Carlton Beach Hotel Scheveningen opent na renovatie met nieuw restaurant

Auteur: redactie
Opening 9 september 2025
Carlton Beach Hotel Scheveningen opent na renovatie met nieuw restaurant

Na een ingrijpende renovatie heeft het Carlton Beach Hotel in Scheveningen een volledige metamorfose ondergaan. Met een vernieuwd interieur, een fonkelnieuw restaurant en een heldere merkidentiteit is het hotel klaar voor de toekomst.

In opdracht van de Carlton Hotel Collection bedacht Creneau een nieuwe merkidentiteit en vertaalde die vervolgens in een totaalconcept dat het hele gebouw omvat: van het nieuwe restaurant & bar Nomon, tot de publieksruimten, de hotelkamers en de vergaderzalen van het vernieuwde Beach Business.

Laura Heukels van het Carlton Beach Hotel is trots en meer dan tevreden. "Het mooist vind ik het verhaal van de zon en seizoenen dat is doorgetrokken in de hele vormtaal. Van de receptie met zijn ronde vormen en warme aardetinten tot het kleurrijke verloop in de tapijten en de zonnegloed in het lichtontwerp."

Nomon: restaurant met eigen karakter

Een belangrijk speerpunt van de renovatie was het nieuwe Nomon; een fraai en sfeervol restaurant dat met zijn dynamische open vuur keuken, doorkijkluikjes en enorme uitspringende glasgevel met uitzicht op zee en duinen niet langer verstopt zit achter de hotelfaciliteiten. Opvallend zijn de kleuren in het interieur die meeveranderen met het daglicht.

De identiteit van Nomon is onderscheidend van de rest van het hotel, maar de inrichting past in het geheel. Met een aparte ingang aan de boulevard en een seizoensgebonden menukaart mikt Nomon op locals, dagjesmensen en hotelgasten. Ook voor een glaasje bubbels met oesters aan de door Creneau zelfontworpen en stijlvolle ronde bar. ‘Het verschil met de omringende strandtenten kan bijna niet groter’, aldus Tibo van Wayenberge, lead-designer bij Creneau.

Hotelkamers die aansluiten bij verschillende gasten

Het hotel biedt na de renovatie verschillende kamertypes: Beach Comfort en Beach Boutique voor koppels en alleenstaanden, Beach Friends met een extra loungebedbank, de gezinsvriendelijke Beach Family-kamers met stapelbedden en de zakelijke Beach Nomad-kamers waar ook vergaderd kan worden. Van Wayenberge: ‘De kamers moesten hip, hedendaags en als een thuis aanvoelen, maar mochten de vertrouwde gasten niet afschrikken. Daarom kozen we voor een tijdloze, frisse uitstraling met nostalgische knipogen in vorm- en kleurgebruik zoals zachte aardetinten en chique eik- en walnoothout.’

Beach Business heruitgevonden

De bestaande vergaderfaciliteiten kregen een volledige herpositionering onder de naam Beach Business. De vier zalen op de eerste verdieping met namen als Crab, Sun, Sand en Dune zijn apart te gebruiken of te koppelen tot een grote ruimte voor maar liefst 200

personen. Ze liggen rondom een sfeervolle living-room genaamd Bay, waar kunst, boeken, een marmeren schaakset en comfortabele hoekjes zorgen voor een huiselijk gevoel. Op de grond een hanggemaakt tapijt van meer dan 40 meter met overlopende zonkleuren. Heukels. ‘De vergaderfaciliteitenzalen passen nu echt bij de plek waar we zitten en zijn zo comfy dat we hopen dat de zakenklanten straks ook terugkomen met hun familie.’

Tot in het kleinste detail

Wat begon met het ontwerp van een pen en een niet-storen-bordje groeide uit tot een totaalproject van meer dan 4000 m². Van het brandbook tot de website en de fraaie wc’s met donut-wasbakken, trap, liften en routing: overal zijn materiaal, kleur, reflectie en licht bewust ingezet. Van Wayenberge: "Carlton is meegegaan in ons verhaal en heeft echt geïnvesteerd in kwaliteit. Zo bedroeg de prijs van de verlichting alleen al enkele tonnen. We zijn al zeer vroeg gestart met het verlichtingsplan, daardoor zit het overal mooi ingewerkt en zorgt het de hele dag lang voor de sfeer die bij het moment past."

Het licht is afgestemd op het daglicht en op de seizoenswisselingen. Zo wordt de trap vanuit het restaurant naar Beach Business bijvoorbeeld uitgelicht met zonneprojectoren als de zon niet schijnt. Een ander bijzonder detail: de keuze om kledingstomers in de kamers te plaatsen in plaats van strijkplanken die niet goed bij de inrichting pasten. "Elk detail telde voor Tibo’, aldus Heukels. ‘En hij had gelijk want die ogenschijnlijk kleine keuzes maken het verschil in de beleving."

Persoonlijk

De renovatie betekende voor de Carlton Hotel Collection een primeur want de hotelgroep sloot voor het eerst een hotel volledig voor de verbouwing. Die beslissing betaalt zich nu uit. De gasten reageren meer dan enthousiast op het nieuwe interieur. Heukels.

"Het nieuwe Carlton Beach is veel persoonlijker. Neem de receptie met die kleine ronde chromen self check-in desks waar je omheen kan lopen en naast de gast staan in plaats van zo’n grote officiële afstandelijke rechthoekige balie tussen jou en de klant. We spreken onze gasten ook anders aan. Niet per se u meer, maar informeel als in: heb je een fijne dag gehad op het strand?"

Overig nieuws