Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 4

5 mei 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Hij heeft immers zelf als propositie dat iedere geïnvesteerde euro er vijf oplevert. Dat is lang niet slecht. Dit het vierde artikel uit de reeks. 


Wat zijn de voorwaarden om te gaan investeren in Adwords campagnes? Zonder een goede website heeft het natuurlijk geen zin om bezoekers te motiveren om deze te bezoeken, want de conversie is dan te laag. Maarten: "Ja, je kunt wel een versnellingsbak gaan finetunen, maar zonder goede banden red je het niet. Het feit dat we ook meehelpen met de website is van belang. Wij zijn geen webbouwers, maar kunnen wel aangeven wat wel en niet goed werkt. Daarnaast is het enorm belangrijk dat je gaat retargeten via social media en/of e-mail. Je hebt al die mensen al bereikt en daar ook voor betaald, dus daarna kun je die via je eigen kanalen informeren over je diensten of producten. Dat mag ook."

Vraag om een e-mailadres

Wat zou een horecaondernemer kunnen doen om de conversie van de eigen kanalen te vorhogen? "In ieder geval altijd een e-mailadres vragen", zegt Maarten. "Daar staat wel wat tegenover, want een mailadres krijg je niet zomaar. Je kunt dan denken aan een direct toepasbare korting of gratis drankjes. Zoals ik net al aangaf, moet je bepaalde doelgroepen specifiek targeten. Juist de mensen die al op je website zijn geweest, zijn ontvankelijk voor dergelijke incentives. Ik kan me voorstellen dat je zowel een hotel als een restaurant hebt. In dat geval zet je het bod hoger, maar heb je ook meer kans op een uiteindelijke conversie binnen je andere kanaal, het restaurant of het hotel. Iemand die bij jou komt eten of heeft eggeten, kan de ervaring zo positief hebben gevonden dat hij of zij ook graag bij je komt slapen. Daar kun je je op richten met zo'n actie."

Je kunt niet meer zonder Adwords

Kun je nog wel zonder Adwords-campagne als horecaondernemer? Maarten is daar duidelijk in: "Wie geen campagne heeft, geeft eigenlijk aan dat hij er geen zin meer in heeft. Je hoeft het niet zelf te doen, in veel gevallen is het zelfs beter als je de campagnes door een expert laat inregelen, maar zorg er wel voor dat je checkt of alles goed ingesteld is. Het kost wel geld, maar levert veel meer op bij een goede inregeling. Eigenlijk zou ik altijd een specialist betrekken bij de campagne als je meer dan 1000 euro per maand uitgeeft en een online marketing manager zou ik als hotel- of restauranteigenaar al helemaal niet meer aannemen. De wereld is wat dat betreft echt veranderd, waardoor het bijna alleen maar voor experts mogelijk is om echt goede campagnes uit te zetten."

Meer omzet door aangepast bod

Het goed inregelen van de campagne levert meer winst op, meer omzet. Wat is nu een belangrijk punt bij het inregelen van zo'n campagne? Maarten: "Je moet altijd een aangepast bod instellen. Zet een aangepast bod in op plaatsniveau, waarbij het bod op de regio hoger ligt dan op het plaatsniveau. Daarnaast, dit hebben we eerder al besproken, stel je 's nachts een lager bod in en haal je een veel hogere conversie uit desktop dan uit mobile."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: