Hotels maken te weinig gebruik van beveiligde websites

4 september 2017 | Thijs Jacobs

Het lijkt erop dat websites steeds meer door Google worden gedwongen om een beveiligde website te gebruiken. Zo krijgen websites met een SSL-certificaat een hogere ranking in de zoekresultaten dan websites die dit niet hebben. Ook geeft Google een waarschuwing wanneer de bezochte website niet in het bezit is van een SSL-certificaat.

Hoewel Google de richtlijnen steeds verder verscherpt, is het mogelijk dat niet alle bedrijven zich bewust zijn van deze maatregelen. Voornamelijk voor bedrijven, zoals hotels, waarbij online veel persoonsgegevens worden ingevoerd is dit van belang. Telefoonboek.nl onderzocht daarom hoeveel hotelwebsites uit haar database voldoen aan deze online beveiliging.

Wat is SSL?

SSL is als het ware een beveiligingsprotocol dat ervoor zorgt dat er een beveiligd kanaal ontstaat tussen twee computers. In de meeste gevallen is dat dus tussen de computers van een website en van een bezoeker. Door deze beveiligde verbinding kan informatie niet door derden bekeken worden. Bezoekers kunnen checken of bedrijven een SSL-certificaat hebben en dus ook een beveiligde verbinding, door te kijken naar de aanwezigheid van een hangslotje en de letters ‘https’. Wordt er geen slotje weergegeven en is er sprake van de letters ‘http’, dan is de verbinding niet beveiligd en bestaat het risico dat derden mee kijken.

Hotels

Van de 2.871 bedrijven die geregistreerd staan bij Telefoonboek.nl in de categorie ‘hotel’ met een werkende website, zijn slechts 385 hotels in het bezit van een SSL-certificaat. Dat betekent dat er 2.486 niet in het bezit zijn van een SSL-certificaat, hetgeen neerkomt op 86,5%. Wel kan het zo zijn dat het gedeelte waar persoonsgegevens worden ingevoerd zich wel achter een (vaak externe) beveiligde verbinding bevindt. De hoofdwebsites daarvan lijken echt niet in het bezit te zijn van een SSL-certificaat. Daardoor zijn de gegevens die daar worden ingevoerd niet altijd beveiligd.

Risico’s niet onderschatten

Ronny Oonk, manager van Places Websites stelt dat hotels een onbeveiligde verbinding niet moeten onderschatten en stelt dat websites van hotels nog kunnen verbeteren als het aankomt op online beveiliging. “Consumenten boeken steeds vaker online een hotel waarbij ze persoonsgegevens en betaalgegevens moeten doorgeven. Het is daarbij essentieel dat er gebruik wordt gemaakt van een beveiligde verbinding. Hoewel dit wellicht via een externe beveiliging gebeurt, kunnen consumenten worden afgeschrikt wanneer de hoofdwebsite niet in het bezit is van een SSL-certificaat. Als zij dan geen hangslotje en niet de letters ‘https’ zien staan, zullen zij sneller de website verlaten en via een andere website of organisatie een boeking plaatsen.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotel Opening
The Student Hotel opent in 2020 in Delft

The Student hotel gaat in 2020 haar achste vestiging openen in Delft. Het hotel krijgt 350 kamers met de mogelijkheid voor studenten om kamers te huren, zo lezen we op greatervenues.com. De hotelketen is in 2006 opgericht door Charlie Macgregor met als doel om een stimulerende omgeving voor stude...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Internationaal Marriott
Gasten Marriott kunnen stadionomroeper bij Manchester United worden

Marriott International en Manchester United kondigen vandaag een meerjarige samenwerking met elkaar aan. De 120 miljoen leden van het reisprogramma Marriott Bonvoy profiteren door deze samenwerking van exclusieve en unieke voetbalbelevenissen van Manchester United, waaronder de kans om voor é...

Achtergronden KHN
Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. D...

Awards Duurzaamheid
''Moswand staat symbool voor groene bedrijfsvoering''

Tijdens het jaarlijkse Green Key Event van Stichting KMVK, op donderdag 14 februari, kreeg het pas geopende U Parkhotel in Enschede het gouden Green Key certificaat uitgereikt door WNF-ambassadeur Harm Edens. Met het behalen van het Green Key certificaat laat het U Parkhotel zien dat duurzaam en maa...

Hotel Opening
Primeur voor Amsterdam: Ascott wordt franchisegever

The Ascott Limited, een van de grootste eigenaar-exploitanten van verblijfsaccommodaties ter wereld, opent in maart 2019 haar eerste Apart'Hotel in Nederland. Amsterdam heeft daarmee nog een tweede primeur voor de groep: voor het eerst zal Ascott een franchisecontract afsluiten in Europa. Het Ne...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: