"Samenwerken versterkt, juist nu"

16 december 2020 | David Bakker

Als CEO van Blycolin zag Marc van Boekholt zijn omzet in de maanden april en mei van dit jaar ineenstorten: 95 procent verlies. Hij ging de strijd aan en zocht de verbinding. “We hebben elkaar keihard nodig.”

Als de contouren van de gevolgen van de crisis eind maart vorm krijgen, is het alarmfase 1 op het hoofdkantoor van de linnenbeheerder. Van Boekholt stelt een crisisteam samen om het bedrijf door deze storm te begeleiden. “We zijn iedere klant gaan bellen. Allemaal. Dat zijn heel veel klanten. Hoe gaat het? Ben je open? Hoe ziet de situatie voor jullie eruit? Het belangrijkste vond ik dat we als management niet in paniek zouden raken. Dat sijpelt door in de organisatie. Rust straalt zekerheid uit, terwijl ik aan de achterkant ook wel zag wat de cijfers deden.”

Want die deden het op z’n zachtst gezegd niet zo goed. Als de bedden en restaurants leeg blijven, blijven de wasserijen ook leeg. In het voorjaar kelderden de omzetten, in de zomer was er een gezonde opleving, maar voor de laatste maanden van 2020 verwacht Van Boekholt weer een flinke dip. “We verwachten nu dat we aan het eind van het jaar een omzetverlies van circa 50 procent hebben. En ook voor 2021 zetten we behoorlijk voorzichtig in. 2020 zou een topjaar worden. 2019 was al goed, maar 2020 zag er fantastisch uit in januari. Het zou het beste jaar van Blycolin worden.”

Partnerschap

Het jaar 2020 gaat om een andere reden historisch de boeken in. Ten tijde van de eerste lockdown moest Van Boekholt snel beslissingen nemen met grote gevolgen. “We hebben zeven grote wasserijen in eigen beheer, maar de was van onze klanten wordt bij meer dan honderd wasserijen door de Benelux, Duitsland en Polen ondergebracht, dat doen we al decennialang. In het hart van de crisis hebben we besloten om onze eigen wasserijen niet in te zetten en onze partners te laten draaien. Dat konden we ons veroorloven. Een goede relatie met je partners is nu essentieel. Want er komt een dag dat we weer volledig gaan draaien en dán moet je er staan. Samen. Ook hebben we met onze textielleveranciers gemaakte afspraken door laten gaan. Zij houden rekening met een flinke afzet bij ons. We hebben ons aan die afspraak gehouden. Blycolin bestaat bijna vijftig jaar en in die halve eeuw hebben we verschillende crises meegemaakt. Door onze partners aan ons te binden hebben we meerdere crises overleefd. Dat doen we nu ook.”

Een sterke, saamhorige branche nu, zorgt voor een sneller herstel in de nabije toekomst. “Het is de reden achter de keuze om afspraken te maken met klanten over openstaande rekeningen. Als onderdeel van onze strategie hebben we financiële ruimte weten te creëren bij onze klanten om ze te laten overleven. Tijdens de gesprekken met al onze klanten aan het begin van de crisis hebben we voor de betalingen een roadmap en heldere afspraken gemaakt. Als het kan, moet je elkaar helpen vind ik. Daarmee creëer je rust en vertrouwen en bouw je aan een duurzame relatie. Beide kanten op.”

In die relatie zoekt Blycolin in moeilijke tijden de verbinding. Vanuit de hotellerie krijgt Van Boekholt vaak de vraag: ‘waar kan ik op besparen?’ Op het gebied van linnen kan dat in efficiëntie. “Hoteliers kunnen strakker sturen op de linnenkosten per kamer. De linnenkosten is een bulk aan kosten, het wordt veroorzaakt door stukken textiel die verhuurd zijn. Een badmat is representatief voor één hotelkamer. Een kamer heeft maar één badmat. Als je de kosten deelt door het aantal verhuurde hotelkamers, dan weet je redelijkerwijs de kosten per kamer. Dat kan dus aan de hand van de badmatten. Wij zien in onze data een enorme diversiteit tussen verschillende hotels ontstaan. Dan gaan we in gesprek met de hotelier en samen kijken we hoe we die kosten beheersbaar kunnen maken.” Van Boekholt ziet dat als hoteliers op hun linnen willen besparen, ze willen besparen op basis van de stuksprijs. Centenwerk, noemt hij dat. “Het is denk ik beter om te kijken naar de kostprijs. Juist daar kunnen we klanten helpen, omdat in efficiëntie veel winst te behalen valt.”

“Er gaan hotels omvallen”

Hij noemt het een voorspelbare business: het linnen van hotels beheren. Op basis van contracten wordt het linnen verhuurd en beweegt Blycolin met de bezetting van de hotels mee. Dat was pre-corona. De wereld staat op z’n kop en de hotelbranche is aan het overleven. Toeleveranciers dus ook. “Ook wij hebben moeten snijden in ons personeelsbestand. De NOW-regeling hebben we aangevraagd. Alles is er nu op ingericht om de periode tot aan het vaccin te overleven. Bij ieder bedrijf. Onzekerheid is troef, maar we weten dat we in ieder geval tot juli volgend jaar geholpen worden door de overheid. Wij gaan het zeker overleven. Kijkend naar de steunpakketten - denk ik dat als je in de basis een gezond bedrijf hebt en je bent fors getroffen door deze crisis - je het zou moeten kunnen overleven. Anders klopt er in de basis in je bedrijf iets niet. Er gaan hotels omvallen. Dat is de harde realiteit en een bittere pil. De hotellerie heeft fantastische jaren gehad. Het heeft er ook voor gezorgd dat mensen van buiten de hospitalitybranche in de hotellerie stapten, met weinig kennis van zaken. Hotelier zijn is een vak, een ambacht bijna. Dat kan niet zomaar iedereen.”

Ten tijde van crisis is de verbinding en de samenwerking essentieel, pleit Van Boekholt. De keten is lang en de pijn is voelbaar bij iedereen. “Met z’n allen de schouders eronderzetten om de winter door te komen. Ik ben er van overtuigd dat het weer goed gaat komen.” De winterslaap duurt lang, maar als de zon weer gaat schijnen kan het hard gaan. “We merkten het bij ons bedrijf in de zomerperiode. Toen kregen we meer linnen te verwerken dan we in het voorjaar hadden ingeschat. We kwamen daardoor mensen tekort. De branche heeft het zwaar te verduren, maar kan snel opveren als we met z’n allen in de basis zorgen dat we er staan als de boel weer aantrekt.”

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

HM302020

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Interview
"De hotellerie en de zorg verschillen niet veel van elkaar"

De coronacrisis laat diepe wonden achter in de hotellerie. Omzetten kelderen en gasten blijven weg. Veel hotelondernemingen hebben noodgedwongen een groot deel van hun medewerkers moeten laten gaan. De angst heerst dat op het moment dat de hotellerie weer aantrekt en de toeristen ons land weer w ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Hotel & Recht
Creatief gebruik van je hotel tijdens Corona

Door de coronacrisis is het aantal luchtvaartpassagiers van en naar Nederland in 2020 met meer dan 70% gedaald. Dit heeft logischerwijs een direct weerslag op de bezettingsgraad van hotels, die ook met meer dan 70% is gedaald, zo viel te lezen in dit magazine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat c ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: