Wat zegt ons Hotelpanel?

17 september 2013 |
Wat zegt ons Hotelpanel?<

Heeft het toerisme geprofiteerd van de opkomst van het internet? Of van de gestegen welvaart - ondanks de crisis? Heeft de toegenomen mobiliteit de Nederlandse hoteliers voorspoed gebracht? Zoveel
hoofden, zoveel zinnen, luidt het gezegde. Dat geldt ook voor ons panel.

Het binnenlands toerisme staat bloot aan bedreigingen; daarover bestaat consensus. Maar welke? Hoe bedreigend is de crisis? Hoe fnuikend is het gebrek aan innovatie? Is branchevervaging een probleem? Vormen de reviewsites een bedreiging, of bieden zij juist 'ongekende' mogelijkheden? Met welke middelen kan Nederland zich van zijn beste kant laten zien? TripAdvisor, Kayak, Trivago, Google SEO... Voor hoteliers is het tegenwoordig een makkie, ofwel een abc'tje, om het blikveld van reislustige buitenlanders te betreden. Australië, Brazilië, China... Geen markt is te ver. En in de BRICM-landen is een middenklasse ontstaan die 'zomaar' richting onze blonde duinen kan trekken. Welke ontwikkelingen, met betrekking tot het inkomend toerisme, moeten we nauwlettend in het zicht houden?

Dat zijn allemaal vragen waar de leden van het Hospitality Management Hotelpanel antwoorden op geven. Een greep uit de antwoorden en beschouwingen:

OTA's, mobiliteit
Hotels kunnen tegenwoordig hun eigen prijsbeleid doorvoeren. Waar vroeger vaste netto prijzen werden afgesproken met grote touroperators, kunnen de hotels online hun prijzen aanpassen aan vraag en aanbod. Daarnaast is het eenvoudiger geworden om adequaat te reageren op acties van concurrenten.
De e-commerce en de reisindustrie hebben elkaar al in een vroeg stadium gevonden. Consumenten beïnvloeden elkaar; zij communiceren met ‘de sector’. Tegenwoordig heeft ook het MKB volop toegang tot de markt.
Met gratis Wi-Fi in heel Nederland zou mobiele marketing écht efficiënt worden. Twee grote kansen zijn de mobiele sociale media en de navigatiesystemen. Vrijwel iedereen heeft een smartphone of tablet tot zijn beschikking. Het aantal boekingen dat gemaakt wordt via deze apparaten stijgt sterk. Ook de integratie van boekingmodules op navigatiesystemen maakt het makkelijker voor de consument om een hotel te vinden; direct boeken is dan een fluitje van een cent.
Het toegenomen aantal vliegverbindingen met Schiphol en de regionale luchthavens is een belangrijke oorzaak voor de groei van het aantal buitenlandse toeristen. Dat meer mensen - als gevolg van de gestegen welvaart - het zich kunnen veroorloven om te reizen, biedt grote kansen voor ons land. De marktpositie van Nederland wordt sterk bepaald door korte vakanties. De komst van 'low cost carriers' op de Europese 'short haul' markt, zorgde voor veel inkomend toerisme.

Innovatie, personeel, prijzen
Onze positie staat onder druk door gebrek aan productinnovatie. Veel hoteliers focussen op een product, markt of gebied, in plaats van op gastvrijheid. Als zich dan ook nog successieproblemen en financieringsmoeilijkheden voordoen, lopen we het gevaar dat er te weinig innovatie plaatsvindt en dat de connectie met de gasten allengs verloren gaat. Het serviceniveau, de gastvrijheid en de prijs/kwaliteit verhouding voldoen vaak niet aan de verwachtingen van veeleisende hotelgasten.
De Nederlander is door de vele vakanties in verre landen gewend geraakt aan verwennerij tegen lage prijzen. Het ontstaan van een massaproduct tegen lage kosten wordt gestimuleerd door budget-luchtvaartmaatschappijen. Ook de afhankelijkheid van externe partijen, en het schaars worden van goed opgeleid personeel dat bereid is zich dienstbaar op te stellen, vormen bedreigingen.
Belangrijke kwesties zijn de te hoge hotelkamerprijzen en te hoge prijzen in horecagelegenheden. Veel steden en hotels vergeten dat zij concurrentie te duchten hebben van ‘city break’ bestemmingen in het buitenland. Dankzij de budgetvliegers kunnen reizigers voor de prijs van een weekendje in een viersterrenhotel in Maastricht, een hele week in Praag verblijven; inclusief de vlucht. Ten tweede kan de komst van nieuwe 'lodging spelers' ten koste gaan van hotels.

Samenwerking
Het is tijd om de krachten te bundelen. Als de Randstad en de provincies eendrachtig waardevolle toeristische pakketten samenstellen, kunnen ze daarmee de competitie aangaan met wereldsteden als Berlijn, Londen, Parijs, enzovoort. Koppel de wereldbekende bezienswaardigheden aan iets onbekendere pareltjes. Bovendien moeten we 'duurzaam toerisme' serieus gaan ontwikkelen.
De promotie en marketing kunnen effectiever gemaakt worden door de inspanningen te richten op het boeken, ofwel een ‘call to action’. Dus niet louter vertellen hoe leuk zo'n provincie is en wat er allemaal te doen is."

Een 'call to action' of ouderwets ansichten laten zien, eigenlijk zijn alle panelleden het eens over de noodzaak tot transparante (!) samenwerking. Alleen dan krijg je de juiste instelling bij bestuurders en andere belanghebbenden.

Het Hotelpanel
De Hospitality Management white papers worden geschreven op basis van input die ons Hotelpanel levert. Dit panel bestaat uit hoteliers plus een aantal experts die hier beroepshalve dicht tegenaan schurken. Het panel is een representatieve afspiegeling van de Nederlandse hotellerie. De deelnemers zijn in alfabetische volgorde:

• Jan van Alphen, directievoorzitter ROC De Rooi Pannen
• Sione Götte, general manager Derlon Hotel, Maastricht
• Richard van der Hoeven, hoteldirecteur Tuindorphotel ’t Lansink, Hengelo
• Hans van der Kooij, domeinmanager slapen Koninklijke Horeca Nederland
• Chris Luken, oprichter Fletcher Hotels
• Edwin van der Meijde, eigenaar Suitehotel Pincoffs, Rotterdam
• Olivier Pernoud, director market management Benelux Expedia
• Rob Polman, hoteldirecteur Van der Valk Theaterhotel & Het Arresthuis, Roermond
• Suzanne Stolte, voorzitter college van bestuur Hotelschool Den Haag
• Marthijn Tabak, manager communications Zoover
• Miranda van Uden, eigenaar Hotel Dennenheuvel, Epe
• Jos Vranken, directeur NBTC


Download de white paper
De Hospitality Management white paper over toerisme is nu te downloaden via www.hospitality-management.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: