Hotelvastgoed transacties 2016: stijgende transactieomvang

2 juni 2017 | Bastiaan Driessen & Jelle Straatsma

In 2016 werd voor meer dan 482 miljoen euro aan hotelvastgoed verkocht in Nederland. Dit is een stijging van 9 procent ten opzichte van 2015. Dit blijkt uit de jaarlijkse update van de unieke hotel-database van Invast Hotels, waarin inmiddels ruim 1.500 hotels in Nederland zijn opgenomen. Naast de kadastrale verkooptransacties van het vastgoed is de lijst tevens aangevuld met vennootschappelijke transacties die niet geregistreerd zijn bij het Kadaster. Bij deze laatste transacties worden de aandelen in een vennootschap overgedragen, welke informatie niet publiekelijk beschikbaar is.

De gemiddelde transactieprijs per kamer kwam uit op 118.006 euro, een stijging van 26 procent ten opzichte van 2015. Dit komt vooral doordat er in 2015 relatief veel faillissementen en sluitingen van hotels plaatsvonden, wat resulteerde in een lagere prijs per kamer. Onderstaande grafiek geeft het verloop van het totale volume en de prijs per kamer van hotelvastgoed transacties in Nederland tussen 2008-2016 weer.
 

Amsterdam
De Amsterdamse hotelvastgoedmarkt is net zoals voorgaande jaren erg in trek bij beleggers en exploitanten. Het transactievolume in Amsterdam in 2016 was in totaal circa 257,9 miljoen euro, 53 procent van het totale transactievolume in Nederland. Het aantal overnachtingen, de gemiddelde kamerprijs, het bezettingspercentage en de RevPAR zijn allen gestegen de afgelopen jaren, waardoor de vastgoedprijzen in Amsterdam blijven groeien. 

De gemiddelde prijs per kamer in Amsterdam in 2016 was 176.266 euro. Dit is een kleine daling van circa 3 procent ten opzichte van 2015. Onderstaande tabel geeft de verschillen in prijs per kamer in 2016 tussen Amsterdam en de rest van Nederland weer.  
 

De grotere en opvallende transacties in 2016 in Amsterdam waren als volgt:
 

Nederland
Het transactievolume buiten Amsterdam in 2016 was in totaal circa 224,9 miljoen euro. Dit transactievolume is verdeeld over een groter aantal hotels en kamers, wat resulteert in een lagere prijs per kamer dan in Amsterdam. Buiten Amsterdam werd er in 2016 gemiddeld 85.573 euro voor een kamer betaald, minder dan de helft van de Amsterdamse prijs. Toch is dit een stijging van circa 39 procent ten opzicht van 2015.

De bijgevoegde kaart geeft weer waar de transacties hebben plaatsgevonden. Hier is duidelijk te zien dat de omgeving van Amsterdam gewild is, maar ook in Utrecht, Eindhoven en het zuiden van Limburg zijn meerdere hotels verkocht. 
 

Verwachtingen 2017: nóg meer !
De verwachtingen voor 2017 zijn positief, zowel voor Amsterdam als voor de rest van Nederland. Het aantal overnachtingen, de gemiddelde kamerprijs, het bezettingspercentage en de RevPAR zijn allen gestegen de afgelopen jaren en ook de eerste cijfers van 2017 laten deze trend zien.

De veelbesproken hotelstop in Amsterdam is vanaf 1 januari 2017 officieel van kracht. Projecten die voor deze datum werden goedgekeurd (circa 106) zullen wel doorgang vinden, waardoor de komende jaren nog veel nieuwe hotels worden geopend. Toch geeft de hotelstop een duidelijk signaal, waardoor het reeds bestaande hotelvastgoed in Amsterdam in de huidige krappe investeringsmarkt alleen maar gewilder zal worden. Zeker gecombineerd met het vele kapitaal dat op zoek is naar investeringsmogelijkheden in de hoofdstad.

Er zijn ook onzekerheden. Het is bijvoorbeeld nog onduidelijk wat de invloed van het alsmaar groeiende Airbnb zal zijn op de hotelmarkt. En ook de Brexit en terreurdreigingen kunnen de groei doen afzwakken. Toch is de verwachting van Invast Hotels dat de groei zal doorzetten de komende jaren. Het aantal buitenlandse gasten blijft toenemen en door de verbeterde economische situatie boeken ook Nederlanders weer meer hotelkamers. Hotels die blijven investeren en vernieuwen zullen hier uiteindelijk de meeste vruchten van plukken. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Personalia
Niels Hoek nieuwe sales manager U Parkhotel

Niels Hoek is per 1 december 2018 begonnen als Sales Manager bij het nieuw te openen U Parkhotel in Enschede. Na bijna twee jaar keert Niels weer terug naar de hotel- en congresbranche. Met meer dan acht jaar ervaring brengt Niels veel kennis mee naar het nieuwe U Parkhotel op de campus van de Unive...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: