Ewout Hoogendoorn: Ontketenen is een illusie!

1 juni 2015 | Ewout Hoogendoorn

Lucas Petit is de Hans Kazàn van de Nederlandse hotellerie. Heel knap laat hij zijn gasten denken dat ze in een uniek hotel zijn beland, dat geen deel uitmaakt van een hotelketen 'of zoiets'. In feite bouwt hij daarmee de moderne hotelketen, waarin de banden misschien wel hechter zijn dan in welke andere keten dan ook. In december 2011, met een follow-up in december 2013, heeft Horwath HTL een onderzoeksrapport uitgebracht over het ketenaanbod in de Nederlandse hotellerie. De zichtbare, ouderwetse, hotelketens wel te verstaan. De ketenbinding was gegroeid in die twee jaar van 61 naar 65 procent. Wellicht doen we dit jaar weer eens een update en kunnen we zien of die binding nog sterker is geworden. Maar misschien zijn de andere invalshoeken die in deze uitgave van HM worden gekozen wel veel interessanter om na te gaan.

De – voor de gast onzichtbare – ketens bijvoorbeeld in de 'supply chain'. Bedrijven als Accor, NH, Fletcher, maar ook easyHotels hebben zich daar volop mee beziggehouden. Verschillende van de inkooporganisaties van ketens verkopen nu hun diensten ook aan individuele hotels, en sommige zelfs aan andere ketens. Waarom ook niet? 'Sharing economy is the buzz'. En dat geldt ook aan de 'zichtbare' kant van de hotelketens, waar de online tour agents als Booking, Expedia en Trivago hun eigen ketens vormen. Vanuit dat perspectief worden hotelketens steeds meer ontdaan van hun 'ouderwetse' rol, namelijk de positie dat de gast de hem bekende keten opzoekt omdat hij daarvan verwacht dat die voldoet aan zijn behoeften. Het lijkt er dan op dat zowel aan de voorkant bij de reservering als aan de achterkant bij de serviceverlening de ouderwetse hotelketens meer en meer worden uitgehold. Toch zie ik dat niet zo. Het is eigenlijk zo dat in de sharing economy steeds méér ketens ontstaan, en ook zichtbaar worden door een intensievere samenwerking. Het gaat niet zozeer om ontketenen, maar juist om een veel slimmere manier van binding van de ketens. 

Social media zijn eindelijk gemeengoed in de hotellerie, mobiele technologie doet razendsnel zijn opmars. Zij vormen nieuwe, informele ketens. Een andere nieuwe keten is Airbnb dat wereldwijd met circa 1 miljoen kamers bijna 1,5 keer zoveel kamers als de grootste hotelketen, Intercontinental Hotel Group, aanbiedt. Zijn die kamers echt nieuw, of zijn ze in eerste instantie alleen maar veel zichtbaarder geworden door het nieuwe systeem en is het aanbod daardoor zo snel gegroeid? Deze en de echte hotelketens maken intensief gebruik van steeds meer andere ketens om op slimme wijze meer gasten naar hun locaties te trekken tegen zo laag mogelijke kosten. Het worden ketens van ketens. 'omni channel marketing' aan de voorkant en ‘omni channel procurement’ aan de achterkant! De kunst van de hotelketens wordt het om op het juiste moment het juiste bijpassende gezicht te laten zien en daar de gast mee te binden. Maar ook om daar de meest effectieve kostenstructuur bij te realiseren. Kortom Hans Kazàn, sorry, Lucas Petit in optima forma! 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: