Gabriella Esselbrugge over de maakbaarheid van toerisme

Auteur: Redactie
Toerisme Interview 17 maart 2023
Gabriella Esselbrugge over de maakbaarheid van toerisme

Hotelier Gabriella Esselbrugge zette eigenhandig Giethoorn op de internationale toeristische kaart. In haar Hotel De Dames Van De Jonge ontvangt ze toeristen uit alle windstreken. Ze voelt zich verantwoordelijk voor de omgeving waarin ze onderneemt en is van mening dat toerisme en duurzaamheid twee factoren zijn die uitstekend hand in hand gaan. “Het een hoeft het ander zeker niet uit te sluiten.”

Giethoorn telt ongeveer 2800 inwoners, maar ontvangt jaarlijks honderdduizenden toeristen. Dan is het van groot belang dat de balans bewaakt wordt. Daarin is communicatie van essentieel belang. “In mijn ogen is communicatie een belangrijke vorm van hospitality. Want als je goed aan elkaar uit kan leggen wat er van een ieder wordt verwacht, is er meer begrip voor elkaar. Met de grote verscheidenheid aan culturen die hier in Giethoorn komen, is het van belang dat zowel de inwoners als de toeristen weten hoe ze zich richting onze natuurgebieden en naar elkaar toe het best kunnen gedragen.”

Communicatie

Het uit zich op verschillende manieren. Van het meegeven van een zak en een prikker voor iedere boottrip om zwerfaval uit het water te plukken, tot on- en offline brochures over de verschillende hotspots in de regio om spreiding te stimuleren. “Toeristen uitleggen hoe ze zich moeten gedragen zonder onaardig en ongastvrij over te komen, is soms lastig. Maar we worden er steeds beter in. Tijdens het broedseizoen in het Nationaal Park Weerribben-Wieden is het niet toegestaan om overal rond te lopen, maar in plaats van mensen te vertellen waar ze niet heen mogen, geven we aan waar ze juist wel naartoe mogen.” Alles wordt in het werk gesteld om iedere stakeholder binnen de regio te betrekken bij de belangen van de regio. Gabriella spreekt dan ook over een community als ze het heeft over de ‘destinatie Giethoorn’.

In deze mini-documentaire vertelt Gabriella Esselbrugge over de toegevoegde waarde van hotelsterrenclassificatie op haar hotel

Dat zijn de inwoners, de ondernemers, de natuur en de lokale overheden. “Als je de samenwerking zoekt, zul je op alle vlakken groeien. Het gaat niet altijd in een keer goed, maar juist door met elkaar in contact te komen kan je groeiplannen maken. Dan is het van belang dat je voor ogen hebt waar je in 2040 of 2050 wilt staan. Die plannen zijn er, maar die zullen ook naarmate de tijd vordert aangepast moeten worden aan nieuwe situaties die ontstaan. Corona heeft ook niemand aan zien komen. Maar samen een plan maken, en die plannen blijven toetsen, is essentieel.”

Data

Daarbij is het verzamelen van data van groot belang. Op het moment dat bezoekersstromen bekend zijn, kun je daar als ondernemer op inspelen. “Of als er juist vanuit de bewonersgemeenschap veel klachten zijn over te drukke plekken op bepaalde momenten kun je als community andere ‘points of interest’ ontwikkelen om die bewoners te ontlasten. Data verzamelen is nog altijd lastig. We zijn inmiddels met een nulmeting begonnen en we hebben plekken waar de vaarstromen worden gemonitord, maar waar we naartoe willen is dat we beter kunnen voorspellen. In de zomermaanden hebben we in Giethoorn over het algemeen veel toeristen vanuit Nederland, België en Duitsland. Als je als ondernemer weet wanneer welke groepen toeristen er in welk seizoen komen, kun je beter inspelen op hun behoeften. Ik geloof in de maakbaarheid van toerisme. Chinezen boeken over het algemeen hun reis 6 tot 8 weken van tevoren. Als je weet dat er in deze regio in de zomermaanden voornamelijk Nederlanders, Belgen en Duitsers zijn, is het misschien verstandig campagnes voor de Chinese markt dusdanig in te richten dat er in de zomermaanden minder Chinezen deze kant op komen. Content moet je blijven maken, maar we verleiden de Chinese markt in de zomer om te komen in het najaar.”

Als één aspect naar voren komt na een gesprek van anderhalf uur met Gabriella Esselbrugge, dan is het interesse. “Dat is toch de kern van ons beroep? In de gastvrijheidssector moet je je altijd verdiepen in de gasten die je ontvangt en dat doe je door oprecht geïnteresseerd te zijn in de mensen die je mag ontvangen. We spelen in op de wensen van onze gasten, zonder daarbij het DNA van ons bedrijf uit het oog te verliezen. Je zou als hospitalitybedrijf veel, dan niet alles, in dienst kunnen laten zijn van je potentiële gasten, maar je moet ook de uniciteit bewaken. Het is de reden waarom gasten juist voor jouw hotel kiezen.”

De eigen maakbaarheid

Een kleine twintig jaar geleden ging Gabriella zich interesseren in de Chinese markt. De reismarkt werd toentertijd gedomineerd door de grote operators en groepen Chinezen ‘deden’ Europa in tien dagen waarin de duurste souvenirs werden geshopt en foto’s van de Eiffeltoren, De Zaanse Schans en het San Marcoplein in Venetië mee naar huis werden genomen. Een campagne draaien met alleen een hotel is zinloos. De destinatie Giethoorn werd vermarkt. Met succes. “We voorzagen dat voornamelijk de Chinezen die in de grote steden werkten juist behoefte kregen aan een ontspannen reis naar Europa en dat ze heus wel open stonden om Nederlands voedsel te eten. We wilden ze graag ontvangen, maar wilden ook ons eigen DNA behouden. Wij zijn al drie generaties een familiebedrijf dat graag de connectie behoudt met lokale leveranciers. Hier worden lokale gerechten bereid, maar die hebben we wel laten toetsen door Chinezen. Een mooi voorbeeld van inspelen op de wensen en het behouden van je eigen identiteit. Evenals het feit dat we een ‘minimum length of stay’ van twee nachten hebben. We vinden dat dit gebied niet in een halve dag ‘geconsumeerd’ moet worden. De juiste match zit tussen voldoen aan de wensen van de gasten met behoud van de eigen kernwaarden.”

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws