Column Ewout Hoogendoorn: Hoera! Er is een wereldwijd classificatiesysteem!

1 januari 2012 | Ewout Hoogendoorn

Aan de ene kant vind ik dat je met een hotel niet echt iets nieuws kunt doen. In een hotel kun je slapen, eten en drinken; wat moet je daar aan vernieuwen? Aan de andere kant, als je kijkt naar de recente, inmiddels al wat meer ingeburgerde, concepten zoals citizenM, Qbic, Yotel... Daar vinden we toch onmiskenbaar iets dat vernieuwend is.  Het gaat er nog steeds om slapen, eten en drinken (gelukkig), maar er is iets aan toegevoegd, iets van deze tijd, met een community, met de wijze van reserveren, inkopen, marketen, benodigde kennis en kunde van personeel. Bijna alles is veranderd.

In het kader van de nieuwe concepten mis ik er toch wel één. Vijftien jaar geleden hebben we een studie gedaan naar Papilio Rex, een hotel waarin mensen met uiteenlopende allergieën en lichte handicaps een voor hen geschikte, aantrekkelijke kamer konden boeken. Dat concept kwam niet van de grond. Vandaag de dag bestaan echter wel het onzinnige ‘Women only’ hotel en het dito IJshotel.

'Het is in ieder geval bijzonder leuk om te zien dat de classificatiesystemen bewijzen dat er iets vernieuwends is gebeurd, gewoonweg omdat het niet in de bestaande systemen is onder te brengen. Eigenlijk zijn we dus ook toe aan vernieuwing van de classificatiesystemen. Een heel belangrijk element van de bestaande systemen is bijvoorbeeld de oppervlakte van de kamer.  De minimum norm voor een vijfsterrenkamer is 26 m2. Maar alle nieuwe hotelkamers van Van der Valk zijn minimaal 30 m2. Toch zal Van der Valk nooit claimen vijfsterrenhotels te exploiteren. De minimumnorm voor een driesterrenkamer is 17 m2. Kamers bij citizenM zijn ongeveer 14 m2. Niemand zal citizenM echter lager dan 4 sterren inschatten.

Internationaal blijven de organisaties die de classificatie moeten toekennen hun systemen krampachtig beschermen en wordt gepoogd een internationale normering vast te stellen. Mijn voorstel is: de gracht in met die systemen! Het merkwaardige is, dat het internationale systeem allang bestaat. Om de een of andere reden heeft niemand ergens ooit bedacht om meer dan 5 klassen te gebruiken, of het nu om sterren, diamanten, of andere schitterende elementen gaat.  Waarom er nooit een systeem van 3, 6 of 10 klassen is geïntroduceerd, is mij een groot raadsel.

Maar daarmee zijn wel alle problemen opgelost, al hebben we dat nog niet zo door. Gasten zijn wereldwijd donders goed in staat om de kwaliteit van een hotel te beoordelen met een cijfer van 1 tot 5. Iedereen snapt wat daarmee wordt bedoeld. En het gebeurt voortdurend op alle boekingssites, zonder dat iemand daar denkt aan hoeveel m2 zijn kamer was. Ophouden dus met die suffe schildjes naast de deur en laat de gast de werkelijke beoordelaar zijn.
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
World Trade Center Association kiest voor Lindner WTC Hotel & City Lounge Antwerp

World Trade Center Association (HQ New York) kiest ervoor om zijn dienstverlening onder te brengen in het Lindner WTC Hotel & City Lounge Antwerp aan het Centraal Station in Antwerpen. Door de samenwerking en de co-branding met dit wereldmerk verandert de naam van het hotel officieel in: Lindner...

Amsterdam Van der Valk
Waxsalon in Van der Valk Hotel Amsterdam-Amstel

In oktober opent Van der Valk Hotel Amsterdam-Amstel aan de Joan Muyskenweg 20 de deuren. Dit gloednieuwe hotel is een aanwinst voor het Van der Valk concern én voor de hoofdstad. Hier vindt u alles onder één dak, waaronder een zeer complete wellness met een waxsalon van Delete ...

Awards
De winnaars van Gaia Green Awards zijn...

Tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam zijn op dinsdag 18 september voor de derde keer de Gaia Green Awards uitgereikt. Op het inspiratiepaviljoen rondom duurzaam ondernemen in de horeca, het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen heeft ambassadeur Leon Keekstra (Stadsbemoeial Rotterdam) in de catego...

Amsterdam Culinair
Viering 25 jaar Roberto’s Restaurant met parade van pure klassiekers

Roberto’s Restaurant in Hilton Amsterdam viert dit najaar zijn 25-jarig bestaan. Het klassiek Italiaanse restaurant is altijd trouw gebleven aan zijn filosofie ‘Italiaans te zijn in alle facetten’. Vanaf oktober wordt het jubileum gevierd met een parade van pure klassiekers op de m...

Hilton Interview Longread
Exclusief interview Roberto Payer: "Dit is geen afscheidsinterview"

Roberto Payer. Wellicht de bekendste hotelier van Nederland, een boegbeeld van de hotellerie. Naar eigen zeggen wordt hij snel vergeten als hij stopt. “Zo zit de samenleving in elkaar, maar mij maakt dat niets uit. Als ik stop, herkent niemand me meer, dan ben ik een totale nobody.” Miss...

Events Hoteltech
Wat gebeurt er in het brein van de hotelier?

Tijdens HotelTech 2018, op maandag 19 november in Bunnik, is Margriet Sitskoorn keynote spreker. Zij spreekt over de invloed van leiderschap op het brein en dat geldt natuurlijk niet alleen voor uw hoteliersbrien. Voor hotelmanagers is HotelTech een event dat je niet wilt missen. Bovendien is regist...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: