Column Ewout Hoogendoorn: Hoera! Er is een wereldwijd classificatiesysteem!

1 januari 2012 | Ewout Hoogendoorn

Aan de ene kant vind ik dat je met een hotel niet echt iets nieuws kunt doen. In een hotel kun je slapen, eten en drinken; wat moet je daar aan vernieuwen? Aan de andere kant, als je kijkt naar de recente, inmiddels al wat meer ingeburgerde, concepten zoals citizenM, Qbic, Yotel... Daar vinden we toch onmiskenbaar iets dat vernieuwend is.  Het gaat er nog steeds om slapen, eten en drinken (gelukkig), maar er is iets aan toegevoegd, iets van deze tijd, met een community, met de wijze van reserveren, inkopen, marketen, benodigde kennis en kunde van personeel. Bijna alles is veranderd.

In het kader van de nieuwe concepten mis ik er toch wel één. Vijftien jaar geleden hebben we een studie gedaan naar Papilio Rex, een hotel waarin mensen met uiteenlopende allergieën en lichte handicaps een voor hen geschikte, aantrekkelijke kamer konden boeken. Dat concept kwam niet van de grond. Vandaag de dag bestaan echter wel het onzinnige ‘Women only’ hotel en het dito IJshotel.

'Het is in ieder geval bijzonder leuk om te zien dat de classificatiesystemen bewijzen dat er iets vernieuwends is gebeurd, gewoonweg omdat het niet in de bestaande systemen is onder te brengen. Eigenlijk zijn we dus ook toe aan vernieuwing van de classificatiesystemen. Een heel belangrijk element van de bestaande systemen is bijvoorbeeld de oppervlakte van de kamer.  De minimum norm voor een vijfsterrenkamer is 26 m2. Maar alle nieuwe hotelkamers van Van der Valk zijn minimaal 30 m2. Toch zal Van der Valk nooit claimen vijfsterrenhotels te exploiteren. De minimumnorm voor een driesterrenkamer is 17 m2. Kamers bij citizenM zijn ongeveer 14 m2. Niemand zal citizenM echter lager dan 4 sterren inschatten.

Internationaal blijven de organisaties die de classificatie moeten toekennen hun systemen krampachtig beschermen en wordt gepoogd een internationale normering vast te stellen. Mijn voorstel is: de gracht in met die systemen! Het merkwaardige is, dat het internationale systeem allang bestaat. Om de een of andere reden heeft niemand ergens ooit bedacht om meer dan 5 klassen te gebruiken, of het nu om sterren, diamanten, of andere schitterende elementen gaat.  Waarom er nooit een systeem van 3, 6 of 10 klassen is geïntroduceerd, is mij een groot raadsel.

Maar daarmee zijn wel alle problemen opgelost, al hebben we dat nog niet zo door. Gasten zijn wereldwijd donders goed in staat om de kwaliteit van een hotel te beoordelen met een cijfer van 1 tot 5. Iedereen snapt wat daarmee wordt bedoeld. En het gebeurt voortdurend op alle boekingssites, zonder dat iemand daar denkt aan hoeveel m2 zijn kamer was. Ophouden dus met die suffe schildjes naast de deur en laat de gast de werkelijke beoordelaar zijn.
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread NHTV
"Het hotelmanagementcontract ... als u begrijpt wat ik bedoel"

We hebben het waarschijnlijk allemaal weleens meegemaakt: vragen wie de eigenaar is van een hotel en dan als antwoord iets krijgen als: “Ja, de stenen zijn van meneer/mevrouw X.” Doorvragen levert niet altijd meer duidelijkheid op over de precieze eigendomsstructuur, zéker niet al...

Hotel Achtergronden
Oproep: werk je mee aan dit onderzoek over toeristenbelasting?

Ilse van Ipenburg sudeert af aan de Universiteit Maastricht. In opdracht van BookDifferent.com en ABN AMRO doet zij onderzoek naar de verduurzaming van de hotelsector en specifiek naar hoe de toeristenbelasting slimmer kan worden ingezet. Hoe kan dit worden gebruikt zodat investeren in duurzaamheid ...

Wet- en regelgeving Columns
Fooien: dit zijn de regels

In de horeca zijn fooien een gebruikelijk fenomeen. Stond er voorheen een fooienpot zichtbaar op een centrale plek, bijvoorbeeld receptie of bar, tegenwoordig worden fooien vaak via de bankpas/creditcard gedaan. De geschiedenis van fooien gaat ver terug. Niettemin is de term 'fooi' in de ...

Toerisme Achtergronden
De populairste vakantielanden van 2018

HomeToGo, ‘s werelds grootste zoekmachine voor vakantiehuizen, onderzocht wat de meest populaire bestemmingen zijn voor de aanstaande zomervakantie van 2018 door de zoekopdrachten van Nederlandse vakantiegangers te analyseren. De populairste vakantielanden van 2018: Nederlanders blijken ...

Toerisme Achtergronden
Nederlanders laten werk niet los tijdens vakantie

Ruim 40% van de Nederlanders onder de 65 jaar laat het werk niet helemaal los op vakantie. Ouders met jonge kinderen zijn op vakantie het meest met werk bezig. Bijna de helft kan het niet laten om e-mails te checken en werktelefoontjes te beantwoorden. Dit terwijl tijd met elkaar doorbrengen en onts...

Fletcher Opening Hotelketens
Officiële opening pastarestaurant Laguna

Woensdag 27 juni vindt in het 4-sterren Fletcher Hotel-Restaurant Nautisch Kwartier te Huizen de officiële opening plaats van het pastarestaurant Laguna. Tijdens de feestelijke opening zal er kinderentertainment aanwezig zijn. Iedereen is tussen 13.00 en 17.00 uur van harte welkom om een kijkje...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: