Interview: waarom het woord 'gratis' niet werkt in de horeca

25 mei 2018 | Thijs Jacobs

“Marketing wil je als horecaondernemer het liefst binnenboord houden.” Monique van Gevelt is daar duidelijk in en ze heeft een punt. Want je kúnt het ook zelf als je de tools kent en beheerst. “Het is het gemakkelijkst om de reguliere social media-kanalen in te zetten”, vervolgt de specialiste. “Op die manier kun je meer mensen van buiten aantrekken en betrekken bij je community. Binnen de horeca is de hotellerie het meest professioneel, alhoewel zij ook nog behoorlijk achterlopen op marketingvlak als je het vergelijkt met andere branches. Veel van hen stappen naar derde partijen, eigenlijk omdat de marketing intern niet op orde is. Een slechte ontwikkeling, want je bent dan geen baas meer in eigen zaak.”

Niet te missen training

Op 28 mei aanstaande geeft Monique een training aan horecaprofessionals, waarbij zij leren welke kanalen je effectief in kunt zetten om je bereik te vergroten. “Wanneer je een kleiner horecabedrijf hebt, dan ben je meer ‘hands-on’ bezig. Vaak doe je dan ook de marketing zelf. Hoe lang je daarmee bezig bent? Het opzetten kost even wat tijd, maar daarna ben je er zo’n twee uur per week mee bezig. Door slimme tools te gebruiken en posts vooruit te plaatsen, hoef je soms een week lang niet eens naar je social media-kanalen te kijken. Zo word je geen slaaf van social media. Ik laat horecaondernemers zien op welke manier ze dat met behulp van gratis hulpmiddelen kunnen doen.”

Niet blindstaren op Facebook

Je moet de kanalen correct inzetten, want anders sla je als horecaprofessional de plank mis. “Facebook doe je altijd apart. Dat heeft te maken met het risico; wanneer je dit platform verkeerd gebruikt, dan zak je in de resultaten. Uiteraard moet je ook de goede berichten op het juiste moment plaatsen, waarbij ik zie dat er steeds vaker last-minute wordt gereserveerd of besloten waar men heen gaat. Daarom plaats je berichten doorgaans niet eerder dan één of twee dagen voorafgaand aan de actie. Wed ook nooit op één paard, veel ondernemers staren zich blind op Facebook, terwijl andere kanalen ook heel veel klandizie op kunnen leveren.”

Nooit gratis, wel extra...

En dan de content. Je moet de juiste doelgroep op de juiste manier aanspreken. “Denk goed na over hoe je iets schrijft. Tijdens de training zal ik ook enkele pakkende praktijkvoorbeelden laten zien. Bepaalde woorden moet je op social media ook vermijden, zeker op Faceboook. Het woord ‘gratis’ moet je omzeilen, want dit wordt door het algoritme herkend als ongewenste reclame, met alle risico’s van dien voor je pagina. Er zijn trucjes om dit te omzeilen, alhoewel ‘gratis’ en ‘korting’ sowieso vermeden moeten worden. Gebruik liever de term ‘extra’ of ‘bonus’, dat schept geen verwachtingen. Als je korting geeft, dan verwacht de gast dat de volgende keer ook. Wanneer je iets extra geeft, iets dat normaal niet in huis is, dan schept dat geen verwachtingen, maar wordt door de gast wel enorm gewaardeerd.”

Niet kopiëren

Een andere valkuil is het neerzetten van een onrealistisch beeld van je zaak. “Vooral bij het gebruik van beeld zie ik dat de zaak online anders wordt gepresenteerd dan dat deze in werkelijkheid is. Dat komt doordat horecaondernemers anderen kopiëren wat betreft social media. Op die manier kopieer je ook fouten. Het is van belang om dicht bij jezelf te blijven en je doelgroepen helder te hebben. Als horecabedrijf heb je meerdere doelgroepen, maar er zijn absoluut ook groepen die je niet bedient. Die hoef je dan dus niet te targeten. Laatst vroeg ik een horecaondernemer naar zijn doelgroep. ‘Dat is iedereen die ademhaalt’, zei hij. Ik sloeg er steil van achterover. Al heb je een snackbar in een bepaalde wijk, dan is je doelgroep nog steeds een persoon in een bepaalde omgeving. Die mensen hebben een bepaalde signatuur; een Rotterdammer is anders dan een Amsterdammer. Daar moet je je communicatie ook op aanpassen.”

Voor je jezelf volledig op de marketing van je zaak stort, is het raadzaam om je operatie op orde te hebben. “Ik zie dat zaken die hoog scoren op reviews, op het vlak van omzet vaak achterblijven. Je moet je kruit niet verschieten op de operatie. Maak die eerst gezond en start dan met goede marketing. Het hele plaatje moet immers kloppen. In de praktijk hebben de op social media-kanalen succesvolle horecazaken vaak advies ingewonnen en de hulp van een professional ingeschakeld. Marketing is immers een niet te onderschatten pijler van de omzet.”

Meer omzet door goede training

We willen allemaal wel meer omzet. Tijdens de training op 28 mei leer je hoe je die kunt verhogen door je social media-aanwezigheid. “Je kunt op drie manieren meer omzet genereren. Door nieuwe gasten binnen te halen, door bestaande gasten meer te laten besteden en door bestaande gasten vaker terug te laten komen. De horeca kan nog een beste slag maken. Marketing lijkt in het zelfde verdomhoekje te zitten als ‘finance’, maar beiden zijn noodzakelijk om goede omzetcijfers te behalen. Tijdens de training laat ik zien hoe het werkt, maar het hele technische haal ik eraf. Uiteindelijk gaat het om gastvrijheid, om beleving. Marketing is gastvrij zijn buiten de deur. Als je dat bent, dan doe je het goed. Gastvrijheid eindigt immers niet meer bij de deur, maar start voor aankomst en houdt niet op bij het vertrek. Op 28 mei laat ik de deelnemers zien hoe zij hun zaak gastvrijer maken buiten de deur.”

Ook gastvrij zijn buiten de deur? Schrijf je dan nu in voor de training op 28 mei aanstaande! De training wordt verzorgd in Utrecht. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: