Techno trekt jonge hotelgasten aan

8 december 2015 |
Techno trekt jonge hotelgasten aan<

Berlijn. De stad die in het verleden een perfecte voedingsbodem bleek voor de geniale muzikale uitspattingen van David Bowie,
Iggy Pop en Nick Cave en tegenwoordig Europa’s hoofdstad van de technoscene is. De lage kosten van levensonderhoud, de hoge mate van anonimiteit en de gemakkelijke verkrijgbaarheid van drugs zorgen ervoor dat vrije geesten de stad als ideale uitvalsbasis beschouwen.

Hotels willen niet graag geassocieerd worden met drugs, maar tegelijkertijd weet ook iedere Amsterdamse hotelier dat een event als ADE (Amsterdam Dance Event) een complete run op hotelkamers betekent. Dance- en technoliefhebbers gebruiken vaak drugs, terwijl bezoekers van pop- en rockfestivals het doorgaans bij een biertje houden. Creatieve hotspots doen het goed bij toeristen en strakke teugels passen niet bij een creatieve broedplaats. Wanneer ‘underground’ mainstream wordt, gaan de scherpe randjes er vaak af en wordt een breder publiek bereikt. Om die reden verklaarde Joost van Bellen, de bekende DJ, house 26 jaar geleden al dood, maar niets bleek minder waar. Het ADE en de Berlijnse technoscene tonen aan dat de electronische muziek nog wel even blijft. Hotels doen er in Berlijn en Amsterdam hun voordeel mee.

Technowalhalla
Berlijn kent een enorme variëteit aan muzikale stromingen; van jazz tot noise en van punk tot techno. De stad is het technowalhalla van de wereld en de superclubs trekken in het weekend veel bezoekers uit de hele wereld. In die zin zijn Amsterdam en Berlijn totaal niet te vergelijken. Tegelijkertijd is er een strijd gaande tussen vastgoedinvesteerders en locals en kunstenaars die hun ‘cheap way of living’ willen behouden. Juist de aanwezigheid van betaalbare (huur)woningen en kraakpanden is een stimulans geweest voor de ontwikkeling van Berlijn als culturele hotspot. Wanneer geld het wint van idealen, bestaat er de kans dat Berlijn afglijdt op de lijst van cultureel interessante steden; hetgeen op zijn beurt de investeerders ook niet tevreden stemt. In 2010 was de creatieve industrie verantwoordelijk voor 20 procent van de inkomsten in Berlijn; tel daarbij de inkomsten van bedrijven (zoals hotels) op die daar weer van profiteren, en je weet dat Berlijn grotendeels afhankelijk is van cultuur. Berlijn bevindt zich echter op een kantelpunt; de hoge werkloosheidscijfers passen niet bij de rest van Duitsland en in een stad waar het sexy is om arm te zijn en waar ‘weirdo’s’ normaal zijn, ligt verdeeldheid op de loer.



Jonge, hippe doelgroep
Hotels passen zich aan aan locatie, doelgroep en ambiance. Zo ook in Berlijn. In Friedrichshain bijvoorbeeld; het stadsdeel dat zich na de ‘Wende’ heeft ontwikkeld tot een zeer hip gebied met veel jonge bewoners. Het gebied is nu een populair leefgebied voor de betere middenklasse, terwijl het enkele jaren nog een punkers- en krakersbolwerk was. Jonge toeristen kiezen de wijk vaak als uitvalsbasis wanneer ze Berlijn bezoeken. Bekende clubs, zoals het befaamde Berghain, vind je eveneens in de wijk.

Underground. De nieuwe mainstream
Underground. Is underground de nieuwe mainstream? Voor techno lijkt dit in Berlijn wel op te gaan, en ook het hotelaanbod reflecteert deze beweging. Zeker in Friedrichshain. We zien ook binnen de Nederlandse hotellerie de hang naar ‘non-branded’ en unieke hotels en vele Amsterdamse hotels profileren zich tijdens het ADE als ‘place to be’. Underground, techno, kunst en hotellerie zijn zeker goed te combineren, als het maar oprecht is. De grootschaligheid van een dergelijk evenement kan tegelijkertijd ook de ondergang betekenen. De bezoeker van het eerste uur is immers op zoek naar een ‘genuine’ beleving, en vindt die niet in een ‘branded’ omgeving. Dan liever gele muren en een grenen bed.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: Martin Hendricks, Black Label Hotels

Martin Hendricks, een ‘Sittardenaar’ in hart en nieren, ging in 2018 zijn eigen weg, nadat hij brak met zijn zakenpartner Danny Keppels, met wie hij onder de vlag van Estate Management Group een aantal zeer aantrekkelijke hotel- en evenementenlocaties in de portefeuille had. Het gaat goe...

Tech Advertorial
''Doe je gast een aanbieding tijdens het openen van de hoteldeur''

Dolf Mulder, de onbetwiste slotenkoning van Nederland, steekt zijn nek uit. Waar zijn bedrijf Hotek Hospitality Group bij vrijwel iedere hotelier bekend is vanwege de kwalitatief hoogstaande hotelsloten, doet hij tegenwoordig meer. Veel meer... De vriendelijke innovator vertelt over de nieuwe mogeli...

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: