Zo behaal je tot 30 % meer conversie

1 juli 2015 |
Zo behaal je tot 30 % meer conversie<

Uit onderzoek blijkt dat de presentatie van je hotel op de diverse online platformen zoals meta search sites en OTA’s van grote invloed
is op het aantal boekingen. De kwaliteit van je online foto’s en video is bepalend voor de conversie die je online behaald. Logisch, zou je zeggen. Het werkt natuurlijk het zelfde als elke andere reclame-uiting. Hoe trigger je jouw (potentiële) gast om tot actie over te gaan?

Potentiële gast prikkelen
Zeker 60% van de boekingen bij een gemiddeld Nederlands hotel komt binnen via het online distributiekanaal. Gezien deze aantallen is het van grote toegevoegde waarde om te weten wat er in het online beeldmateriaal moet zitten om de bezoeker optimaal te prikkelen waardoor hij je hotel boekt.

Het belang van big data?
Cliqorange.com heeft samen met de Erasmus Universiteit uitgebreid onderzoek gedaan naar de inhoud van het beeldmateriaal en het effect dat dit heeft op het boekingsgedrag van (potentiële) klanten. Big data speelt hier een aanzienlijke rol in. Een van de uitgangspunten is dan ook dat elk detail telt en bijdraagt aan een betere conversie. Denk hierbij aan contrast, kleurgebruik, positie en aanwezigheid van zogenaamde 'trigger' items. Een van de belangrijkste factoren blijkt de nabewerking van foto’s en video te zijn en ook hier is het accent op details belangrijk.

Een hotelkamer voor (links) en na (rechts) beeldbewerking

Nieuwe foto's leiden tot meer boekingen
Naar aanleiding van de nieuwe foto’s bij het Marriott Renaissance Hotel in Amsterdam is de conversie met 13% gestegen in slechts 17 dagen. Zeker 10.000 euro meer omzet en dat alleen via Booking.com.

Hoe werkt de dynamische markt?
Big data de toekomst? We horen het constant om ons heen, big data! Maar wat betekent dat nu eigenlijk voor een hotel? In principe is het toepassen van big data een kwestie van dynamisch A/B testen; telkens kleine details op de site identificeren en een A/B test doen.

Constant succes
Je conversie maximaal op niveau houden is een constant proces. De markt is ontzettend dynamisch en dus onderhevig aan snelle veranderingen. Wil je als hotel echt 'on top' blijven dan moet je een structureel beleid voeren om te voorkomen dat je conversie daalt. Snel nieuwe distributiekanalen integreren en structureel je content optimaliseren zijn de belangrijkste factoren voor succes.

De rol van OTA’s
Meer boekingen via OTA? Veel hoteleigenaren zien de OTA’s toch een beetje als een noodzakelijk kwaad. Feit is wel dat OTA’s voor een gemiddeld hotel in Nederland soms zelfs 30% van de boekingen realiseren. Afgezien van deze boekingen vervullen OTA’s nog een belangrijke rol, namelijk het 'Bill Board' effect. 90% van de online zoekopdrachten begint bij Google of een OTA. Via Google komen potentiële gasten dan alsnog op een OTA aangezien Booking.com en Expedia.com altijd de eerste posities kopen. Wordt je hotel niet aangeklikt in het hoteloverzicht dan komt die bezoeker ook niet op het idee de hotelnaam in te typen. Dat doen gebruikers pas als zij de pagina over het hotel gezien hebben. Dus ook bij OTA’s is het juist belangrijk om te streven naar maximale conversie.

Maximale conversie bereiken
The magic word is video. Hoe meer beleving je een online bezoeker kan meegeven, hoe groter de kans is dat deze bezoeker je hotel boekt. Op Booking.com kun je voorlopig nog geen video tonen. Juist daarmee kun je nu het verschil maken op je eigen hotelsite en zo daar de gast extra prikkelen zodat hij via je site de boeking maakt. Maar liefst 7 van de 10 personen die op een OTA zoekt, bekijkt namelijk ook de hotelsite.Hotels die wel een video hebben op de landingspagina hebben gemiddeld 20% tot 30% meer boekingen. Ook Expedia.com heeft hier onderzoek naar gedaan en ook hieruit blijkt dat foto en video de beste methoden zijn om je conversie te verhogen. Cliqorange biedt hotelondernemers de optie om de gehele productie uit handen te nemen en werkt daarnaast een halfjaar lang samen om de conversie te optimaliseren.





Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: