Hotels maken te weinig gebruik van beveiligde websites

4 september 2017 | Thijs Jacobs

Het lijkt erop dat websites steeds meer door Google worden gedwongen om een beveiligde website te gebruiken. Zo krijgen websites met een SSL-certificaat een hogere ranking in de zoekresultaten dan websites die dit niet hebben. Ook geeft Google een waarschuwing wanneer de bezochte website niet in het bezit is van een SSL-certificaat.

Hoewel Google de richtlijnen steeds verder verscherpt, is het mogelijk dat niet alle bedrijven zich bewust zijn van deze maatregelen. Voornamelijk voor bedrijven, zoals hotels, waarbij online veel persoonsgegevens worden ingevoerd is dit van belang. Telefoonboek.nl onderzocht daarom hoeveel hotelwebsites uit haar database voldoen aan deze online beveiliging.

Wat is SSL?

SSL is als het ware een beveiligingsprotocol dat ervoor zorgt dat er een beveiligd kanaal ontstaat tussen twee computers. In de meeste gevallen is dat dus tussen de computers van een website en van een bezoeker. Door deze beveiligde verbinding kan informatie niet door derden bekeken worden. Bezoekers kunnen checken of bedrijven een SSL-certificaat hebben en dus ook een beveiligde verbinding, door te kijken naar de aanwezigheid van een hangslotje en de letters ‘https’. Wordt er geen slotje weergegeven en is er sprake van de letters ‘http’, dan is de verbinding niet beveiligd en bestaat het risico dat derden mee kijken.

Hotels

Van de 2.871 bedrijven die geregistreerd staan bij Telefoonboek.nl in de categorie ‘hotel’ met een werkende website, zijn slechts 385 hotels in het bezit van een SSL-certificaat. Dat betekent dat er 2.486 niet in het bezit zijn van een SSL-certificaat, hetgeen neerkomt op 86,5%. Wel kan het zo zijn dat het gedeelte waar persoonsgegevens worden ingevoerd zich wel achter een (vaak externe) beveiligde verbinding bevindt. De hoofdwebsites daarvan lijken echt niet in het bezit te zijn van een SSL-certificaat. Daardoor zijn de gegevens die daar worden ingevoerd niet altijd beveiligd.

Risico’s niet onderschatten

Ronny Oonk, manager van Places Websites stelt dat hotels een onbeveiligde verbinding niet moeten onderschatten en stelt dat websites van hotels nog kunnen verbeteren als het aankomt op online beveiliging. “Consumenten boeken steeds vaker online een hotel waarbij ze persoonsgegevens en betaalgegevens moeten doorgeven. Het is daarbij essentieel dat er gebruik wordt gemaakt van een beveiligde verbinding. Hoewel dit wellicht via een externe beveiliging gebeurt, kunnen consumenten worden afgeschrikt wanneer de hoofdwebsite niet in het bezit is van een SSL-certificaat. Als zij dan geen hangslotje en niet de letters ‘https’ zien staan, zullen zij sneller de website verlaten en via een andere website of organisatie een boeking plaatsen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Hotelketens
Erwin M. Bruyn wordt Country Manager bij Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality herstructureert haar merkenportfolio. In de toekomst wordt het traditionele merk Steigenberger Hotels & Resorts gecombineerd met het lifestyle merk Jaz in the City om samen het nieuwe 'upscale' segment te vormen. Hierdoor wordt het mogelijk om gezamenlijke synergi&eu ...

Achtergronden
14 jaar geleden in Hospitality Management; Robert Kranenborg

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2007. Een interview met Robert Kranenborgh. In 2007 chef van het met e ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Internationaal
Edition Hotels opent 8 hotels wereldwijd

Edition Hotels kondigt haar verdere internationale uitbreiding aan richting eind 2022, met de geplande opening van acht nieuwe accommodaties verspreid over drie continenten. Onder de nieuwe openingen bevinden zich locaties in Rome, Madrid, Dubai, Reykjavik, Tampa, Doha, Mexico's Riviera Maya ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: