Werkgroep kleine hotels

11 juni 1999 | Redactie

Onze vereniging groeit gestaag. De groei is naar rato over de zes sectoren (hotels, restaurants, ijsfrica, discotheek? zaalbedrijven, café?bar bedrijven en Chinees?Indische bedrijven), hetgeen betekent dat ook onze sector groeit.

Wij hopen binnenkort het 1700e lid te verwelkomen. Steeds meer hôteliers zien het voordeel van het deelnemen aan een netwerk. Dat is logisch, want het levert daadwerkelijk (financieel) voordeel op. Als we kijken naar de participatiegraad binnen de diverse sterrencategorieën valt echter iets op. In de drie hoogste categorieën beweegt de participatiegraad zich tussen de 85% en de 100%; een goede score. Bij de één- en tweesterrenhotels ligt dit aanzienlijk lager: tussen de 45% en 65%.

Welke conclusie moeten we daaruit trekken? Doen we niet genoeg voor de kleine hotels? Dat is zeer zeker niet het geval; veel van onze activiteiten zijn juist zeer interessant voor hotels met minder dan twintig kamers. Hebben we een imagoprobleem bij deze groep ondernemers? Ondanks het feit dat we communiceren met alle leden, zou dit best het geval kunnen zijn. Een ondernemer die een klein hotel bestiert heeft dikwijls weinig tijd om  te lezen.

Het is een feit dat wij ook voor kleine hotels een toegevoegde waarde hebben. Juist daarom heeft het bestuur van de sector Hotels ervoor gekozen om een Werkgroep Kleine Hotels te formeren. Er is bewust gekozen voor de naam kleine hotels (maximaal twintig kamers) omdat er ook kleine drie- en viersterrenhotels zijn die we zo nog beter van dienst kunnen zijn. In sa­menwerking met Holland Hotels Hartverwarmend krijgt dit initiatief gestalte.

Eerst wordt in samenwerking met een tiental hotels een inventarisatie van de knelpunten ge­maakt. Deze zullen in volgorde van belangrijkheid aangepakt gaan worden. Op deze wijze hopen wij ons ‘product’ Koninklijk Horeca Nederland nog beter geschikt te maken voor alle hotels die Nederland rijk is.

Ook ondergetekende heeft behoefte aan ‘bijscholing’ in een klein hotel. Zelf heb ik alleen in de grotere hotels gewerkt (zoals Hilton Schiphol, Hilton Mainz en Grand Hotel Huis ter Duin). Om het andere deel van onze doelgroep beter te leren kennen, zal ik gedurende de zo­mermaanden een aantal dagen stage gaan lopen in twee of drie kleine hotels. Ik wil op deze wijze de extra kennis opdoen die noodzakelijk is om  meer te kunnen betekenen voor deze groep hôteliers. Letterlijk de handen uit de mouwen dus.

Auteur: Hans van der Kooij

HM30JAAR HM301999

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: