Verhoging btw-tarief: doorberekenen of niet?

27 december 2018 | Thijs Jacobs

De btw-verhoging van het lage tarief (van 6 naar 9 procent) komt akelig dichtbij. Op 1 januari 2019 moet de horeca daarom bij vrijwel de gehele inkoop, met uitzondering van alcoholhoudende dranken, rekening houden met een prijsverhoging. Goed om te weten: bier tot 0,5% en wijn tot 1,2% vallen onder het lage tarief! Alleen wanneer je de btw-verhoging direct doorberekent aan je gasten, blijft het bedrijfsresultaat gelijk. Maar ja, schrikt de prijsverhoging de consument niet af? Aan jou als ondernemer de keuze om de btw-verhoging al dan niet door te berekenen en er al dan niet een schepje bovenop te doen...

Er zijn horecaondernemers die de verhoging bewust niet doorberekenen aan de klant. In deze gevallen hebben zij afgelopen jaar al prijswijzigingen doorgevoerd, zijn de marges al toereikend of nemen ze hun verlies. Verhoging van de prijzen zou klanten immers maar afschrikken, zo menen veel horecaondernemers. Bij het opstellen van offertes voor 2019 is het wel raadzaam om te vermelden dat de btw-verhoging doorberekend wordt.

 

 

Belastinghervorming staat aan de basis van btw-verhoging

Aan de consumentenkant gaat de koopkracht er schijnbaar op vooruit. Het belastingstelsel wordt immers in stappen hervormd, waardoor er aanpassingen komen op de belastingschijven. In 2021 kennen we niet vier, maar twee schijven (zie tabel). De percentages worden over het algemeen – en met name voor de middeninkomens – lager, waardoor de invloed van de verhoging van het lage btw-tarief wordt weggepoetst. Althans, dat is de conclusie die de regering trekt uit de eigen rekenmodellen. In de praktijk zien we echter dat veel ondernemers deze verhoging aangrijpen om direct maar een forsere verhoging door te voeren.

Tabel belastingschijven:

 

Koopkracht van belang, maar wordt vaak vergeten...

KHN is tegenstander van de btw-verhoging. KHN-voorzitter Robèr Willemsen sprak de verwachting uit dat de consument minder geld overhoudt om uit eten te gaan of een hotel te bezoeken omdat hij of zij te maken heeft met een verhoging van de prijs van de dagelijkse boodschappen, als gevolg van de verhoging van het lage btw-tarief. Blijkbaar vergat hij in dit geval de aanpassingen in het belastingstelsel mee te nemen in zijn berekening. De koopkracht zou er immers op vooruit gaan, ongeacht of het volle winkelkarretje duurder wordt… Natuurlijk is die kennis er nog niet bij iedereen en weten we niet of de koopkracht er daadwerkelijk op vooruit gaat, zoals wel wordt geschetst door de staatssecretaris, maar een dergelijke aanname zou wat voorbarig zijn; zeker wanneer de uitspraak wordt gedaan door de voorzitter van een dergelijke werkgeversorganisatie.

Ga je je prijzen verhogen of niet?

Even terug naar de dagelijkse praktijk. Een kopje koffie gaat, als de btw-verhoging 1-op-1 wordt doorgevoerd, van 2 euro naar 2,06 euro, zo rekent staatssecretaris Snel van Financiën ons voor. De NOS ging bij een aantal ondernemers langs en zij waren voornemens om een prijsstijging van gemiddeld 5 procent door te voeren. Niet voor niets, zo is hun visie. Want ook de ondernemer heeft te maken met bepaalde prijsontwikkelingen. Zo valt volgend jaar de energierekening hoger uit en zijn zij meer kwijt aan salarissen. Wanneer je er als horecaondernemer voor kiest om nu de prijzen flink te verhogen en dat af te schuiven op de btw-verhoging, dan is dat niet geheel correct. Er zijn andere factoren van invloed op de door jou gewenste prijsverhoging. Veel ondernemers hebben namelijk al langere tijd de prijzen niet verhoogd, waardoor dit een logisch moment is (of lijkt) om dat te doen. Het is dan wel van belang om redelijk te blijven, want je vaste gasten gaan niet graag 2,30 euro betalen voor dat kopje koffie dat een week eerder nog 2 euro kostte.

Je relatie met je klantenkring is ook wat waard en de invloed van prijs op afzet is er wel degelijk. Wellicht is het raadzaam om de btw-verhoging wel door te voeren en je prijzen nog wat verder te verhogen, maar doe dit dan in stappen om uiteindelijk het gewenste prijspeil te bereiken. De slimme kassa biedt daarbij voordelen; met één druk op de knop zijn alle prijzen (en het btw-tarief op 1 januari natuurlijk ook) aangepast. Er zijn horecaondernemers die eind 2018 de prijzen al verhoogd hebben in plaats van de start van het nieuwe jaar - en de daarbij behorende btw-verhoging - af te wachten. Daar is wat voor te zeggen, zeker op psychologisch vlak.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: