Column Ewout Hoogendoorn: Hoera! Er is een wereldwijd classificatiesysteem!

1 januari 2012 | Ewout Hoogendoorn

Aan de ene kant vind ik dat je met een hotel niet echt iets nieuws kunt doen. In een hotel kun je slapen, eten en drinken; wat moet je daar aan vernieuwen? Aan de andere kant, als je kijkt naar de recente, inmiddels al wat meer ingeburgerde, concepten zoals citizenM, Qbic, Yotel... Daar vinden we toch onmiskenbaar iets dat vernieuwend is.  Het gaat er nog steeds om slapen, eten en drinken (gelukkig), maar er is iets aan toegevoegd, iets van deze tijd, met een community, met de wijze van reserveren, inkopen, marketen, benodigde kennis en kunde van personeel. Bijna alles is veranderd.

In het kader van de nieuwe concepten mis ik er toch wel één. Vijftien jaar geleden hebben we een studie gedaan naar Papilio Rex, een hotel waarin mensen met uiteenlopende allergieën en lichte handicaps een voor hen geschikte, aantrekkelijke kamer konden boeken. Dat concept kwam niet van de grond. Vandaag de dag bestaan echter wel het onzinnige ‘Women only’ hotel en het dito IJshotel.

'Het is in ieder geval bijzonder leuk om te zien dat de classificatiesystemen bewijzen dat er iets vernieuwends is gebeurd, gewoonweg omdat het niet in de bestaande systemen is onder te brengen. Eigenlijk zijn we dus ook toe aan vernieuwing van de classificatiesystemen. Een heel belangrijk element van de bestaande systemen is bijvoorbeeld de oppervlakte van de kamer.  De minimum norm voor een vijfsterrenkamer is 26 m2. Maar alle nieuwe hotelkamers van Van der Valk zijn minimaal 30 m2. Toch zal Van der Valk nooit claimen vijfsterrenhotels te exploiteren. De minimumnorm voor een driesterrenkamer is 17 m2. Kamers bij citizenM zijn ongeveer 14 m2. Niemand zal citizenM echter lager dan 4 sterren inschatten.

Internationaal blijven de organisaties die de classificatie moeten toekennen hun systemen krampachtig beschermen en wordt gepoogd een internationale normering vast te stellen. Mijn voorstel is: de gracht in met die systemen! Het merkwaardige is, dat het internationale systeem allang bestaat. Om de een of andere reden heeft niemand ergens ooit bedacht om meer dan 5 klassen te gebruiken, of het nu om sterren, diamanten, of andere schitterende elementen gaat.  Waarom er nooit een systeem van 3, 6 of 10 klassen is geïntroduceerd, is mij een groot raadsel.

Maar daarmee zijn wel alle problemen opgelost, al hebben we dat nog niet zo door. Gasten zijn wereldwijd donders goed in staat om de kwaliteit van een hotel te beoordelen met een cijfer van 1 tot 5. Iedereen snapt wat daarmee wordt bedoeld. En het gebeurt voortdurend op alle boekingssites, zonder dat iemand daar denkt aan hoeveel m2 zijn kamer was. Ophouden dus met die suffe schildjes naast de deur en laat de gast de werkelijke beoordelaar zijn.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: