Blog Pim van het Reve: duurzaam Food & Beverage concept

10 oktober 2018 | Pim van het Reve

Nu de zomervakantie alweer een eeuwigheid geleden lijkt en iedereen alweer volop in bedrijf is, staat de eerste grote Nederlandse horecavakbeurs na de zomervakantie op het programma; Gastvrij Rotterdam. Een mooie plek om nieuwe inspiraties op te doen, te netwerken maar bovendien de plek waar de prijzen uitgereikt worden voor horecabedrijven die zich onderscheiden op het gebied van duurzaam ondernemen. Prachtig om te zien hoe steeds meer horecabedrijven bezig zijn met duurzaamheid en dit op een innovatieve en onderscheidende manier vorm weten te geven! Op het gebied van F&B liggen er voor veel hotels en restaurants kansen om meer in te spelen op de duurzaamheidstrend.  

Trends en ontwikkelingen

Naar aanleiding van mijn afstudeeronderzoek, voor het nog te openen U Parkhotel in Enschede, heb ik voor Hospitality Management verschillende blogs mogen schrijven over duurzaamheid in de hotellerie. Nu ik mijn diploma Hotel Management in ontvangst heb mogen nemen, blijft de wereld van duurzame en circulaire horeca mij nog steeds dagelijks boeien. Zeker nu het steeds actueler wordt binnen de Nederlandse horeca en er steeds meer op ingespeeld wordt. De komende tijd hou ik de trends en ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid in de hotellerie voor u in de gaten en neem ik u daarnaast mee in de laatste fase van de pre-opening van het U Parkhotel.

De afgelopen maand sprak ik met verschillende professionals over het ontwerpen van een duurzaam F&B-concept. Wat is belangrijk en welke keuzes worden gemaakt? Daarnaast zijn we recent, onder leiding van chef-kok Sjors Riewald, zelf gestart met het ontwikkelen van het F&B-concept voor het U Parkhotel. Mooi moment dus om in deze blog dieper in te gaan op het ontwikkelen van een (nieuw) duurzaam F&B-concept.

Lokaal en seizoensgebonden

Als het gaat over duurzaamheid binnen de F&B wordt als belangrijk punt eigenlijk altijd gerefereerd aan het gebruik van lokale en seizoensgebonden producten. Waarom? Zo weet je precies de herkomst van de producten waar je mee werkt. Daarnaast zijn de producten vaak biologisch, een stuk verser en rijker van smaak. Dit resulteert in een kwalitatief beter product! Wees hier creatief in en vervang delen van bepaalde gerechten door seizoensgebonden producten. Door het aanbieden van lokale producten kun je gasten daadwerkelijk kennis laten maken met al het lekkers wat de regio waar je hotel/restaurant gevestigd is te bieden heeft. Lokaal en seizoensgebonden gaat verder dan gerechten alleen. Wat dacht je van lokale en seizoensgebonden dranken? Lokale wijnen en bieren, alles kan gebruikt worden om uw duurzame F&B-concept extra speciaal en natuurlijk lekkerder te maken. “Kan ik u een lekker bockbiertje inschenken van onze lokale brouwerij?”

Wees innovatief

Probeer eens alternatieve producten en ingrediënten bij de bereiding van gerechten. Wees creatief in combinaties. Op dit moment wordt er nog weinig gebruikt gemaakt van alternatieve producten, terwijl hier juist de toekomst ligt! Ga op zoek naar alternatieven voor vlees, kies voor plantaardig of voor biologisch. Andere alternatieve producten als zeewier, lupine, oesterzwammen gekweekt op koffiedik, kweekvlees en sojamelk worden ook steeds populairder en zijn in veel gerechten te verwerken. Een stap verder, maar zeker een stap die gaat komen, is het gebruik van insecten in gerechten. Gedurende de periode dat ik in Thailand heb gewoond, heb ik geregeld kennis mogen maken met deze alternatieve voedselbron. Even wennen, maar toch uiterst smaakvol. Vooral als je erachter komt dat het niet alleen door het kraampje op de hoek van de straat, maar ook in sterrenzaken geserveerd wordt. Hoofdmoot blijft dat je gerechten op je kaart zet die passen bij het type gast dat je in je hotel/restaurant hebt of zou willen hebben, dit met een innovatieve duurzame twist. Creëer je eigen menu van de toekomst.

Doe het zelf

Verschillende professionals die ik sprak doen vooral een hoop zelf. Als de mogelijkheid er is, verbouw je producten dan gewoon lekker zelf! Binnen in de keuken of in de hotel- of restauranttuin. Op allerlei plekken kun je eigen kruiden, bladgroenten en kleine fruitsoorten kweken. Probeer dit zoveel mogelijk zichtbaar te maken voor je gasten, neem je gasten mee in je duurzaamheidsverhaal. Tegenwoordig moet alles 'instagrammable' zijn, groene kleuren doen het mooi op de foto, dus maak hier dan ook gebruik van.

No Food Waste

Van veel dingen die worden weggegooid in keukens van hotel/restaurants kunnen nieuwe gerechten gemaakt worden. Maak croutons of crostini’s van oud brood, en maak van de groenten die overblijven na het snijden een groentebouillon. Leuk om deze als amuse te serveren en expliciet te serveren als no food waste amuse, gegarandeerd dat je veel sympathie van gasten krijgt! Daarnaast werd ik laatst geattendeerd op een mobiele app die voedselverspilling tegengaat. Op deze app kunnen horecagelegenheden voor een gereduceerd tarief producten of gerechten aanbieden die anders weggegooid zouden worden. Vooral in Amsterdam en Utrecht is deze app een groot succes! Goed voor de portemonnee van zowel gast als ondernemer.

U Parkhotel

6 oktober 2018... Vandaag is het eindelijk zover de officiële sneakpreview van het U Parkhotel! Vandaag komen tijdens Site Visit Twente voor het eerst gasten over de vloer in het U Parkhotel, dit is tevens het moment dat het interieur van de hotelkamers van het U Parkhotel definitief gemaakt mag worden (zie foto onderaan). Ondanks dat het hotel nog niet geheel ingericht is, en er nog een hoop moet gebeuren, zetten de eerste mensen tijdens een uitgebreide rondleiding hun eerste stapjes in de hotelkamers en conferentiezalen. Bijzonder om voor het eerst het hotel te presenteren aan een select gezelschap van congres- en eventplanners. Het geheel werd door de gasten zeer positief ontvangen.  

De laatste fase van de pre-opening van het U Parkhotel is gestart. Het gebouw is Casco+ door projectontwikkelaar van Wijnen opgeleverd en de komende weken zal in het teken staan van het inhuizen van de meubels voor in de kamers, restaurant en conferentiezalen. Dit zodat alles gereed is voor de opening begin 2019. De komende periode staan er een aantal 'Hard Hat Party’s' op het programma waarbij verschillende vooraf geselecteerde gezelschappen een kijkje komen nemen in het U Parkhotel. Voor het team van het U Parkhotel staat in oktober de duurzaamheidstraining op het programma, verzorgd door Smaackmakers. Daarnaast staan voor mijzelf de komende periode de vakbeurs Recycling en de HotelTech 2018 op het programma. Benieuwd welke nieuwe ontdekkingen ik hier doe op het gebied van innovatie en duurzaamheid in de hotellerie? Stay tuned!

Lees via deze link alle blogs van Pim!

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Interieur Advertorial
Interieurarchitect Arnie van Dun maakt statement met Grand Hotel Valies

Op het moment van schrijven van deze bijdrage zet interieurarchitect Arnie van Dun de laatste 'puntjes op de i' van de inrichting van Grand Hotel Valies in Roermond. De inspiratiebron voor de inrichting van dit hotel vindt hij in de Amerikaanse Art Deco stijl uit de jaren ’30. We sprek...

Advertorial
All-in-One oplossingen: een zegen voor de moderne hotelier

De moderne hotelier heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in informatietechnologie. De groeiende afhankelijkheid van OTA’s als Booking.com en Expedia, de prijsdruk van privé-verhuurders en de veeleisendheid van klanten vragen om een efficiënte en kostenbesparende operati...

Culinair
Het Roode Koper treedt toe tot Alliance Gastronomique

Landgoed – Hotel – Restaurant Het Roode Koper in Leuvenem is toegetreden tot de restaurantvereniging Alliance Gastronomique. Tijdens het Alliance eindejaarsfeest op maandagavond 10 december in Hotel Okura in Amsterdam heeft de inauguratie plaatsgevonden. Onder leiding van Onno Kokme...

Economie
Stijging aantal hotelovernachtingen in Nederland zet door

De toename van het toerisme heeft ook in 2018 doorgezet. Naar verwachting van ABN AMRO komt het aantal logies-overnachtingen dit jaar uit op 116,4 miljoen: een stijging van ruim 4% ten opzichte van het jaar ervoor. De sterkste toename is dit jaar in Groningen (+24%), Friesland (+7%) en Noord-Holland...

Tech Advertorial
Rendementsverbetering voor hotels dankzij totaaloplossing

Wie de afgelopen jaren de hotelbranche op de voet heeft gevolgd, moet constateren dat de hotel-ICT een enorme vlucht heeft genomen. Van reserveringsystemen tot cloudmanaged wifi en slimme securityoplossingen, de mogelijkheden zijn oneindig en bovendien flexibel en efficiënt. Maar hoe zit het...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: