Column Hans van Spronsen: De sociale media zijn toch wel fijn!

12 april 2010 | Redactie

In Nederland begint men er langzaam aan te wennen: het achterlaten van op- en aanmerkingen op 'review websites' of in de sociale media. De Nederlander leert langzaam dat het handig is om bijvoorbeeld even 'zoover' te bezoeken, zodat de plaatjes uit de reisgids getoetst kunnen worden aan de werkelijkheid of aan de bevindingen van anderen. Daarnaast hebben wij Nederlanders natuurlijk allemaal een mening die wij graag verkondigen ten overstaan van zo veel mogelijk mensen.

Veel ondernemers ventileren hun ongemak over alle reviews door te roepen dat ze geschreven kunnen zijn door concurrenten, dat ze nergens op slaan enzovoort. Menigmaal worden die reviews gewoon genegeerd, of erger nog: de ondernemer kent ze niet.  Stop met dit gedrag! Ga mee met uw tijd en lees wat uw gasten (vaak al tijdens het bezoek aan uw hotel) over u schrijven!

Het belangrijkste is, dat u zich realiseert dat er een nieuw soort mond-tot-mondreclame is ontstaan. Hadden we vroeger enkel vertrouwen in het oordeel van familie en vrienden, nu gaan we af op tweets. En aan het gemiddelde van deze meningen wordt wel degelijk waarde gehecht. Je leest tussen de regels door hoe je als lezer zelf het hotel zult ervaren. En er zijn veel websites en sociale media netwerken met reviews: tripadvisor, booking, hotels.nl, virtualtourist, travbuddy, zoover, vakantiereiswijzer, twitter, facebook, hyves... Uw gasten laten overal uw visitekaartje achter - of juist niet.

Wat ik zou doen? Ik zou een Google alert op de naam van mijn toko zetten en elke ochtend even kijken naar wat men over mijn bedrijf geschreven heeft. De reviews - positief en negatief - zou ik uitprinten. Alle die reviews zou ik bespreken met mijn personeel. Dat is een nuttig bewustwordingsproces voor zowel het management als de personeelsleden. Wat zijn de directe gevolgen van ons handelen voor de naamsbekendheid van het hotel? Want als in een review te lezen valt dat kamer 27 muf rook, en dat er rotte appels in het fruitmandje lagen – dan weet je een dag later echt nog wel wie hier over aangesproken dient te worden!

Met het behandelen van elke review ben je er nog niet, maar als je daarnaast een doel stelt, zoals niet meer dan 1% slechte reviews, dan heb je met elkaar ook iets om naar te streven. Eigenlijk kun je het ook beschouwen als een trainingsmodule die wordt gegeven door de gasten. De mond-tot-mondreclame positief beïnvloeden kan slechts op één manier: gemeende aandacht en echte kwaliteit bieden. Daarnaast zou ik aan al mijn gasten vragen, via een kaartje op de kamer of bij het uitchecken, of zij online hun mening achter willen laten.

HM302010

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Ondernemen
Zelfs nu het hotel vol dankzij online marketing 

Nu de nabijheid is vervangen door (gepaste) afstand, is het meer dan ooit belangrijk om contact te onderhouden met je doelgroep. Daar zijn verschillende online mogelijkheden voor, maar e-mailmarketing is een uiterst effectief instrument gebleken. Terwijl veel hotels door een diep dal gaan, heeft ...

Horeca naar de stembus deel zes: ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: