Hotels maken te weinig gebruik van beveiligde websites

4 september 2017 | Thijs Jacobs

Het lijkt erop dat websites steeds meer door Google worden gedwongen om een beveiligde website te gebruiken. Zo krijgen websites met een SSL-certificaat een hogere ranking in de zoekresultaten dan websites die dit niet hebben. Ook geeft Google een waarschuwing wanneer de bezochte website niet in het bezit is van een SSL-certificaat.

Hoewel Google de richtlijnen steeds verder verscherpt, is het mogelijk dat niet alle bedrijven zich bewust zijn van deze maatregelen. Voornamelijk voor bedrijven, zoals hotels, waarbij online veel persoonsgegevens worden ingevoerd is dit van belang. Telefoonboek.nl onderzocht daarom hoeveel hotelwebsites uit haar database voldoen aan deze online beveiliging.

Wat is SSL?

SSL is als het ware een beveiligingsprotocol dat ervoor zorgt dat er een beveiligd kanaal ontstaat tussen twee computers. In de meeste gevallen is dat dus tussen de computers van een website en van een bezoeker. Door deze beveiligde verbinding kan informatie niet door derden bekeken worden. Bezoekers kunnen checken of bedrijven een SSL-certificaat hebben en dus ook een beveiligde verbinding, door te kijken naar de aanwezigheid van een hangslotje en de letters ‘https’. Wordt er geen slotje weergegeven en is er sprake van de letters ‘http’, dan is de verbinding niet beveiligd en bestaat het risico dat derden mee kijken.

Hotels

Van de 2.871 bedrijven die geregistreerd staan bij Telefoonboek.nl in de categorie ‘hotel’ met een werkende website, zijn slechts 385 hotels in het bezit van een SSL-certificaat. Dat betekent dat er 2.486 niet in het bezit zijn van een SSL-certificaat, hetgeen neerkomt op 86,5%. Wel kan het zo zijn dat het gedeelte waar persoonsgegevens worden ingevoerd zich wel achter een (vaak externe) beveiligde verbinding bevindt. De hoofdwebsites daarvan lijken echt niet in het bezit te zijn van een SSL-certificaat. Daardoor zijn de gegevens die daar worden ingevoerd niet altijd beveiligd.

Risico’s niet onderschatten

Ronny Oonk, manager van Places Websites stelt dat hotels een onbeveiligde verbinding niet moeten onderschatten en stelt dat websites van hotels nog kunnen verbeteren als het aankomt op online beveiliging. “Consumenten boeken steeds vaker online een hotel waarbij ze persoonsgegevens en betaalgegevens moeten doorgeven. Het is daarbij essentieel dat er gebruik wordt gemaakt van een beveiligde verbinding. Hoewel dit wellicht via een externe beveiliging gebeurt, kunnen consumenten worden afgeschrikt wanneer de hoofdwebsite niet in het bezit is van een SSL-certificaat. Als zij dan geen hangslotje en niet de letters ‘https’ zien staan, zullen zij sneller de website verlaten en via een andere website of organisatie een boeking plaatsen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: