Verhoging btw-tarief: doorberekenen of niet?

27 december 2018 | Thijs Jacobs

De btw-verhoging van het lage tarief (van 6 naar 9 procent) komt akelig dichtbij. Op 1 januari 2019 moet de horeca daarom bij vrijwel de gehele inkoop, met uitzondering van alcoholhoudende dranken, rekening houden met een prijsverhoging. Goed om te weten: bier tot 0,5% en wijn tot 1,2% vallen onder het lage tarief! Alleen wanneer je de btw-verhoging direct doorberekent aan je gasten, blijft het bedrijfsresultaat gelijk. Maar ja, schrikt de prijsverhoging de consument niet af? Aan jou als ondernemer de keuze om de btw-verhoging al dan niet door te berekenen en er al dan niet een schepje bovenop te doen...

Er zijn horecaondernemers die de verhoging bewust niet doorberekenen aan de klant. In deze gevallen hebben zij afgelopen jaar al prijswijzigingen doorgevoerd, zijn de marges al toereikend of nemen ze hun verlies. Verhoging van de prijzen zou klanten immers maar afschrikken, zo menen veel horecaondernemers. Bij het opstellen van offertes voor 2019 is het wel raadzaam om te vermelden dat de btw-verhoging doorberekend wordt.

 

 

Belastinghervorming staat aan de basis van btw-verhoging

Aan de consumentenkant gaat de koopkracht er schijnbaar op vooruit. Het belastingstelsel wordt immers in stappen hervormd, waardoor er aanpassingen komen op de belastingschijven. In 2021 kennen we niet vier, maar twee schijven (zie tabel). De percentages worden over het algemeen – en met name voor de middeninkomens – lager, waardoor de invloed van de verhoging van het lage btw-tarief wordt weggepoetst. Althans, dat is de conclusie die de regering trekt uit de eigen rekenmodellen. In de praktijk zien we echter dat veel ondernemers deze verhoging aangrijpen om direct maar een forsere verhoging door te voeren.

Tabel belastingschijven:

 

Koopkracht van belang, maar wordt vaak vergeten...

KHN is tegenstander van de btw-verhoging. KHN-voorzitter Robèr Willemsen sprak de verwachting uit dat de consument minder geld overhoudt om uit eten te gaan of een hotel te bezoeken omdat hij of zij te maken heeft met een verhoging van de prijs van de dagelijkse boodschappen, als gevolg van de verhoging van het lage btw-tarief. Blijkbaar vergat hij in dit geval de aanpassingen in het belastingstelsel mee te nemen in zijn berekening. De koopkracht zou er immers op vooruit gaan, ongeacht of het volle winkelkarretje duurder wordt… Natuurlijk is die kennis er nog niet bij iedereen en weten we niet of de koopkracht er daadwerkelijk op vooruit gaat, zoals wel wordt geschetst door de staatssecretaris, maar een dergelijke aanname zou wat voorbarig zijn; zeker wanneer de uitspraak wordt gedaan door de voorzitter van een dergelijke werkgeversorganisatie.

Ga je je prijzen verhogen of niet?

Even terug naar de dagelijkse praktijk. Een kopje koffie gaat, als de btw-verhoging 1-op-1 wordt doorgevoerd, van 2 euro naar 2,06 euro, zo rekent staatssecretaris Snel van Financiën ons voor. De NOS ging bij een aantal ondernemers langs en zij waren voornemens om een prijsstijging van gemiddeld 5 procent door te voeren. Niet voor niets, zo is hun visie. Want ook de ondernemer heeft te maken met bepaalde prijsontwikkelingen. Zo valt volgend jaar de energierekening hoger uit en zijn zij meer kwijt aan salarissen. Wanneer je er als horecaondernemer voor kiest om nu de prijzen flink te verhogen en dat af te schuiven op de btw-verhoging, dan is dat niet geheel correct. Er zijn andere factoren van invloed op de door jou gewenste prijsverhoging. Veel ondernemers hebben namelijk al langere tijd de prijzen niet verhoogd, waardoor dit een logisch moment is (of lijkt) om dat te doen. Het is dan wel van belang om redelijk te blijven, want je vaste gasten gaan niet graag 2,30 euro betalen voor dat kopje koffie dat een week eerder nog 2 euro kostte.

Je relatie met je klantenkring is ook wat waard en de invloed van prijs op afzet is er wel degelijk. Wellicht is het raadzaam om de btw-verhoging wel door te voeren en je prijzen nog wat verder te verhogen, maar doe dit dan in stappen om uiteindelijk het gewenste prijspeil te bereiken. De slimme kassa biedt daarbij voordelen; met één druk op de knop zijn alle prijzen (en het btw-tarief op 1 januari natuurlijk ook) aangepast. Er zijn horecaondernemers die eind 2018 de prijzen al verhoogd hebben in plaats van de start van het nieuwe jaar - en de daarbij behorende btw-verhoging - af te wachten. Daar is wat voor te zeggen, zeker op psychologisch vlak.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam Hotelketens
QO Amsterdam behaalt ‘LEED Platinum’ certificaat voor duurzaamheid

In het voorjaar van 2018 opende QO Amsterdam: een hotel wiens filosofie draait om consistente duurzame keuzes in ontwerp, constructie en uitvoer – zonder te compenseren op de ervaring van haar gasten. Het was deze filosofie die het hotel als een van de eerste hotels binnen Europa de hoogst mog...

Amsterdam Achtergronden
Tatoeage voor gasten INK Hotel Amsterdam

Gasten van INK Hotel Amsterdam - MGallery kunnen hun verblijf vanaf 17 juni 2019 nog onvergetelijker maken met een echte tatoeage. Alle MGallery hotels wereldwijd stellen een 'Memorable Moment' pakket samen voor hun gasten: een bijzondere ervaring die past bij het hotel en de stad. De tatoea...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Wordt Double Tree Hotel Centraal in Amsterdam verkocht?

De Chinese investeerder Anbang zou in gesprek zijn om één van de grootste hotels in het centrum van Amsterdam te verkopen aan de Franse verzekeraar AXA. Persbureau Bloomberg meldt dit. Ingewijden zouden spreken over een bod van 425 miljoen euro voor Double Tree Hotel by Hilton Amsterda...

Hilton Amsterdam
Natte Hilton Haringparty viel niet in het water

Het was even wennen op de Hilton Haringparty. Een last minute opgetrokken tentpaviljoen in de tuin moest de honderden gasten van het jaarlijkse nieuwe haringfestijn behoeden voor teveel nattigheid. Die kwam aan het begin van de avond niet alleen van boven, maar ook uit een waterbassin, tijdens de sc...

Hotelbouwplannen
Ede krijgt een Energiehotel

Op een prominente locatie in Ede wordt ruimte gemaakt voor de bouw van een nieuw hotel. In het gebied tussen de A12 en W. Dreeslaan (nabij bioscoop Pathé), worden 122 hotelkamers gerealiseerd in een uniek en duurzaam gebouw. Het hotel krijgt zonnepanelen als luifels voor de ramen, zodat groen...

OTA's Internationaal
Serieuze aanklacht tegen Booking.com en Expedia

De Deense boekingssite Nustay heeft een klacht ingediend bij de Europese mededingingsautoriteiten tegen concurrenten Booking.com en Expedia. Deze twee bedrijven zouden volgens de Denen op systematische wijze de concurrentie op de markt beperken, met verregaande gevolgen voor zowel de consument als d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: