13x hotelpersoneel binden en boeien

4 juli 2013 |
13x hotelpersoneel binden en boeien<

In tijden van crisis moet het gemakkelijk zijn om personeel voor uw hotel te vinden. Dat lijkt een logische redenering, maar is het ook zo? Waar vindt u tegenwoordig goed en gemotiveerd
personeel, en hoe zorgt u ervoor dat uw personeel niet gaat ‘jobhoppen’? Hospitality Management zet een aantal tips op een rij. Nuttig voor het selecteren én behouden van personeel.

1 Als u de vacature plaatst, vermeld dan altijd de gewenste werkervaring, opleiding en eigenschappen van de kandidaat.

2 Stel een functieprofiel samen. Over welke vaardigheden, kennis en ervaring moet de kandidaat beschikken? Kijk of het cv en/of de motivatiebrief daarop aansluiten.

3 Plaats uw vacature gratis op de website van Hospitality Management. Stuur de tekst naar "redactie@uitgeverijps.nl"
4 Bepaal hoeveel kandidaten u wilt uitnodigen. Raadpleeg de CAO en bekijk welke andere voorwaarden van belang zijn.

5 Bereid het gesprek voor. Stel vast wie erbij aanwezig zullen zijn.

6 Tijdens het gesprek voorziet u de kandidaat van informatie over het hotel, de visie, werkzaamheden en voorwaarden. Spreek uw verwachtingen uit. U dient zich te houden aan de Algemene Wet Gelijke Behandeling. U mag dus geen vragen stellen met betrekking tot etnische herkomst, godsdienst of seksuele voorkeur.

7 Stel open vragen. Wilt u weten of uw kandidaat achter de receptie kan werken tijdens een drukke middag? Vraag dan hoe hij of zij de werkzaamheden organiseert. Stel geen vragen waarop alleen met ja of nee kan worden geantwoord.

8 In een sollicitatiegesprek leert u de kandidaat kennen, maar geef hem of haar ook de gelegenheid om 'af te tasten' of de functie en het bedrijf passend zijn. Zo voorkomt u snel verloop.

9 Als u een werknemer aanneemt, controleer dan altijd de identiteit. Vraag eventueel ook naar bewijzen van behaalde diploma’s.

10 Communiceer helder, ook op de werkvloer. Spreek uw verwachtingen uit en zorg ervoor dat uw personeel zich blijft ontwikkelen.

11 Plan persoonlijke contactmomenten met uw personeel. Geen lange gesprekken die veel tijd in beslag nemen, maar één keer per twee maanden. Vraag hoe het gaat en waar ze eventueel tegenaan lopen. Toon interesse.

12 Ontdek wat uw werknemers tevreden houdt. Vaak is dat niet een hoog salaris, maar waardering of interesse. Ook meedenken met de visie van het bedrijf en betrokken zijn, vindt men belangrijk.

13 Zorg dat de salarisschaal gelijk is voor uw medewerkers. Op de werkvloer praat men niet zelden over het salaris. Klopt het beloningssysteem niet, dan krijgt u scheve gezichten en minder gemotiveerd personeel. U moet de verdeling van eventuele fooien of extra beloningen dus goed georganiseerd hebben.

Door Myrtille Vromans

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread
Beste hotelier, vergeet wat er was en focus op wat er komen kan

Lang geleden stond er een hotel ergens in een binnenstad. De markante gevel pronkte trots naar de voorbijgangers. Het hotel stond er statig bij, en een tikkeltje chique zelfs, uitnodigend naar iedereen die er langsliep. Wie het hotel zag wilde naar binnen. Die gedachte gaf je kriebels in je buik, ni...

KHN Coronacrisis
Horeca eerder dicht? ''Buitenproportioneel!''

Koninklijke Horeca Nederland vindt het voornemen van het kabinet om horeca in de Randstad (in zes veiligheidsregio's waar het aantal besmettingen met het coronavirus snel stijgt) waardeloos. Dirk Beljaarts, directeur van KHN noemt het in het NOS Radio 1 Journaal 'buitenproportioneel' en ...

Interview Longread
Gasthoofdredacteur Roberto Payer interviewt Pieter Elbers

Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam, tevens gasthoofdredacteur van de septemberuitgave van Hospitality Management) en Pieter Elbers (CEO KLM) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Middenin die crisis, begin augustus, ontmoeten ze elkaar in het Waldorf Astoria in de hoofdstad...

Hotel & Recht
Rechten en plichten ten tijde van corona

Corona heeft een grote impact op het aantal gasten in hotels en de manier waarop in de hotels moet worden gewerkt. Thuiswerken is meestal geen mogelijkheid en daarom is een veilige werkplek extra belangrijk. Deze nieuwe situatie roept veel vragen op over de rechten van werkgevers maar ook van werkne...

KHN Coronacrisis
KHN vreest extra coronamaatregelen in grote steden

Gisterenavond bereikte Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het signaal dat er in enkele Nederlandse regio’s extra coronamaatregelen worden ingevoerd, die mogelijk ook voor de horeca zullen gelden. Via verschillende bronnen heeft KHN vernomen dat een verplichte horecasluiting om 24:00 voor een a...

Tech Branded Content
''Veel hotels kennen hun echte foodcost niet''

Nu de inkomsten onzeker blijven, is controle van de kosten belangrijker dan ooit. “Naar foodcost wordt echter weinig gekeken", merkt Carl Jacobs CEO van Apicbase op. “Terwijl het toch over 30 procent van je business gaat. Vaak zelfs meer, dat is problematisch.” Hotelketens en ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: