Evenementen bieden kansen voor hotellerie

13 februari 1997 | Redactie

Is het voor de hotellerie van belang of het Mauritshuis wel of niet een aansprekend evenement op de agenda heeft staan? Is het voor hôteliers relevant op welk tijdstip een grote tentoonstelling wordt georganiseerd? Het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT) spoort de toeristische sector aan om gebruik te maken van de kansen die evenementen bieden. Extra toeristen betekent extra overnachtingen. Dat houdt de marketing- en promotieorganisatie uit Leidschendam de branche voor.

'Kiezen voor Kansen', luidde de titel van het vorige Marketing Plan van het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT). Het Marketing Plan heeft inmiddels een opvolger; de titel van het plan blijft echter onverkort van kracht. Met de toenemende concurrentie blijft het immers zaak om niet alleen de bedreigingen, maar zeker ook de kansen te zien en benutten. Internationaal aansprekende evenementen bieden zulke kansen.

Grootschalige evenementen als de Van Gogh-, Rembrandt- en Vermeertentoonstellingen en de Floriade, hebben geleid tot extra buitenlands bezoek. Toeristen die anders niet zouden zijn gekomen, brachten een bezoek aan Nederland. Dat heeft uiteraard een positieve invloed gehad op de hoogte van de toeristische bestedingen in Nederland. Als aanvulling op het toeristisch aanbod hebben evenementen Nederland bepaald geen windeieren gelegd.

Magere kalender

In hoeverre heeft de hotelsector van deze impulsen geprofiteerd? Afhankelijk van de duur van het evenement en het seizoen waarin de 'attractie' plaatsvond, varieerde het percentage hotelgasten dat speciaal voor het evenement was gekomen, van 20 tot ruim 50 (zie ook de tabel). Vanzelfsprekend verbleven niet al die evenementbezoekers in een hotel: ook de camping- en bungalowsector profiteerde mee. Het bleek echter dat de bezoekers die speciaal voor het evenement waren gekomen, veelal gevonden werden in de bevolkingsgroepen met een hoger inkomen. Zij verkozen - niet verrassend - een hotel boven alternatieve logiesvormen.

Uit de cijfers bleek bovendien dat met name cultureel hoogwaardige evenementen als de Rembrandt- en Vermeertentoonstelling, in meerderheid bezoekers aantrekken die een hotelbed prefereren. Dergelijke evenementen leverden de hotellerie in het verleden tussen de 135.000 en 805.000 extra overnachtingen op.

Het belang van evenementen lijkt hiermee voldoende aangetoond; men zou dus verwachten dat de Nederlandse evenementenkalender inmiddels volgepland zou zijn. Dat blijkt echter niet zo te zijn. Het NBT liet begin februari op een persbijeenkomst weten, zich zorgen te maken over de vele witte plekken op de kalender die tot het Floriade-jaar 2002 loopt.

Dat was een reden voor de organisatie om zelf de handschoen op te pakken en een evenementenbeleid te ontwikkelen waarin een verhoging van het aantal evenementen het kerndoel is. In samenspraak met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, en het ministerie van Economische Zaken, heeft het NBT zelf al een eerste concrete invulling gegeven aan het beleidsplan. Het nieuwe festival Voices & Flowers moet volgend jaar 175.000 bezoekers trekken. In het jaar 2000 moet dit aantal zijn opgelopen tot 400.000. Daarvan zal 25% buitenlandse toerist zijn.

Met de introductie van dit jaarlijks terugkerende festival (een internationaal topevenement) beoogt het NBT: extra buitenlandse bezoekers; hogere toeristische inkomsten; een versterking van het culturele imago van Nederland; en een stroom ’Holland-publiciteit’.

Samenhang

Minstens even belangrijk als het aantal evenementen, is de mate waarin bestaande en nieuwe evenementen een spreiding van het bezoek realiseren in tijd en ruimte. Een dergelijke spreiding vergroot, zo meent het NBT, immers de toeristische capaciteit van Nederland en biedt derhalve meer aanknopingspunten om toeristische inkomsten te verhogen. De toegevoegde waarde van een grote publiekstrekker is op het moment dat de hotels al vol zitten met ’reguliere’ toeristen, lager dan het belang van een evenement dat de bezettingsgraad kan verhogen in het voor-, na- of laagseizoen.

Het recent ontwikkelde 'Amsterdam Verlicht' is hiervan een goed voorbeeld. Het heeft de potentie om gedurende het 'rustige' winterseizoen een stevige impuls te geven aan het toerisme in Amsterdam. Het seizoensverlengende karakter van het evenement garandeert een maximale toegevoegde waarde. Evenzo kan een verdieping van, of een goede afstemming tussen, bestaande evenementen bijdragen aan een verlenging van het toeristisch seizoen.

Samenspraak en samenwerking verhoogt bovendien het rendement van een enkel evenement. Logiesverstrekkers profiteren sowieso van het toegenomen aantal bezoekers. Meer bezoekers betekent immers meer overnachtingen. Maar er liggen meer kansen, stelt het NBT. Een dagje Vermeer, gevolgd door één overnachting, kan veranderen in een dagje Vermeer gevolgd door meerdere overnachtingen. Het gaat erom dat de bezoekers geprikkeld worden om, aansluitend op zijn bezoek aan het evenement, andere attracties of bezienswaardigheden in de nabijheid te bezoeken. Bijvoorbeeld met een aantrekkelijk tentoonstellings-arrangement inclusief kaartjes voor een muziekvoorstelling; of een aanbieding voor het casino.

Pro-actief

Het initiatief om dergelijke kansen te creëren en vervolgens ten volle te benutten, moet volgens het NBT uit de toeristische sector komen. Het bureau kent zichzelf, blijkens het eigen evenementenbeleid, een rol-op-afstand toe: 'het stimuleren, coördineren en bundelen van partijen bij de organisatie van evenementen.'

Met name bepleit het NBT de samenwerking tussen verschillende branches. Het toeristisch product Holland blijkt immers steeds weer de som te zijn van de afzonderlijke delen vervoer, verblijf en vermaak. Voor de (buitenlandse) klant vormen deze zaken één onlosmakelijk geheel: zijn vakantie.

HM30JAAR HM301997

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: