De hotelbar is op sterven na dood

Auteur: redactie
F&B 22 december 2005
De hotelbar is op sterven na dood

Rembert Vonk, F&B-manager The Grand Amsterdam:

Wat zegt u?! Integendeel! De betere hotelbar is juist dé plaats bij uitstek waar onze internationale hotelgasten zich kunnen mengen met lokale gasten die net een dag vergaderen hebben afgerond. Een goed gevulde bar is de manier om het hotel midden in de lokale markt te positioneren, hetgeen een hotelgast weer ziet als een bevestiging dat hij/zij in het juiste en betere hotel verblijft. Liever rust als hotelier en geen lokale gasten over de vloer? Maak er dan kamers van, maar noem jezelf niet langer een gastvrij hotel! We kennen allemaal de hotelbar waar we het zelf ook niet gezellig vinden, omdat de in de kamers afgeschreven meubels nog net goed genoeg zouden zijn voor de bar. Nee, dan doen we wel een drankje boven op onze kamer, denken we dan.

Erg jammer wanneer men de bar als sluitpost benadert, want diezelfde bar is nu net een afdeling binnen de f&b waar de betere marges kunnen worden gehaald. Meer hotels zouden hun ‘formele’ restaurant moeten halveren en de bar verdubbelen: margetechnisch verdien je vaak beter in de bar. Bovendien verlangt menig gast van vandaag een vlotte, minder formele service; men is niet langer op zoek naar uitgebreid tafelen. Denk alleen al aan de besparing op personeelskosten in zowel bediening als keuken... Kortom, alle reden om onze hotelbars springlevend te maken en te houden!

Marjolein Bruschke, F&B-manager Dorint Sofitel:

'Nee, absoluut niet. Misschien dat het rustig is in de wat meer klassieke hotels of rustig gelegen hotels, maar onze Sports & Media Bar is altijd ontzettend vol. Echt een enorm succes. De bar is niet alleen 24 uur per dag geopend, maar de sfeer voelt gewoon goed aan. Het is er heel erg levendig. Eigenlijk kan ik wel zeggen dat het gewoon storm loopt. We beperken onze bar niet tot de hotelgasten alleen; we ontvangen ook graag mensen van buitenaf. Wat dat betreft heeft onze bar een heel lage drempel. We hebben een ingang direct van buiten naar binnen en dat trekt een heleboel mensen aan. En als het ergens gezellig is en druk, dan komen mensen ook eerder binnen. Gezelligheid trekt. Bovendien liggen onze prijzen heel erg laag. En dat is ook belangrijk. Mensen zijn toch een stuk kritischer geworden en hebben er geen zin meer in om voor een cocktail of een ander drankje gek veel te betalen.

De klassieke hotels zijn vaak een stuk rustiger, maar ook een stuk duurder. In mijn ogen werkt dat niet. Een hotelbar is absoluut niet op sterven na dood, maar je moet wel een goed concept neerzetten. Daar hangt het helemaal mee samen. Ik denk dat je daarom breder moet denken. Een standaard concept is misschien geschikt voor klassieke hotels die wellicht een ander publiek trekken, maar niet voor de moderne en wat drukker gelegen hotels zoals dat van ons. In een hotelbar zit heel veel potentie, maar je moet het er wel uit weten te halen. En doe je dat, dan zie je meteen dat een bar zeker springlevend is.'

HM302005

Overig nieuws