“Rotterdam is culinaire hoofdstad nummer één”

Auteur: Redactie
F&B 22 mei 2015
“Rotterdam is culinaire hoofdstad nummer één”

Toeristen en Rotterdammers die vanaf de Wijnhaven het water inkijken, zien regelmatig twee opvallende ronde oranje bootjes rondvaren. Dit zijn niet zomaar bootjes van een studentenvereniging, maar de loungebootjes van het drijvende H2otel. Over opvallende F&B gesproken. We praten met managers Mary Olman, Erwin Meuldijk en chef-kok Jan Willem Janssen over dit bijzondere concept en het F&B-beleid van het opvallende hotel in de Maasstad.

‘Voor iedereen toegankelijk’. Dat is de F&B-filosofie van het Rotterdamse H2otel. Chef Jan Willem: “We willen een goede, biologische maaltijd aanbieden voor een redelijk bedrag. We willen ook dat niet alleen hotelgasten, maar ook gasten van buiten het hotel bij ons komen genieten. Om het verrassingsaspect erin te houden, wisselen we elke twee weken van kaart. Op dit moment is zo’n 75 procent van de eters hotelgast en de resterende 25 procent afkomstig van buiten het hotel. We willen het aantal niet-hotelgasten in ons restaurant vergroten. Daarom verzorgen we buffetten, bijvoorbeeld tijdens het North Sea Jazz festival en hebben we meegedaan aan de Rotterdamse Hotelnacht om onze bekendheid te vergroten.”

Inspelen op nationale eetgewoontes

Volgens Mary is het belangrijk om vooral bij de longstay-gasten in te spelen op nationale eetgewoontes. “We hebben veel longstay-gasten die als ingenieur werkzaam zijn in de Rotterdamse haven. Voor elke nationaliteit bieden we een bijpassend F&B-concept. Zo serveren we Tsjechen vaak soep en brood, pakken we voor Belgen culinair uit en bieden we Britten een warm ontbijt en specifieke Britse gerechten. Eieren moeten we volop inkopen voor Russen en Chinezen, want zij eten wel zes eieren per persoon bij het ontbijt.” Mary: “Deze gasten willen juist geen appartement, omdat ze het fijn vinden dat alles voor ze geregeld wordt. Ze krijgen hier een echt familiegevoel, want het personeel kent de gasten en het biertje staat al bij de bar klaar, precies zoals zij het willen. Deze bar is trouwens erg populair, want we bieden een gezellige, bruine bar waar iedereen zich thuisvoelt.”

Lokale leveranciers

Het H2otel werkt vooral samen met lokale leveranciers. Erwin: “Het gesneden vlees voor het ontbijt is afkomstig van Keurslager Bergwerff en het brood van Radder Brood & Banket. Het vlees, de vis en de kip is afkomstig van verschillende goede ondernemers in Rotterdam. We vinden de kwaliteit van deze leveranciers beter dan wat je bij de groothandel kunt halen.” Jan Willem: “Bij deze producten heb je een verhaal naar je gasten toe en daarnaast een goede kwaliteit. Bovendien vind ik dat je elkaar als ondernemer iets moet gunnen en kleine zelfstandigen een kans moet geven.”

Ontbijt als souvenir

Op beoordelingssites als Zoover wordt het ontbijt van het hotel als zeer goed beoordeeld. Erwin: “We vinden het ontbijt heel erg belangrijk omdat dit vaak het laatste is wat mensen van hun hotelbezoek meekrijgen, dus het moet goed zijn. We bieden vers afgebakken brood en snijden de vleeswaren zelf af. Verder bieden we een uitgebreid ontbijt met bijvoorbeeld mozzarella en tomaat. Ook houden we rekening met verschillende allergieën.”

Alle gasten van het hotel kunnen op hun kamer genieten van gratis koffie en thee. Erwin: “We bieden deze service aan, omdat ik vind dat je als driesterrenhotel je niet moet gedragen als een driesterrenhotel, maar als een viersterrenhotel. Dit komt ook terug in de kwaliteit van het eten, de gastvrijheid en de extra’s die we aanbieden zoals fietsen en de loungebootjes. Ook is er op elke kamer een koelkastje en climate control aanwezig.”

Het H2otel werkt samen met watersportbedrijven Splashtours en Funjet Boating en andere horecagelegenheden in Rotterdam als restaurant De Zwarte Zwaan en de Pannenkoekenboot. Mary: “Ik vind dat hotels meer zouden moeten samenwerken met andere horeca.” Erwin beaamt dit. “Je versterkt elkaar en je zet je samen in voor de stad. Ook chef Jan Willem vindt dat samenwerking je hotel versterkt. “Als ondernemingen elkaar niet bijten, kun je elkaar versterken. Helaas is er nog vaak onterechte angst bij ondernemers om met andere zelfstandigen samen te werken.”

Loungebootjes

Het meest bijzondere aan het F&B-concept van het hotel zijn natuurlijk de loungebootjes. Erwin: “We hebben de bootjes nu zo’n 8 jaar. Bij een rondvaart, die altijd anderhalf uur duurt, vertelt een kapitein heel leuk over Rotterdam. We spelen in op de groep. Zo hebben we een Engelstalige gids voor Britse of Amerikaanse gasten en hebben we voor een jolig gezelschap een zingende schipper. Deze kapiteins halen we uit ons eigen netwerk. Behalve dat ze met een bootje moeten kunnen varen, moeten het vooral echte Rotterdammers zijn die een hart voor de stad hebben.” Het hotel wil in de toekomst meer doen met de bootjes. “We willen ze ook ’s avonds uit laten varen en meer verschillende hapjes aanbieden.” Chef Jan Willem: “Borrelhapjes zijn het populairst, maar ook een high tea en kwalitatief hoogstaande oesters inclusief champagne, zijn mogelijk.“ De bootjes zijn volgens Erwin een groot succes. “We hebben zelfs een huwelijksaanzoek op een bootje gehad. Want ja, wat is nu mooier dan iemand ten huwelijk vragen onder de Erasmusbrug?”, lacht de Ras-Rotterdammer.

Culinaire stad nummer één

Volgens de drie Rotterdammers is hun hotel ook typisch Rotterdams. Jan Willem: “Je weet wat je krijgt en we zijn eerlijk en oprecht en recht voor z’n raap. We zijn alle drie trots op de stad en vertellen er graag over aan onze gasten.” Mary ziet Rotterdam vooral ook als culinaire hotspot. “We zijn culinaire stad nummer één. We hebben veel goede restaurants en alle grote chefs willen in Rotterdam een zaak hebben. Bovendien is Rotterdam, in tegenstelling tot Amsterdam, nog een eigen stad. Onze hoofdstad is misschien te ver gegaan in het behagen van toeristen en is nu meer één groot openluchtmuseum. Amsterdam blijft natuurlijk toeristenstad nummer één, maar Rotterdam stijgt wel langzaam omhoog. Het is in 2000 begonnen toen we culturele hoofdstad waren en onze stad is nu ook volop in opmars. Het nieuwe Centraal Station, de Markthal en grote evenementen als het Internationale Film Festival en de Rotterdamse Marathon dragen hier volop aan bij.”

Participatie bevorderen

Mary, Erwin en Jan Willem vinden het belangrijk dat iedereen aan de maatschappij kan meedoen. Erwin: “Daarom werken we samen met de Rotterdamse zorginstelling Pameijer. Zo werkt een jongen

met autisme mee in de keuken, hebben we een stagiaire bij de housekeeping en is de boot geschilderd door jongeren van de Schilder^sCool. We willen ze graag een kans geven en bieden ze dan ook na een tijd een eigen contract. Het is prachtig om te zien hoe jongeren weer opbloeien. Ik vind namelijk ook dat je als ondernemer niet alleen verantwoordelijk bent voor jezelf, maar ook voor het geluk van anderen.”

Over de toekomst zijn Mary, Erwin en Jan Willem erg enthousiast. Mary: “We willen ons kwalitatief beter op de kaart zetten en ons meer richten op zakelijke gasten. Daarnaast willen we werken aan onze naamsbekendheid, vooral onder Rotterdammers.” Erwin: “Ook de loungebootjes willen we gaan ‘pimpen’, zodat ze een perfect visitekaartje vormen voor ons hotel. We hebben nu een prachtig concept en dat moet voor de volle 100 procent kloppen. Hier gaan we de komende tijd mee aan de slag.”

Jan Willem Janssen

Jan Willem Janssen startte op zijn vijftiende een eigen cateringbedrijf. Naast zijn studie accountancy aan De Haagse Hogeschool, werkt hij fulltime als chef in het H2otel. De keuken bestiert hij in zijn eentje en hij verzorgt diners tot 30 personen en buffetten tot 60 personen. In de toekomst wil hij zijn eigen horecaonderneming starten.

Foto: Photodette

HM302015

 

Overig nieuws