Interview: Blooming Hotel & Het Hof, Bergen

Auteur: Jason van de Veltmaete
18 juni 2014
Interview: Blooming Hotel & Het Hof, Bergen

Een hotel in Bergen; waarom niet in Bergen aan Zee, luttele kilometers verderop gelegen? Die gedachte kan zomaar opkomen bij iemand die niet uit Noord-Holland komt. Maar Blooming ligt in de Schoorlse Duinen: de hoogste duinen van Nederland, met 73 kilometer aan wandelroutes, op 6 kilometer afstand van het strand. Is überhaupt een betere locatie denkbaar?

‘In het land der blonde duinen, en niet heel ver van de zee’ – zo begint een sprookje (Het Tovervisje) van Jacob en Wilhelm Grimm. Het gaat over een dwergenpaartje, genaamd Piggelmee, dat in een oude Keulse pot leeft. Daar stopt elke associatie, want Blooming is waarlijk een prachtig hotel; betere accommodatie kunnen kleine en grote mensen zich nauwelijks wensen.

Bloomings algemeen directeur, verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van dit hotel en conferentielandgoed (met 11 hectare eigen duingebied), heet Karin Box. Binnenkort heeft zij nóg een propositie: Het Hof. Dat landhuis wordt, volgens de website, ‘een tot de verbeelding sprekende ontmoetings- en belevingsplek, met cultuur, natuur, kunst en gastronomie als belangrijkste uitgangspunten. Het Hof beschikt over een aantal stijlvolle ruimtes en boardrooms die bij uitstek geschikt zijn voor een training of vergadering.’

Maar voordat we op de zaken vooruitlopen, eerst iets over Blooming.

Twee-eenheid

Dit hotel was ooit de Volkshogeschool Bergen. Later is er een vleugel aangebouwd; de laatste uitbreiding stamt uit 2008. In 2009 werden de kamers en zalen volledig gerenoveerd; de transitie van kennistempel naar een zeer modern en toegankelijk ogend gastvrijheidsbedrijf heeft destijds haar voleinding gevonden.

Blooming is dus uit de Volkshogeschool voortgekomen, en de missie is nog steeds leren en logeren. Karin Box formuleert het zo: “Wij nodigen uit en stimuleren om tot bloei te komen.” Dat verklaart gelijk de naam. Toen de doelstellingen van de Volkshogeschool in steeds mindere mate gesubsidieerd werden, besloten de bestuurders om de accommodatie een stevige commerciële grondslag te geven. De eigenaar van Blooming is een stichting; voor het hotelbedrijf is een aparte bv opgezet. Het trainingsbureau, dat zich vooral richtte op medezeggenschapsraden, en kennis verstrekte op het gebied van pensioenen, is vorig jaar in andere handen overgegaan, maar zit nog wel op deze locatie. Kortom, Blooming heeft een hotel bv met daarboven een holding en daar weer boven een stichting (als aandeelhouder en eigenaar van de panden). Na het afstoten van het trainingsbureau is er één werkmaatschappij over, met dien verstande dat Het Hof is ondergebracht in een eigen bv; daar worden straks conferenties en congressen gehouden. Ook dat monumentale landhuis, gesitueerd aan de andere kant van het dorp, hoorde trouwens bij de Volkshogeschool.

“We hebben ons met Blooming gaandeweg meer op de leisuremarkt gericht,” vertelt Box, “maar het hotel heeft nog wel veel vergadercapaciteit: 17 zalen. Echt grote zalen of een auditorium hebben we overigens niet. Met Het Hof gaan we ons manifesteren in een ander segment: vergaderingen en meetings, maar ook workshops, wijnproeverijen en uiteraard trainingen – allemaal iets hoger gepositioneerd. Het Hof biedt geen overnachtingsmogelijkheid. Ik kan mij voorstellen dat bepaalde lagen van een organisatie in Blooming Hotel ondergebracht worden, en dat de raad van bestuur bijeenkomt in Het Hof.”

Verbinden

Een lange oprijlaan, een landgoed, een statig landhuis… Die locatie heeft onmiskenbaar cachet, maar beslist geen hoge drempel, als het aan Karin Box ligt. Dat Het Hof een fraaie trouwlocatie is, behoeft geen betoog, en dat ‘captains of industry’ hier tot elkaar, of – in alle rust – tot zichzelf zullen komen, laat zich raden. Echter: de doelstellingen van Blooming zijn niet louter commercieel van aard. Zo wordt er gestreefd naar een vorm van samenwerking met Scorlewald, een antroposofische zorginstelling in Schoorl, waar mensen met een verstandelijke beperking wonen en werken. Scorlewald heeft een tuinderij, weverij, drukkerij, metaalwerkplaats… De bewoners worden er opgeleid tot kok, pottenbakker, boer, enzovoort. “In en om Het Hof kunnen wij die mensen een werkplek bieden,” aldus Box.

Net als in het hotel, staat in Het Hof de beleving voorop. Box: “Wij proberen echt mee te denken met de gast; we proberen te doorgronden waar hij of zij voor komt, en willen toch ook een beetje verrassen. Dat zien we terug in de reviews. De vele lovende woorden voor onze medewerkers bewijzen dat juist zij - in hun individuele optreden - onze gasten een goed gevoel weten te geven. In Het Hof kan de herkenbaarheid van het personeel en de persoonlijke benadering nóg beter doorgevoerd worden; gewoon dankzij de kleinschaligheid.”

In dit landhuis is een kunstenaar op zolder heel goed denkbaar. “Daardoor wordt een andere sfeer gecreëerd,” meent Box. “Onze doelstelling behelst immers: kunst, cultuur, natuur en sociaal-maatschappelijk. Bergen staat bekend als kunstenaarsdorp; met dat gegeven willen we natuurlijk iets doen. Wij hebben iemand in de arm genomen die allemaal thema’s heeft bedacht vanuit het motto ‘stijlvol verbinden’. Blooming en Het Hof moeten ontmoetingsplekken zijn voor omwonenden en hotelgasten.”

Bestemmingsplan

Zeker als je het hotel en het landgoed samen in ogenschouw neemt, richt Blooming zich op brede doelgroepen. Volgens Box valt inmiddels de helft van het aantal gasten in de categorie leisure. “Aangezien de zakelijke markt flink onder druk heeft gestaan, zijn we erg blij met de stijging van het aantal leisuregasten,” bekent zij. “Blooming is niet lid van een hotelgroep of samenwerkingsverband; we zijn wel aangesloten bij Meetings & More, maar dat is niet zozeer voor de marketing en sales. In het begin hebben we erg veel geïnvesteerd in reclame en externe communicatie; allengs kreeg de rechtstreekse sales een groter aandeel. Ons gastenbestand telt veel terugkerende gasten die we zonder omwegen kunnen benaderen. Als we een rustiger maand voorzien, geven we meer kamers aan de intermediairs.”

Als voornaamste ‘unique selling point’ noemt Box – logischerwijze – de omgeving. Dit vergaderhotel biedt van alles voor teambuilding: gps-tochten, activiteiten aan het strand… Bloomings samenwerking met de Bootcamp Club heeft een arrangement opgeleverd waar menig sportieveling van zal dromen: een tweegangendiner in het hotelrestaurant Vigor; een overnachting in een van de twintig ‘just me rooms’ (1 p.) of in een ‘regular room’; een ontbijt en dan een uur stevig aan de conditie werken. Daarna een lunchsalade met soep. Tijdens het verblijf zijn het zwembad en de sauna vrij toegankelijk. (just me room 125,- / regular room 99,- p.p.)

Andere usp’s zijn de reeds genoemde kwaliteit van de medewerkers en de ambiance. “Je moet het ervaren,” betoogt Box. “De sfeer is professioneel, maar niet formeel. En wat betreft het gebouw… We zijn blijven investeren, ook tijdens de crisis. Dankzij dat beleid hebben we niet te maken met achterstallig onderhoud. Het is allemaal netjes en goed in orde; dat zien de gasten.”

Het restaurant staat nadrukkelijk open voor niet-hotelgasten: zelfs aan het einde van een zandpad dat uitloopt op de straatweg die de duinen doorkruist, staat een groot bord dat voorbijgangers wijst op de culinaire geneugten van restaurant Vigor; op een afstand van ‘vijf minuten lopen’. Toch zitten aan de tafels voornamelijk hotelgasten, want iedereen moet eerst door de lobby, en dat is voor veel gasten van buiten net een stap te ver.

Voor Het Hof wordt de f&b nog belangrijker. De moestuin achter het landgoed is een wezenlijk onderdeel van de beleving. “Gasten kunnen de groente zelf uit die tuin plukken, waarna de kok ermee aan de gang gaat,” onthult Box. “Het restaurant van Het Hof staat in dienst van de conferentie en congresfaciliteiten. Dat is nu eenmaal zo geregeld in het bestemmingsplan, dus daar mogen we niet van afwijken. Maar we gaan in Het Hof veel met themabijeenkomsten werken, en in het kader van een expositie of lezing mogen we de niet-hotelgasten gewoon welkom heten in het restaurant. Ze komen dan voor het geheel; dat willen we ook uitstralen. Dus de deuren staan open, echter niet zoals in de gewone horeca.”

Wat is belangrijk?

Het bestemmingsplan bijschaven met een missie; daar is niets mis mee. In Het Hof kun je prima een  private diner boeken, of je bezoekt een wijnproeverij met daarna eten, of doet mee aan een kookworkshop… Karin Box ziet genoeg mogelijkheden: “Denk aan het thema natuur, waarbij de gasten eerst de moestuin bezoeken. We kunnen receptenboekjes maken voor scholen; daaraan gekoppeld dat de scholieren in de keuken mee mogen kijken. In oktober wordt de Kunst10daagse van Bergen gehouden; in dat kader gaan we uiteraard ook veel organiseren.”

Het enige dat enigszins bevreemdt, met betrekking tot Blooming, is dat dit hotel geen Green Key heeft. Midden in de natuur, biologische groenten en kruiden uit de eigen moestuin… “Maar wel een projectteam dat voortdurend de duurzaamheidsaspecten in de gaten houdt,” vergoelijkt Box. “Wij zijn ons heel bewust van alles wat met het milieu te maken heeft, dus we hoeven dat keurmerk niet per se.”

Iets anders dat opvalt, is het relatief grote aantal eenpersoonskamers, ongetwijfeld een erfenis van de Volkshogeschool. Box: “Er zijn plannen geweest om het gedeelte waar die kamers zich bevinden, af te breken, teneinde meer eigentijdse hotelkamers te realiseren. Men vond de kamers te klein; ze zouden niet aan hedendaagse maatstaven voldoen. Daar zijn we evenwel anders over gaan denken. Wat is belangrijk als je ergens wilt overnachten? Een goed bed – dat staat er – en een goede douche; verder heb je niet veel nodig, in ieder geval niet als je zakelijk ergens verblijft. Wat maakt het formaat van de kamer dan uit? Dat ze klein zijn, vermelden we heel duidelijk in de communicatie. Verwachtingenmanagement is het belangrijkst. Bezoekers van onze website kunnen een Google 3d-tour door het hotel bekijken; daarmee voorkomen we teleurstelling.

Blooming telt 124 kamers. De housekeeping is, net als de was, uitbesteed, voor de rest doet dit hotel niet aan outsourcing. Ook de inkoop wordt in eigen beheer gedaan. Dat voornamelijk plaatselijke leveranciers gekozen worden, past bij de sociaal-maatschappelijke doelstelling. “Onze plek in de gemeenschap willen we koesteren,” benadrukt Box. “De inwoners van Bergen zijn ook blij dat Het Hof – lange tijd een vervallen landhuis – nu zo mooi gerestaureerd wordt.”

Het is goed toeven in Bergen. Haast onbewust komt de tekst van dat oude (uit 1870) vaderlandse volkslied naar boven: Waar de blanke top der duinen schittert in de zonnegloed, en de Noordzee vriendelijk bruisend, Neêrlands smalle kust begroet.

Karin Box

Zij is algemeen directeur van de bedrijvengroep, dus van de holding met daaronder de twee werkmaatschappijen hotel bv en Het Hof bv. “In Blooming Hotel hebben we een heel goede directeur die er al aardig wat jaren zit,” legt Karin uit. “Aangezien Het Hof helemaal nieuw wordt opgezet, ben ik vooral daarmee bezig. Een Blooming hoofdkantoor bestaat niet: we zitten gewoon in een gebouw op het hotelterrein.”

Karin is niet afkomstig uit de horeca. Geboren en getogen op een boerderij, ergens tussen Alkmaar en Purmerend, besloot zij om HEAO Bedrijfseconomie te gaan studeren. Voor haar eerste baan toog Karin naar Apeldoorn, waar zij op de loonlijst kwam van een dienstverlener in de IT. Het duurde niet lang voordat zij terugkeerde naar Noord-Holland, alwaar zij zeven jaar lang aan de slag ging voor een groot farmaceutisch bedrijf, op de afdeling financiën.

“Toen mijn oudste zoon naar school ging, ben ik op zoek gegaan naar iets in de directe omgeving van mijn woonplaats,” vertelt zij. “Blooming diende zich aan. Daar ben ik begonnen op de financiële administratie van het trainingsbureau, maar al vrij snel kreeg ik de holding en de stichting erbij. Toen de financiële afdelingen samengevoegd werden, werd ik daar eindverantwoordelijk voor. Dat was in 2009. Op 1 mei 2011 werd ik financieel directeur; op 1 mei jongstleden algemeen directeur.”

Dat zij ervaring binnen de hotellerie mist, vindt Karin geen probleem. “Het is immers geen hogere wiskunde. Met gezond verstand kom je een heel eind. De kracht van een organisatie ligt altijd in de samenstelling en de dynamiek van het team. Daarin heeft een ieder zijn kwaliteiten. Zo kun je elkaar alleen maar versterken.”

Karin woont in Heerhugowaard. Zij is getrouwd en heeft twee kinderen (11 en 9). Liefhebberijen: bootcamp en trainen in de sportschool. (Zo nu en dan geeft Karin instructie in steps en bodyshape.) “Door hardlopen kan ik  geestelijk ontspannen. Dan doe ik ook inspiratie op, dan kom ik op ideeën.” Haar favoriete vakantieland is Italië, maar dit jaar gaat zij met haar gezin naar Portugal. Geboortejaar: 1975.

HM302014

Overig nieuws