Kwaliteit: het belangrijkste concurrentiemiddel

13 februari 1999 | Redactie

In 1997 verscheen 'Kennis van Zalen II', een doorwrocht rapport over ontwikkelingen in de Nederlandse congres- en vergadermarkt. Wilco de Jong, voorzitter van de Vereniging Nederlandse Congresbelangen, is er nog steeds trots op: ’Het rapport heeft veel ontwikkelingen in gang gezet.’ Tijd voor een actualisering.

Eerst zullen we het geheugen even opfrissen: In Kennis van Zalen II werden de ontwikkelingen in de markt tussen 1991 en 1997 beschreven. Uit het rapport bleek dat de marktomzet in voorgaande jaren substantieel was gegroeid; gemiddeld zo’n 6 % per jaar, ondanks de recessie van 1992. Daarnaast was een duidelijke verschuiving waarneembaar van meerdaagse naar ééndaagse vergaderingen. Een vervelende ontwikkeling voor de hotellerie? De cijfers spraken andere taal: bijna driekwart van alle hotels realiseerde groei voor wat betreft externe bijeenkomsten.

Geen reden tot klagen

Wilco de Jong is van mening dat het rapport de aanzet is geweest voor veel positieve activiteiten: ’Eén van de conclusies in het rapport luidt dat de kwaliteit van zalen nog te vaak te wensen overlaat. Met name de akoestiek kan dikwijls verbeterd worden, maar ook de lichtval en de ergonomie blijven aandachtspunten. De VNC heeft daarom een extern adviesbureau opdracht gegeven om deze zaken eens te onderzoeken. De aanbevelingen die daaruit voortkomen kunnen we weer gebruiken in onze kwaliteitstoetsen. Bedrijven kunnen daarmee hun kwaliteit laten vastleggen; door zich bij de VNC te laten registreren als erkend congresbedrijf.’

De Jong vertelt dat de ontwikkelingen die in Kennis van Zalen II werden gesignaleerd, zich min of meer hebben voortgezet. Grote evenementen als tiendaagse congressen zijn uit de gratie geraakt. Tegenwoordig worden zulke bijeenkomsten veelal ingedikt tot twee of drie dagen. Bereiken de VNC hierover geen klachten vanuit de hotellerie?

De Jong: ’Ik heb zelden een hotelier horen juichen, maar ik heb de indruk dat het redelijk goed gaat met de hotelwereld, ook ten aanzien van de congresmarkt. De verhouding tussen  meerdaagse en ééndaagse bijeenkomsten is de laatste twee jaar gelukkig gestabiliseerd op circa dertig procent. Het totale aantal bijeenkomsten is in 1998 met vijf procent gestegen. Geen reden tot klagen wat mij betreft.’

Internet

De voorzitter van de VNC ziet weinig bedreigingen voor de toekomst. De enige dwarsligger in de markt is volgens hem het 'paracommercialisme'. Hij bedoelt de vreemde eenden in de bijt, zoals (gesubsidieerde) sportverenigingen en culturele instellingen die zalen aanbieden tegen dumpprijzen. De Jong is daar begrijpelijkerwijs geen voorstander van: ’ Het is oneerlijke concurrentie. De aangewezen manier om met deze marktpartijen de strijd aan te gaan, is het leveren van kwaliteit en maatwerk. Daar ontbreekt het bij die branchevreemde aanbieders nogal eens aan.’

Een andere ontwikkeling die sommigen vrees aanjaagt, is Internet. De VNC-voorzitter echter ziet Internet niet als bedreiging: ’Ik kan erg boos worden als mensen zeggen dat videoconfereren via Internet de vergadermarkt zal gaan overnemen van congres en vergader centra. Vergelijk het met de grammofoon: toen Edison die 100 jaar geleden uitvond, was ook iedereen bang dat de theaters en concertzalen zouden leeglopen. Dat is niet gebeurd. Hetzelfde geldt voor Internet: het is een toevoeging aan bestaande communicatiemogelijkheden. Juist in een jachtige, gecomputeriseerde wereld, blijft het mens-tot-mens contact onontbeerlijk.’

Auteur: Alexis van Erp

HM30JAAR HM301999

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: