Verhoging btw-tarief: doorberekenen of niet?

27 december 2018 | Thijs Jacobs

De btw-verhoging van het lage tarief (van 6 naar 9 procent) komt akelig dichtbij. Op 1 januari 2019 moet de horeca daarom bij vrijwel de gehele inkoop, met uitzondering van alcoholhoudende dranken, rekening houden met een prijsverhoging. Goed om te weten: bier tot 0,5% en wijn tot 1,2% vallen onder het lage tarief! Alleen wanneer je de btw-verhoging direct doorberekent aan je gasten, blijft het bedrijfsresultaat gelijk. Maar ja, schrikt de prijsverhoging de consument niet af? Aan jou als ondernemer de keuze om de btw-verhoging al dan niet door te berekenen en er al dan niet een schepje bovenop te doen...

Er zijn horecaondernemers die de verhoging bewust niet doorberekenen aan de klant. In deze gevallen hebben zij afgelopen jaar al prijswijzigingen doorgevoerd, zijn de marges al toereikend of nemen ze hun verlies. Verhoging van de prijzen zou klanten immers maar afschrikken, zo menen veel horecaondernemers. Bij het opstellen van offertes voor 2019 is het wel raadzaam om te vermelden dat de btw-verhoging doorberekend wordt.

 

 

Belastinghervorming staat aan de basis van btw-verhoging

Aan de consumentenkant gaat de koopkracht er schijnbaar op vooruit. Het belastingstelsel wordt immers in stappen hervormd, waardoor er aanpassingen komen op de belastingschijven. In 2021 kennen we niet vier, maar twee schijven (zie tabel). De percentages worden over het algemeen – en met name voor de middeninkomens – lager, waardoor de invloed van de verhoging van het lage btw-tarief wordt weggepoetst. Althans, dat is de conclusie die de regering trekt uit de eigen rekenmodellen. In de praktijk zien we echter dat veel ondernemers deze verhoging aangrijpen om direct maar een forsere verhoging door te voeren.

Tabel belastingschijven:

 

Koopkracht van belang, maar wordt vaak vergeten...

KHN is tegenstander van de btw-verhoging. KHN-voorzitter Robèr Willemsen sprak de verwachting uit dat de consument minder geld overhoudt om uit eten te gaan of een hotel te bezoeken omdat hij of zij te maken heeft met een verhoging van de prijs van de dagelijkse boodschappen, als gevolg van de verhoging van het lage btw-tarief. Blijkbaar vergat hij in dit geval de aanpassingen in het belastingstelsel mee te nemen in zijn berekening. De koopkracht zou er immers op vooruit gaan, ongeacht of het volle winkelkarretje duurder wordt… Natuurlijk is die kennis er nog niet bij iedereen en weten we niet of de koopkracht er daadwerkelijk op vooruit gaat, zoals wel wordt geschetst door de staatssecretaris, maar een dergelijke aanname zou wat voorbarig zijn; zeker wanneer de uitspraak wordt gedaan door de voorzitter van een dergelijke werkgeversorganisatie.

Ga je je prijzen verhogen of niet?

Even terug naar de dagelijkse praktijk. Een kopje koffie gaat, als de btw-verhoging 1-op-1 wordt doorgevoerd, van 2 euro naar 2,06 euro, zo rekent staatssecretaris Snel van Financiën ons voor. De NOS ging bij een aantal ondernemers langs en zij waren voornemens om een prijsstijging van gemiddeld 5 procent door te voeren. Niet voor niets, zo is hun visie. Want ook de ondernemer heeft te maken met bepaalde prijsontwikkelingen. Zo valt volgend jaar de energierekening hoger uit en zijn zij meer kwijt aan salarissen. Wanneer je er als horecaondernemer voor kiest om nu de prijzen flink te verhogen en dat af te schuiven op de btw-verhoging, dan is dat niet geheel correct. Er zijn andere factoren van invloed op de door jou gewenste prijsverhoging. Veel ondernemers hebben namelijk al langere tijd de prijzen niet verhoogd, waardoor dit een logisch moment is (of lijkt) om dat te doen. Het is dan wel van belang om redelijk te blijven, want je vaste gasten gaan niet graag 2,30 euro betalen voor dat kopje koffie dat een week eerder nog 2 euro kostte.

Je relatie met je klantenkring is ook wat waard en de invloed van prijs op afzet is er wel degelijk. Wellicht is het raadzaam om de btw-verhoging wel door te voeren en je prijzen nog wat verder te verhogen, maar doe dit dan in stappen om uiteindelijk het gewenste prijspeil te bereiken. De slimme kassa biedt daarbij voordelen; met één druk op de knop zijn alle prijzen (en het btw-tarief op 1 januari natuurlijk ook) aangepast. Er zijn horecaondernemers die eind 2018 de prijzen al verhoogd hebben in plaats van de start van het nieuwe jaar - en de daarbij behorende btw-verhoging - af te wachten. Daar is wat voor te zeggen, zeker op psychologisch vlak.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: