Landgoed Het Huis te Eerbeek: Traditie, getoetst aan het heden

27 april 2007 | Jason van de Veltmaete

Pauwen op de rode loper; dat is geen alledaags beeld. De mannetjespauw wordt - naar verluidt - soms 'gepikeerd' als hij een iets te uitbundig glimmende auto ontwaart, hetgeen zich dan uit in venijnig pikken naar de opgepoetste onderdelen van zo'n concurrent. Verenpracht en chroom... Gelukkig bevindt de parkeerplaats zich op een gepaste afstand. Ontstemd of niet, de pauwen voelen zich thuis op de loper. Ook op het bordes trouwens. En zelfs in de hal van het landhuis. Nu de gasten nog.

Met die gasten komt het wel goed, want Landgoed Het Huis te Eerbeek is het domein geworden van Hans Bakkes en Ferdy Blommaert. Op 30 januari jongstleden werd de overdracht officieel beklonken. De wilde pauwen - vrije vogels dus - kregen zij erbij. Bakkes: 'Ferdy en ik kennen elkaar sinds 1983. Ik was hoteldirecteur (Golden Tulip en Mercure); hij heeft een F&B-achtergrond. Drie jaar geleden besloten we om samen een hotelbedrijf op te zetten. Eerst heb ik geprobeerd om Hotel Lelystad over te nemen (destijds Mercure), maar dat was een kwestie van gunnen, en ons werd het niet gegund. Vervolgens hebben we heel wat hotels bezichtigd voordat we hier terecht kwamen. Onze zoektocht beperkte zich niet tot een bepaald segment, maar gaandeweg beseften we dat het hotel klein tot middelgroot moest zijn. Persoonlijke aandacht voor onze gasten; dat was de bedoeling.'

Krijgsraad

De vorige eigenaar van Het Huis te Eerbeek had er, volgens Hans Bakkes, niet meer echt zin in. 'Dat voelde je ook bij het personeel,' vertelt hij met enige omzichtigheid. 'Bovendien was een renovatie dringend nodig. Het hotel is gebouwd in de zeventiger jaren, en het voldeed beslist niet meer aan de maatstaven van nu.'
Voor de goede orde: het landhuis, met als vroegst bekende eigenaren de Bannerheren van Bronckhorst en Borculo, stamt uit de 14e eeuw. Dat landhuis staat los van het gebouw waar de 'reguliere' hotelgasten logies vinden, maar het staat allerminst los van onze vaderlandse geschiedenis. Tijdens de Tweede Engelse Zeeoorlog werd op het Huis te Eerbeek een krijgsraad gehouden - u weet wel, de oorlog waarin Michiel de Ruyter de vuige Britten de grootste vernedering uit hun historie toebracht met zijn Tocht naar Chatham. Aangezien in 2007 Michiel de Ruyter grootscheeps herdacht wordt, moeten we dat toch even memoreren.

Dat Johan Maurits van Nassau op het landgoed eventuele manoeuvres te land besprak met onze Franse bondgenoten, verklaart de naam van het restaurant: 'Maurits'. De bistro draagt de naam van een iets minder illuster persoon - maar wel de laatste bewoner van het landhuis: 'Professor Weber'. Aan deze hoogleraar in de biologie danken we de uitheemse bomen en planten op het landgoed. Dat was een 'invasie' die ons veel moois gebracht heeft. Overigens had het landhuis ten tijde van de professor (gestorven in 1947) al zijn huidige aanblik, want in 1872 was de tijdgeest - in de vorm van een architect - losgelaten op de robuuste muren die voorheen vriend en vijand ontzag moesten inboezemen. Na het overlijden van Weber kwam het statige herenhuis in het bezit van Het Geldersch Landschap. Vervolgens: Volkshogeschool; opleidingsinstituut; hotel & conferentiecentrum.

Anno 2007 telt het hotel 35 kamers; het landhuis 4; het koetshuis 7. En helemaal in lijn met hedendaagse nieuwigheden is de naam van het restaurant met een 'z' gespeld. 'Mauritz' dus. Bakkes: 'Dat oogt minder ouderwets.' - Kortom, geen stofnesten in het eeuwenoude optrekje, noch in het zeventiger-jaren-hotel. Dit hotelbedrijf is door Bakkes en Blommaert uit een lange winterslaap gehaald.

Kleinschalig

'De afgelopen jaren is hier verkeerd gemanaged,' stelt Bakkes. 'Het product is verkeerd neergezet. De eigenaar dacht genoeg te hebben aan een website; die zou wel even voor voldoende boekingen zorgen... Dankzij de ervaring die Ferdy en ik hebben, weten we de juiste kanalen te vinden. Dan moeten we echter wel eerst het product op orde hebben. Vandaar dat ons eerste doel de renovatie van het hotel is. Daarna gaan we ons pas echt naar buiten toe presenteren.'

De vraag is, of Huis te Eerbeek bondgenoten zoekt in dat 'naar buiten toe presenteren'. Het campagnedoel - de hotelgast - staat immers bloot aan tal van belagers. Een 'Alleingang' of schouder aan schouder voorwaarts? Bakkes: 'Vroeger had je een keten nodig om voordelen met betrekking tot inkoop, sales en marketing te behalen, en omwille van een reserveringssysteem, maar dankzij het internet en de voortgeschreden technologie kun je tegenwoordig bijna alles zelf. Stel dat we ons bij een keten of hotelgroep gaan aansluiten, dan doen we dat voornamelijk voor de uitstraling. We gaan even rustig nadenken over zo'n kwaliteitswaarmerk.'

Vooralsnog zullen Bakkes en Blommaert een 'link' zetten op al de bekende websites, en natuurlijk ook media-aandacht zoeken. 'Voordat iemand een weekeinde weg gaat, bezoekt hij minstens drie websites - zo gaat dat tegenwoordig. Het zakensegment hopen we te bereiken via twee grote conferentiebureaus waarmee we een goede relatie hebben. Wij kunnen hier vijftig tot zestig personen in een theateropstelling in één zaal hebben, maar als we praten over een meerdaagse bijeenkomst, dan is ongeveer dertig personen het maximum. Juist dat kleinschalige is voor veel bedrijven aantrekkelijk. Wij hebben maar 46 kamers; de deelnemers aan een vergadering worden niet opgeslokt door een menigte andere gasten. Dit is geen vergaderfabriek. En als je hier in het bos wandelt, struikel je niet over de conferentiegangers.'

Ruimte en rust, plus de verworvenheden van de moderne tijd. Bakkes: 'We hebben overal op het landgoed draadloos internet. Veel hotels verstrekken - tegen betaling (!) - hun gasten een kaart waarmee zij bijvoorbeeld 24 uur kunnen internetten, maar internetten is wat ons betreft een algemeen goed, dus daar brengen we niets voor in rekening.'

En voor degenen die het 'no man is an island' wel huldigen, maar toch hun internetbroker en e-mailcollega's even kunnen missen, heeft Het Huis te Eerbeek oude vertrouwde geneugten te bieden: een kookeiland bijvoorbeeld. Bakkes: 'In het kader van teambuilding kan een gezelschap wat gaan kokkerellen, samen met onze kok; dan wat drinken aan de bar; vervolgens eten. Met dit soort activiteiten - niet alleen bedoeld voor bedrijven - willen we onze naamsbekendheid vergroten.'

Laagdrempelig

Toen Bakkes en Blommaert hier begonnen, kwamen ze erachter dat zelfs veel mensen in deze regio nog nooit van Het Huis te Eerbeek gehoord hadden. Daarom hebben ze het restaurant en de bistro prioriteit gegeven. 'Met een goed culinair product kunnen we de lokale bevolking verleiden om ons te bezoeken,' verklaart Bakkes. 'Zodra de kamers aan de moderne maatstaven voldoen gaan we ons nadrukkelijker op de zakelijke markt richten.'

Enerzijds moet een landgoed de bestaande associatie met luxe en comfort koesteren, anderzijds dient het de drempel laag te houden omwille van een besmeerde boterham. Wellness ligt voor de hand, al blijft het beperkt tot een goede massage en een sauna. 'Ook dat mag best kleinschalig zijn,' meent Bakkes. 'Dicht in de buurt is onlangs een groot wellnesscentrum verrezen, en we hebben niet zoiets als een golfbaan, dus in het segment luxe kunnen we ons slechts met mate manifesteren. En we willen ook echt dat mensen met een gerust hart op een van onze terrassen gaan zitten om bijvoorbeeld een biertje met een tosti te bestellen.'
Het Huis te Eerbeek bestaat uit drie gebouwen (hotel, landhuis, koetshuis); dat beschouwt Bakkes als een voordeel: 'Daardoor vormt ons culinaire aanbod een enigszins losstaand product. Je komt hier niet binnen in een dure hotelhal met een receptiebalie... Je betreedt gelijk het restaurant of de bistro - veel gezelliger toch?'

Een landgoed van negen hectare; op de Hoge Veluwe; in de buurt van de IJssel... Dat de fietsen klaar staan, en de fietsroutes voor het grijpen liggen, spreekt vanzelf. Dat neemt niet weg dat Bakkes zo'n zestig procent van zijn gastenbestand uit het zakelijke segment ziet komen. 'In een straal van 15 kilometer zitten hier 72 bedrijven,' aldus Bakkes. 'We zullen de komende tijd veel directieleden uitnodigen om eens te komen kijken. Ik denk trouwens dat we sterk moeten inzetten op de f&b; vorig jaar draaide men aan omzet ongeveer 8 ton f&b en 4 ton logies. Dit is nu eenmaal een unieke locatie voor bruiloften, feesten en partijen.'

Landgoed Het Huis te Eerbeek
Kamers: 46
Prijzen (incl. ontbijtbuffet): hotel 70,50/65,50 (1p.); koetshuis 70,50/65,50 (1p.); landhuis 82,00/77,50 (1p.); hotel 102,00/92,00 (2p.); koetshuis 108,00/98,00 (2p.); landhuis 122,50/112,50 (2p.); hotel 122,50/107,50 (3p.); bruidssuite in landhuis 170,00/160,00.
Banquetkamers, souterrain, landschappelijke tuinen
Restaurant en bistro
Zalen: max. 60 personen.
Fietshuur: 8,50

HM302007

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: