Blog Gijs Hendrikx, Theaterhotel Venlo: Het DNA van Theaterhotel Venlo

29 december 2016 | Gijs Hendrikx

Het schiet op! 

Ik hoef niet meer te denken in maanden, maar kan het nu gelukkig met mijn omgeving hebben over weken. Een weekje of tien en dan is het Theaterhotel Venlo geopend. Ik merk dat mijn prioriteitenlijst steeds minder gaat over de bouw van mijn hotel en steeds meer gaat richting wensen en eisen van mijn toekomstige gasten. Waar heeft mijn gast behoefte aan? Wat wil mijn gast zeker niet? Moet ik de trends beter in de gaten houden Moet ik mijn gasten keuzes laten maken? Of zal ik die maken? Allemaal vragen die mij steeds meer bezig houden. Het wordt spannend, want de antwoorden op bovenstaande vragen bepalen straks wel het DNA van mijn hotel. En daar wil je achteraf liever niet meer aan sleutelen.

Om antwoorden te vinden, ben ik toch maar weer mijn omgeving gaan verkennen. Vrienden, kennissen en familie lastig vallen met de vraag wat het belangrijkste is bij hún keuze voor een hotel. Ik kreeg te horen dat deze vraag veel te vaag was. Had het ik immers over zakelijke hotelgasten of juist over recreatieve bezoekers. Dat is nogal een verschil zeg! Tuurlijk, dat begreep ik! Maar ik weet ook dat ik ze allebei binnen wil hebben en beiden straks tevreden naar buiten wil laten gaan.

Als ik me focus op zakelijke gasten dan staat de hotelbereikbaarheid met stip op nummer één. Dat wordt ook bevestigd door diverse columns en artikels op www.hospitality-management.nl, waarin bij een artikel nadrukkelijk de top tien van zakelijke en recreatieve reizigers is gepubliceerd. Ik heb de lijsten bekeken en nóg eens bekeken. De opluchting was groot toen deze prioriteitenlijst tot mij was doorgedrongen. Bereikbaarheid op nummer één. Wat een opluchting! Met eigen parkeerfaciliteiten recht onder het theater zit dat snor. Gegarandeerd veilig parkeren op steenworpafstand van de hotelkamer.

Eigenlijk ligt de gehele top tien van de zakelijke reiziger precies in mijn straatje. De nummer twee betreft de aanwezigheid van een goed restaurant. Nou, het moge duidelijk zijn dat in een straal van 100 meter van het hotel minstens tien prima restaurants te vinden zijn in alle prijsklassen. Tien? Ik denk trouwens wel twintig of zelfs dertig. Ik weet het niet. Wel weet ik dat Venlo een bourgondische stad is en dat mijn gasten daar optimaal van kunnen profiteren. Van poepie chique tot lekker losjes in het eetcafétje. Alles binnen handbereik. 

Gratis Wifi: check!  Sfeervolle bar: check! Grootte van de kamer, airco, wifi, topkwaliteit bedden: check, check, check, check.  Tja, alleen dat zwembad. Dat gaat niet lukken midden in het hart van de eeuwenoude Venlose binnenstad. Staat ook ‘maar’ op nummer tien gelukkig, dus dat overleef ik wel. 

Mijn Theaterhotel zal het zeer zeker óók moeten hebben van de recreatieve gasten. Tjonge, wat ik deze mensen toch allemaal aan kan bieden onder één dak bij De Maaspoort Theater&Events: van theaterzalen met een topprogrammering, klasse restaurants (Cabillaud en Luif Aete en Drinke) tot en met een mega romantische ligging en zeer luxe kamers met alles erop en eraan. En dan de shop-, stap- en (internationale) cultuurmogelijkheden op steenworpafstand van mijn hotel. Je hebt nog niet eens een fiets nodig om optimaal te kunnen profiteren van de prachtige stad Venlo. 

Blijft er echter nog één facet over waar ik zelf volledig grip op dien te hebben: hospitality! Een zeer belangrijk onderdeel van een goed hotel lijkt mij zo! De lijstjes kunnen namelijk nog zo aantrekkelijk zijn, als de gastvrijheid niet klopt, dan kan ik iedere gast een kamer met eigen zwembad, jacuzzi en een bioscoopzaal aanbieden, maar dan komen de mensen écht niet meer terug. Mijn gasten van de toekomst zijn kritisch en verwachten gastvrijheid. Ze verwachten in het hotel-van-morgen ook de echte traditionele en authentieke waarden zoals deskundigheid en kwaliteit. Dat maakt namelijk de beleving van gastvrijheid en dat moet dadelijk het DNA van mijn hotel zijn. Daar heb ik geen lijstje voor nodig! 

Passie voor mijn vak is het enige wat ik niet kan aanschaffen. Dat kun je niet leren of kopen. Nee, dat zit in je! Gastvrijheid moet geen abstract begrip zijn uit het hospitality handboek, maar het meest concrete doel van mijn Theaterhotel. Het is niet meetbaar, maar moet wel degelijk voelbaar zijn. Vriendelijkheid en toewijding blijven een kwestie van gevoel, maar zal ik concreet proberen te krijgen. Ratio en emotie gaan hand-in-hand en ook al lijkt deze kameraadschap paradoxaal, het gaat mij lukken. Als mijn thuisgevoel straks ook het gevoel mag worden van mijn zakelijke en recreatieve gasten, dan heb ik het goed voor elkaar. En mijn gasten ook!  

Gijs Hendrikx
Directeur Theaterhotel Venlo 

Overig nieuws

HM Hotelketens 2017 is uit!

Als uitgever van Hospitality Management krijgen wij veel vragen over hotelketens. Welke ketens en samenwerkingsverbanden zijn actief in Nederland? Hoeveel hotels zijn aangesloten? Hoeveel kamers en zalen bieden zij aan? Het beantwoorden van deze vragen is geen sinecure. Het vraagt veel tijd en preci...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Amstel Hotel start met restauratie tijdens 150-jarig bestaan

InterContinental Amstel Amsterdam startte gisteren met een grondige restauratie van het dak en de façade. De restauratie valt samen met het 150-jarig bestaan van het iconische hotel. Foto - HBMEO/Alexander Sporre? Restauratie Tijdens de restauratie wordt de buitenkant in oude staat...

Hotelbouwplannen Van der Valk
Van der Valk wil hotel bouwen in Heerenveen

Het Van der Valk-concern heeft interesse in de bouw van een hotel in de gemeente Heerenveen. Het hotel moet gebouwd worden aan de A32 bij Skoatterwâld en Oranjewoud. De gemeente wil, in overleg met het Van der Valk-concern, uitzoeken wat de komst van dit nieuwe hotel betekent voor het onde...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Inntel Hotels bouwt nieuw hotel in Amsterdam

Inntel Hotels heeft samen met Oostenburg SGN een koopovereenkomst gesloten voor een nieuw te bouwen op Oostenburg in Amsterdam. Het viersterrenhotel krijgt de naam Inntell Hotels Landmark Oostenburg en moet in 2020 worden opgeleverd. In het hotel komen 300 kamers, deels met sauna en whirlpool. Op...

Marketing
'Nederlandse hotels laten contentmarketing nog links liggen'

Afgelopen jaar is door ensanne.nl onderzoek gedaan naar het gebruik van contentmarketing binnen de Nederlandse sterrenhotels. ensanne.nl, eenonline uitgeverij gericht op de leisure-en hospitalitysector, onderzocht hoe contentmarketing gebruikt wordt in de Nederlandse hotelbranche. Het best practise ...

Fletcher Hotelketens
Fletcher Hotels neemt zes Princess hotels over

Zes hotels van Princess Hotel Collection worden overgenomen door Fletcher Hotels. Per 6 maart 2017 gaan de hotels verder onder de Fletcher vlag. Fletcher Hotels koopt zowel de exploitatie als het vastgoed van de volgende hotels: Hotel Amersfoort, Hotel Loosdrecht- Amsterdam, Hotel Epe-Zwolle, Hotel...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: