Hotels maken te weinig gebruik van beveiligde websites

4 september 2017 | Thijs Jacobs

Het lijkt erop dat websites steeds meer door Google worden gedwongen om een beveiligde website te gebruiken. Zo krijgen websites met een SSL-certificaat een hogere ranking in de zoekresultaten dan websites die dit niet hebben. Ook geeft Google een waarschuwing wanneer de bezochte website niet in het bezit is van een SSL-certificaat.

Hoewel Google de richtlijnen steeds verder verscherpt, is het mogelijk dat niet alle bedrijven zich bewust zijn van deze maatregelen. Voornamelijk voor bedrijven, zoals hotels, waarbij online veel persoonsgegevens worden ingevoerd is dit van belang. Telefoonboek.nl onderzocht daarom hoeveel hotelwebsites uit haar database voldoen aan deze online beveiliging.

Wat is SSL?

SSL is als het ware een beveiligingsprotocol dat ervoor zorgt dat er een beveiligd kanaal ontstaat tussen twee computers. In de meeste gevallen is dat dus tussen de computers van een website en van een bezoeker. Door deze beveiligde verbinding kan informatie niet door derden bekeken worden. Bezoekers kunnen checken of bedrijven een SSL-certificaat hebben en dus ook een beveiligde verbinding, door te kijken naar de aanwezigheid van een hangslotje en de letters ‘https’. Wordt er geen slotje weergegeven en is er sprake van de letters ‘http’, dan is de verbinding niet beveiligd en bestaat het risico dat derden mee kijken.

Hotels

Van de 2.871 bedrijven die geregistreerd staan bij Telefoonboek.nl in de categorie ‘hotel’ met een werkende website, zijn slechts 385 hotels in het bezit van een SSL-certificaat. Dat betekent dat er 2.486 niet in het bezit zijn van een SSL-certificaat, hetgeen neerkomt op 86,5%. Wel kan het zo zijn dat het gedeelte waar persoonsgegevens worden ingevoerd zich wel achter een (vaak externe) beveiligde verbinding bevindt. De hoofdwebsites daarvan lijken echt niet in het bezit te zijn van een SSL-certificaat. Daardoor zijn de gegevens die daar worden ingevoerd niet altijd beveiligd.

Risico’s niet onderschatten

Ronny Oonk, manager van Places Websites stelt dat hotels een onbeveiligde verbinding niet moeten onderschatten en stelt dat websites van hotels nog kunnen verbeteren als het aankomt op online beveiliging. “Consumenten boeken steeds vaker online een hotel waarbij ze persoonsgegevens en betaalgegevens moeten doorgeven. Het is daarbij essentieel dat er gebruik wordt gemaakt van een beveiligde verbinding. Hoewel dit wellicht via een externe beveiliging gebeurt, kunnen consumenten worden afgeschrikt wanneer de hoofdwebsite niet in het bezit is van een SSL-certificaat. Als zij dan geen hangslotje en niet de letters ‘https’ zien staan, zullen zij sneller de website verlaten en via een andere website of organisatie een boeking plaatsen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: