Werkgroep kleine hotels

11 juni 1999 | Redactie

Onze vereniging groeit gestaag. De groei is naar rato over de zes sectoren (hotels, restaurants, ijsfrica, discotheek? zaalbedrijven, café?bar bedrijven en Chinees?Indische bedrijven), hetgeen betekent dat ook onze sector groeit.

Wij hopen binnenkort het 1700e lid te verwelkomen. Steeds meer hôteliers zien het voordeel van het deelnemen aan een netwerk. Dat is logisch, want het levert daadwerkelijk (financieel) voordeel op. Als we kijken naar de participatiegraad binnen de diverse sterrencategorieën valt echter iets op. In de drie hoogste categorieën beweegt de participatiegraad zich tussen de 85% en de 100%; een goede score. Bij de één- en tweesterrenhotels ligt dit aanzienlijk lager: tussen de 45% en 65%.

Welke conclusie moeten we daaruit trekken? Doen we niet genoeg voor de kleine hotels? Dat is zeer zeker niet het geval; veel van onze activiteiten zijn juist zeer interessant voor hotels met minder dan twintig kamers. Hebben we een imagoprobleem bij deze groep ondernemers? Ondanks het feit dat we communiceren met alle leden, zou dit best het geval kunnen zijn. Een ondernemer die een klein hotel bestiert heeft dikwijls weinig tijd om  te lezen.

Het is een feit dat wij ook voor kleine hotels een toegevoegde waarde hebben. Juist daarom heeft het bestuur van de sector Hotels ervoor gekozen om een Werkgroep Kleine Hotels te formeren. Er is bewust gekozen voor de naam kleine hotels (maximaal twintig kamers) omdat er ook kleine drie- en viersterrenhotels zijn die we zo nog beter van dienst kunnen zijn. In sa­menwerking met Holland Hotels Hartverwarmend krijgt dit initiatief gestalte.

Eerst wordt in samenwerking met een tiental hotels een inventarisatie van de knelpunten ge­maakt. Deze zullen in volgorde van belangrijkheid aangepakt gaan worden. Op deze wijze hopen wij ons ‘product’ Koninklijk Horeca Nederland nog beter geschikt te maken voor alle hotels die Nederland rijk is.

Ook ondergetekende heeft behoefte aan ‘bijscholing’ in een klein hotel. Zelf heb ik alleen in de grotere hotels gewerkt (zoals Hilton Schiphol, Hilton Mainz en Grand Hotel Huis ter Duin). Om het andere deel van onze doelgroep beter te leren kennen, zal ik gedurende de zo­mermaanden een aantal dagen stage gaan lopen in twee of drie kleine hotels. Ik wil op deze wijze de extra kennis opdoen die noodzakelijk is om  meer te kunnen betekenen voor deze groep hôteliers. Letterlijk de handen uit de mouwen dus.

Auteur: Hans van der Kooij

HM30JAAR HM301999

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. ...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: