Hotels maken te weinig gebruik van beveiligde websites

4 september 2017 | Thijs Jacobs

Het lijkt erop dat websites steeds meer door Google worden gedwongen om een beveiligde website te gebruiken. Zo krijgen websites met een SSL-certificaat een hogere ranking in de zoekresultaten dan websites die dit niet hebben. Ook geeft Google een waarschuwing wanneer de bezochte website niet in het bezit is van een SSL-certificaat.

Hoewel Google de richtlijnen steeds verder verscherpt, is het mogelijk dat niet alle bedrijven zich bewust zijn van deze maatregelen. Voornamelijk voor bedrijven, zoals hotels, waarbij online veel persoonsgegevens worden ingevoerd is dit van belang. Telefoonboek.nl onderzocht daarom hoeveel hotelwebsites uit haar database voldoen aan deze online beveiliging.

Wat is SSL?

SSL is als het ware een beveiligingsprotocol dat ervoor zorgt dat er een beveiligd kanaal ontstaat tussen twee computers. In de meeste gevallen is dat dus tussen de computers van een website en van een bezoeker. Door deze beveiligde verbinding kan informatie niet door derden bekeken worden. Bezoekers kunnen checken of bedrijven een SSL-certificaat hebben en dus ook een beveiligde verbinding, door te kijken naar de aanwezigheid van een hangslotje en de letters ‘https’. Wordt er geen slotje weergegeven en is er sprake van de letters ‘http’, dan is de verbinding niet beveiligd en bestaat het risico dat derden mee kijken.

Hotels

Van de 2.871 bedrijven die geregistreerd staan bij Telefoonboek.nl in de categorie ‘hotel’ met een werkende website, zijn slechts 385 hotels in het bezit van een SSL-certificaat. Dat betekent dat er 2.486 niet in het bezit zijn van een SSL-certificaat, hetgeen neerkomt op 86,5%. Wel kan het zo zijn dat het gedeelte waar persoonsgegevens worden ingevoerd zich wel achter een (vaak externe) beveiligde verbinding bevindt. De hoofdwebsites daarvan lijken echt niet in het bezit te zijn van een SSL-certificaat. Daardoor zijn de gegevens die daar worden ingevoerd niet altijd beveiligd.

Risico’s niet onderschatten

Ronny Oonk, manager van Places Websites stelt dat hotels een onbeveiligde verbinding niet moeten onderschatten en stelt dat websites van hotels nog kunnen verbeteren als het aankomt op online beveiliging. “Consumenten boeken steeds vaker online een hotel waarbij ze persoonsgegevens en betaalgegevens moeten doorgeven. Het is daarbij essentieel dat er gebruik wordt gemaakt van een beveiligde verbinding. Hoewel dit wellicht via een externe beveiliging gebeurt, kunnen consumenten worden afgeschrikt wanneer de hoofdwebsite niet in het bezit is van een SSL-certificaat. Als zij dan geen hangslotje en niet de letters ‘https’ zien staan, zullen zij sneller de website verlaten en via een andere website of organisatie een boeking plaatsen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
“Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Hoe maak ik mijn hotel meer crisisbestendig?

Hotels sluiten massaal hun deuren vanwege het coronavirus. Een zeer ingrijpend en moeilijk besluit. Hotelketens Van der Valk en Fletcher kondigen aan ruimte beschikbaar te stellen om herstellende coronapatiënten op te vangen. Ziekenhuizen houden zo meer ruimte over voor de zware zorg. Geven hot...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: AI!

Of ik het verschil wist tussen artificiële intelligentie en robotisering? Het was een vraag van iemand die mij aansprak nadat ik een verhaal over hoteltrends had gehouden waarin ik weer eens mijn stokpaardje over High Tech en High Touch had bereden. Eerlijk gezegd had ik de begrippen altijd los...

Coronadagboek Bart Reints Bok: "Ik ontving een absurde e-mail van Emesa"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit zevende hoofdstuk b...

Personalia
Rogier Braakman keert terug in de hotellerie

Rogier Braakman keert terug in de hotellerie. De voormalig Managing Director van IHMG laat het volgende via zijn LinkedIn weten: "Terug in de hotelbusiness... Na anderhalf jaar 'hotelbusiness-sabbatical' (en het opdoen van nieuwe ervaringen in vele IT-gerelateerde bedrijven) voel ik me ...

Hotelketens
Hotelketen onder de loep: InterContinental Hotels Group

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In deze uitgave behandelen we IHG, een toonaangevend merk met wereldwijd 400.000 werknemers die werkzaam zijn in meer dan 100 landen. De merken IHG telt 16 merken, waarbij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: