Dutch Cuisine: Juist nu is een kortere keten belangrijk

1 juli 2020 | Thijs Jacobs
Dutch Cuisine: Juist nu is een kortere keten belangrijk

Dutch Cuisine zal steeds breder gekend en gewaardeerd worden, denken Monique Mulder en Marjan Pijnenburg, bestuursleden van de stichting die de Nederlandse eetcultuur weer op de kaart zet. “Zeker nu is het belangrijker dan ooit om gezonde gerechten met een bekende herkomst aan te bieden. Korte ketens zijn wenselijk, niet alleen vanwege de voedselkilometers, maar ook voor het in stand houden van een gezonde biotoop”, aldus Pijnenburg.

De (hotel)restaurants en cateraars die zich al bij Dutch Cuisine hebben aangesloten delen het gedachtegoed. “En met het delen van die visie beginnen we bij de basis, bij het onderwijs”, zegt Mulder. “Dat zijn de chefs van de toekomst, het zijn de change-agents. Iedereen kijkt naar wat de chefs serveren en dat wordt opgepakt; daarom is onderwijs zo ongelofelijk belangrijk. Inmiddels worden er jonge koks opgeleid bij drie ROC’s en organiseren we samen met KHN verschillende inspiratiesessies. Het is jammer dat veel koks nog worden opgeleid met de Franse keuken als basis, en dat ze vaak ook nog aanleren om uit pakjes te koken. Dutch Cuisine staat voor lokaal en eerlijk, met producten uit het seizoen.”

Liever lokaal

Dutch Cuisine werkt met vijf principes, die zijn gebaseerd op het gedachtegoed van SVH Meesterkok Albert Kooy. Ferdie Olde Bijvank, voorzitter Dutch Cuisine: “Deze vijf principes dragen bij aan een beter welzijn voor mens en dier en een lagere belasting van het milieu. Via eerlijke en veelzijdige gerechten op het bord laat Dutch Cuisine zien hoe het anders kan. Eten volgens het seizoen met groenten in de hoofdrol en zoveel mogelijk van Nederlandse bodem. Door te kiezen voor biologische producten en minder vlees en vis. Dit alles zodat er in de toekomst nog steeds een leefbare aarde is voor de volgende generaties.”  

Om die principes uit te dragen zijn er samenwerkingen met bekende en minder bekende chefs, die ambassadeurs zijn voor de stichting. Mulder: “Eén daarvan is Werner Zuurman, een autodidactische chef die op Terschelling eigenaar is van hotel-restaurant Caracol en restaurant De Bras, waar hij ook achter de pannen staat. Werner verbouwt zijn eigen bloemen en kruiden in het bos en gebruikt voornamelijk lokale ingrediënten, zoals oesters van het Wad, maar ook kokkels, mosselen en vis uit de Waddenzee of kooieend, een lekker duinkonijntje of lam van het eiland. Alles met aandacht voor het juiste seizoen en respect voor de natuur. In Drenthe hebben we nog zo’n geweldige ambassadeur: Wyncko Tonckens, eigenaar van De Jufferen Lunsingh in Westervelde. Dat is een hotel met een Dutch Cuisine restaurant, in een prachtig landhuis midden in de bossen van Drenthe. Chef-kok Jelle Huitema gebruikt zoveel mogelijk producten uit de eigen streek, ook vaak uit de eigen kruidentuin en moestuin. Daarnaast hebben ze er zelfs een eigen boomgaard met oude fruitrassen, een bessentuin en eigen vee. Ook daar is het menu ieder seizoen weer anders, door wat de natuur ons geeft.”

Inspiratie voor professionals en consumenten

Inmiddels is Dutch Cuisine al goed bekend bij de professionals binnen de horeca, maar is de tijd aangebroken om de consument ook aan de beweging te binden. “In juli is de consumentenwebsite naar verwachting klaar”, aldus Pijnenburg. “Natuurlijk heeft het ‘food-toerisme’ vanwege de uitbraak van corona een flinke klap gekregen, maar we kunnen de Nederlanders wel laten zien wat hun eigen land aan culinair genoegen te bieden heeft. De regionale toeristische partners, zoals VisitBrabant in Noord-Brabant, doen hun werk goed. In Noord-Brabant hebben we een aantal persreizen gehad, waarna het balletje is gaan rollen. NBTC is ook zo’n partner die veel voor ons betekent. Al die toeristen en consumenten die lezen over Dutch Cuisine, kunnen straks via onze website en die van BookDinners een tafel reserveren bij een restaurant naar keuze. We bieden ook Dutch Cuisine routes aan met verhalen van chefs, producenten, cultuur- en opiniemakers. Per streek wordt de consument verrast met leuke en interessante wetenswaardigheden en locaties die ze kunnen bezoeken zoals een Dutch Cuisine restaurants of een streekproducent. Dankzij zo’n route leren de deelnemers over de rijkdom van de natuur, maar ook over de bodemsoorten. We weten allemaal dat de asperges het in Limburg goed doen, maar waardoor komt dat? Dat voedt de nieuwsgierigheid en nodigt uit om die asperges te gaan proeven wanneer de route in Limburg plaatsvindt. We doen echter meer; we hebben ambassadeurs die kookworkshops organiseren voor jonge kinderen, waarna ouders en kinderen de gerechten na bereiding samen opeten. Geweldig is dat. Maar ook de professional kan nog veel leren; niet voor niets organiseren we de inspiratiesessies voor koks. Veel van hen hebben op de opleiding wel geleerd hoe ze vlees op verschillende manieren kunnen bereiden, maar voor groenten is nooit veel aandacht geweest. Die gooien ze - bij wijze van spreken - zo het kokende water in. De nieuwe generatie Dutch Cuisine chefs die op dit moment wordt opgeleid, koken met respect voor mens, dier en milieu en geven groenten een hoofdrol. Ook zie je al in een aantal restaurants dat er veel meer aandacht is voor lokaal en meer plant-based eten. Ook bij restaurants die nog niet bij ons zijn aangesloten.”

We willen geen monocultuur in Nederland

We leren dus gezonder te eten, met respect voor de natuur. Is dat dan kostentechnisch wel te doen? Mulder: “Dat kan zeker voor een betaalbare prijs, mits je met de seizoenen meekookt. Let er ook op dat je alles van de groenten gebruikt; want we willen het liefst zo weinig mogelijk ‘waste’ zien. De schillen van asperges kun je bijvoorbeeld uitstekend gebruiken voor de soep, of je kunt ze frituren, zodat ze als garnering kunnen dienen. Lokale producten uit het seizoen zijn vers en veel beter van smaak dan producten die van ver weg komen. Uiteindelijk gaat het erom dat de betere en gezondere keuze gemakkelijker wordt gemaakt; daar is de overheid ook al langere tijd mee bezig. Het is ook van belang dat we de biotoop in stand houden; er dreigt binnen de landbouw een monocultuur te ontstaan van slechts enkele soorten appelen, aardappelen en dergelijke, terwijl er een grote rijkdom aan variëteiten bestaat. Uiteindelijk is het één groot circulair gebeuren; als je een onderdeel in het geheel verandert, zal de hele schakel veranderen. Mede daarom willen we de jonge mensen nu opleiden, zodat we een verandering teweegbrengen. Het is trouwens wel mooi om te zien dat er, ondanks de crisis, aanmeldingen binnen blijven komen bij Dutch Cuisine. De horecaondernemer merkt toch dat het inzetten van goede marketing heel belangrijk is, en dat Dutch Cuisine daar heel goed bij past.”

Meer info over de Dutch Cuisine routes vind je op www.dutch-cuisineroutes.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Hotelketens
Erwin M. Bruyn wordt Country Manager bij Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality herstructureert haar merkenportfolio. In de toekomst wordt het traditionele merk Steigenberger Hotels & Resorts gecombineerd met het lifestyle merk Jaz in the City om samen het nieuwe 'upscale' segment te vormen. Hierdoor wordt het mogelijk om gezamenlijke synergi&eu ...

Achtergronden
14 jaar geleden in Hospitality Management; Robert Kranenborg

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2007. Een interview met Robert Kranenborgh. In 2007 chef van het met e ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Internationaal
Edition Hotels opent 8 hotels wereldwijd

Edition Hotels kondigt haar verdere internationale uitbreiding aan richting eind 2022, met de geplande opening van acht nieuwe accommodaties verspreid over drie continenten. Onder de nieuwe openingen bevinden zich locaties in Rome, Madrid, Dubai, Reykjavik, Tampa, Doha, Mexico's Riviera Maya ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: