Happy hour is 'not done'

Auteur: Redactie
Drinks F&B 8 februari 2012
Happy hour is 'not done'

Gezelligheid kent geen tijd. Maar gezellige mensen hebben wel wensen - en stellen eisen. Hoe kan een hotelbar daadwerkelijk bijdragen aan de kwaliteit van een hotel?  De kastelein of bartender heeft het echt niet makkelijk.

Het verschil tussen een cafébar en een hotelbar moet duidelijk te zien zijn. Allereerst behoort het assortiment drankjes in een hotel veel uitgebreider te zijn; de cocktails zijn eigenlijk niet weg te denken. Met een uitgebreid assortiment krijg je ook een internationale uitstraling.

Bovendien is de bediening in een hotelbar wezenlijk anders dan in een cafébar. Dat de bartender in meerdere talen moet kunnen communiceren, is eigenlijk vanzelfsprekend.

Voor wat betreft de inrichting zie je dat hotelbars vlot met de trends meegaan. Hoteliers kijken goed naar wat in de bars van spraakmakende hotels wereldwijd gebeurt en (bijvoorbeeld The Savoy in Londen) en volgen die trendsetters. Je hebt twee verschillende soorten hotelbars: de lobbybar en de klassieke bar in een afgesloten ruimte. De laatste tijd zie je steeds meer een inrichting met een lounge-achtige uitstraling; met gezellige bankjes.

Breek het ijs

Niet alleen met de inrichting, maar ook door de "situering" kan een hotelbar zich onderscheiden; bijvoorbeeld als de bar zich op de bovenste verdieping bevindt en de gasten een prachtig uitzicht biedt.

Ook het aanbod kan een hotelbar bijzonder maken; denk aan luxe hapjes. In Nederlandse hotels blijft het ‘gesnoep’ dikwijls beperkt tot kaashapjes en pinda’s, maar veel internationale hotels offreren tapa’s, oesters, sushi...

Dat gezegd hebbende, moeten we benadrukken dat vooral het personeel zorgt voor een bar op niveau. De bartenders moeten veel meer kunnen dan drankjes inschenken of serveren. Zij moeten uiteraard de nieuwste drankjes en cocktails kennen, maar het allerbelangrijkste is, dat zij sfeer kunnen maken. Als twee hotelgasten die elkaar niet kennen aan de bar zitten, dan moet de bartender kunnen inschatten of die twee met elkaar in gesprek willen raken, en daarin eventueel "behulpzaam" zijn. Dat kan heel subtiel, bijvoorbeeld door het stellen van een vraag aan de ene gast, die de andere gast kan horen. Zo breekt de bartender het ijs en ontstaan er vaak hele gesprekken.

Kies bewust

Voor de manager van een hotelbar is het een fikse uitdaging om de tent vol te krijgen. Helemaal in Amsterdam. Gasten zijn geneigd om de stad in te gaan en dat wil hij uiteraard voorkomen. Althans, hij wil ze óók aan de eigen tapkast krijgen. Door heel bewust vorm te geven aan een concept waarin restaurant, bar, terras en lounge nauw met elkaar verbonden zijn, kunnen gasten verleid worden om (een deel van) de avond in het hotel te blijven. En dat levert natuurlijk weer omzet op.

De hotelbar van Sofitel Legend The Grand Amsterdam is een goed voorbeeld van een doordacht concept; de gasten wordt een hele avond vermaak geboden in het hotel. Niet lang geleden was het nog de gewoonte van veel hotels om een happy hour in te roosteren. Dat is tegenwoordig ‘not done’, omdat het gebruik van alcohol daardoor op een onverantwoordelijke wijze gestimuleerd wordt. Een goed alternatief is het aanbieden van gratis hapjes. Zo kiezen mensen zelf heel bewust voor wat en hoeveel ze drinken, zonder te drinken omdat het nou eenmaal gratis is.

Denk gericht

Een hotelbar kan prima inspelen op de seizoenen. Een duidelijk voorbeeld daarvan is Beachclub O van Hotels van Oranje. Het lastige van de zomermaanden is dat er veel minder business- en veel meer leisuregasten aangetrokken worden. Hotels stunten dan ook met hun kamerprijzen en daar komen vrijetijdsgasten op af. Maar die gasten zijn doorgaans niet geneigd om geld uit te geven in de hotelbar. Zij gaan liever de stad in, of - in het geval van Hotels van Oranje - naar het strand. Door een strandclub aan zich te verbinden, kan een hotel toch nog omzet genereren.

Dat inspelen op de seizoenen zien we ook in de omgekeerde richting: als er voornamelijk zakelijke gasten in het hotel verblijven, wordt vaak een wat duurdere wijn per glas aangeboden. Door doelgroep- en seizoensgericht te denken, kan een hotelbaar het hele jaar door drukbezocht blijven.

HM302012

Overig nieuws