"Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Auteur: Thijs Jacobs
Corona 27 maart 2020
"Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk bespreken we wat er sinds gisteren allemaal is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.

Vandaag komt Bart met een gouden tip voor degenen die met hun vastgoedverhuurder in gesprek zijn over huurverlaging, gaat hij in op het vervolg in de Emesa-kwestie (het bedrijf komt nog niet met een oplossing) en mag hij melden dat er een zeer positieve ontwikkeling is bij Charme Hotels. We beginnen met de huurkorting, die voor de meeste horecabedrijven zeer zeker mogelijk zou moeten zijn.

Bart: “Gisteren had ik een brainstormsessie belegd met Martina van der Veen, een oud-collega die financieel zeer sterk is. We bespraken de mogelijkheden in de overleggen met vastgoedverhuurders, wat zeer belangrijk is voor de overleving van de horeca in deze tijd. Je hebt verschillende soorten vastgoedverhuurders; de eerste groep heeft een hypotheek bij de bank, en dat zijn doorgaans Nederlandse banken. Dit vermeld ik expliciet, want daarin schuilt de grondslag voor een huurkorting. De tweede groep is die van partijen die via buitenlandse partijen, zoals fondsen, vastgoed financieren en de derde, wat kleinere, groep is die van vastgoedverhuurders die uit eigen vermogen vastgoed financieren. Vrijwel alle vastgoedverhuurders zullen als argument om niet meet te werken aan een huurkorting aanvoeren dat de overheid hulpmaatregelen voor exploitanten heeft ingesteld, maar niet voor de vastgoedverhuurders, maar dan gaan ze aan de situatie bij hun bank voorbij; een situatie die veel horecaondernemers vast nog niet kennen.”

Zes maanden uitstel voor vastgoedverhuurders

En wat is die situatie dan? Op welke manier worden de vastgoedverhuurders door de Nederlandse banken geholpen? “De zeer grote groep vastgoedverhuurders die een hypotheek heeft bij de bank, krijgt zes maanden uitstel van rente en aflossing. Ze hoeven het niet eens aan te vragen, het wordt automatisch verleend, dat is althans zo in het geval van ABN-AMRO. Bij ING betalen zij wel rente, maar kan aflossing opgeschort worden. Dat moet wel worden verzocht aan de bank, met een onderbouwing van het verzoek van de huurder. Ook andere Nederlandse banken geven zes maanden uitstel. Rabobank schort de aflossing op, dus je betaalt alleen de rente. De bedragen van aflossingen zijn doorgaans groter dan van de rente. Hierin ligt direct ook de oplossing: geef aan horecahuurders dezelfde korting die jij ook krijgt; een kwestie van redelijkheid en billijkheid. Zij hebben immers de huur voor januari, februari en maart al gehad en krijgen nu zes maanden uitstel. Ze kunnen heel simpel de korting in de huur doorberekenen voor de komende zes maanden en het huurcontract met zes maanden verlengen. Natuurlijk hebben vastgoedpartijen ook vaste kosten, zoals het houden van kantoor, personeel, box 3 bij de belasting en andere vaste kosten, maar hoeveel procent van de huur die jij betaalt zou dat zijn? Misschien tien tot vijftien procent van de huur, dus als jij de komende zes maanden tien tot twintig procent van de gebruikelijke huursom betaalt, dan wordt je verhuurder er effectief niet slechter van. Reken eens uit hoeveel horecabedrijven huren bij verhuurders die een hypotheek hebben lopen bij een Nederlandse bank en hoeveel van die horecabedrijven bij het verlenen van een huurkorting de crisis zullen overleven. Volgens mij is dit dé oplossing op dit moment.” Inderdaad, het is een duidelijk verhaal, de banken hebben het ook zwart op wit op hun websites staan, dus de vastgoedverhuurders hebben alle ruimte om coulant te zijn in deze tijden. Het is dan ook echt nodig nu dat zij de horecasector tegemoetkomen en het verleende uitstel doorgeven aan hun huurders, zodat zij deze crisis kunnen overleven.

Persoonlijk leed voor ondernemers

Op persoonlijk vlak is er voor veel mensen wat geregeld door de overheid; zzp’ers kunnen 1500 euro krijgen als aanvulling tot op bijstandsniveau bij de gemeente als ze zonder inkomsten komen te zitten vanwege de crisis, maar er is een groep waarvoor niets is geregeld. Bart: “Binnen de hospitality heb je vaak de exploitatie, zoals die van het restaurant, met daarboven de holding, de BV. De nota’s van de BV aan de exploitatie gaan natuurlijk niet betaald worden nu, omdat de restaurants dicht zijn, dus de ‘spaarpot’ wordt niet aangevuld. De ondernemer die het op deze manier geregeld heeft, dus de ondernemer met een BV, komt niet in aanmerking voor de NOW-regeling. Hij of zij zal de spaarpot in de BV moeten aanspreken, maar als die leeg is, dan kun je jezelf niets uitkeren. Het kan zomaar zo zijn dat hierdoor best een grote groep horecaondernemers en hoteliers zonder salaris komt te zitten. Volgens mij is dit ook een vergeten groep, waarvoor nu nog niets geregeld is.”

Emesa geeft geen krimp, maar is wel geschrokken

Goed, de oplossing van Bart om een goed verhaal te hebben naar je vastgoedverhuurder is even simpel als geniaal, hopelijk hebben onze lezers er in deze tijden wat aan, wat ons brengt op het volgende onderwerp, de houding van Emesa – bekend van Vakantieveilingen – ten aanzien van de annuleringen en het doorberekenen van de ‘gemaakte kosten’. Gisteren hadden we het er uitvoerig over. “Emesa, of Talpa eigenlijk, want daar is het onderdeel van, leest mee. Dat is wel duidelijk. Ik had gisteren een gemiste oproep en een appje van Joost Brakel, de CEO van Talpa eCommerce, zoals Emesa tegenwoordig heet. Of ik hem even wilde bellen… Hij gaf telefonisch aan dat het stuk, dat volgens mij naar al hun partners is gestuurd, vanuit de accountmanagers nooit verstuurd had mogen worden en dat dit niet weergeeft op welke wijze ze de hoteliers tegemoet willen komen. Ik adviseerde hem om dan maar een statement of persbericht te schrijven, zodat hij kan communiceren wat ze dan wél voor hun partners gaan doen. Toen ik gisterenavond nog niets van hem had gehoord, stuurde ik hem maar een berichtje, met de vraag waar de tekst bleef. Uiteindelijk kreeg ik die, en heb het vanmorgen gelezen. Tijdens het lezen verbaasde ik mij nogal, want inhoudelijk heeft het bericht precies dezelfde strekking, dat heb ik hem ook gemaild. Telefonisch zei hij namelijk iets heel anders dan wat er nu op papier staat, want aan de telefoon gaf Brakel aan dat de horeca de einddatum van de verkochte acties zou kunnen verlengen van bijvoorbeeld eind mei naar eind juli, zodat hun klanten er later gebruik van kunnen maken. Daar kan ik best in mee. De horecaondernemers die er zelf voor kiezen om de actie te stoppen, zouden dan wel de marketingkosten door Emesa doorberekend krijgen. Dat snap ik ook nog wel. Maar als je als hotelier ‘kosten’ aan dat bedrijf moet betalen, terwijl er geen omzet tegenover staat omdat hun klanten geen gebruik meer willen maken van een actie, terwijl je als ondernemer wel voornemens bent om de actie doorgang te laten vinden - bijvoorbeeld op een later tijdstip - daar kan ik dus niet in mee.”

In de e-mail van de CEO van Emesa stond het volgende:

·       Deze Corona crisis raakt onze industrie ongekend hard, ook bij ons is de meerderheid van het aanbod noodgedwongen offline gehaald

·       We moeten met elkaar maximaal inzetten op verlengen, omboeken, uitstellen, vouchers, enz. Alles om de consument tevreden èn binnenboord te houden. Daar zetten wij ons ook actief voor in. Onze klantenservice is extra getraind om de consument te laten kiezen voor verlengen in plaats van annuleren.

·       De ontwikkelingen veranderen met de dag en we staan hier gezamenlijk in. Bij het uitbreken van deze crisis op 12 maart was onze ervaringen dat veel van onze partners (met name buiten de hospitality industrie) initieel naar annuleren ipv uitstellen grepen. Iets wat we ons op dit moment allemaal niet kunnen permitteren.

·       Omdat wij in het geval van annuleringen de consument volledig moeten vergoeden zijn wij helaas genoodzaakt een stuk van de reeds gemaakte kosten (transactiekosten, inhuur personeel, traffic acquisitie, klantenservice, enz) met elkaar te delen. Wij worden in de arm genomen als verkoopkantoor en kunnen niet 100% van de gemaakte kosten op ons nemen. Voornoemde uiteraard ook als motivatie naar partners om van annuleringen naar omboeking te gaan zodat een doorbelasting van de kosten niet speelt.

·       Gelukkig zien we inmiddels dat a) heel veel van onze partners bereid zijn om te verlengen en om te boeken en b) er bij de consumenten veel begrip is over de ontstane situatie. Dit leidt er gezamenlijk toe dat de impact van de noodgedwongen refunds beperkt is.

Nieuw hotel!

Zoals je leest, zijn er bijzonder veel dingen gebeurd sinds gisteren, zowel positief als negatief, maar het meest positieve nieuws bewaart Bart voor het laatst: “We hebben een nieuw hotel dat zich aansluit bij Charme Hotels! Dat vind ik geweldig leuk om nu te kunnen communiceren, zeker nu er zoveel minder leuk nieuws in de wereld is. Het hotel-restaurant bevindt zich in Maastricht en het is een prachtig kasteel met de naam Villa Kanjel/Petite Suisse. Er wordt op dit moment druk verbouwd om het tijdig af te hebben, alhoewel de bouw vanwege de coronacrisis enige vertraging op kan lopen. Het schijnt zo te zijn dat slechts de helft van de bouwvakkers nu maar mag werken, om op een veilige manier om te kunnen gaan met de coronamaatregelen. Op 18 april zou het restaurant openen, maar we moeten nog even afwachten of dat gaat gebeuren natuurlijk, in verband met de eventuele verlenging van de maatregelen, en de hotelkamers na de zomer. Gisteren had ik een meeting met ze en we bespraken de ondersteuning die we bieden. Hoe open ik, wat is er allemaal nodig… Dat soort vragen. We hebben de inkoop besproken, van kassa tot koffie, de verkoop – als het eenmaal zover is – en natuurlijk hebben we ook de leveranciers besproken. Op die manier kunnen ze onder de voorwaarden van Charme Hotels inkopen bij deze leveranciers, wat veel voordeel oplevert. Al met al vind ik het mooi om deze ontwikkeling nu te kunnen vermelden. Normaal doen we dat pas als het hotel bij ons op de website staat, maar in dit geval, en gezien de bijzondere tijd waarin we leven, wil ik het graag nu al met je lezers delen. Ik ben er ook trots op; het is zo’n mooi kasteeltje met een prachtig landgoed eromheen. De mogelijkheden zijn er eindeloos!” De foto van het beeldschoen kasteel zie je onderaan dit bericht.

Hiermee eindigt deel 8 van het dagboek van Bart Reints Bok. Maandag een nieuw hoofdstuk.
LinkedIN: Bart Reints Bok
Lees hier alle hoofdstukken uit het coronadagboek.

Overig nieuws