GuestKey is 'corona-proof', leuk en veilig

17 juni 2020 | Thijs Jacobs

Als de ene deur dichtgaat, gaat er altijd een andere weer open. Dit gezegde is in deze tijden volledig van toepassing op Hotek, leverancier van innovatieve beveiligingsoplossingen. Dolf Mulder, CEO van het bedrijf, is altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden, maar blijkt in crisistijd extra wendbaar. "Vrijwel iedereen binnen Hotek is nu fulltime bezig met ons product GuestKey, dat is het voordeel dat deze crisis met zich meebrengt. Daardoor wordt het innovatieve product snel en grondig doorontwikkeld, wat heel fijn is voor onze hotelklanten."

GuestKey is een compleet cloud hosted platform, dat niet alleen toegang tot de hotelkamer en andere ruimtes verschaft, maar tegelijkertijd een compleet platform is voor de hotelier en de hotelgast. Dolf: "Het is een succes; op dit moment installeren we 50 tot 80 deuren per dag, en dat in deze onzekere tijden. Mensen vinden het gewoon een tof product, het spreekt tot de verbeelding en is een perfecte manier om te communiceren met je gast. De hoteliers waarbij we het hebben geïnstalleerd zijn er zo blij mee, dat sommigen zelfs tot tranen geroerd zijn, zo mooi vinden ze het." Voor degenen die niet weten wat GuestKey is, heeft Dolf een korte uitleg. "Het is een webapplicatie die in de cloud wordt gehost. Hierdoor hoef je hoteldeuren niet te openen met Bluetooth, wat stukken minder veilig en ook nog eens trager is. Bluetooth is heel leuk voor audio, maar niet zo geschikt voor ons; één van onze ontwikkelaars wist zelfs het best beveiligde Bluetooth-slot binnen een half uur hacken. Omdat wij niet in Bluetooth geloven, zijn we in het diepe gesprongen. Ook omdat we een onderscheidend, en op alle vlakken beter, product wilden aanbieden. Dat is GuestKey geworden."

Geen app nodig

GuestKey werkt dus online, terwijl Bluetooth offline opereert. "Bij Bluetooth heb je een app nodig, wat voor veel hotelgasten een drempel is", vervolgt Dolf. "Daarom is een webapplicatie zo mooi, want downloaden van een app is niet nodig. Via e-mail krijg je een link voor toegang en je bent direct operationeel. Wat voor hoteliers ook een plus is, is de mogelijkheid die gasten hebben om feedback te geven binnen het platform. Iedere hotelier heeft angst voor een slechte review; soms is iemand met het verkeerde been uit bed gestapt en knalt daarom een slechte review online. Als de hotelgast via de webapp een negatieve review achterlaat, dan krijgt de receptie direct een berichtje en kunnen zij de gast gelijk bellen om te vragen waarmee ze hem of haar van dienst kunnen zijn. De afstand tussen hotel en gast wordt kleiner, want van vrijwel alle gasten die via derde partijen boeken, zijn de gegevens niet bekend. Waar zijn de ouderwetse service en de romantische gastvrijheid gebleven? Die zijn grotendeels verdwenen omdat de OTA's de hotels beperken in hun contact met de gast, maar halen we terug met dit interactieve platform."

Vrijwel iedereen heeft een smartphone en heeft die ook altijd bij zich. Dat is al lang geen obstakel meer. Voor de dinosauriërs onder de hotelgasten blijft het uiteraard mogelijk om een keycard aan te maken voor toegang tot de hotelkamer. "Communicatie op papier verdwijnt in rap tempo binnen het hotel, en dat wordt versneld door de uitbraak van het coronavirus. Geen papiertje meer in de lift met daarop het dagmenu en al helemaal geen dikke hotelmap op de kamer. Dat is onhygiënisch en onpraktisch, de webapp is veel interactiever, dynamischer, mooier en veiliger. En ook nog eens veel leuker, wat vervolgens aanzet tot interactie. Daarnaast is het een 'levend ding', terwijl een app statisch is; de webapp kan op ieder moment bijgewerkt worden en je kunt berichten pushen in de applicatie. Als hotelgast kan ik mij behoorlijk ergeren aan de werkwijze met de hoteltelefoon. Probeer maar eens roomservice te bestellen op die manier. In de meeste gevallen gaat de telefoon eerst eindeloos over, waarna je uiteindelijk bij de receptie uitkomt. 'Kunt u straks even terugbellen?', vragen ze dan. Nee, natuurlijk niet. Ik wil gewoon snel even wat bestellen. In de webapp zit dus ook een Whatsapp-functie, waarmee je direct in contact komt met de roomservice. Alle functies komen direct uit de koker van de hotellerie, want we hebben ongelofelijk veel contact met hoteliers en krijgen input over de wensen van de hotels. We merken dat er dan ook bijna geen servicemeldingen meer komen vanuit de hotels; je kunt als hotelier bij wijze van spreken vanaf het strand in Miami een deur openen in Amsterdam wanneer dat nodig is. Daarnaast staat in de webapp alle benodigde informatie voor de hotelgast, waardoor de druk op de receptie veel lager wordt. Bij een bevestigde boeking heb je toegang en zie je in de webapp al direct de gegevens over parkeren, ontbijt, diner, wellness en veel meer. Dat is een haast onbetaalbare service die vele deuren opent."

Veilig en corona-proof

Nu zou je denken dat je in een bestaand hotel alle sloten moet vervangen om van de webapplicatie gebruik te kunnen maken, maar niets is minder waar volgens Dolf: "We hebben veel contact met ketens die nog een afspraak hebben met een bepaald merk, maar dat is geen enkel probleem. We hebben een open API, waardoor het open is voor iedereen. De integratie kan razendsnel gerealiseerd worden en we kunnen het in vrijwel ieder slot inbouwen. Ik merk zelf dat de hotellerie echt zat te wachten op dit product en dat het in deze coronatijd razendsnel wordt opgepikt; het is namelijk veiliger en veel meer 'corona-proof' dan traditionele oplossingen. Andere aspecten van veiligheid zijn ook helemaal in orde, want in geval van brand of andere calamiteiten kun je van afstand alle deuren openen. In het product hebben we al zo'n twee miljoen euro gestoken voor de ontwikkeling, want het is de toekomst en we geloven er heilig in en voor het garanderen van veiligheid heb je veel geld nodig. Dat wordt nog weleens onderschat merk ik, en bepaalde collega-slotenleveranciers nemen het op dat vlak minder nauw. We kijken daarnaast ook naar andere markten dan de hotellerie, want we ontwikkelen het ook door voor studentenhuisvesting, voor co-working places en voor meetings." En als je dan denkt dat Dolf nu wel klaar is op het vlak van innovatie, blijkt dat niet het geval: "Nee, we zijn achter de schermen op dit moment bezig met dingen die pas over vijf jaar actief worden. Gezichtsherkenning met lichaamstemperatuurmeting bijvoorbeeld, dat zal best groot worden, zeker op het vlak van personeelstoegang."

Meer weten over GuestKey?

Kijk dan op guestkey.nl voor meer info of bel naar 076-50 24 750.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: