"Een compleet businessplan in 20 weken"

Auteur: David Bakker
Onderwijs Ondernemen 19 januari 2022
"Een compleet businessplan in 20 weken"

Horecaondernemer Wilfred Hendriksen werkte in het eerste halfjaar van 2021 intensief samen met studenten van de Hotel Management School Leeuwarden. In 2019 ontwierp Hendriksen een nieuw, gezond en plant-based fastfoodketen met de werktitel ‘LIV’. Veertien tweedejaarsstudenten van de Hotel Management School Leeuwarden stelden in twintig weken het volledige businessplan op.

Dit artikel is een vervolg op het eerder gepubliceerde interview met Academiedirecteur Marco Ten Hoor. In dat interview geeft Ten Hoor tekst en uitleg over de nieuwe opzet van de Hotel Management School.

 

Een definitieve naam voor dit nieuwe concept heeft de ondernemer nog niet. Hendriksen is woonachtig op Curaçao, waar hij meerdere horecabedrijven runt en heeft opgezet, waaronder De Gouverneur, Mr. Porter Streetcafé, Mundo Bizarro, Ginger en het Pietermaai Boutique Hotel. Het contact met de studenten is altijd online geweest. Al decennia lang onderneemt de geboren Achterhoeker op het eiland. De nieuwe fastfoodketen LIV wil hij echter in Nederland lanceren om vervolgens internationaal uit te rollen. “Echt gezonde plant-based fastfoodketens zijn er nog niet. Het idee speelt al langer in mijn hoofd, maar ik loop – net als zoveel andere ondernemers – tegen de factor tijd aan. Ik had niet veel tijd om het plan volledig uit te werken. Ook omdat ik druk bezig was en ben met een nieuw bier op de Curaçaose markt te zetten; Brasa beer, dat nu terrein aan het winnen is op Curaçao.”

Veel voordelen

De ondernemende duizendpoot heeft al jaren contact met de Hotelschool in Leeuwarden. Hendriksen ontvangt jaarlijks stagiaires vanuit de Hotelschool op Curaçao. “Deze managementstages zijn voor mij bijzonder waardevol en geven mij ook nieuwe inzichten. Docent Gerrit Vriesema attendeerde mij op hun nieuwe vorm van onderwijs: Design Based Education (DBE).” De koppeling tussen DBE en het plan LIV werd snel gemaakt door de ondernemer. “Ik zag er veel voordelen in.” Nadat Vriesema het plan had bekeken en goedgekeurd kreeg Hendriksen maar liefst 14 tweedejaarsstudenten toegewezen die in een halfjaar een compleet businessplan zouden gaan schrijven. De werktitel LIV bleef.

Een intensieve samenwerking volgde. Hendriksen verdeelde de facetten van het schrijven van een businessplan over drie groepen. De samenstelling van het menu en de marketing en communicatie werd toebedeeld aan een groep. Zo ook franchisecontracten en ‘finance’. Daarnaast kreeg een andere groep de taak het interieur en het exterieur op papier te zetten. “Met elke groep had ik één keer per week een zoommeeting van een uur. Dat betekent drie uur in de week. Dat is vrij intensief, maar ook wel nodig. Ik wilde aan het eind van de rit een compleet businessplan hebben, die ik kan tonen aan potentiële investeerders en businesspartners die met eenzelfde idee rondlopen.”

Niveau

Het complete businessplan was voor de zomer van 2021 klaar. “Het plan heeft het niveau waar ik mee aan de slag kan gaan. Dat komt ook door de intensieve begeleiding. Het is wel van belang dat je duidelijk maakt wat je wilt, maar ik ben onder de indruk van het niveau.” Hendriksen is in de huidige fase van zijn project LIV op zoek naar businesspartners met wie hij het project verder kan uitrollen en van het plan werkelijkheid kan maken. “Het wordt steeds duidelijker dat het hard nodig is. We zijn druk bezig te onderzoeken waar de juiste locatie aan moet voldoen.”

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws