Column Ewout Hoogendoorn: Hoera! Er is een wereldwijd classificatiesysteem!

1 januari 2012 | Ewout Hoogendoorn

Aan de ene kant vind ik dat je met een hotel niet echt iets nieuws kunt doen. In een hotel kun je slapen, eten en drinken; wat moet je daar aan vernieuwen? Aan de andere kant, als je kijkt naar de recente, inmiddels al wat meer ingeburgerde, concepten zoals citizenM, Qbic, Yotel... Daar vinden we toch onmiskenbaar iets dat vernieuwend is.  Het gaat er nog steeds om slapen, eten en drinken (gelukkig), maar er is iets aan toegevoegd, iets van deze tijd, met een community, met de wijze van reserveren, inkopen, marketen, benodigde kennis en kunde van personeel. Bijna alles is veranderd.

In het kader van de nieuwe concepten mis ik er toch wel één. Vijftien jaar geleden hebben we een studie gedaan naar Papilio Rex, een hotel waarin mensen met uiteenlopende allergieën en lichte handicaps een voor hen geschikte, aantrekkelijke kamer konden boeken. Dat concept kwam niet van de grond. Vandaag de dag bestaan echter wel het onzinnige ‘Women only’ hotel en het dito IJshotel.

'Het is in ieder geval bijzonder leuk om te zien dat de classificatiesystemen bewijzen dat er iets vernieuwends is gebeurd, gewoonweg omdat het niet in de bestaande systemen is onder te brengen. Eigenlijk zijn we dus ook toe aan vernieuwing van de classificatiesystemen. Een heel belangrijk element van de bestaande systemen is bijvoorbeeld de oppervlakte van de kamer.  De minimum norm voor een vijfsterrenkamer is 26 m2. Maar alle nieuwe hotelkamers van Van der Valk zijn minimaal 30 m2. Toch zal Van der Valk nooit claimen vijfsterrenhotels te exploiteren. De minimumnorm voor een driesterrenkamer is 17 m2. Kamers bij citizenM zijn ongeveer 14 m2. Niemand zal citizenM echter lager dan 4 sterren inschatten.

Internationaal blijven de organisaties die de classificatie moeten toekennen hun systemen krampachtig beschermen en wordt gepoogd een internationale normering vast te stellen. Mijn voorstel is: de gracht in met die systemen! Het merkwaardige is, dat het internationale systeem allang bestaat. Om de een of andere reden heeft niemand ergens ooit bedacht om meer dan 5 klassen te gebruiken, of het nu om sterren, diamanten, of andere schitterende elementen gaat.  Waarom er nooit een systeem van 3, 6 of 10 klassen is geïntroduceerd, is mij een groot raadsel.

Maar daarmee zijn wel alle problemen opgelost, al hebben we dat nog niet zo door. Gasten zijn wereldwijd donders goed in staat om de kwaliteit van een hotel te beoordelen met een cijfer van 1 tot 5. Iedereen snapt wat daarmee wordt bedoeld. En het gebeurt voortdurend op alle boekingssites, zonder dat iemand daar denkt aan hoeveel m2 zijn kamer was. Ophouden dus met die suffe schildjes naast de deur en laat de gast de werkelijke beoordelaar zijn.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: