Column Ewout Hoogendoorn: Hoera! Er is een wereldwijd classificatiesysteem!

1 januari 2012 | Ewout Hoogendoorn

Aan de ene kant vind ik dat je met een hotel niet echt iets nieuws kunt doen. In een hotel kun je slapen, eten en drinken; wat moet je daar aan vernieuwen? Aan de andere kant, als je kijkt naar de recente, inmiddels al wat meer ingeburgerde, concepten zoals citizenM, Qbic, Yotel... Daar vinden we toch onmiskenbaar iets dat vernieuwend is.  Het gaat er nog steeds om slapen, eten en drinken (gelukkig), maar er is iets aan toegevoegd, iets van deze tijd, met een community, met de wijze van reserveren, inkopen, marketen, benodigde kennis en kunde van personeel. Bijna alles is veranderd.

In het kader van de nieuwe concepten mis ik er toch wel één. Vijftien jaar geleden hebben we een studie gedaan naar Papilio Rex, een hotel waarin mensen met uiteenlopende allergieën en lichte handicaps een voor hen geschikte, aantrekkelijke kamer konden boeken. Dat concept kwam niet van de grond. Vandaag de dag bestaan echter wel het onzinnige ‘Women only’ hotel en het dito IJshotel.

'Het is in ieder geval bijzonder leuk om te zien dat de classificatiesystemen bewijzen dat er iets vernieuwends is gebeurd, gewoonweg omdat het niet in de bestaande systemen is onder te brengen. Eigenlijk zijn we dus ook toe aan vernieuwing van de classificatiesystemen. Een heel belangrijk element van de bestaande systemen is bijvoorbeeld de oppervlakte van de kamer.  De minimum norm voor een vijfsterrenkamer is 26 m2. Maar alle nieuwe hotelkamers van Van der Valk zijn minimaal 30 m2. Toch zal Van der Valk nooit claimen vijfsterrenhotels te exploiteren. De minimumnorm voor een driesterrenkamer is 17 m2. Kamers bij citizenM zijn ongeveer 14 m2. Niemand zal citizenM echter lager dan 4 sterren inschatten.

Internationaal blijven de organisaties die de classificatie moeten toekennen hun systemen krampachtig beschermen en wordt gepoogd een internationale normering vast te stellen. Mijn voorstel is: de gracht in met die systemen! Het merkwaardige is, dat het internationale systeem allang bestaat. Om de een of andere reden heeft niemand ergens ooit bedacht om meer dan 5 klassen te gebruiken, of het nu om sterren, diamanten, of andere schitterende elementen gaat.  Waarom er nooit een systeem van 3, 6 of 10 klassen is geïntroduceerd, is mij een groot raadsel.

Maar daarmee zijn wel alle problemen opgelost, al hebben we dat nog niet zo door. Gasten zijn wereldwijd donders goed in staat om de kwaliteit van een hotel te beoordelen met een cijfer van 1 tot 5. Iedereen snapt wat daarmee wordt bedoeld. En het gebeurt voortdurend op alle boekingssites, zonder dat iemand daar denkt aan hoeveel m2 zijn kamer was. Ophouden dus met die suffe schildjes naast de deur en laat de gast de werkelijke beoordelaar zijn.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: