Overnachten is goed ingeburgerd [Grafieken]

11 december 1998 | Redactie

Van alle Nederlanders tussen de 14 en 74 jaar heeft 66% de afgelopen drie jaar wel eens overnacht in een hotel, pension, bungalowpark of op een camping. Dat blijkt uit het Consumentenonderzoek Horeca van het bedrijfschap Horeca en Catering. Van de senioren heeft 55% dat wel eens gedaan.

Van de Nederlanders kan dus 34% worden aangemerkt als niet-overnachter. Waarom zoeken zij nooit een hotelbed op? Zij blijven/slapen liever thuis (40%); zij vinden overnachten te duur of 'zonde van het geld' (26%); zij hebben geen tijd voor zoiets, of vinden het 'zonde van de tijd' (19%). Andere redenen die worden genoemd zijn: 'ik heb er geen zin in' (15%) en 'ik ga liever naar het buitenland' (12%). Een groot percentage van de senioren blijft liever thuis (48%) of gaat liever naar het buitenland (18%).

Wanneer zoekt de Nederlander wel buitenshuis een bed op? Het onderzoek onderscheidt de volgende overnachtingsituaties: tijdens een meerdaagse cursus of congres; in verband met werk of beroep; tijdens een uitstapje of korte vakantie (één, twee of drie overnachtingen); tijdens een lange vakantie (vier of meer overnachtingen); in verband met een bezoek aan familie, vrienden of kennissen; in verband met een particulier feestje (verjaardag, huwelijk).

Van alle Nederlanders die weleens in een Nederlands horeca- of recreatiebedrijf overnachten, doet 70% dit tijdens een kort uitstapje en 61% tijdens een vakantie. De andere situaties komen veel minder vaak voor. De korte en lange vakanties nemen bijna driekwart van alle overnachtingen voor hun rekening.

Het is ook interessant om naar de verschillen in leeftijdsgroepen te kijken. Jongeren en senioren overnachten vaker in verband met een bezoek aan familie, vrienden of kennissen, maar ook tijdens een lange vakantie.

Een ander aspect waar het onderzoek aandacht aan besteedt, zijn de elementen die mensen belangrijk vinden wanneer zij overnachten in een horeca- of recreatiebedrijf. De respondenten moesten van tien aspecten de volgorde van belangrijkheid aangeven. Nette en frisse kamers blijken het meest gewild (8,4). Ook het comfort scoort goed (7,1); evenals de bediening (6,2). Minder belangrijk vinden de overnachters de kind- en diervriendelijkheid (3,8) en de veiligheid (3,8). Aspecten die ouderen meer waarderen zijn de bediening en rust; jongeren vinden lage prijzen en sfeer en entertainment weer wat belangrijker.

De Nederlander is een huismus. In het onderzoek is gevraagd naar wat men het liefst doet in de vrije tijd. Tien vrijetijdsactiviteiten dienden in volgorde van voorkeur te worden gerangschikt. Dat leverde het volgende resultaat op:

 

1.    Gezellig samen thuis zijn                7,4
2.    Thuis 'niets' doen (lezen, tv)                 6,7
3.    Uit eten                           6,2
4.    Uit winkelen e.d.                  6,2
5.    Op bezoek gaan / bezoek ontvangen        5,5
6.    Naar een feest gaan / feest geven        5,2
7.    Overnachten                        4,9
8.    Thuis actief zijn (tuinieren, knutselen) 4,7
9.    Stappen                            4,2
10.   Sporten / naar sport kijken              4,1

De uitkomsten van het onderzoek zijn als basis gebruikt voor een reclamecampagne die begin 1999 van start gaat. Deze televisie- en radiocampagne moet Nederlanders stimuleren om wat vaker een horecabedrijf te bezoeken.

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: