De hotelbar is op sterven na dood

22 december 2005 | redactie

Rembert Vonk, F&B-manager The Grand Amsterdam:

Wat zegt u?! Integendeel! De betere hotelbar is juist dé plaats bij uitstek waar onze internationale hotelgasten zich kunnen mengen met lokale gasten die net een dag vergaderen hebben afgerond. Een goed gevulde bar is de manier om het hotel midden in de lokale markt te positioneren, hetgeen een hotelgast weer ziet als een bevestiging dat hij/zij in het juiste en betere hotel verblijft. Liever rust als hotelier en geen lokale gasten over de vloer? Maak er dan kamers van, maar noem jezelf niet langer een gastvrij hotel! We kennen allemaal de hotelbar waar we het zelf ook niet gezellig vinden, omdat de in de kamers afgeschreven meubels nog net goed genoeg zouden zijn voor de bar. Nee, dan doen we wel een drankje boven op onze kamer, denken we dan.

Erg jammer wanneer men de bar als sluitpost benadert, want diezelfde bar is nu net een afdeling binnen de f&b waar de betere marges kunnen worden gehaald. Meer hotels zouden hun ‘formele’ restaurant moeten halveren en de bar verdubbelen: margetechnisch verdien je vaak beter in de bar. Bovendien verlangt menig gast van vandaag een vlotte, minder formele service; men is niet langer op zoek naar uitgebreid tafelen. Denk alleen al aan de besparing op personeelskosten in zowel bediening als keuken... Kortom, alle reden om onze hotelbars springlevend te maken en te houden!

Marjolein Bruschke, F&B-manager Dorint Sofitel:

'Nee, absoluut niet. Misschien dat het rustig is in de wat meer klassieke hotels of rustig gelegen hotels, maar onze Sports & Media Bar is altijd ontzettend vol. Echt een enorm succes. De bar is niet alleen 24 uur per dag geopend, maar de sfeer voelt gewoon goed aan. Het is er heel erg levendig. Eigenlijk kan ik wel zeggen dat het gewoon storm loopt. We beperken onze bar niet tot de hotelgasten alleen; we ontvangen ook graag mensen van buitenaf. Wat dat betreft heeft onze bar een heel lage drempel. We hebben een ingang direct van buiten naar binnen en dat trekt een heleboel mensen aan. En als het ergens gezellig is en druk, dan komen mensen ook eerder binnen. Gezelligheid trekt. Bovendien liggen onze prijzen heel erg laag. En dat is ook belangrijk. Mensen zijn toch een stuk kritischer geworden en hebben er geen zin meer in om voor een cocktail of een ander drankje gek veel te betalen.

De klassieke hotels zijn vaak een stuk rustiger, maar ook een stuk duurder. In mijn ogen werkt dat niet. Een hotelbar is absoluut niet op sterven na dood, maar je moet wel een goed concept neerzetten. Daar hangt het helemaal mee samen. Ik denk dat je daarom breder moet denken. Een standaard concept is misschien geschikt voor klassieke hotels die wellicht een ander publiek trekken, maar niet voor de moderne en wat drukker gelegen hotels zoals dat van ons. In een hotelbar zit heel veel potentie, maar je moet het er wel uit weten te halen. En doe je dat, dan zie je meteen dat een bar zeker springlevend is.'

HM302005

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: