Themabijeenkomst Millennium en Euro

12 september 1998 | Redactie

Op 29 juni heeft in Zeist en in Veldhoven de themabijeenkomst 'Millennium en Euro' plaatsgevonden. De zaal van Figi (Zeist) en die van Koningshof (Veldhoven) waren via teleconferencing met elkaar verbonden. Sprekers en gasten konden elkaar over en weer horen en zien; evenals de PowerPoint presentaties.

Indien u de bijeenkomst niet bezocht heeft, heeft u echt iets gemist. Uit de enquête die onmiddellijk na de bijeenkomst gehouden werd, bleek dat de circa 130 aanwezigen het inhoudelijk een bijzonder interessante en leerzame middag gevonden hebben. Niet alleen de uitgebreide horecagerichte presentaties met betrekking tot de euro boeiden enorm, ook de bijdrage van de heer Van Delft van het Millennium Platform schudde alle hôteliers behoorlijk wakker. Iedereen wist natuurlijk dat het probleem eraan zit te komen, maar voor velen was het in eerste instantie nog de 'ver van mijn bed show'. Maar als snel raakten zij er van doordrongen dat elk hotel met problemen te kampen krijgt.

Een onderzoek binnen het Golden Tulip Hotel Figi heeft uitgewezen dat er maar liefst 98 meer of minder kritische systemen zijn. Het gaat vaak veel verder dan men in eerste instantie zou denken. Even afgezien van de 'overzichtelijke' problemen met de echt zichtbare computerapparatuur, is het vooral onduidelijk hoe de zogenaamde 'embedded systems' zullen reageren. Dat kan variëren van computerchips in koelingen tot sleutelsystemen van de kamers. Hoewel nog allerminst zeker is dat er daadwerkelijk van alles mis zal gaan, blijft voorkomen nog altijd beter dan genezen.

Specialisten

Na afloop van de bijeenkomst is daarom besloten een denktank te formeren binnen de sector om zo snel mogelijk een zo volledig mogelijke inventarisatie te kunnen maken van de te verwachten problemen. Peter Hagemans van de afdeling Beleid en ondergetekende zijn reeds begonnen met het samenstellen van deze groep specialisten. De opzet is, dat deze mensen alle geconstateerde en te verwachten problemen in hun bedrijven ongeremd op tafel zullen leggen, zodat men met elkaar kan discussiëren over allerlei mogelijke oplossingen. Tevens zal er aandacht besteed worden aan de zogenaamde ketenproblemen. Kan bijvoorbeeld uw drankenleverancier nog wel leveren na 1 januari 2000, en wat gebeurt er met de reserveringssystemen die geen kamers meer kunnen boeken?

Alle informatie die voortkomt uit de bijeenkomsten (voorzien is eenmaal per drie maanden) zullen  beschikbaar zijn voor leden van Koninklijk Horeca Nederland. Hierbij wordt gedacht aan een database met daarin alle systemen en producten die mogelijk niet tegen het millennium bestand zijn. Tevens zullen er 'checklists' en modelbrieven komen die u als hôtelier kunt richten aan uw leveranciers om garanties te krijgen voor wat betreft de geleverde apparatuur. Vanuit Woerden proberen wij op deze manier onze leden tijdig te informeren over wat hen te wachten staat. Waar mogelijk zullen wij oplossingen aandragen.

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: