Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 4

5 mei 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Hij heeft immers zelf als propositie dat iedere geïnvesteerde euro er vijf oplevert. Dat is lang niet slecht. Dit het vierde artikel uit de reeks. 


Wat zijn de voorwaarden om te gaan investeren in Adwords campagnes? Zonder een goede website heeft het natuurlijk geen zin om bezoekers te motiveren om deze te bezoeken, want de conversie is dan te laag. Maarten: "Ja, je kunt wel een versnellingsbak gaan finetunen, maar zonder goede banden red je het niet. Het feit dat we ook meehelpen met de website is van belang. Wij zijn geen webbouwers, maar kunnen wel aangeven wat wel en niet goed werkt. Daarnaast is het enorm belangrijk dat je gaat retargeten via social media en/of e-mail. Je hebt al die mensen al bereikt en daar ook voor betaald, dus daarna kun je die via je eigen kanalen informeren over je diensten of producten. Dat mag ook."

Vraag om een e-mailadres

Wat zou een horecaondernemer kunnen doen om de conversie van de eigen kanalen te vorhogen? "In ieder geval altijd een e-mailadres vragen", zegt Maarten. "Daar staat wel wat tegenover, want een mailadres krijg je niet zomaar. Je kunt dan denken aan een direct toepasbare korting of gratis drankjes. Zoals ik net al aangaf, moet je bepaalde doelgroepen specifiek targeten. Juist de mensen die al op je website zijn geweest, zijn ontvankelijk voor dergelijke incentives. Ik kan me voorstellen dat je zowel een hotel als een restaurant hebt. In dat geval zet je het bod hoger, maar heb je ook meer kans op een uiteindelijke conversie binnen je andere kanaal, het restaurant of het hotel. Iemand die bij jou komt eten of heeft eggeten, kan de ervaring zo positief hebben gevonden dat hij of zij ook graag bij je komt slapen. Daar kun je je op richten met zo'n actie."

Je kunt niet meer zonder Adwords

Kun je nog wel zonder Adwords-campagne als horecaondernemer? Maarten is daar duidelijk in: "Wie geen campagne heeft, geeft eigenlijk aan dat hij er geen zin meer in heeft. Je hoeft het niet zelf te doen, in veel gevallen is het zelfs beter als je de campagnes door een expert laat inregelen, maar zorg er wel voor dat je checkt of alles goed ingesteld is. Het kost wel geld, maar levert veel meer op bij een goede inregeling. Eigenlijk zou ik altijd een specialist betrekken bij de campagne als je meer dan 1000 euro per maand uitgeeft en een online marketing manager zou ik als hotel- of restauranteigenaar al helemaal niet meer aannemen. De wereld is wat dat betreft echt veranderd, waardoor het bijna alleen maar voor experts mogelijk is om echt goede campagnes uit te zetten."

Meer omzet door aangepast bod

Het goed inregelen van de campagne levert meer winst op, meer omzet. Wat is nu een belangrijk punt bij het inregelen van zo'n campagne? Maarten: "Je moet altijd een aangepast bod instellen. Zet een aangepast bod in op plaatsniveau, waarbij het bod op de regio hoger ligt dan op het plaatsniveau. Daarnaast, dit hebben we eerder al besproken, stel je 's nachts een lager bod in en haal je een veel hogere conversie uit desktop dan uit mobile."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: Martin Hendricks, Black Label Hotels

Martin Hendricks, een ‘Sittardenaar’ in hart en nieren, ging in 2018 zijn eigen weg, nadat hij brak met zijn zakenpartner Danny Keppels, met wie hij onder de vlag van Estate Management Group een aantal zeer aantrekkelijke hotel- en evenementenlocaties in de portefeuille had. Het gaat goe...

Tech Advertorial
''Doe je gast een aanbieding tijdens het openen van de hoteldeur''

Dolf Mulder, de onbetwiste slotenkoning van Nederland, steekt zijn nek uit. Waar zijn bedrijf Hotek Hospitality Group bij vrijwel iedere hotelier bekend is vanwege de kwalitatief hoogstaande hotelsloten, doet hij tegenwoordig meer. Veel meer... De vriendelijke innovator vertelt over de nieuwe mogeli...

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: