Richtlijn voor verkoop op afstand aangepast

13 september 1997 | Redactie

Pizza’s, spareribs en contactlenzen worden aangeboden via Internet; fitnesstoestellen via de tv; verzekeringen middels de telefoon. De consument hoeft niet langer de deur uit om deze producten aan te schaffen. De verkoop op afstand neemt door nieuwe technologieën een hoge vlucht. Om de consument beter te kunnen beschermen bij deze transacties, hebben de Europese Raad van Ministers en het Europese Parlement een richtlijn aangenomen.

 

’De richtlijn gold eerst alleen producten; nu is zij ook van toepassing op diensten. Voor wat betreft de horeca kan gedacht worden aan telefonische reserveringen,’ zegt Mart Drissen, beleidsmedewerker Europese Zaken van het Bedrijfschap Horeca & Catering. 'In de ontwerpversie was aanvankelijk opgenomen dat de consument geen enkele betaling hoeft te doen voordat een product of dienst is geleverd. Als dat door was gegaan, waren horeca-ondernemers met grote risico's opgescheept: zij mochten, volgens die richtlijn, geen zekerheden meer vragen voor reserveringen. Veel hôteliers zouden, om het risico te beperken, zijn overgegaan tot overboekingen.’

Intensieve lobby

Hotrec, Koninklijk Horeca Nederland en het Bedrijfschap Horeca & Catering startten een intensieve lobby om de bepaling niet van toepassing te laten zijn op deze bedrijfstak. Met succes. In de uiteindelijke richtlijn worden uitzonderingen gemaakt voor logies-, restaurant-, vrijetijds- en vervoersbedrijven. Het gaat dan om een aantal administratieve verplichtingen voor de ondernemer zoals het vooraf informeren van de gast en het schriftelijk bevestigen van de informatie.

Daarnaast is het herroepingsrecht niet van toepassing. Drissen: ’Dat is een belangrijk resultaat. Dat recht houdt namelijk in dat bij elke overeenkomst op afstand, de consument beschikt over een termijn van tenminste zeven dagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen zonder betaling van een boete en zonder opgave van redenen. Zou het herroepingsrecht wel van toepassing zijn op onze bedrijfstak, dan zou bijvoorbeeld een hôtelier kunnen worden geconfronteerd met ernstig omzetverlies door kosteloze annulering van opdrachten. Ook restaurateurs zouden voor onaangename verrassingen komen te staan als een gast bijvoorbeeld anderhalve dag van te voren zou annuleren. En een deel van de Uniforme Voorwaarden Horeca zou in het geval van een geldend herroepingsrecht in de horeca, een dode letter blijken te zijn!’

Creditcard

Betekent dit alles dat de ondernemer nu rustig achterover kan leunen? 'Ondernemers mogen inderdaad zekerheden blijven vragen voor reserveringen,’ zegt Drissen. ’Toch wil ik hen adviseren om bij betaling per creditcard een aantal zaken in het oog te blijven houden. Een gast zou kunnen beweren dat zijn kaart frauduleus is gebruikt. De wetgever stelt dat de ondernemer in zo’n geval het tegendeel dient te bewijzen. Om dan sterk te staan, adviseer ik de ondernemer het volgende. Neem contact op met de creditcardmaatschappij en vraag naar het nummer van de kaart. Vraag ook of de gebruiker is geautoriseerd. En neem dat op bij de schriftelijke bevestiging van de reservering, ook al stelt de richtlijn verkoop op afstand dit niet verplicht.’

Het ministerie van Economische Zaken is momenteel bezig de richtlijn te vertalen naar de Nederlandse situatie. Het Bedrijfschap Horeca & Catering en Koninklijk Horeca Nederland zullen er voor waken dat de Nederlandse wetgeving niet strenger zal uitpakken dan de Europese richtlijn.

Aantal geplande hotelkamers daalt

Het aantal hotelplannen is in het tweede kwartaal van 1997 gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 1996. Dat geldt ook voor het aantal geplande hotelkamers. (Respectievelijk 7% en 20%.) Het afgelopen kwartaal zijn er 35 nieuwe hotelbouwplannen verschenen met 873 kamers. Tweederde van de plannen betreft het nul tot en met driesterrensegment. In de vier- en vijfsterrencategorie bevindt zich ruim de helft van het totaal aantal geplande kamers. Van de recente plannen bestaat 73% uit nieuwbouwplannen. In dezelfde periode van het jaar ervoor was de verdeling tweederde nieuwbouw en eenderde verbouw. Van de geplande kamers wordt 85% gebouwd. Van het totaal aantal hotelplannen gaat 21% (met 36% van het aantal geplande kamers) deel uitmaken van een nationale of internationale keten. Onderverdeeld naar sterrencategorie blijkt dat van deze laatstgenoemde plannen 54% zich bevindt in de drie- en 46% in het vier- en vijfsterrensegment. Uit onderzoek naar de gerealiseerde plannen blijkt dat  30% van de geplande projecten wordt gerealiseerd.

HM30JAAR HM301997

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Las Hotellas: "Kwaliteit zal nu boven komen drijven"

Githa van Vilsteren Githa van Vilsteren is sinds 2011 directeur van Landgoed De Wilmersberg in het Twentse De Lutte. Ze werkte voor haar carrière als hotelier onder andere als Manager Relatiebeheer voor War Child.  ...

Columns Longread
Etiquette-expert Anne-Marie van Leggelo over gastvrijheid in coronatijd

Als horecaondernemer verkoop je gastvrijheid, maar juist het bieden van gastvrijheid stelt de branche voor grote uitdagingen vanwege de regels met betrekking tot het coronavirus. Anne-Marie van Leggelo, etiquette- en imago-expert, ziet dat ook: “Er heerst verdeeldheid in het land over hoe erme...

Interview Branded Content
''We kunnen linnen gegarandeerd virusvrij maken''

Ook in wasserijen wordt er volledig volgens de richtlijnen gewerkt. Niets wordt aan het toeval overgelaten om zodoende het linnen volledig coronavrij in uw hotel te krijgen. Kimman is Director Corporate Accounts bij Blycolin, en als geen ander op de hoogte van de hoge eisen die hotels stellen aan li...

Amsterdam Opening
Pulitzer en Restaurant Jansz. weer open

Pulitzer Amsterdam heropent haar deuren. Vanaf 15 juli opent het Amsterdamse hotel aan de grachten weer voor hotelgasten en kan iedereen genieten van de verborgen binnentuin tijdens een staycation. Nu is de kans om het nog rustige Amsterdam te herontdekken. Pulitzer Amsterdam biedt een speciale p...

Longread
Wat te doen als jouw locatie kampt met ruimtegebrek

Het woord ‘anderhalvemetersamenleving’ gaat ongetwijfeld de Van Dale halen. Sterker nog, het zou zomaar eens het woord van 2020 kunnen worden. Gevoed door experts en de overheid realiseren we ons inmiddels dat onze maatschappij (voorlopig althans) ingericht moet worden als een anderhalve...

Accor Internationaal
Komen zakenreizen binnen 6 maanden weer op gang?

Uit nieuw onderzoek van Accor blijkt dat een derde van de zakenreismanagers in Noord-Europa van mening is dat hun zakenreisprogramma's binnen zes maanden zullen herstellen. Voornamelijk als gevolg van binnenlandse reizen. Internationale reizen zullen naar verwachting iets langer op zich wachten....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: