Marketinggereedschap voor de arbeidsmarkt

12 december 1999 | Redactie

Wanneer we de werkgelegenheid over de afgelopen tien jaar bekijken, dan zien we vanaf 1995 een positieve trend. Was er in 1994 nog sprake van een daling, in '95 vond een krachtig herstel plaats.

De groei van de werkgelegenheid is het grootst in de 'afgeschermde sector': voornamelijk bedrijven die commerciële diensten leveren, zoals handelaars/handelsondernemingen, financiële instellingen en horecabedrijven. Dit is te verklaren door het feit dat deze bedrijven weinig worden blootgesteld aan internationale concurrentie. De werkgelegenheid in arbeidsjaren (voltijdbanen) is in de afgeschermde sector zowel in 1997 als in 1998 toegenomen met ruim 150.000 arbeidsjaren per jaar.

Het aantal openstaande vacatures steeg enorm. In 1997 bedroeg de groei 16.000; in '98 meer dan 30.000; voor '99 wordt een nog grotere groei verwacht. Vanaf 2002 wordt zelfs een toename verwacht in de orde van grootte van 30.000 tot 50.000 per jaar.

 

Invloed op de hotellerie

Naast de ICT-branche en de zorgsector is de gastvrijheidsbranche een van de sectoren waar de krapte op de arbeidsmarkt het grootste is. De grootste toename van het aantal werknemers heeft de laatste jaren in de restaurantsector plaatsgevonden. Hier groeide de werkgelegenheid de laatste jaren met meer dan 5% per jaar. Vanaf 1994 is het aantal bedrijven in de gastvrijheidsbranche dat gebruik maakt van uitzendkrachten meer dan verdubbeld. Daarnaast wordt in de horeca relatief veel gebruik gemaakt van hulpkrachten. In de 'fast?food sector' is het percentage het grootst. In 1998 liep dit per­centage op tot 50% van het totaal aantal werknemers.

De laatste tijd is natuurlijk veel gepubliceerd over de krapte op de arbeidsmarkt. Onderzoek heeft uit­gewezen dat het personeelsverloop binnen de gastvrijheidsbranche in een aantal gevallen oploopt tot meer dan 100%. In diverse horecabedrijven is de gemiddelde duur van iemands dienstverband al te­ruggelopen tot slechts negen maanden.

De kosten die dit verloop met zich meebrengen, zijn immens. Vaak tot 30% van het salaris (terugloop in efficiëntie en effectiviteit; een deuk in de relatie met gasten en klanten; directe en indirecte wer­vingskosten; et cetera). Bij een gemiddelde arbeidsduur van negen maanden is er vaak sprake van een zeer korte termijn - circa twee maanden - waarbinnen de medewerker optimaal functioneert. Teneinde voldoende kundig personeel aan te trekken en het personeelsverloop in te perken, dient 'human re­sources' als een vitaal onderdeel van een effectief marketing & management beleid gezien te worden.

Imago

Naast het afnemende aanbod van potentiële medewerkers, vormt het imago van de gastvrijheidsbran­che op de arbeidsmarkt een grote uitdaging in het volgende decennium. De hele branche moet hieraan dringend werken. Diverse bedrijven nemen daarop reeds een individueel voorschot. Er wordt steeds minder gesproken over het aanbieden van een baan in advertenties. In plaats daarvan spreekt men eer­der over carrièrekansen, ontplooiingsprogramma's, 'job rotation' en andere pakkende kreten.

Het aantrekken en behouden van goede medewerkers is alleen mogelijk als we precies begrijpen wat hun behoeften zijn. De klanten uiten hun waardering met aankopen, medewerkers doen het door wel of niet voor een werkgever te kiezen en daar wel of niet te blijven werken. In feite is er sprake van een 'buyersmarket' voor werkzoekenden, waarbij steeds hogere eisen aan werkgevers worden gesteld. Dat geldt niet alleen voor salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden. Steeds meer wordt gevraagd naar persoonlijke ontwikkeling op korte en middellange termijn. Diverse multinationale bedrijven binnen de gastvrijheidsbranche hebben dan ook hun eigen opleidingsinstituut opgericht. In navolging van o.a. de RABO Bank Academy en de Ford Academy, zijn er diverse voorbeelden te noemen binnen de gastvrijheidsbranche. In de VS was één van de eerste opleidingsconcepten de Holiday Inn University. In Nederland is de Golden Tulip Business School bekend.

Tevredenheid

Net als een meting van de tevredenheid van klanten, is het van groot belang om de mate van tevredenheid te meten onder de medewerkers. Uit dergelijke metingen komt vaak belangrijke informatie naar voren die loyaliteit kan vergroten en daardoor verloop kan terugdringen. Voorwaarde is natuurlijk, dat een dergelijk onderzoek wordt verricht door een onafhankelijke partij en dat medewerkers niet 'afgerekend' worden op hun evaluatie.

Met klanten wordt regelmatig een vorm van contact onderhouden door middel van 'salescalls', 'direct mailings', relatiemarketing, enzovoort. De fundamenten van accountmanagement kunnen direct en indirect worden toegepast om te komen tot een effectief human resources beleid. De opzet van relatie-evenementen voor klanten in spe zou ook gebruikt kunnen worden voor het werven van nieuwe, geïnteresseerde medewerkers. Een eventueel huisorgaan zou voor de externe communicatie en (!) de interne communicatie gebruikt kunnen worden. Dat zou een effectief middel zijn om (potentiële) medewerkers te informeren en te motiveren.

Net zoals salescalls naar klanten & potentiële klanten grondig worden voorbereid, verdienen ook medewerkers een gestructureerd evaluatiegesprek. Tijdens dit gesprek wordt de voortgang besproken, wordt geëvalueerd hoe de samenwerking tussen werkgever en werknemer verder kan verbeteren en worden concrete afspraken gemaakt voor de toekomst. Niet zozeer in termen van omzet, zoals bij klanten, maar eerder in termen van inzet, ontwikkeling, prestatie, et cetera.

Prestatiegericht

In veel bedrijven wordt, teneinde medewerkers te motiveren, gebruik gemaakt van specifieke beloningen (commissies, 'kick?backs', bonussen, ...). Uiteraard is ook hier weer een toepassing binnen human resources mogelijk. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt zullen de looneisen steeds verder toenemen. In enkele sectoren zal de groei binnen diverse functiegroepen kunnen oplopen tot 10% per jaar of zelfs meer. Voor zowel werkgever als werknemer is het interessant om een prestatiegerichte beloningsstructuur uit te werken.

Daarmee kunnen de vaste loonkosten in de hand worden gehouden en hebben zowel werknemer als werkgever baat bij een toename in efficiency en effectiviteit.

Diverse marketingtechnieken die zijn gericht op (potentiële) afnemers, kunnen ook worden gebruikt als instrumenten of gereedschap voor human resources (creatieve wervingsadvertenties die echt opvallen; persoonlijke brieven aan sollicitanten; persoonlijke bedankjes aan medewerkers voor getoonde inzet, liefst gestuurd naar het privéadres). In feite kan elk marketinginstrument dat momenteel wordt gebruikt voor het werven en behouden van klanten, direct of indirect worden toegepast binnen het personeelsbeleid. Houd uw eigen beleid eens tegen het licht en beoordeel hoe effectief u momenteel communiceert met de zeer belangrijke doelgroep van uw (potentiële) medewerkers. Onderstaand volgt een aantal tips om marketinginstrumenten effectief toe te passen binnen uw human resources beleid.

Stel een krachtige, positieve en duidelijke 'missie' op, samen met het huidige team.

Zorg dat deze missie de basis is voor alle communicatie met (potentiële) teamspelers.

Spreek over 'teams' i.p.v. over afdelingen, en over 'teamspelers' i.p.v. over medewerkers.

Stel wervingsadvertenties op die opvallen, die de visie van uw bedrijf communiceren en verwachtingen duidelijk maken.

Verzorg originele en motiverende presentaties voor potentiële doelgroepen. Denk hierbij niet alleen aan de traditionele doelgroepen.

Ontwikkel een pakkende (wervings)brochure over de loopbaanmogelijkheden binnen uw organisatie. Hierin staat informatie over doorgroeimogelijkheden, opleidingen, 'job rotation', et cetera.

Spreek verwachtingen over elkaar uit en leg concrete doelstellingen vast - over en weer.

Leg vaste introductieprocedures vast voor nieuwe teamspelers, waarbij de teamleider (het afdelingshoofd) zorgt voor een persoonlijke ontvangst.

Vermijd dus een introductie tijdens een piekmoment of op een extreem hectische dag.

Werk per team en per individuele teamspeler een inwerkschema uit voor minstens de eerste vier weken. Tijdens deze periode wordt ook vast meegewerkt in andere teams.

Ontwerp een carrièreplan per individuele teamspeler. Onthoud hierbij dat niet elke teamspeler hogerop wil. Voor deze laatste doelgroep is vaak horizontale groei extra motiverend.

Bied een opleidingsplan aan op maat. Hoe meer herkenning de medewerker hierin vindt, hoe effectiever dit zal werken.

Beloon naar prestatie. Afhankelijk van de bedrijfscultuur kan dit een belang zijn per team, per individuele teamspeler of een combinatie van beide.

Ontwikkel een creatief huisorgaan gericht op (potentiële) teamspelers.

Beloon teamspelers die nieuwe collega's aandragen.

In geval van vertrekkende medewerkers is een solide 'afscheidsprocedure' ook een vereiste. Leer van de ervaringen van deze teamleden en zorg ervoor dat ook zij positief blijven denken aan, en praten over, uw organisatie.

Positieve verhalen van (ex)teamspelers doen de ronde in hun omgeving; dat is een van de meest krachtige marketinginstrumenten.

 

Dit is het vijfde artikel uit een reeks van zes over Hospitality Marketing, opgesteld in samenwerking met de HSMAI University. De Hospitality Sales & Marketing Association International is de snelst groeiende internationale beroepsvereniging voor sales & marketing professionals in de gastvrijheidsindustrie. De HSMAI University organiseert een breed scala aan trainingen, zoals de succesvolle zesdaagse opleidingen 'HSMAI Sales Executive' en 'HSMAI Sales Manager'. Ook organiseert men diverse eendaagse trainingen en workshops m.b.t. specifieke hospitalitythema's.
Binnen de gastvrijheidsbranche bestaan veel verschillende marketingtechnieken, gericht op het aantrekken en behouden van klanten en gasten. De meeste hiervan zijn eveneens geschikt om een steeds belangrijker wordende doelgroep te bewerken, namelijk die van (potentiële) medewerkers.

HM30JAAR HM301999

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia
Hotelier Martin Lindelauf gaat met pensioen

Na ruim vierendertig jaar gaat Martin Lindelauf met pensioen. Een pensioen dat welverdiend is, maar velen vinden het toch jammer om hem te zien gaan. Collega, zakenpartner, leermeester of hoe je hem ook zou willen noemen, de man met het jaloersmakende cv gaat er definitief mee stoppen. Martin&rs...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Amsterdam Opening
Joris Bijdendijk en Renaissance Koepelkerk openen tijdelijk restaurant

De Amsterdamse chef Joris Bijdendijk gaat ‘on tour’ met het keukenteam van RIJKS® en serveert een 5-gangen menu in de historische kerk. Tijdens de eerste editie van Koepelkerk X RIJKS®, op 15 augustus, wordt de kerk van het Renaissance Amsterdam Hotel getransformeerd tot restaura...

Internationaal Coronacrisis
a&o Hostels benoemt social distancing experts

Europa’s grootste budget hostelketen, a&o Hostels, heeft een initiatief gelanceerd waarbij in alle Europese vestigingen 'social distancing experts' zijn aangesteld. Deze specialisten zorgen ervoor dat de gasten veilig en met een gerust gevoel de omgeving kunnen verkennen. Bovendien...

Economie Hotelbouwplannen
Hotel-restaurant Waanders in Staphorst is verkocht en wordt gesloopt

Hotel-restaurant Waanders in Staphorst is verkocht. De nieuwe eigenaar is Jan Mulder van Jan Mulder Vastgoed uit Punthorst, zo lezen we in De Stentor. Op deze plek wil hij 96 appartementen realiseren, maar ook een grand café. Het welbekende pand van Waanders moet tegen de vlakte om plaats te ...

Hotelbouwplannen Opening
Kontakt der Kontinenten opent ‘KonneKt restaurant, bar en lounge’ met hybride evenement

Conferentiehotel Kontakt der Kontinenten opent op vrijdag 4 september het gloednieuwe ‘KonneKt restaurant, bar en lounge’. Met de realisatie van KonneKt biedt het conferentiehotel niet alleen meer zitplaatsen in het restaurant én een verbeterde logistiek, maar genieten gasten voor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: