Techno trekt jonge hotelgasten aan

8 december 2015 |
Techno trekt jonge hotelgasten aan<

Berlijn. De stad die in het verleden een perfecte voedingsbodem bleek voor de geniale muzikale uitspattingen van David Bowie,
Iggy Pop en Nick Cave en tegenwoordig Europa’s hoofdstad van de technoscene is. De lage kosten van levensonderhoud, de hoge mate van anonimiteit en de gemakkelijke verkrijgbaarheid van drugs zorgen ervoor dat vrije geesten de stad als ideale uitvalsbasis beschouwen.

Hotels willen niet graag geassocieerd worden met drugs, maar tegelijkertijd weet ook iedere Amsterdamse hotelier dat een event als ADE (Amsterdam Dance Event) een complete run op hotelkamers betekent. Dance- en technoliefhebbers gebruiken vaak drugs, terwijl bezoekers van pop- en rockfestivals het doorgaans bij een biertje houden. Creatieve hotspots doen het goed bij toeristen en strakke teugels passen niet bij een creatieve broedplaats. Wanneer ‘underground’ mainstream wordt, gaan de scherpe randjes er vaak af en wordt een breder publiek bereikt. Om die reden verklaarde Joost van Bellen, de bekende DJ, house 26 jaar geleden al dood, maar niets bleek minder waar. Het ADE en de Berlijnse technoscene tonen aan dat de electronische muziek nog wel even blijft. Hotels doen er in Berlijn en Amsterdam hun voordeel mee.

Technowalhalla
Berlijn kent een enorme variëteit aan muzikale stromingen; van jazz tot noise en van punk tot techno. De stad is het technowalhalla van de wereld en de superclubs trekken in het weekend veel bezoekers uit de hele wereld. In die zin zijn Amsterdam en Berlijn totaal niet te vergelijken. Tegelijkertijd is er een strijd gaande tussen vastgoedinvesteerders en locals en kunstenaars die hun ‘cheap way of living’ willen behouden. Juist de aanwezigheid van betaalbare (huur)woningen en kraakpanden is een stimulans geweest voor de ontwikkeling van Berlijn als culturele hotspot. Wanneer geld het wint van idealen, bestaat er de kans dat Berlijn afglijdt op de lijst van cultureel interessante steden; hetgeen op zijn beurt de investeerders ook niet tevreden stemt. In 2010 was de creatieve industrie verantwoordelijk voor 20 procent van de inkomsten in Berlijn; tel daarbij de inkomsten van bedrijven (zoals hotels) op die daar weer van profiteren, en je weet dat Berlijn grotendeels afhankelijk is van cultuur. Berlijn bevindt zich echter op een kantelpunt; de hoge werkloosheidscijfers passen niet bij de rest van Duitsland en in een stad waar het sexy is om arm te zijn en waar ‘weirdo’s’ normaal zijn, ligt verdeeldheid op de loer.



Jonge, hippe doelgroep
Hotels passen zich aan aan locatie, doelgroep en ambiance. Zo ook in Berlijn. In Friedrichshain bijvoorbeeld; het stadsdeel dat zich na de ‘Wende’ heeft ontwikkeld tot een zeer hip gebied met veel jonge bewoners. Het gebied is nu een populair leefgebied voor de betere middenklasse, terwijl het enkele jaren nog een punkers- en krakersbolwerk was. Jonge toeristen kiezen de wijk vaak als uitvalsbasis wanneer ze Berlijn bezoeken. Bekende clubs, zoals het befaamde Berghain, vind je eveneens in de wijk.

Underground. De nieuwe mainstream
Underground. Is underground de nieuwe mainstream? Voor techno lijkt dit in Berlijn wel op te gaan, en ook het hotelaanbod reflecteert deze beweging. Zeker in Friedrichshain. We zien ook binnen de Nederlandse hotellerie de hang naar ‘non-branded’ en unieke hotels en vele Amsterdamse hotels profileren zich tijdens het ADE als ‘place to be’. Underground, techno, kunst en hotellerie zijn zeker goed te combineren, als het maar oprecht is. De grootschaligheid van een dergelijk evenement kan tegelijkertijd ook de ondergang betekenen. De bezoeker van het eerste uur is immers op zoek naar een ‘genuine’ beleving, en vindt die niet in een ‘branded’ omgeving. Dan liever gele muren en een grenen bed.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik van geluk s...

Interview
Ambities bij hotel blooming in Bergen ''Een Bib Gourmand zou geweldig zijn''

Dit interview is onderdeel van het drieluik ‘Hotellerie aan de Noordzeekust geportretteerd’. Twee weken geleden publiceerden we deel 1, het interview met Syrco Bakker, tweesterrenchef van Pure C, onderdeel van Strandhotel Candzand-Bad. Vorige week volgde deel 2: het interview met Mariann...

Onderwijs Ondernemen
Deze hotelprofessionals zijn klaar voor het post-corona tijdperk

Blije gezichten van hotelprofessionals. We vonden het wel weer eens tijd om met iets positiefs te komen. Op de foto zie je de cursisten die met goed gevolg de Revenue Management training - aangeboden door HM Academy, met als trainer Stan Josephi - hebben afgerond. Kansen pakken Ondanks de rece...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Hotel de Heerlickheijd van Ermelo heeft een compleet nieuwe fitness

Hotel de Heerlickheijd heeft geïnvesteerd in een compleet nieuwe fitness. Gasten van het hotel en inwoners van en rondom Ermelo kunnen aan de slag met de gloednieuwe apparatuur en gewichten om optimaal te werken aan hun conditie en gezondheid. De Wellness & Fitnessclub wordt aanstaande zate...

Toerisme Coronacrisis
Helft minder Nederlanders op vakantie in maart 2020

In maart 2020 gingen er 1,7 miljoen Nederlanders minder op vakantie dan in dezelfde maand van 2019. Dit is een daling van ruim 50 procent. Over het eerste kwartaal van 2020 is de daling 18 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. De daling geldt voor zowel vakanties in het buitenland a...

Achtergronden Coronacrisis
Hoteliers.com organiseert eerste drive-in masterclass

Deze week organiseerde Hoteliers.com, leverancier van commissievrije boekingssoftware voor hotels, een uniek evenement voor haar klanten. Bij Hotel Ernst Sillem Hoeve in Den Dolder was een gedeelte van het parkeerterrein omgetoverd tot een drive-in bioscoop en op het scherm presenteerde Hoteliers.c...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: