Blog Pim van het Reve: duurzaam Food & Beverage concept

10 oktober 2018 | Pim van het Reve

Nu de zomervakantie alweer een eeuwigheid geleden lijkt en iedereen alweer volop in bedrijf is, staat de eerste grote Nederlandse horecavakbeurs na de zomervakantie op het programma; Gastvrij Rotterdam. Een mooie plek om nieuwe inspiraties op te doen, te netwerken maar bovendien de plek waar de prijzen uitgereikt worden voor horecabedrijven die zich onderscheiden op het gebied van duurzaam ondernemen. Prachtig om te zien hoe steeds meer horecabedrijven bezig zijn met duurzaamheid en dit op een innovatieve en onderscheidende manier vorm weten te geven! Op het gebied van F&B liggen er voor veel hotels en restaurants kansen om meer in te spelen op de duurzaamheidstrend.  

Trends en ontwikkelingen

Naar aanleiding van mijn afstudeeronderzoek, voor het nog te openen U Parkhotel in Enschede, heb ik voor Hospitality Management verschillende blogs mogen schrijven over duurzaamheid in de hotellerie. Nu ik mijn diploma Hotel Management in ontvangst heb mogen nemen, blijft de wereld van duurzame en circulaire horeca mij nog steeds dagelijks boeien. Zeker nu het steeds actueler wordt binnen de Nederlandse horeca en er steeds meer op ingespeeld wordt. De komende tijd hou ik de trends en ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid in de hotellerie voor u in de gaten en neem ik u daarnaast mee in de laatste fase van de pre-opening van het U Parkhotel.

De afgelopen maand sprak ik met verschillende professionals over het ontwerpen van een duurzaam F&B-concept. Wat is belangrijk en welke keuzes worden gemaakt? Daarnaast zijn we recent, onder leiding van chef-kok Sjors Riewald, zelf gestart met het ontwikkelen van het F&B-concept voor het U Parkhotel. Mooi moment dus om in deze blog dieper in te gaan op het ontwikkelen van een (nieuw) duurzaam F&B-concept.

Lokaal en seizoensgebonden

Als het gaat over duurzaamheid binnen de F&B wordt als belangrijk punt eigenlijk altijd gerefereerd aan het gebruik van lokale en seizoensgebonden producten. Waarom? Zo weet je precies de herkomst van de producten waar je mee werkt. Daarnaast zijn de producten vaak biologisch, een stuk verser en rijker van smaak. Dit resulteert in een kwalitatief beter product! Wees hier creatief in en vervang delen van bepaalde gerechten door seizoensgebonden producten. Door het aanbieden van lokale producten kun je gasten daadwerkelijk kennis laten maken met al het lekkers wat de regio waar je hotel/restaurant gevestigd is te bieden heeft. Lokaal en seizoensgebonden gaat verder dan gerechten alleen. Wat dacht je van lokale en seizoensgebonden dranken? Lokale wijnen en bieren, alles kan gebruikt worden om uw duurzame F&B-concept extra speciaal en natuurlijk lekkerder te maken. “Kan ik u een lekker bockbiertje inschenken van onze lokale brouwerij?”

Wees innovatief

Probeer eens alternatieve producten en ingrediënten bij de bereiding van gerechten. Wees creatief in combinaties. Op dit moment wordt er nog weinig gebruikt gemaakt van alternatieve producten, terwijl hier juist de toekomst ligt! Ga op zoek naar alternatieven voor vlees, kies voor plantaardig of voor biologisch. Andere alternatieve producten als zeewier, lupine, oesterzwammen gekweekt op koffiedik, kweekvlees en sojamelk worden ook steeds populairder en zijn in veel gerechten te verwerken. Een stap verder, maar zeker een stap die gaat komen, is het gebruik van insecten in gerechten. Gedurende de periode dat ik in Thailand heb gewoond, heb ik geregeld kennis mogen maken met deze alternatieve voedselbron. Even wennen, maar toch uiterst smaakvol. Vooral als je erachter komt dat het niet alleen door het kraampje op de hoek van de straat, maar ook in sterrenzaken geserveerd wordt. Hoofdmoot blijft dat je gerechten op je kaart zet die passen bij het type gast dat je in je hotel/restaurant hebt of zou willen hebben, dit met een innovatieve duurzame twist. Creëer je eigen menu van de toekomst.

Doe het zelf

Verschillende professionals die ik sprak doen vooral een hoop zelf. Als de mogelijkheid er is, verbouw je producten dan gewoon lekker zelf! Binnen in de keuken of in de hotel- of restauranttuin. Op allerlei plekken kun je eigen kruiden, bladgroenten en kleine fruitsoorten kweken. Probeer dit zoveel mogelijk zichtbaar te maken voor je gasten, neem je gasten mee in je duurzaamheidsverhaal. Tegenwoordig moet alles 'instagrammable' zijn, groene kleuren doen het mooi op de foto, dus maak hier dan ook gebruik van.

No Food Waste

Van veel dingen die worden weggegooid in keukens van hotel/restaurants kunnen nieuwe gerechten gemaakt worden. Maak croutons of crostini’s van oud brood, en maak van de groenten die overblijven na het snijden een groentebouillon. Leuk om deze als amuse te serveren en expliciet te serveren als no food waste amuse, gegarandeerd dat je veel sympathie van gasten krijgt! Daarnaast werd ik laatst geattendeerd op een mobiele app die voedselverspilling tegengaat. Op deze app kunnen horecagelegenheden voor een gereduceerd tarief producten of gerechten aanbieden die anders weggegooid zouden worden. Vooral in Amsterdam en Utrecht is deze app een groot succes! Goed voor de portemonnee van zowel gast als ondernemer.

U Parkhotel

6 oktober 2018... Vandaag is het eindelijk zover de officiële sneakpreview van het U Parkhotel! Vandaag komen tijdens Site Visit Twente voor het eerst gasten over de vloer in het U Parkhotel, dit is tevens het moment dat het interieur van de hotelkamers van het U Parkhotel definitief gemaakt mag worden (zie foto onderaan). Ondanks dat het hotel nog niet geheel ingericht is, en er nog een hoop moet gebeuren, zetten de eerste mensen tijdens een uitgebreide rondleiding hun eerste stapjes in de hotelkamers en conferentiezalen. Bijzonder om voor het eerst het hotel te presenteren aan een select gezelschap van congres- en eventplanners. Het geheel werd door de gasten zeer positief ontvangen.  

De laatste fase van de pre-opening van het U Parkhotel is gestart. Het gebouw is Casco+ door projectontwikkelaar van Wijnen opgeleverd en de komende weken zal in het teken staan van het inhuizen van de meubels voor in de kamers, restaurant en conferentiezalen. Dit zodat alles gereed is voor de opening begin 2019. De komende periode staan er een aantal 'Hard Hat Party’s' op het programma waarbij verschillende vooraf geselecteerde gezelschappen een kijkje komen nemen in het U Parkhotel. Voor het team van het U Parkhotel staat in oktober de duurzaamheidstraining op het programma, verzorgd door Smaackmakers. Daarnaast staan voor mijzelf de komende periode de vakbeurs Recycling en de HotelTech 2018 op het programma. Benieuwd welke nieuwe ontdekkingen ik hier doe op het gebied van innovatie en duurzaamheid in de hotellerie? Stay tuned!

Lees via deze link alle blogs van Pim!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards
World Travel Awards: Pulitzer beste hotel van Nederland

Pulitzer Amsterdam is uitgekozen tot het beste hotel van Nederland. De prijs werd voor de 26ste keer uitgereikt door de World Travel Awards tijdens de jaarlijkse ceremonie, dit jaar gehouden op Madeira. De World Travel Awards wordt beschouwd als één van de meest prestigieuze erkenninge...

Achtergronden
Juni-editie Hospitality Management: Hans Vugts hekelt stadsbestuur Amsterdam

In de juni-uitgave van Hospitality Management presenteren we je uiteenlopende onderwerpen en interviews. Op de cover zie je Hans Vugts, de man die eind 2019 afscheid neemt van de hotellerie. Hij stond de afgelopen veertien jaar aan het roer van Hotel Casa Amsterdam. Jeroen Oskam neemt ons mee naa...

Amsterdam Opening Culinair
Mediterrane gardenbistro Oriole opent deuren

Op 18 juni vindt de soft opening van gardenbistro Oriole - onderdeel van Sofitel Legend The Grand Amsterdam - plaats; dé nieuwe hotspot om naartoe te gaan voor Mediterrane gerechten in een easygoing sfeer. Via de ingang aan de Oudezijds Voorburgwal maken gasten hun entree in de uitnodigende g...

Amsterdam Hotelketens
QO Amsterdam behaalt ‘LEED Platinum’ certificaat voor duurzaamheid

In het voorjaar van 2018 opende QO Amsterdam: een hotel wiens filosofie draait om consistente duurzame keuzes in ontwerp, constructie en uitvoer – zonder te compenseren op de ervaring van haar gasten. Het was deze filosofie die het hotel als een van de eerste hotels binnen Europa de hoogst mog...

Amsterdam Achtergronden
Tatoeage voor gasten INK Hotel Amsterdam

Gasten van INK Hotel Amsterdam - MGallery kunnen hun verblijf vanaf 17 juni 2019 nog onvergetelijker maken met een echte tatoeage. Alle MGallery hotels wereldwijd stellen een 'Memorable Moment' pakket samen voor hun gasten: een bijzondere ervaring die past bij het hotel en de stad. De tatoea...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Wordt Double Tree Hotel Centraal in Amsterdam verkocht?

De Chinese investeerder Anbang zou in gesprek zijn om één van de grootste hotels in het centrum van Amsterdam te verkopen aan de Franse verzekeraar AXA. Persbureau Bloomberg meldt dit. Ingewijden zouden spreken over een bod van 425 miljoen euro voor Double Tree Hotel by Hilton Amsterda...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: