Heeft u al een bedconcept?

Auteur: Redactie
10 september 2007
Heeft u al een bedconcept?

Andere tijden, andere bedden. Denk maar aan de bedstee. Maar we hoeven niet terug naar de tijd van betovergrootouders om de veranderingen waar te kunnen nemen; wie een gering aantal jaren geleden een hotelslaapkamer binnenstapte, kwam een heel ander bed tegen dan tegenwoordig. De gast is onmiskenbaar veeleisender geworden.

Zo heeft de sprei plaatsgemaakt voor het dekbed; de ‘bedshawl’ (een soort deken die over een deel van het bed ligt) weet inmiddels menig hotelier te bekoeren, en de bedden werden logischerwijze hoger en langer. Ook de kleuren veranderden. De zachte, natuurlijke kleuren - die noden tot sluimeren -, wonnen terrein op hun aloude tegenstander, het kraakheldere wit. Uiteraard zijn de bedden steeds comfortabeler geworden. Henk Dresens van Koninklijke Auping BV: ‘Wat je trend mag noemen is dat hotels het bed “herontdekt” hebben en er meer aandacht aangeven. Over het algemeen is er sprake van redelijk eenvoudige boxsprings en matrassen die dan worden bedekt met dekbedovertrekken en bedlinnen en meerdere kussens. De dekens en spreien verdwijnen daarmee in de betere hotels. Als kleur van bedtextiel wordt veelal wit genomen omdat dat staat voor schoon en fris, maar ook omdat het aanbod van met name wasserijen en verhuurbedrijven zeer beperkt is.’ Pocketverenmatrassen, die de contouren van het lichaam volgen, mogen ook dienen als voorbeeld. Ook verlichting onder het bed is tegenwoordig gewild; het geeft veel mensen een verhoogd gevoel van veiligheid. Nederland vergrijst in een rap tempo. Voor hoteliers is dat geen verkeerde ontwikkeling, want de groep 55-plussers heeft doorgaans aardig wat te besteden. Omdat een ouder lichaam nu eenmaal wat minder incasseringsvermogen heeft, zijn goede boxsprings en dito kussens belangrijk. Sommige hotels gaan nog een stapje verder: zij hebben elektronisch verstelbare bedden. Wie bijvoorbeeld last heeft van spataderen, kan de benen wat hoger leggen; wie problemen heeft met de ademhaling, kan het hoofdeinde omhoog doen. Ook voor niet-ouderen bieden dit soort bedden voordelen: ze zijn door hun verstelbaarheid prima geschikt om comfortabel te lezen of televisie te kijken.

Concepten

Een memorabel verblijf in een hotel wordt - dat is geen geheim - vooral bepaald door een prettige nachtrust. Een onderzoek naar de bedconcepten van tophotels heeft uitgewezen dat zij zich willen onderscheiden met een extra comfortabele dekmatras, plus een donzen dekbed en eveneens donzen kussen. Starwood maakt alweer jaren furore met het weldadige Heavenly Bed. Dat bestaat uit: een op maat gemaakte pillow-top matras; een speciaal ontwikkelde donzen molton; drie verschillende soorten lakens van  weelderig katoen; een dekbed en vijf van de beste kussens in de industrie (twee kingsize 50/50 ganzendons/ ganzenveren kussens, twee queensize kussens en een kussen met een extra versteviging). Niet minder indrukwekkend is het Sofitels MyBed concept. MyBed bestaat uit een boxspring, matras, extra verenmatras, donzen dekbed en vier grote kussens. Alle onderdelen zijn hypoallergeen en stofmijtwerend. Het bed is extra zacht maar voorziet in de steun die gasten verwachten van een goed bed. Sofitel heeft MyBed ontwikkeld toen uit onderzoek bleek dat veel hotelgasten over hun nachtrust betrekkelijk ontevreden waren. Om het de gasten nog meer naar de zin te maken, werd het MyBed concept aangevuld met 'Dutch Design'. De ontwerpers Kim van Bakel, Annet Neugebauer en Sylvie van de Loo ontwierpen de unieke accessoirelijn rondom MyBed. Slaapkleding, een kussen met warmte-element, een bedtray, een tweezijdig draagbare kimono, slippers en een bijzonder slaapmasker maken het bedconcept helemaal af.

Kopen

‘Het is een feit dat het traditionele hotelbed volledig is ingehaald door het privé-uitgangspunt van de gast,’ stelt Bernie Thepass, commercieel directeur van Blycolin. ‘Er is een enorme verandering in bedbeleving gaande. De consument is veel meer doordrongen van het belang van een goede nachtrust. Vandaar dat de bedden thuis beter en zorgvuldiger uitgekozen zijn dan vroeger. De hotelier kan daarin niet achter blijven. De beleving van de gast moet immers centraal staan in de beslissingen die de hotelier neemt’.

Blycolin speelde al eerder op deze trend in en wist als eerste - en voor zover bekend, als enige - een nieuw concept te brengen onder de naam Eazzzybed. Het is een vrij logische stap om het bed plus de te gebruiken accessoires als een geheel te zien. Uitgangspunt is de ontwikkelingen met betrekking tot het slaapcomfort te vatten in een voor ieder hotel op te brengen huurprijs. Doordat de hotelier het bed plus toebehoren huurt, zijn de gasten altijd verzekerd van de kwaliteit én de continuïteit van deze kwaliteit. De bedden worden immers vervangen en boeten niet aan kwaliteit in, in tegenstelling tot de hotelbedden die veelal na afschrijving nog wat langer blijven staan, omdat een bed nu eenmaal prijzig is. Thepass: ‘Het Eazzzybedconcept is succesvol en uniek. In de volgende fase krijgen gasten de mogelijkheid om het bed te kopen via de hotelier.’

Vanaf 0,89 per bed per week haalt een hotel de oplossing voor upgrading van het slaapcomfort in huis. Keuze te over: van een kwaliteit die het gemiddelde hotelbed reeds overstijgt, tot de meest luxe uitvoering: een bed met pocketvering en topdekmatras, bekleed met interieurstof. Uiteraard komt met meer luxe een hoger weekbedrag in beeld, maar nog steeds geen bedrag om je als hotelier een buil aan te vallen.

Ventilatie

Als de basis niet goed is, deugt geen enkel concept. Henk Dresens van Koninklijke Auping BV: ‘De aantrekkelijkheid van dergelijke concepten bestond vooral uit het feit dat het een nieuwe aanpak was. Weg met de vieze sprei, nieuwe frisse look, veel comfortabel ogend materiaal. Ik zou hoteliers niet adviseren te imiteren, maar te innoveren. Juist naar echt goed en comfortabele bedden te kijken, weg te gaan van het klassieke wandje aan de muur waarop een lampje en 2 losse boxsprings ervoor. Ik zou een echt bed, zoals thuis, wat hoger wellicht, misschien wel verstelbaar , waarom anders zo’n duur flatscreen aan de muur als je er niet comfortabel vanuit bed naar kunt kijken?’. Han van de Wouw, directeur van Van de Wouw Hotelkamerinrichting, pleit ook vurig voor de juiste matrassen. ‘Het gebeurt nog veel te vaak dat hoteliers terugschrikken voor de prijs van een goed bed, bodem en matras, terwijl het misschien maar een paar tientjes scheelt. Zo gebruiken wij alleen maar volhouten bedden. Natuurlijk kun je bedden in je hotel neerzetten die van spaanplaat gemaakt zijn, maar dan zit je na drie jaar met een gebroken bed, een humeurige gast en een extra kostenpost. Hetzelfde geldt voor een matras. Grofweg gezegd kiest één op de tien hoteliers voor de "wat betere" matras; één op de vijfentwintig gaat echt voor top. De rest neemt wellicht te snel genoegen met een eenvoudige matras van rond de zeventig euro. Alleen heb je dan een lelijk stuitermatrasje dat niet goed ventileert. En juist ventilatie is heel belangrijk. Laten we wel zijn; in tien jaar tijd gaat acht- tot tienduizend liter zweet door een matras heen. Is de matras geen binnenveringmatras, dan slaapt gast B in het zweet van gast A. Daarom is het belangrijk om naast de juiste matras ook snel verdampende spullen te gebruiken. Wij raden hoteliers dan ook een luxe binnenveringmatras aan.’
Ook bij Blycolin benadrukken ze dat een goede matras onontbeerlijk is. ‘op dit moment is de boxspring - bij voorkeur met pocketveringmatras en topdekmatras - algemeen geaccepteerd als het ‘ultieme bed’. Waar de voorkeur ook naar uitgaat, het is van belang een matras te kiezen die de drukpunten van het lichaam volledig ondersteund. Een lekker bed zorgt voor een betere slaap en een uitgeruste gast is altijd positiever over het hotel.’

Veranderende tijden

De hotelier moet dus met zijn tijd meegaan. Niet alleen luxe bedconcepten zijn interessant, ook de maten zijn belangrijk. Van de Wouw: ‘Wij merken echt dat de bedden hoger worden. De vraag naar langere bedden heeft zich al enige tijd geleden doorgezet. Ruim tachtig procent kiest nog steeds voor een bed van twee meter lang; slechts twintig procent kiest voor een bed van 2,10 meter. En dat terwijl de meeste jongelingen een kop groter zijn dan hun ouders!’ Met het neerzetten van een langer bed komen een paar probleempjes om de hoek kijken: de hotelkamer lijkt kleiner en biedt minder bewegingsruimte; het bedlinnen past niet meer. Dat laatste mag evenwel geen belemmering zijn; volgens van de Wouw is de meerprijs slechts zo'n dertien procent. Dat ook de hoogte van het bed aan de moderne tijd aangepast werd, heeft verrassend lang op zich laten wachten. De kamermeisjes zullen een bed van 52 centimeter ergonomisch gezien de hemel in prijzen, en dat deze ‘seniorenhoogte’ eigenlijk voor iedereen comfortabel is, behoeft geen betoog.

Europees alarm

Aangenomen werd dat 'bedwantsen' in de westerse wereld, onder andere als gevolg van het gebruik van DDT, uitgeroeid waren. Nederlandse en Belgische hoteliers en insectenbestrijders slaan echter alarm, want deze bloedzuigende parasiet van een halve centimeter groot is terug. De bedwants leeft van bloed, en hij dankt zijn naam natuurlijk aan de plek waar hij het vaakst te vinden is: het bed. De plooien van het beddengoed en matrassen, achter het behang en holle bedspijlen zijn bekende schuilplaatsen.

Uitgeademde CO2 en lichaamswarmte trekken de beestjes aan. De bedwants kan in principe overal prikken, maar de benen lijken favoriet. De steekwondjes hebben veel weg van muggenbulten. Soms zijn rijen bultjes aanwezig; deze zijn veroorzaakt door een bedwants die gestoord werd tijdens het voeden en meerdere malen kort na elkaar heeft geprikt. De wondjes genezen over het algemeen snel, maar soms komen huidinfecties voor. In tegenstelling tot andere bloedzuigende insecten, zoals sommige muggen en vlooien, kan de bedwants geen ziektes overbrengen. Als iemand last heeft van bedwantsen, dan moet er een ongediertebestrijder aan te pas komen. Stevig wassen is niet voldoende.

HM302007

Overig nieuws