Column Ewout Hoogendoorn: Recessie, goed voor u!

10 april 2001 | Redactie

Eindelijk hebben we onszelf weer naar beneden weten te praten. Gebazel over een nieuwe economie die alle aardse beginselen van ‘wat omhoog gaat moet weer neerkomen’ compleet zou veranderen heeft het een tijd tegengehouden, maar staan we weer ‘met beide benen op de grond’.

Halverwege vorig jaar werd het begin van het einde ingezet door een paar omvallende internetbedrijfjes, die zich iets te luchtig hadden gefinancierd. Die waren toch wel door het ijs gezakt, maar na een periode waarin het langer dan normaal goed gaat, wordt zoiets heel nadrukkelijk aangegrepen om eindelijk te kunnen zeggen: ‘Zie je wel? Zei ik het niet?’ - We konden kennelijk niet geloven dat we een permanente structurele groei zouden kunnen creëren. Daarom werd ieder stofje op de lens van het vergrootglas tot reuzevlek verklaart.

Volgens Aristoteles zijn er drie overtuigende overredingsmiddelen: ETHOS (een begrip dat onder meer het karakter, de waarden en de persoonlijkheid van iemand omvat; dat is nodig om publiek te trekken); PATHOS (waarmee een hele reeks ervaringen wordt aangeduid die de spreker en het publiek delen; dat is nodig om het vertrouwen van het publiek te winnen); LOGOS (waarmee de kwaliteit van de argumenten bedoeld wordt, en de manier waarop ze worden toegepast).

Goede sprekers genoeg, argumenten genoeg, maar de ‘pathos’ is toch wel lastig. Op het StADsymposium in Amsterdam was het zaak om Amsterdam de grond in te praten. Nu, dat is niet zo moeilijk, want de argumenten liggen daar op straat (letterlijk en figuurlijk). Alle sprekers leefden zich heerlijk uit, en iedereen was het roerend eens: het kan alleen maar slechter gaan in Amsterdam de komende jaren. Aangezien Amsterdam toonaangevend is voor de hotellerie in Nederland, is het logisch om te veronderstellen dat het hele land er wel achteraan zal hobbelen. De varkenscyclus heeft zijn werk weer gedaan!

Waarom hebben we niet gesproken over de waarde van de huidige investeringen? ‘Je houdt je pas echt serieus met de toekomst bezig als je alles investeert in het heden,’ zei de Franse filosoof Albert Camus in 1951. Wat zal Amsterdam mooi zijn over vijf jaar!

Als nasleep van de positieve ontwikkelingen van de afgelopen jaren is bij investeerders, banken, beleggers en gemeenten steeds serieuzere interesse gegroeid in hotelontwikkeling. Allengs is bij velen een positieve houding ontstaan, dankzij kreten als bezettingsgraad, gemiddelde kameropbrengst en GOP. Gemeentes hebben mooie nota’s geschreven waarin staat dat er toch zeker een vijfsterrenhotel van 200 kamers bij moet.

Ontwikkelaars vinden dat mooi en gaan ermee op stap naar ketens. Die zeggen: ‘Laat dat maar eens onafhankelijk onderzoeken.’ Vervolgens moeten onderzoekers de gemeente en de ontwikkelaar gaan vertellen dat het echt geen zin heeft om een superluxe vijfsterrenhotel midden in een polderlandschap neer te zetten waar tegenwoordig zelfs geeneens meer koeien staan.

Verontwaardiging is dan je deel: het gaat toch zo goed in de hotellerie? Dan sta je toch weer een doemverhaal af te steken over een Amerikaanse recessie en over MKZ, om vooral duidelijk te maken dat niet alles overal kan, en zeker hotels niet. Ik ga me toch maar eens wat meer in de moderne filosofen verdiepen.

HM302001

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Horeca naar de stembus deel één: VVD

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Hotelketens Achtergronden
Pillows Hotels opent nieuw boutique hotel in Hanzestad Deventer

Pillows Luxury Boutique Hotel Aan De IJssel in Deventer en het bijbehorende IJssel Restaurant openen op 1 maart van dit jaar hun deuren. “Volledig tegen de stroom in openen we een nieuw hotel”, vertelt CEO Loes Dingemans trots. “Dit hotel bevindt zich op de mooiste plek van Overijs ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: