Van Dallas tot Amsterdam: de opmars van Rosewood Hotels

Auteur: Robin Bruggeman
Hotelketen uitgelicht HM+ 5 september 2025
Van Dallas tot Amsterdam: de opmars van Rosewood Hotels Foto: Rosewood Hotels & Resorts

Op 1 mei opende met Rosewood Amsterdam het nieuwste vijfsterrenhotel van de hoofdstad. Het in het Paleis van Justitie gevestigde luxehotel past in de indrukwekkende groeispurt die Rosewood Hotels & Resorts sinds de overname in 2011 door New World Hospitality heeft ingezet. Van negentien hotels is de keten in veertien jaar naar ruim veertig locaties gegaan, met nog een kleine twintig in de pijplijn.

Rosewood werd in 1979 opgericht door Caroline Rose Hunt, dochter van oliebaron H.L. Hunt. Een jaar later volgde de eerste opening met The Mansion on Turtle Creek, een luxehotel en restaurant in het voormalige landhuis van katoenmagnaat Sheppard King in de prestigieuze Turtle Creek wijk in Dallas. De eerste grote uitbreidingen voor het bedrijf volgden in de jaren ’90 met onder meer de eerste hotels over de grens. In 1993 maakte Rosewood zijn entree in het Caribisch gebied met Rosewood Little Dix Bay op de Britse Maagdeneilanden en in 1997 volgde ook de eerste locatie in Mexico. Tegen het einde van het decennium stond de teller voor het bedrijf op ruim tien hotels en resorts.

In 2000 deed de keten de meest spraakmakende aankoop tot dan toe, met de overname van het iconische The Carlyle Hotel in New York. Rosewood en grootaandeelhouder Maritz, Wolff & Company, betaalden maar liefst 720.000 dollar per kamer voor het 190 kamers tellende hotel. The Carlyle werd daarmee een van de duurste hoteltransacties ooit. In de jaren daarop verstevigde Rosewood zijn positie op de Amerikaanse markt verder met de opening van het CordeValle golfresort in Californië. Ook lanceerde de keten Sense, zijn eigen spa-merk, om beter aan te sluiten bij de wensen van gasten.

Overname

Een volgende belangrijke mijlpaal volgde in 2011 met de overname van Rosewood Hotels & Resorts door het in Hongkong gevestigde New World Hospitality. Dit bedrijf heeft zijn wortels in de jaren ’80 en is voortgekomen uit New World Development, een invloedrijke vastgoedontwikkelaar en -investeerder. Naast de aankoop van Ramada-Renaissance in 1989, zette New World Development met New World Hospitality een eigen hotelmanagementbedrijf op en in de twee decennia daarop volgde groei op met name de Chinese markt. Na de verkoop van Renaissance aan Marriott eind jaren ’90 en een herstructurering in het eerste decennium van deze eeuw, deed New World Hospitality in 2011 een volgende grote aankoop met Rosewood Hotels & Resorts.

Het bedrijf betaalde bijna 230 miljoen dollar voor het merk en de negentien hotels en resorts die op dat moment deel uitmaakten van de keten. Hiermee zette New World Hospitality in één klap een enorme stap op de internationale luxehotelmarkt en in 2013 werd de naam van het bedrijf, om het belang van Rosewood binnen het consortium aan te geven, omgedoopt tot Rosewood Hotel Group. Onder deze paraplu werden vervolgens Rosewood Hotels & Resorts en New World Hotels & Resorts ondergebracht. New World Hotels & Resorts telt anno 2025 negentien locaties, waarvan het merendeel in China te vinden is. Ook heeft de keten hotels en resorts in Vietnam en de Filippijnen.

Entree in Europa

Rosewood Hotels & Resorts zette in de jaren na de overname meteen flinke stappen. In 2012 werd Rosewood Phuket in Thailand aangekondigd en in 2013 maakte de keten met Rosewood London zijn entree op het Europese continent. Niet lang daarna opende met Rosewood Castiglion del Bosco in het Italiaanse Toscane het tweede Europese hotel en ook aan de andere kant van de wereld volgden de uitbreidingen elkaar snel op. Onder de nieuwe eigenaar opende Rosewood Beijing zijn deuren als eerste locatie in China en met Rosewood Sanya en Rosewood Guangzhou werden meteen meerdere hotels in het land aangekondigd. Met het daadwerkelijk openen van de deuren van Rosewood Phuket in 2017 volgde ook de lancering van Asaya, een innovatief wellness concept.

Tussen alle aankondigingen en openingen in de daaropvolgende jaren prijkte ook het eerste Nederlandse hotel van de keten: Rosewood Amsterdam. De komst van het in het monumentale voormalige Paleis van Justitie gevestigde vijfsterrenhotel werd in 2019 openbaar gemaakt en de locatie zou in eerste instantie in 2023 de deuren openen. De opleverdatum werd uiteindelijk echter met twee jaar uitgesteld en op 1 mei jongstleden verwelkomde Rosewood Amsterdam zijn eerste gasten. Naast 134 kamers en suites, biedt het hotel onder meer signature restaurant Eeuwen onder leiding van chef David Oróñez, cocktailbar Advocatuur en lobby lounge The Court.

“De opening van Rosewood Amsterdam markeert een gedenkwaardig moment voor ons merk en een betekenisvol hoofdstuk in het verhaal van deze stad. Door nieuw leven te blazen in het voormalige Paleis van Justitie zijn we vereerd om dit historische monument terug te geven aan de mensen van Amsterdam - opnieuw vormgegeven door de lens van doelgerichte luxe”, liet president Radha Arora van Rosewood Hotel Group optekenen rondom de opening.

Verdere expansie

Met de opening van Rosewood Amsterdam heeft de keten nu negen hotels in Europa. In de komende jaren komen daar nog een tweede Londense locatie, Rosewood Blue Palace op Kreta en hotels in Venetië, Milaan en Rome bij. Wereldwijd breidt Rosewood uit in onder meer Saudi-Arabië, Qatar, Barbuda en de Bahama’s, Vietnam en Zuid-Korea. Met vier projecten in China is het bedrijf van plan de aanwezigheid in dat land flink te vergroten.

De keten kiest er daarmee bewust voor een mix van opkomende en al langer gevestigde markten, om zo zijn aandeel in de luxemarkt gestaag te vergroten. Het enige continent waar Rosewood nog niet te vinden is, of projecten in de pijplijn heeft, is Afrika. Ook in Zuid-Amerika is de aanwezigheid van het bedrijf nog beperkt: Rosewood São Paulo is momenteel de enige locatie op het continent.

Rosewood zal bij alle nieuwe projecten in de komende jaren proberen zijn A Sense of Place-filosofie niet uit het oog te verliezen. Arora legde dit een aantal jaar geleden tegenover Hospitality Design als volgt uit: “Dit betekent dat de lokale eigenheid van elke bestemming de ervaring in onze hotels bepaalt. Voor ons staat voorop dat het merk erkend wordt als een onderscheidende vorm van luxe – een modernere, vooruitstrevende beleving die aansluit bij de manier waarop we vandaag de dag reizen.”

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws