Zo behaal je tot 30 % meer conversie

1 juli 2015 |
Zo behaal je tot 30 % meer conversie<

Uit onderzoek blijkt dat de presentatie van je hotel op de diverse online platformen zoals meta search sites en OTA’s van grote invloed
is op het aantal boekingen. De kwaliteit van je online foto’s en video is bepalend voor de conversie die je online behaald. Logisch, zou je zeggen. Het werkt natuurlijk het zelfde als elke andere reclame-uiting. Hoe trigger je jouw (potentiële) gast om tot actie over te gaan?

Potentiële gast prikkelen
Zeker 60% van de boekingen bij een gemiddeld Nederlands hotel komt binnen via het online distributiekanaal. Gezien deze aantallen is het van grote toegevoegde waarde om te weten wat er in het online beeldmateriaal moet zitten om de bezoeker optimaal te prikkelen waardoor hij je hotel boekt.

Het belang van big data?
Cliqorange.com heeft samen met de Erasmus Universiteit uitgebreid onderzoek gedaan naar de inhoud van het beeldmateriaal en het effect dat dit heeft op het boekingsgedrag van (potentiële) klanten. Big data speelt hier een aanzienlijke rol in. Een van de uitgangspunten is dan ook dat elk detail telt en bijdraagt aan een betere conversie. Denk hierbij aan contrast, kleurgebruik, positie en aanwezigheid van zogenaamde 'trigger' items. Een van de belangrijkste factoren blijkt de nabewerking van foto’s en video te zijn en ook hier is het accent op details belangrijk.

Een hotelkamer voor (links) en na (rechts) beeldbewerking

Nieuwe foto's leiden tot meer boekingen
Naar aanleiding van de nieuwe foto’s bij het Marriott Renaissance Hotel in Amsterdam is de conversie met 13% gestegen in slechts 17 dagen. Zeker 10.000 euro meer omzet en dat alleen via Booking.com.

Hoe werkt de dynamische markt?
Big data de toekomst? We horen het constant om ons heen, big data! Maar wat betekent dat nu eigenlijk voor een hotel? In principe is het toepassen van big data een kwestie van dynamisch A/B testen; telkens kleine details op de site identificeren en een A/B test doen.

Constant succes
Je conversie maximaal op niveau houden is een constant proces. De markt is ontzettend dynamisch en dus onderhevig aan snelle veranderingen. Wil je als hotel echt 'on top' blijven dan moet je een structureel beleid voeren om te voorkomen dat je conversie daalt. Snel nieuwe distributiekanalen integreren en structureel je content optimaliseren zijn de belangrijkste factoren voor succes.

De rol van OTA’s
Meer boekingen via OTA? Veel hoteleigenaren zien de OTA’s toch een beetje als een noodzakelijk kwaad. Feit is wel dat OTA’s voor een gemiddeld hotel in Nederland soms zelfs 30% van de boekingen realiseren. Afgezien van deze boekingen vervullen OTA’s nog een belangrijke rol, namelijk het 'Bill Board' effect. 90% van de online zoekopdrachten begint bij Google of een OTA. Via Google komen potentiële gasten dan alsnog op een OTA aangezien Booking.com en Expedia.com altijd de eerste posities kopen. Wordt je hotel niet aangeklikt in het hoteloverzicht dan komt die bezoeker ook niet op het idee de hotelnaam in te typen. Dat doen gebruikers pas als zij de pagina over het hotel gezien hebben. Dus ook bij OTA’s is het juist belangrijk om te streven naar maximale conversie.

Maximale conversie bereiken
The magic word is video. Hoe meer beleving je een online bezoeker kan meegeven, hoe groter de kans is dat deze bezoeker je hotel boekt. Op Booking.com kun je voorlopig nog geen video tonen. Juist daarmee kun je nu het verschil maken op je eigen hotelsite en zo daar de gast extra prikkelen zodat hij via je site de boeking maakt. Maar liefst 7 van de 10 personen die op een OTA zoekt, bekijkt namelijk ook de hotelsite.Hotels die wel een video hebben op de landingspagina hebben gemiddeld 20% tot 30% meer boekingen. Ook Expedia.com heeft hier onderzoek naar gedaan en ook hieruit blijkt dat foto en video de beste methoden zijn om je conversie te verhogen. Cliqorange biedt hotelondernemers de optie om de gehele productie uit handen te nemen en werkt daarnaast een halfjaar lang samen om de conversie te optimaliseren.





Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: