Column Ewout Hoogendoorn: Recessie, goed voor u!

10 april 2001 | Redactie

Eindelijk hebben we onszelf weer naar beneden weten te praten. Gebazel over een nieuwe economie die alle aardse beginselen van ‘wat omhoog gaat moet weer neerkomen’ compleet zou veranderen heeft het een tijd tegengehouden, maar staan we weer ‘met beide benen op de grond’.

Halverwege vorig jaar werd het begin van het einde ingezet door een paar omvallende internetbedrijfjes, die zich iets te luchtig hadden gefinancierd. Die waren toch wel door het ijs gezakt, maar na een periode waarin het langer dan normaal goed gaat, wordt zoiets heel nadrukkelijk aangegrepen om eindelijk te kunnen zeggen: ‘Zie je wel? Zei ik het niet?’ - We konden kennelijk niet geloven dat we een permanente structurele groei zouden kunnen creëren. Daarom werd ieder stofje op de lens van het vergrootglas tot reuzevlek verklaart.

Volgens Aristoteles zijn er drie overtuigende overredingsmiddelen: ETHOS (een begrip dat onder meer het karakter, de waarden en de persoonlijkheid van iemand omvat; dat is nodig om publiek te trekken); PATHOS (waarmee een hele reeks ervaringen wordt aangeduid die de spreker en het publiek delen; dat is nodig om het vertrouwen van het publiek te winnen); LOGOS (waarmee de kwaliteit van de argumenten bedoeld wordt, en de manier waarop ze worden toegepast).

Goede sprekers genoeg, argumenten genoeg, maar de ‘pathos’ is toch wel lastig. Op het StADsymposium in Amsterdam was het zaak om Amsterdam de grond in te praten. Nu, dat is niet zo moeilijk, want de argumenten liggen daar op straat (letterlijk en figuurlijk). Alle sprekers leefden zich heerlijk uit, en iedereen was het roerend eens: het kan alleen maar slechter gaan in Amsterdam de komende jaren. Aangezien Amsterdam toonaangevend is voor de hotellerie in Nederland, is het logisch om te veronderstellen dat het hele land er wel achteraan zal hobbelen. De varkenscyclus heeft zijn werk weer gedaan!

Waarom hebben we niet gesproken over de waarde van de huidige investeringen? ‘Je houdt je pas echt serieus met de toekomst bezig als je alles investeert in het heden,’ zei de Franse filosoof Albert Camus in 1951. Wat zal Amsterdam mooi zijn over vijf jaar!

Als nasleep van de positieve ontwikkelingen van de afgelopen jaren is bij investeerders, banken, beleggers en gemeenten steeds serieuzere interesse gegroeid in hotelontwikkeling. Allengs is bij velen een positieve houding ontstaan, dankzij kreten als bezettingsgraad, gemiddelde kameropbrengst en GOP. Gemeentes hebben mooie nota’s geschreven waarin staat dat er toch zeker een vijfsterrenhotel van 200 kamers bij moet.

Ontwikkelaars vinden dat mooi en gaan ermee op stap naar ketens. Die zeggen: ‘Laat dat maar eens onafhankelijk onderzoeken.’ Vervolgens moeten onderzoekers de gemeente en de ontwikkelaar gaan vertellen dat het echt geen zin heeft om een superluxe vijfsterrenhotel midden in een polderlandschap neer te zetten waar tegenwoordig zelfs geeneens meer koeien staan.

Verontwaardiging is dan je deel: het gaat toch zo goed in de hotellerie? Dan sta je toch weer een doemverhaal af te steken over een Amerikaanse recessie en over MKZ, om vooral duidelijk te maken dat niet alles overal kan, en zeker hotels niet. Ik ga me toch maar eens wat meer in de moderne filosofen verdiepen.

HM302001

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Mensen
Lancering ‘Hotel Website of the Year’ verkiezing

De eerste verkiezing van de mooiste en meest gebruiksvriendelijke hotelwebsite van Nederland is een feit. Deze wedstrijd wordt door Hoteliers.com georganiseerd om hoteliers een hart onder de riem te steken in deze moeilijke tijd en om het Nederlandse publiek te enthousiasmeren vooral direct bij het ...

Corona
"Honderden miljoenen voor horeca en cultuur"

Haagse bronnen melden aan de NOS dat sectoren die flink geraakt zijn door de coronacrisis en daardoor een zeer groot omzetverlies lijden, kunnen rekenen op honderden miljoenen steun vanuit Den Haag. Volgens de NOS zet het kabinet de komende dagen de puntjes op de i. Bedrijven die meer dan 70 proc ...

Ondernemen
10 tips voor de mooiste hotelfoto's

Met mooie fotografie op uw website onderscheidt u zich en maakt u een goede eerste indruk. Het biedt een unieke kans om een ervoor te zorgen dat potentiële gasten uw hotel boeken. Als professioneel fotograaf met veel ervaring in de hotellerie deelt Wendy Bos haar kennis met de hotellerie:10 tip ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Fletcher Hotel-Restaurant Scheveningen is een feit

Fletcher Hotels opent op 11 december a.s. de deuren van het splinternieuwe hotel in de populaire badplaats Scheveningen. De opening is eerder dan verwacht, na maanden van verbouwing en voorbereiding in het voormalige kantoorpand North Sea Building. Met de opening van het luxe Fletcher Hotel-Restaura ...

KHN Corona
Deel van de horeca dreigt op 17 januari open te gaan, ondanks maatregelen

Vorige week kondigden verschillende horecaondernemers aan om hun zaken op 17 januari te willen openen, ongeacht de dan geldende maatregelen. Zij hebben zojuist verkondigd tegenover Omroep Brabant dat ze het vertrouwen in het kabinet hebben opgezegd en hoe dan ook zullen openen op 17 januari. Omd ...

Interview Longread
Hotel & Restaurant Wesseling: Verdienmodel COVID-19

Het coronavirus heeft Nederland nog steeds in de houdgreep. Heel Gall-- pardon, heel Nederland? Nee, een kleine nederzetting bleef moedig weerstand bieden aan de overwel-- aan Covid-19. (Met dank aan Goscinny & Uderzo.) ‘Veertig procent meer omzet dan vorig jaar.’ Hoorden we dat goed ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: