Column: koopkracht

Auteur: Redactie
Columns David Bakker 9 september 2022
Column: koopkracht

De hotelier met genoeg vet op de botten zou het wel doorstaan, die coronacrisis. Met de steun van de overheid en alle Nederlanders die massaal in eigen land op vakantie gingen, hield de hotellerie ‘het wel vol’. Daarna zou alles beter worden. We zitten nu in dat ‘daarna’ en de vraag is óf alles daadwerkelijk beter is geworden. Hoewel de hotels redelijk vol zitten, diende tijdens de verschillende lockdowns het volgende probleem zich alweer aan: inflatie. We hebben het zien aankomen.

De wens is de vader van de gedachte en met het idee ‘dat alles weer normaal’ zou worden hebben we er eigenlijk niet heel veel aandacht aan besteed. ‘Die inflatie, die trekt wel weer bij.’ Dat is niet gebeurd. Sterker nog, het wordt alleen maar erger. Gevolg is dat de koopkracht achteruit gaat. En waar landen als Duitsland miljarden uittrekken om de koopkracht enigszins op pijl te houden, lijkt Den Haag niet warm te lopen om flinke bedragen uit te trekken.

Om de inflatie een halt toe te roepen, heeft de Europese Central Bank aangekondigd de rente te verhogen met maar liefst 0,75 procentpunt. In juli verhoogde de ECB de rente ook al met een half procentpunt. Vrij uniek. Door de rente te verhogen hoopt de centrale bank dat de groei van de economie vertraagt en dat daarmee de prijsstijgingen op termijn afzwakken. De ECB die een strategie ontwikkelt die de economie moet afremmen om prijsstijgingen te voorkomen, het is een vreemde tijd.

Ik hoor u denken, waar blijft de link naar de hotellerie. Welnu; de koopkracht daalt en de kans bestaat dat we in een recessie komen door de rentestijging. Simpel gezegd betekent dat dat mensen minder te besteden hebben en minder de behoefte hebben om geld uit te geven. Vakanties en weekendjes weg worden minder en als ze er komen worden ze soberder. En dat terwijl de hotellerie met enorme stijgingen te maken heeft én krijgt op het gebied van personeel en energie.

Er is misschien wel wat vet op de botten bijgekomen de afgelopen maanden. ‘Revenge traveling’ was een bijzonder mooi fenomeen en daar heeft de hotellerie van geprofiteerd. Ook de ene na de andere prijsstijging leek voor de consument geen probleem te zijn. De vraag is of het nieuwe vet bestand is tegen een nieuwe crisis.

Want er zit natuurlijk een grens aan de prijsstijging van een hotelkamer, toch? ABN AMRO bracht naar buiten dat hotelkamers gemiddeld bijna zestien procent duurder zijn geworden. Hoeveel kan een viersterrenhotelkamer van 34 vierkante meter in het hart van Amsterdam kosten tijdens het eerste weekend van het Amsterdam Dance Event? Toch niet boven de 500 euro per nacht? We hadden ook niet gedacht dat rijtjeshuizen in Hilversum voor 1 miljoen euro op Funda zouden staan. Dat is pas vet op de botten.

David Bakker is hoofdredacteur van het vakblad Hospitality Management en schrijft maandelijks een column. Lees alle columns in het dossier. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl

Overig nieuws