Blog Gijs Hendrikx, Theaterhotel Venlo: Het DNA van Theaterhotel Venlo

29 december 2016 | Gijs Hendrikx

Het schiet op! 

Ik hoef niet meer te denken in maanden, maar kan het nu gelukkig met mijn omgeving hebben over weken. Een weekje of tien en dan is het Theaterhotel Venlo geopend. Ik merk dat mijn prioriteitenlijst steeds minder gaat over de bouw van mijn hotel en steeds meer gaat richting wensen en eisen van mijn toekomstige gasten. Waar heeft mijn gast behoefte aan? Wat wil mijn gast zeker niet? Moet ik de trends beter in de gaten houden Moet ik mijn gasten keuzes laten maken? Of zal ik die maken? Allemaal vragen die mij steeds meer bezig houden. Het wordt spannend, want de antwoorden op bovenstaande vragen bepalen straks wel het DNA van mijn hotel. En daar wil je achteraf liever niet meer aan sleutelen.

Om antwoorden te vinden, ben ik toch maar weer mijn omgeving gaan verkennen. Vrienden, kennissen en familie lastig vallen met de vraag wat het belangrijkste is bij hún keuze voor een hotel. Ik kreeg te horen dat deze vraag veel te vaag was. Had het ik immers over zakelijke hotelgasten of juist over recreatieve bezoekers. Dat is nogal een verschil zeg! Tuurlijk, dat begreep ik! Maar ik weet ook dat ik ze allebei binnen wil hebben en beiden straks tevreden naar buiten wil laten gaan.

Als ik me focus op zakelijke gasten dan staat de hotelbereikbaarheid met stip op nummer één. Dat wordt ook bevestigd door diverse columns en artikels op www.hospitality-management.nl, waarin bij een artikel nadrukkelijk de top tien van zakelijke en recreatieve reizigers is gepubliceerd. Ik heb de lijsten bekeken en nóg eens bekeken. De opluchting was groot toen deze prioriteitenlijst tot mij was doorgedrongen. Bereikbaarheid op nummer één. Wat een opluchting! Met eigen parkeerfaciliteiten recht onder het theater zit dat snor. Gegarandeerd veilig parkeren op steenworpafstand van de hotelkamer.

Eigenlijk ligt de gehele top tien van de zakelijke reiziger precies in mijn straatje. De nummer twee betreft de aanwezigheid van een goed restaurant. Nou, het moge duidelijk zijn dat in een straal van 100 meter van het hotel minstens tien prima restaurants te vinden zijn in alle prijsklassen. Tien? Ik denk trouwens wel twintig of zelfs dertig. Ik weet het niet. Wel weet ik dat Venlo een bourgondische stad is en dat mijn gasten daar optimaal van kunnen profiteren. Van poepie chique tot lekker losjes in het eetcafétje. Alles binnen handbereik. 

Gratis Wifi: check!  Sfeervolle bar: check! Grootte van de kamer, airco, wifi, topkwaliteit bedden: check, check, check, check.  Tja, alleen dat zwembad. Dat gaat niet lukken midden in het hart van de eeuwenoude Venlose binnenstad. Staat ook ‘maar’ op nummer tien gelukkig, dus dat overleef ik wel. 

Mijn Theaterhotel zal het zeer zeker óók moeten hebben van de recreatieve gasten. Tjonge, wat ik deze mensen toch allemaal aan kan bieden onder één dak bij De Maaspoort Theater&Events: van theaterzalen met een topprogrammering, klasse restaurants (Cabillaud en Luif Aete en Drinke) tot en met een mega romantische ligging en zeer luxe kamers met alles erop en eraan. En dan de shop-, stap- en (internationale) cultuurmogelijkheden op steenworpafstand van mijn hotel. Je hebt nog niet eens een fiets nodig om optimaal te kunnen profiteren van de prachtige stad Venlo. 

Blijft er echter nog één facet over waar ik zelf volledig grip op dien te hebben: hospitality! Een zeer belangrijk onderdeel van een goed hotel lijkt mij zo! De lijstjes kunnen namelijk nog zo aantrekkelijk zijn, als de gastvrijheid niet klopt, dan kan ik iedere gast een kamer met eigen zwembad, jacuzzi en een bioscoopzaal aanbieden, maar dan komen de mensen écht niet meer terug. Mijn gasten van de toekomst zijn kritisch en verwachten gastvrijheid. Ze verwachten in het hotel-van-morgen ook de echte traditionele en authentieke waarden zoals deskundigheid en kwaliteit. Dat maakt namelijk de beleving van gastvrijheid en dat moet dadelijk het DNA van mijn hotel zijn. Daar heb ik geen lijstje voor nodig! 

Passie voor mijn vak is het enige wat ik niet kan aanschaffen. Dat kun je niet leren of kopen. Nee, dat zit in je! Gastvrijheid moet geen abstract begrip zijn uit het hospitality handboek, maar het meest concrete doel van mijn Theaterhotel. Het is niet meetbaar, maar moet wel degelijk voelbaar zijn. Vriendelijkheid en toewijding blijven een kwestie van gevoel, maar zal ik concreet proberen te krijgen. Ratio en emotie gaan hand-in-hand en ook al lijkt deze kameraadschap paradoxaal, het gaat mij lukken. Als mijn thuisgevoel straks ook het gevoel mag worden van mijn zakelijke en recreatieve gasten, dan heb ik het goed voor elkaar. En mijn gasten ook!  

Gijs Hendrikx
Directeur Theaterhotel Venlo 

Overig nieuws

Awards Best Western
Best Western deelt awards uit 

Best Western Plus Orange Hôtel in La Louvière (België) en Kasteel de Vanenburg – BW Premier Collection in Putten (Nederland) hebben de Best Western Quality Awards in ontvangst mogen nemen tijdens de jaarlijkse Best Western Hoteliers Meeting. Jaarlijks worden alle Best West...

Booking.com OTA's Internationaal
Blokkade voor Booking.com in Turkije

Booking.com is in Turkije geblokkeerd. In 2015 werd het bedrijf aangeklaagd door Turkse reisorganisaties vanwege oneerlijke concurrentie. De Turkse rechtbank stelde de organisaties in het gelijk, waardoor het bedrijf zijn online activiteiten in Turkije nu voor onbepaalde tijd moet staken. Booking...

Hotel
10 tips om gezonder te vergaderen

In hotels wordt veel vergaderd en de kwaliteit van de omgeving en de F&B dragen bij aan een goede meeting. 'Healthy Meetings' zijn dé trend. Hoe je dat aanpakt? Dit zijn 10 tips om ook in 2017 gezond te blijven vergaderen. 1. Brainfood, brandstof voor je brein De naam zegt h...

Achtergronden Interieur
Controle binnenklimaatsystemen bespaart horeca veel geld

Momenteel worden de controles op de regelgeving omtrent de EPBD (Energy Performance of Buildings Directive) door Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied sterk geïntensiveerd. De regelgeving voor eigenaren en beheerders van gebouwen met een opgeteld koelvermogen van 12KW of meer worden met name in ...

Economie Internationaal
Dusit International gaat naar Japan

Dusit International heeft aangekondigd een joint venture aan te gaan met het Japanse bedrijf Colours International onder de naam Dusit Colours. Op deze wijze hoopt het Thaise bedrijf ook in Japan voet aan wal te krijgen. Als onderdeel van de overeenkomst zullen beide bedrijven samen werken om een fr...

Advertorial
Advertorial: Tijdloos douchedesign, veel comfort en lage schoonmaakkosten

Ook maatwerk en ideaal voor renovatie Een scheve ruimte, een schuin dak of uitsparing? Voor elke badkamer heeft HÜPPE een oplossing, standaard of maatwerk. Ook voor oudere badkamers met ongelijke wanden levert het bedrijf passende muurprofielen. Die compenseren op elegante wijze de oneffenheden ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: