Blog Gijs Hendrikx, Theaterhotel Venlo: Het DNA van Theaterhotel Venlo

29 december 2016 | Gijs Hendrikx

Het schiet op! 

Ik hoef niet meer te denken in maanden, maar kan het nu gelukkig met mijn omgeving hebben over weken. Een weekje of tien en dan is het Theaterhotel Venlo geopend. Ik merk dat mijn prioriteitenlijst steeds minder gaat over de bouw van mijn hotel en steeds meer gaat richting wensen en eisen van mijn toekomstige gasten. Waar heeft mijn gast behoefte aan? Wat wil mijn gast zeker niet? Moet ik de trends beter in de gaten houden Moet ik mijn gasten keuzes laten maken? Of zal ik die maken? Allemaal vragen die mij steeds meer bezig houden. Het wordt spannend, want de antwoorden op bovenstaande vragen bepalen straks wel het DNA van mijn hotel. En daar wil je achteraf liever niet meer aan sleutelen.

Om antwoorden te vinden, ben ik toch maar weer mijn omgeving gaan verkennen. Vrienden, kennissen en familie lastig vallen met de vraag wat het belangrijkste is bij hún keuze voor een hotel. Ik kreeg te horen dat deze vraag veel te vaag was. Had het ik immers over zakelijke hotelgasten of juist over recreatieve bezoekers. Dat is nogal een verschil zeg! Tuurlijk, dat begreep ik! Maar ik weet ook dat ik ze allebei binnen wil hebben en beiden straks tevreden naar buiten wil laten gaan.

Als ik me focus op zakelijke gasten dan staat de hotelbereikbaarheid met stip op nummer één. Dat wordt ook bevestigd door diverse columns en artikels op www.hospitality-management.nl, waarin bij een artikel nadrukkelijk de top tien van zakelijke en recreatieve reizigers is gepubliceerd. Ik heb de lijsten bekeken en nóg eens bekeken. De opluchting was groot toen deze prioriteitenlijst tot mij was doorgedrongen. Bereikbaarheid op nummer één. Wat een opluchting! Met eigen parkeerfaciliteiten recht onder het theater zit dat snor. Gegarandeerd veilig parkeren op steenworpafstand van de hotelkamer.

Eigenlijk ligt de gehele top tien van de zakelijke reiziger precies in mijn straatje. De nummer twee betreft de aanwezigheid van een goed restaurant. Nou, het moge duidelijk zijn dat in een straal van 100 meter van het hotel minstens tien prima restaurants te vinden zijn in alle prijsklassen. Tien? Ik denk trouwens wel twintig of zelfs dertig. Ik weet het niet. Wel weet ik dat Venlo een bourgondische stad is en dat mijn gasten daar optimaal van kunnen profiteren. Van poepie chique tot lekker losjes in het eetcafétje. Alles binnen handbereik. 

Gratis Wifi: check!  Sfeervolle bar: check! Grootte van de kamer, airco, wifi, topkwaliteit bedden: check, check, check, check.  Tja, alleen dat zwembad. Dat gaat niet lukken midden in het hart van de eeuwenoude Venlose binnenstad. Staat ook ‘maar’ op nummer tien gelukkig, dus dat overleef ik wel. 

Mijn Theaterhotel zal het zeer zeker óók moeten hebben van de recreatieve gasten. Tjonge, wat ik deze mensen toch allemaal aan kan bieden onder één dak bij De Maaspoort Theater&Events: van theaterzalen met een topprogrammering, klasse restaurants (Cabillaud en Luif Aete en Drinke) tot en met een mega romantische ligging en zeer luxe kamers met alles erop en eraan. En dan de shop-, stap- en (internationale) cultuurmogelijkheden op steenworpafstand van mijn hotel. Je hebt nog niet eens een fiets nodig om optimaal te kunnen profiteren van de prachtige stad Venlo. 

Blijft er echter nog één facet over waar ik zelf volledig grip op dien te hebben: hospitality! Een zeer belangrijk onderdeel van een goed hotel lijkt mij zo! De lijstjes kunnen namelijk nog zo aantrekkelijk zijn, als de gastvrijheid niet klopt, dan kan ik iedere gast een kamer met eigen zwembad, jacuzzi en een bioscoopzaal aanbieden, maar dan komen de mensen écht niet meer terug. Mijn gasten van de toekomst zijn kritisch en verwachten gastvrijheid. Ze verwachten in het hotel-van-morgen ook de echte traditionele en authentieke waarden zoals deskundigheid en kwaliteit. Dat maakt namelijk de beleving van gastvrijheid en dat moet dadelijk het DNA van mijn hotel zijn. Daar heb ik geen lijstje voor nodig! 

Passie voor mijn vak is het enige wat ik niet kan aanschaffen. Dat kun je niet leren of kopen. Nee, dat zit in je! Gastvrijheid moet geen abstract begrip zijn uit het hospitality handboek, maar het meest concrete doel van mijn Theaterhotel. Het is niet meetbaar, maar moet wel degelijk voelbaar zijn. Vriendelijkheid en toewijding blijven een kwestie van gevoel, maar zal ik concreet proberen te krijgen. Ratio en emotie gaan hand-in-hand en ook al lijkt deze kameraadschap paradoxaal, het gaat mij lukken. Als mijn thuisgevoel straks ook het gevoel mag worden van mijn zakelijke en recreatieve gasten, dan heb ik het goed voor elkaar. En mijn gasten ook!  

Gijs Hendrikx
Directeur Theaterhotel Venlo 

Overig nieuws

Awards NH Hotels Hotelketens
NH Hotels uitgeroepen tot Beste Hotelketen 2016

NH Hotel Group mag zich de beste hotelketen van Nederland noemen. De keten won de prijs 'Beste Hotelketen 2016' van Hotels.nl, dankzij de goede reviews van gasten op de website. In totaal zijn er meer dan 43.000 reviews ingevuld, waarbij gekeken is naar de prijs en kwaliteitverhouding, hygi&...

Hotelbouwplannen Hotel
Theaterhotel Venlo en De Maaspoort sluiten partnerschap

Het nieuwe te openen Theaterhotel Venlo en De Maaspoort Theater & Events gaan samenwerken. De samenwerking zal zich manifesteren op diverse vlakken van de bedrijfsvoering van het hotel en het theater. De samenwerking is ondertekend door Gijs Hendrikx van het Theaterhotel Venlo en theaterdirecteu...

Economie Toerisme
Nederlanders wereldwijd minst bereid salaris in te leveren voor extra vakantiedagen

Ondanks dat Nederlanders gemiddeld 25 vakantiedagen per jaar krijgen, heeft bijna de helft van hen (45 procent) het gevoel dat ze eigenlijk te weinig vakantietijd heeft. De bereidheid om salaris in te leveren voor extra vakantiedagen is echter met vier procent het laagste wereldwijd. Daarentegen zij...

Hotelbouwplannen
Nieuw hotel in voormalige Amerikaanse ambassade Den Haag

Buurtcafé  Eind 2016 kreeg Jos de Winter de vraag of hij wellicht interesse had in het pand aan de Willem de Zwijgerstraat in Utrecht-oost. Het besluit om een tweede Nieuwe Dikke Dries te openen was snel genomen. "Het zit op een hele leuke locatie, daarnaast denk ik echt dat Nieuwe Dikke Dries ...

Amsterdam Airbnb
Indoor kamperen in Amsterdam via Airbnb: 326 euro!

Indoor kamperen. Ooit van gehoord? Op Airbnb vind je een locatie in de Amsterdamse Pijp, waar je voor omgerekend 326 euro per nacht een nachtje indoor kunt kamperen. Doordeweeks is de ruimte in gebruik als aikido-lesruimte, maar in het weekend worden er tentjes geplaatst. De logées hebben ...

Hotel Achtergronden
13-jarige jongen huurt Amstel Hotel af voor bar mitswa

Ongelofelijk. Een 13-jarige jongen huurde het gehele Amstel Hotel af om zijn bar mitswa te vieren. Binnen de Joodse gemeenschap wordt met de bar mitswa de spitituele volwassenheid gevierd, en meer dan eens wordt er dan groots uitgepakt. Toch zal niet iedereen het geld hebben om een dergelijk feest t...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: