn gasten zou kunnen aanbieden. ‘IP integreert naadloos alle bestaande media en communicatiemiddelen van vandaag, of het nu gaat om voicemail, e-mail, faxverkeer, televisie, film on demand, internet, of (mobiele) telefoons. Wij bouwen hiervoor netwerken en leveren de gewenste combinatie van mogelijkheden. Als hotelier heb je één netwerk. Via dat netwerk kun je naast nieuwe gastenservices bijvoorbeeld hotel-, evenementen- en ‘billing’-informatie,  webtv en video on demand, maar ook gewoon nog steeds analoge tv én digitale tv bieden. IP is heel schaalbaar; je kunt alle vormen van functionaliteit één voor één aansluiten. Zelfs de integratie van gewenste kamertemperatuur en/of persoonlijke voorkeur met betrekking tot de kamerverlichting is daarbij mogelijk. Het gaat erom dat je als hotelier weet wat jouw type gast wenst of verwacht.  En uiteraard wat voor service je er zelf mee wilt bieden.  Het voordeel van dergelijke combinatiemogelijkheden is dat de hotelier de wensen van de gasten kan vastleggen door middel van voorkeurinstellingen. Deze kunnen worden opgeslagen en bij een eventueel volgend verblijf gemakkelijk opnieuw worden aangeboden voor elke willekeurige kamer. De gast zal zich hierdoor eerder ‘thuisvoelen’. Immers, alleen het type film dat hém interesseert wordt aangeboden, evenals alleen die zenders die híj interessant vindt of zelfs specifieke zenders uit het land van herkomst. De mogelijkheden die er zijn op het gebied van IP-televisie vormen een nieuwe vorm van roomservice.’  

Volgens Ronald Kraanen zijn de belangrijkste argumenten om te investeren in zo'n gecombineerde infrastructuur, naast nieuwe vormen van gastenservices, de grote efficiencyvoordelen, die uiteindelijk zullen leiden tot een substantiële kostenbesparing, een betere bereikbaarheid (zowel in- als extern), en een keur aan specifieke nieuwe gebruiksmogelijkheden, die op hun beurt weer zorgen voor belangrijke toegevoegde waarde voor de gasten.

Keuze

Het combineren van verschillende diensten is ook voor Quadriga Benelux BV een duidelijk handelsmerk. Met het geïntegreerde 'inroom infotainment systeem' Genesis kunnen hotelgasten in de rustige omgeving van hun kamer bijvoorbeeld via de tv kiezen uit zeer recente films in diverse talen, breedband internet verkrijgen via hun laptop, en gebruik maken van diverse hoteldiensten, zoals de wekservice en een rekeningoverzicht.

‘Wij zijn constant bezig met het ontwikkelen van Genesis, om zo steeds meer diensten te kunnen bieden aan de hotels,’ zegt Michaela van Riel, van Quadriga Benelux BV. Ook zij onderstreept dat kostenbesparing voor de hotelier een belangrijk punt is. ‘Wat ook kostenefficiënt werkt en extra inkomsten genereert, is "laptop-connectivity"; een dienst die wij ook via Genesis aanbieden. Een recente nieuwe ontwikkeling op het gebied van laptop- connectivy is "wired to wireless roaming". Nieuwe ontwikkelingen in dit kader zijn de toenemende vraag naar bandbreedtemanagement, en het betalen voor laptop-connectivity met de creditcard. Een andere trend die opvalt, is dat hoteliers steeds meer overschakelen naar lcd’s.'

Beter dan thuis

VDA Multimedia b.v. ontwikkelt diensten vanuit het uitgangspunt dat de beleving van de hotelgast beter moet zijn dan wat hij thuis gewend is. ‘Dat geldt voor onze interactieve tv-services en vooral voor het primaire tv-zenderaanbod in digitale kwaliteit, zodat het op een LCD-toestel lijkt alsof er een DVD wordt afgespeeld. Helaas laat dit nog in veel hotelkamers te wensen over, door een analoog signaal en een slechte infrastructuur.’

De digitalisering van het tv-signaal op bijna HDTV-niveau garandeert een hoge beeldkwaliteit. Is het signaal in een hotel niet goed, en verwisselt een hotel zijn CRT-tv’s voor LCD’s, dan zal de slechte beeldkwaliteit des te meer opvallen. Waar VDA vooral de nadruk op legt, is de op maat gesneden 'conference content', met gebruik van actuele opnames, door het toepassen van door het bedrijf gewenste grafische vormgeving en door integratie met uitzendingen of websites. Zulke conferencecontent kan zelfs uitgezonden worden naar een geselecteerd aantal hotelkamers, zodat alleen de betrokken gasten dit te zien krijgen. Inspelen op de herkomst van de gast is zeker een aanrader volgens VDA. Het bedrijf ontwikkelt daarom de dienst van 'guest profiling': de posities van de zenders wordt bepaald aan de hand van de nationaliteit van de ingecheckte gast. Kortom, een Italiaanse gast krijgt als eerste Rai Uno te zien in plaats van Nederland 1.  

Optimaal benut

Een gebruiker kan via zijn tv rechtstreeks contact maken met andere aanbieders van diensten, zoals shopping, muziek en video. Als zijn digitale ontvanger voorzien is van een harde schijf, weerhoudt niets hem ervan om muziek en video's te downloaden; los van de audio en pay-per-view diensten die de kabelmaatschappij levert. Om maar te zwijgen over andere interactieve diensten die zowel kabel- als satellietexploitanten zullen aanbieden: impuls-PPV (pay-per-view), NVOD (Near Video On Demand) en uiteindelijk VOD (Video On Demand).
Karin Veltmeijer van Hirschmann Automation and Control B.V. : ‘De systemen om de regie over het televisieaanbod in eigen hand te nemen, verschillen in techniek. Zij hebben gemeen dat zij de hotelier in staat stellen de tv optimaal te benutten. Als professionele en servicegerichte organisatie wil een hotel de gasten nu en in de toekomst uiteraard ook het beste bieden op het gebied van tv-ontvangst. Met de ontvangstsystemen van Hirschmann is het mogelijk - door een mix van satelliet, Digitenne en/of kabel, en het invoegen van eigen content (denk aan een filmkanaal waarmee extra inkomsten gegenereerd kunnen worden) - een programmapakket aan te bieden dat afgestemd is op de gasten. Of de hotelier nu tv over een conventioneel coaxnetwerk of  over een datanetwerk (IP) wil realiseren, hij kan zich laten adviseren door een specialist van Hirschmann die zich dagelijks met deze materie bezig houdt.’

Wat is wat?

Video on Demand (VOD)

De gebruiker kan - op het moment dat hij het wil - een video bekijken die opgevraagd wordt via een netwerk. Voordeel: de gebruiker kan nagenoeg ogenblikkelijk een film bekijken. Nadeel: er wordt tijdens de film 2 MHz bandbreedte gereserveerd voor een klant. Als er zeer veel vraag is, zal de capaciteit van het netwerk vlug opgebruikt zijn.

Near Video on Demand (NVOD)

Hierbij sturen de zenders de video in meerdere kanalen via breedbandnetwerken. Verschillende kopieën van eenzelfde programma worden over korte tijdsintervallen (typisch 10 tot 20 minuten) uitgestuurd. De gebruiker kan dan om de 10 of 20 minuten beginnen met het bekijken van het programma. Voordeel: er hoeft niet in een bandbreedte te worden voorzien per gebruiker. Nadeel: keuze van de x-minuten is belangrijk om succes te hebben (15 minuten blijkt aanvaardbaar te zijn); kanalen worden bezet door films die soms niet worden bekeken.

impuls PPV (pay-per-view)

Met het begrip pay-per-view (PPV) wordt bedoeld dat de kijker betaalt per keer dat hij kijkt. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld speelfilms of sportevenementen worden uitgezonden.

walled garden content

kijkers kunnen dan alleen speciaal voor dit doel gemaakte pagina's bezoeken.

HM302007

Overig nieuws