De strijd tegen prijspariteit in hotellerie

19 december 2013 |
De strijd tegen prijspariteit in hotellerie<

Onlangs is in Hospitality Management een commercieel probleem besproken: hotels mogen van vergelijkingssites en online travel agents (OTA's) geen lagere prijs aanbieden, dan op de websites van de OTA's. De auteurs van dat artikel, Minos van Joolingen en Adriaan Buyserd, schrijven nu een vervolg in verband met recente ontwikkelingen.

Ten strijde
Het hiervoor besproken verschijnsel heet prijspariteit, ook wel ‘best price clauses’. Koninklijke Horeca Nederland, die als belangenvertegenwoordiger tegen dergelijke beperkingen ten strijde trekt, lijkt recentelijk de Duitse en Britse kartelwaakhonden aan haar zijde te vinden.

Vraag
Vergelijkingssites en online travel agents, zoals Expedia, Tripadvisor, Hotels.com, HRS, Booking.com en Weekendjeweg, dwingen hotels aan consumenten geen lagere prijs aan te bieden, dan de prijs die op hun websites staat vermeld. De auteurs van het artikel stelden in Hospitality Management de vraag, of deze praktijk mededingingsrechtelijk wel toelaatbaar was.
Beperking van mededinging
Wij signaleerden dat ‘best price clauses’ mogelijk niet toelaatbaar zijn. De argumenten daarvoor zijn eerder aangevoerd. ‘Best price clauses’ kunnen de mededinging beperken. Online partijen concurreren niet meer op prijs. Hotels krijgen minder vrijheid. Nieuwe toetreders, zoals last minute aanbieders, krijgen het lastiger. Er lijkt voor de beperking al met al geen (overtuigende) objectieve rechtvaardiging te bestaan.

Onderzoek
Op dit moment worden ‘best price clauses’ in de hotellerie onderzocht door kartelwaakhonden in Duitsland, Zwitserland, Hongarije, Frankrijk, Groot-Brittanië en Zweden. Deze kartelonderzoeken zijn nog niet afgerond. Echter een eerste indicatie dat zulke beperkingen mededingingsrechtelijk niet toelaatbaar zijn, komt uit de wereld van e-commerce.

Amazon
Amazon, een online retailer, had prijspariteit als beleid. Hierover kwamen veel klachten binnen. Het vermoeden was dat als gevolg van deze commerciële beperking: (a) de verkoopprijzen stegen, (b) Amazon zelf hogere deelnamekosten rekende, (c) en nieuwe toetreders het lastiger kregen de markt te betreden, waarop Amazon actief was.

Overeenkomsten
In 2012 startten zowel de Britse als de Duitse kartelwaakhond een onderzoek naar Amazon. Dat vertoonde grote gelijkenissen met de huidige onderzoeken in de hotellerie. Uiteindelijk bleek Amazon te zwichten voor de druk. Zij heeft haar ‘best price clauses’ binnen de EU definitief laten varen. Consumenten en verkopers zijn ondubbelzinnig op de hoogte gesteld. Als gevolg hiervan, zijn de genoemde onderzoeken op 29 november 2013 afgesloten.

Expedia, Booking.com, InterContinental, HRS
De Britse kartelwaakhond heeft deze zomer in de context van een onderzoek toezeggingen gekregen, van de verdachte partijen (zogeheten commitments). Het gaat om vier partijen, waaronder Expedia, Booking.com en InterContinental. Vervolgens is een publieke consultatie gelanceerd, om een beter begrip te krijgen welke impact deze toezeggingen zouden hebben in de markt. Aangekondigd is dat nog in december 2013 een definitieve beslissing genomen zou worden. Deze hangt nog boven de markt.

Toezeggingen
Ook in Duitsland is een vergevorderd kartelonderzoek inmiddels aanbeland in de fase, waarin de verdachte partij probeert het onderzoek te laten sluiten door toezeggingen te doen. Het gaat in Duitsland om HRS.

Stevig in schoenen
Indien grote partijen in Groot-Brittannië en Duitsland afstand doen van hun ‘best price clause’, door een afspraak te maken met de desbetreffende kartelwaakhond, zal daar naar verwachting een normerende werking vanuit gaan. Ook in andere EU-lidstaten. Koninklijke Horeca Nederland staat dan nog sterker in haar schoenen, als zij tegen vergelijkingssites en online travel agents in het geweer komt.

Minos van Joolingen en Adriaan Buyserd

Over de auteurs
De auteurs werken bij BANNING N.V., een advocatenkantoor te ’s-Hertogenbosch en Rotterdam. Zij zijn beiden gespecialiseerd in het mededingingsrecht. Zij publiceren regelmatig over dit onderwerp, onder meer op "www.mededinging.co":http://www.mededinging.co.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: