ING sector update: inhaalslag horeca, personeelstekort, hotelinvesteringen en zomerbonus

Auteur: Redactie
Economie 19 mei 2022
ING sector update: inhaalslag horeca, personeelstekort, hotelinvesteringen en zomerbonus

Voor 2022 verwacht ING voor de horeca een volumegroei tussen de 30 en 35 procent. De voorwaarde daarbij is wel dat er later dit jaar geen nieuwe lockdown voor de horeca komt. De vooruitzichten voor de horeca zijn rooskleuriger dan de afgelopen twee jaren. In tegenstelling tot vorig jaar, toen de lockdown tot mei duurde, werden eind februari 2022 vrijwel alle beperkende maatregelen opgeheven en mocht alles weer open.

Naar verwachting vindt er dit jaar een grote inhaalslag plaats van etentjes, cafébezoek en feesten buiten de deur. Daarnaast profiteert de sector van verschillende grote evenementen dit jaar in Nederland, zoals het WK voetbal, de Formule 1 in Zandvoort en de eerste drie etappes van de Spaanse wielerronde Vuelta in Utrecht en Noord-Brabant. Ondanks de sterke groei is de horecasector eind 2022 naar verwachting nog altijd niet terug op het pre-coronaniveau van eind 2019. Daar zal pas in 2023 sprake van zijn met een verwachte volumegroei van rond de 10 procent, staat te lezen in de sector update.

Personeelstekort

In het tweede kwartaal van dit jaar zegt 43 procent van de horecabedrijven het tekort aan arbeidskrachten als belangrijkste belemmering te ervaren (bron CBS). Het horecapersoneel is vanwege de lockdowns gaan werken in andere sectoren zoals de GGD, distributiecentra en supermarkten. In deze sectoren liggen de lonen hoger. In veel gevallen keren medewerkers hierdoor niet meer terug naar de horeca.

Het verhogen van de salarissen is voor horecaondernemers lang niet altijd een optie omdat dit ten koste gaat van de winstmarge, die de afgelopen twee jaar al flink onder druk stond.

De oplossing voor het personeelstekort kan liggen bij meer inzet van technologie, zoals het gebruik van een QR-bestelsysteem, meldt de bank.

Markt voor hotelinvesteringen

Colliers heeft een nieuw rapport over ‘De Nederlandse markt voor hotelinvesteringen’ gepubliceerd. Sinds de corona-uitbraak bevindt de hotelmarkt zich in onrustig vaarwater. Reisrestricties en lockdowns zorgden voor minder reizigers. Het aantal overnachtingen daalde en hotelkamers stonden lange periodes leeg. De interesse van hotelinvesteerders ebde door alle onzekerheid weg en er werden minder hotels verkocht.

We zijn inmiddels twee jaar verder. Terwijl het aantal verkopen in andere Europese landen toeneemt, blijft Nederland nog achter. Welke kansen worden gezien in Europa, waarom wordt er in Nederland (nog) minder verkocht dan in andere landen, en wat zijn de verwachtingen voor de komende jaren?

Zomerbonus

Fletcher Hotels verwacht een goed en druk 2022 en reserveert daarom 3,5 miljoen voor het hotelpersoneel. De keten verwacht heel veel drukte in de lente-en de zomerperiode en wil zijn mensen graag behouden. Iedereen die na de zomer nog altijd in dienst is krijgt een zomerbonus. Daarnaast zet het bedrijf met hun interne uitzendbureau FletcherGIG in op het behouden van personeel door hogere lonen en meer flexibiliteit te bieden.

Hiermee speelt Fletcher Hotels in op de krappe arbeidsmarkt en probeert ze er alles aan te doen om te zorgen dat voldoende medewerkers kiezen voor een baan bij Fletcher. Naast de zomerbonus van maximaal 750 euro zijn ook de salarissen verhoogd. Ook is Fletcher gestart met een intern uitzendbureau. Medewerkers kunnen via een app zelf kiezen welke werkzaamheden ze willen verrichten en op welk moment en krijgen 10 procent extra betaald. Met dit uitzendbureau bieden ze maximale flexibiliteit aan hun medewerkers.

Overig nieuws