Wie investeert in Europese hotels?

25 november 2015 |

In München vond onlangs de Expo Real plaats. Dit is een van de grootste internationale vastgoedbeurzen in Europa met bijna 38.000 bezoekers uit 74 landen en circa 1.700 exposanten. Steeds groter en belangrijker wordt het programma rond de hospitalitysector en traditiegetrouw wordt sinds enkele jaren op de eerste dag van de beurs aandacht besteed aan voornamelijk de hotelsector.

Daarnaast is er door de jaren heen aandacht voor zorgvastgoed, studentenwoningen en extended stay concepten. Een belangrijk onderwerp van de beurs is ‘vastgoed en investeringen’. Ditmaal kwamen twee onderwerpen aan bod waarbij het belangrijkste onderwerp was waar men nog moet investeren om rendement te behalen in Europa en of een mogelijke invasie van Chinees kapitaal te verwachten is om te investeren in Europese hotels.

De vraag waar men nog moet investeren in Europa heeft te maken met het beschikbare kapitaal in de hoofdsteden en populaire plaatsen van Europa. Londen, Parijs, Berlijn en Barcelona zijn koplopers wat betreft aantrekkelijkheid en vraag naar hotels om te investeren, zowel als belegging maar duidelijk ook als totaalbedrijf ter overname. Amsterdam mag zich eveneens in het rijtje met steden voegen die in de belangstelling staan van investeringskapitaal op zoek naar geschikte investeringsproposities.

Het grote nadeel van deze steden is de schaarste aan investeringsmogelijkheden gecombineerd met het feit dat de huidige bezitters een lage verkoopbereidheid hebben. Gevolg is dat de rendementen dalen doordat de prijzen stijgen. In sommige plaatsen als Londen heeft dit als nadeel dat de directe rendementen lager zijn dan vijf procent, maar met als voordeel dat hotels die in recente jaren gekocht zijn met een laag rendement nu alweer voor meer geld verkocht kunnen worden. Dit laatste, omdat er toch weer investeerders zijn die ook nu weer een lager rendement accepteren. De grote vlucht en beschikbaarheid van kapitaal voor deze Europese hotspots heeft ertoe geleid dat investeerders die een hoger rendement vereisen, kunnen kiezen voor investeren in B-steden of in B-locaties of in het huidige klimaat niet kunnen investeren, omdat men qua steden en locaties geen compromis wil doen.

In Duitsland ziet men wat betreft Chinese investeerders dat twee verschillende soorten investeerders de laatste jaren naar Europese hotels op zoek zijn. De ene groep is duidelijk gericht op investeringen in hotels als belegging om rendement te maken. De andere groep is gericht op het verkrijgen van een strategisch belang in een hotel(portefeuille) als aanvulling op het eigen overnachtingsaanbod of het verkrijgen van strategische kennis om voornamelijk voor de eigen thuismarkt te gebruiken. Vooral van de laatste groep Chinese investeerders wordt verwacht dat men een premium zal betalen voor overname van Europese hotels of hotelgroepen. Op die manier verkrijgen ze een strategisch voordeel in het thuisland of met betrekking tot internationale expansie.

Hotelprijzen

Tijdens Expo Real was vooral een positief geluid merkbaar, wellicht mede doordat er veel kapitaal aanwezig is. Dit kapitaal is helaas alleen naar dezelfde type investeringen op zoek. Belangrijk is wel de positieve stemming om wederom te investeren in vastgoed, juist ook in hotels. Praktisch bruikbaar, ook voor de Nederlandse situatie, is de informatie dat de hoofdsteden erg gewild zijn en dat secundaire steden vooralsnog minder in trek zijn. Wel is de verwachting dat prijzen in onze hoofdstad voor het juiste internationale investeringsproduct verder zullen stijgen. De kans dat buiten de hoofdstad investeerders interesse hebben is toegenomen, maar daarmee is nog niet gezegd dat de prijsniveaus daar direct omhoog zullen gaan.

Tekst: Bastiaan Driessen, managing partner Invast Hotels

Foto: Expo Real

HM302015

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel vier: SP

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview Corona
Interview: deze hotelier opent zijn terras op 16 maart

Gilles Harthoorn is eigenaar van Hotel Duinzicht op Schiermonnikoog. Gisteren zetten veel horecaondernemers in Friesland de terrassen op de kop als ludieke actie vanwege de sluiting van de horeca, maar op 16 maart wil deze hotelier zijn terras daadwerkelijk openen. “Als er geen stipje op de ho ...

Plannen voor hotel in Rotterdamse Delfshaven

Van de molen tot de bruggen en de oude kerk. Delfshaven bruist van de historie, maar toeristen en Rotterdammers weten het karakteristieke deel van Rotterdam nog steeds niet voldoende te vinden. De gemeente Rotterdam heeft dan ook grote plannen om Delfshaven het komende jaar terug op de kaart te z ...

Ondernemen
Jonge Honden: Jan Willem Janssen pakt door met H2OTEL

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Jan Willem Janssen (26), eigenaar van H2OTEL in Rotterdam. Een monoloog. ...

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: