Kwaliteit: het belangrijkste concurrentiemiddel

13 februari 1999 | Redactie

In 1997 verscheen 'Kennis van Zalen II', een doorwrocht rapport over ontwikkelingen in de Nederlandse congres- en vergadermarkt. Wilco de Jong, voorzitter van de Vereniging Nederlandse Congresbelangen, is er nog steeds trots op: ’Het rapport heeft veel ontwikkelingen in gang gezet.’ Tijd voor een actualisering.

Eerst zullen we het geheugen even opfrissen: In Kennis van Zalen II werden de ontwikkelingen in de markt tussen 1991 en 1997 beschreven. Uit het rapport bleek dat de marktomzet in voorgaande jaren substantieel was gegroeid; gemiddeld zo’n 6 % per jaar, ondanks de recessie van 1992. Daarnaast was een duidelijke verschuiving waarneembaar van meerdaagse naar ééndaagse vergaderingen. Een vervelende ontwikkeling voor de hotellerie? De cijfers spraken andere taal: bijna driekwart van alle hotels realiseerde groei voor wat betreft externe bijeenkomsten.

Geen reden tot klagen

Wilco de Jong is van mening dat het rapport de aanzet is geweest voor veel positieve activiteiten: ’Eén van de conclusies in het rapport luidt dat de kwaliteit van zalen nog te vaak te wensen overlaat. Met name de akoestiek kan dikwijls verbeterd worden, maar ook de lichtval en de ergonomie blijven aandachtspunten. De VNC heeft daarom een extern adviesbureau opdracht gegeven om deze zaken eens te onderzoeken. De aanbevelingen die daaruit voortkomen kunnen we weer gebruiken in onze kwaliteitstoetsen. Bedrijven kunnen daarmee hun kwaliteit laten vastleggen; door zich bij de VNC te laten registreren als erkend congresbedrijf.’

De Jong vertelt dat de ontwikkelingen die in Kennis van Zalen II werden gesignaleerd, zich min of meer hebben voortgezet. Grote evenementen als tiendaagse congressen zijn uit de gratie geraakt. Tegenwoordig worden zulke bijeenkomsten veelal ingedikt tot twee of drie dagen. Bereiken de VNC hierover geen klachten vanuit de hotellerie?

De Jong: ’Ik heb zelden een hotelier horen juichen, maar ik heb de indruk dat het redelijk goed gaat met de hotelwereld, ook ten aanzien van de congresmarkt. De verhouding tussen  meerdaagse en ééndaagse bijeenkomsten is de laatste twee jaar gelukkig gestabiliseerd op circa dertig procent. Het totale aantal bijeenkomsten is in 1998 met vijf procent gestegen. Geen reden tot klagen wat mij betreft.’

Internet

De voorzitter van de VNC ziet weinig bedreigingen voor de toekomst. De enige dwarsligger in de markt is volgens hem het 'paracommercialisme'. Hij bedoelt de vreemde eenden in de bijt, zoals (gesubsidieerde) sportverenigingen en culturele instellingen die zalen aanbieden tegen dumpprijzen. De Jong is daar begrijpelijkerwijs geen voorstander van: ’ Het is oneerlijke concurrentie. De aangewezen manier om met deze marktpartijen de strijd aan te gaan, is het leveren van kwaliteit en maatwerk. Daar ontbreekt het bij die branchevreemde aanbieders nogal eens aan.’

Een andere ontwikkeling die sommigen vrees aanjaagt, is Internet. De VNC-voorzitter echter ziet Internet niet als bedreiging: ’Ik kan erg boos worden als mensen zeggen dat videoconfereren via Internet de vergadermarkt zal gaan overnemen van congres en vergader centra. Vergelijk het met de grammofoon: toen Edison die 100 jaar geleden uitvond, was ook iedereen bang dat de theaters en concertzalen zouden leeglopen. Dat is niet gebeurd. Hetzelfde geldt voor Internet: het is een toevoeging aan bestaande communicatiemogelijkheden. Juist in een jachtige, gecomputeriseerde wereld, blijft het mens-tot-mens contact onontbeerlijk.’

Auteur: Alexis van Erp

HM30JAAR HM301999

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: