Overnachten is goed ingeburgerd [Grafieken]

11 december 1998 | Redactie

Van alle Nederlanders tussen de 14 en 74 jaar heeft 66% de afgelopen drie jaar wel eens overnacht in een hotel, pension, bungalowpark of op een camping. Dat blijkt uit het Consumentenonderzoek Horeca van het bedrijfschap Horeca en Catering. Van de senioren heeft 55% dat wel eens gedaan.

Van de Nederlanders kan dus 34% worden aangemerkt als niet-overnachter. Waarom zoeken zij nooit een hotelbed op? Zij blijven/slapen liever thuis (40%); zij vinden overnachten te duur of 'zonde van het geld' (26%); zij hebben geen tijd voor zoiets, of vinden het 'zonde van de tijd' (19%). Andere redenen die worden genoemd zijn: 'ik heb er geen zin in' (15%) en 'ik ga liever naar het buitenland' (12%). Een groot percentage van de senioren blijft liever thuis (48%) of gaat liever naar het buitenland (18%).

Wanneer zoekt de Nederlander wel buitenshuis een bed op? Het onderzoek onderscheidt de volgende overnachtingsituaties: tijdens een meerdaagse cursus of congres; in verband met werk of beroep; tijdens een uitstapje of korte vakantie (één, twee of drie overnachtingen); tijdens een lange vakantie (vier of meer overnachtingen); in verband met een bezoek aan familie, vrienden of kennissen; in verband met een particulier feestje (verjaardag, huwelijk).

Van alle Nederlanders die weleens in een Nederlands horeca- of recreatiebedrijf overnachten, doet 70% dit tijdens een kort uitstapje en 61% tijdens een vakantie. De andere situaties komen veel minder vaak voor. De korte en lange vakanties nemen bijna driekwart van alle overnachtingen voor hun rekening.

Het is ook interessant om naar de verschillen in leeftijdsgroepen te kijken. Jongeren en senioren overnachten vaker in verband met een bezoek aan familie, vrienden of kennissen, maar ook tijdens een lange vakantie.

Een ander aspect waar het onderzoek aandacht aan besteedt, zijn de elementen die mensen belangrijk vinden wanneer zij overnachten in een horeca- of recreatiebedrijf. De respondenten moesten van tien aspecten de volgorde van belangrijkheid aangeven. Nette en frisse kamers blijken het meest gewild (8,4). Ook het comfort scoort goed (7,1); evenals de bediening (6,2). Minder belangrijk vinden de overnachters de kind- en diervriendelijkheid (3,8) en de veiligheid (3,8). Aspecten die ouderen meer waarderen zijn de bediening en rust; jongeren vinden lage prijzen en sfeer en entertainment weer wat belangrijker.

De Nederlander is een huismus. In het onderzoek is gevraagd naar wat men het liefst doet in de vrije tijd. Tien vrijetijdsactiviteiten dienden in volgorde van voorkeur te worden gerangschikt. Dat leverde het volgende resultaat op:

 

1.    Gezellig samen thuis zijn                7,4
2.    Thuis 'niets' doen (lezen, tv)                 6,7
3.    Uit eten                           6,2
4.    Uit winkelen e.d.                  6,2
5.    Op bezoek gaan / bezoek ontvangen        5,5
6.    Naar een feest gaan / feest geven        5,2
7.    Overnachten                        4,9
8.    Thuis actief zijn (tuinieren, knutselen) 4,7
9.    Stappen                            4,2
10.   Sporten / naar sport kijken              4,1

De uitkomsten van het onderzoek zijn als basis gebruikt voor een reclamecampagne die begin 1999 van start gaat. Deze televisie- en radiocampagne moet Nederlanders stimuleren om wat vaker een horecabedrijf te bezoeken.

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Tech Branded Content
Netflix streamen kan nu ook op de hotelkamer

Het Van der Valk Hotel in Vianen heeft een primeur te pakken. In dit hotel kunnen de hotelgasten, op dit moment op 12 kamers, alle content vanaf hun eigen device streamen naar de hotel-tv. Dit is nieuw, want met name Netflix kon in hotels tot op heden niet zomaar gestreamd worden. Thuis kan vrijw ...

Hotelketens Achtergronden
Escape room geopend in Hampshire Hotel

Sir Paul McCartney verlaat halsoverkop zijn hotelkamer na een onrustige nacht. In zijn haast is hij een gigantische koffer vergeten. De inhoud hiervan is raadselachtig. Vrijwel meteen na zijn vertrek contacteert zijn management het hotel. Zij verzoeken nadrukkelijk de koffer te bewaken en deze niet ...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Start van bouw Hotel De Timmerfabriek Vlissingen

Op donderdag 26 november heeft Wethouder John de Jonge, doormiddel van het onthullen van het bouwbord, de bouw van Hotel De Timmerfabriek officieel ingeluid. In het rijksmonumentale pand uit 1914 worden naast maar liefst 68 luxe loft (hotel)appartementen een restaurant, brasserie met chefs table, ba ...

Hotelketens Gastronomie
Thuisbezorging door Van der Valk tijdens Kerst

Het is niemand ontgaan; de horeca gaat er inmiddels vanuit dat er geen massale openstelling komt deze Kerst. Ook op het Van der Valk concern heeft corona flinke impact. Hoewel overnachtende hotelgasten welkom zijn, ziet de Kerst er voor Nederlands grootste horecabedrijf dit jaar heel anders uit. Sti ...

Interview Longread
Interview: ''Gelukkig hebben wij long-stay appartementen''

Loppersum. De Groningse plaats staat bekend als epicentrum van de aardbevingen, veroorzaakt door de gaswinning door de NAM. Tegelijkertijd is het een oase van rust, een plek waar je ruimte vindt en veilig kunt vertoeven. Cees de Vries, eigenaar van Hotel Spoorzicht & Spa, neemt ons mee door zijn ...

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: