Onderzoek: genderongelijkheid in technologiesector

8 november 2017 | Thijs Jacobs

Booking.com, een van ’s werelds grootste online e-commercebedrijven voor reizen en leider in digitale technologie, onthult vandaag de bevindingen van een wereldwijd onderzoek dat is uitgevoerd om beter inzicht te krijgen in de ervaringen van vrouwen in niet-technische functies in de technologiesector. Data laat zien dat er, ondanks dat veel vrouwen het werken in de technologiesector aantrekkelijk vinden er toch genderongelijkheid bestaat. Dit beperkt zich niet alleen tot vrouwen in technische en IT-functies.

Technologie beïnvloedt zakenleven

Technologie beïnvloedt alle kanten van het moderne zakenleven. Afdelingen als HR, finance, marketing en klantenservice vragen steeds meer om technische expertise en data-inzicht, naast niet-technische kennis van de sector, ervaring en vaardigheden. Het onderzoek verkent deze kruising en werpt nieuw licht op mythes, ervaringen en vooroordelen die voorkomen dat de technologiesector meer vrouwen aantrekt.

Aantrekkelijke sector

Volgens het onderzoek vindt de meerderheid van de ondervraagde vrouwen het werk in de technologiesector aantrekkelijk omdat; het vrijheid biedt om te innoveren (81%), de werkomgeving voortdurend verandert (70%) en de werktijden vaak flexibel zijn (78%). Andere voordelen van het werken voor een technologiebedrijf zijn volgens de respondenten, informele dresscode (69%) en minder hiërarchische structuren (61%) dan in veel andere sectoren.

Bijna de helft (42%) van de vrouwen in niet-technische functies vindt echter dat de genderongelijkheid erger is dan ze hadden verwacht. Dit percentage wordt hoger naarmate vrouwen hogerop komen: 52% van de vrouwen in hogere managementfuncties en 57% van de vrouwelijke bestuursleden geeft aan dat ze op hun werk met gendervooroordelen te maken hebben. Bovendien zegt bijna de helft van de respondenten (48%) zich als vrouw in een niet-technische functie minder gerespecteerd te voelen dan een man in dezelfde functie.

Mythes

“Hoewel we weten dat er te weinig vrouwen werken in technische functies, weten we dat er ook een significant verschil tussen mannen en vrouwen bestaat in niet-technische functies. Ik denk dat dit te maken heeft met mythes en het idee dat er voor vrouwen zonder technische achtergrond geen kansen liggen in tech. Technologiebedrijven hebben zeker meer vrouwen nodig in die functies, maar ze hebben ook meer vrouwen nodig in belangrijke finance- en marketingfuncties. Juist dit kan ook vrouwen met technische ambities dat laatste zetje geven,” aldus Gillian Tans, CEO van Booking.com.

Vrouwelijke rolmodellen zijn essentieel om technologie voor meer vrouwen aantrekkelijk te maken

Maar liefst 90% van de respondenten geeft aan dat het gebrek aan sterke rolmodellen en leiders in de sector voor veel vrouwen een barrière vormt. Hetzelfde percentage van vrouwen in niet-technische functies geeft aan dat het hebben van vrouwelijke rolmodellen in leidende functies hen zou inspireren carrière te maken in de technologiesector. Dit wordt verder onderbouwd door het feit dat meer dan een derde van de ondervraagde vrouwen (34%) het erover eens was dat een mentorprogramma ze zou aanmoedigen hun tech-carrière verder te ontwikkelen. Slechts 20% geeft aan dat hun werkgever een dergelijk programma heeft.

“Het versnellen van verandering en het bereiken van meer genderdiversiteit begint aan de top, en we moeten meer rolmodellen aanmoedigen voor vrouwen in alle functies in de tech-industrie. We weten dat de meerderheid van de vrouwen aansprekende voordelen ziet in het werken in tech. We moeten als sector samenwerken om niet-technische vrouwelijke professionals aan te moedigen om in de technologiesector te stappen, en ze vervolgens goed ondersteunen zodat ze zich volledig kunnen ontplooien,” aldus Gillian Tans, CEO van Booking.com.

Gendervooroordelen zijn een cruciale barrière voor vrouwen in tech

Het onderzoek suggereert dat genderongelijkheid begint in het recruitmentproces, waarbij meer dan twee derde van de respondenten vindt dat de aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden niet afgestemd zijn op vrouwen (68%) en dat carrièremogelijkheden in tech vaker worden aangeboden aan mannen (75%).

Bijna de helft van de respondenten (46%) heeft het gevoel anders te worden behandeld vanwege hun gender. Dit percentage stijgt zelfs naar 59% voor vrouwen in hogere managementfuncties en 58% voor bestuursleden. Deze correlatie tussen positie en genderongelijkheid stijgt naarmate vrouwen verder komen in hun carrière: 57% van de vrouwen in hogere managementfuncties geven aan een promotie te zijn misgelopen ten voordele van een mannelijk collega, in vergelijking tot 37% van hun vrouwelijke collega’s in lagere functies.

Verder laten de resultaten zien dat genderongelijkheid ook het zelfvertrouwen van vrouwen op de werkvloer aantast: 1 op de 3 vrouwen geeft toe dat ze niet zelfverzekerd genoeg zijn om salarisverhoging te vragen. Bovendien geeft een kwart aan zich niet genoeg op haar gemak te voelen om in vergaderingen te spreken, en meer dan een derde (36%) zegt te voelen dat hun mening niet wordt gewaardeerd.

Het terugdringen van genderongelijkheid biedt kansen voor werkcultuur

Uit de bevindingen blijkt ook dat het terugdringen van genderongelijkheid bedrijven de mogelijkheid biedt om te groeien en een meer inclusieve bedrijfscultuur te bouwen, door diversiteit en innovatie aan te moedigen. De meerderheid van de ondervraagde vrouwen gelooft dat het aannemen van meer vrouwen de business een boost kan geven (57%) en de algehele werkcultuur zou verbeteren (68%). Het onderzoek wijst verder uit dat vrouwen vooral geïnspireerd worden om een carrière in technologie na te jagen als werkgevers laten zien dat ze gendergelijkheid belangrijk vinden. Ook is van belang dat ze er kunnen werken met mensen die hen motiveren hun potentieel te realiseren.

Bijna alle respondenten (92%) geeft aan zich aangemoedigd te voelen om een carrière in tech na te jagen als ze wisten dat hun werkgever vrouwen en mannen gelijk behandelde. Echter, slechts 46% denkt dat genderdiversiteit een topprioriteit is in hun eigen bedrijf. Bovendien denkt slechts 31% dat hun baas geen onderscheid maakt op basis van gender, en slechts 27% zegt duidelijkheid te hebben over hun carrièreverloop.

“Om genderongelijkheid te verminderen moeten technologiebedrijven de negatieve denkbeelden over een door mannen gedomineerde werkomgeving aanpakken en een gelijk HR-beleid bieden. Zo kunnen ze meer vrouwelijk talent aantrekken en vasthouden. We bekijken hoe we trainingen kunnen inzetten om mensen bewust te maken van onderbewuste vooroordelen. Daarnaast hebben we een aantal interne HR-initiatieven geïmplementeerd om meer bewustzijn te creëren rond de uitdagingen waarmee vrouwen worden geconfronteerd. Dit zijn een aantal voorbeelden van activiteiten die ervoor moeten zorgen dat vrouwen zich in onze bedrijfscultuur volledig kunnen ontwikkelen,” aldus Gillian Tans.

Diversiteit van belang

“Diversiteit is cruciaal voor de bedrijfscultuur van Booking.com. We zijn voortdurend bezig om Booking.com een van ‘s werelds meest diverse en gendergelijke technologiebedrijven te maken. Ook moedigen we de genderdiversiteit buiten de muren van onze organisatie sterk aan. Dit jaar hebben we de Booking.com Technology Playmaker Awards gelanceerd om succesvolle vrouwen in tech te vieren. Bovendien hebben we een studiebeurs gelanceerd om getalenteerde vrouwelijke studenten die in de technologiesector willen werken te ondersteunen. We geloven er sterk in dat gelijke waardering en beloning van mannen en vrouwen om grote betrokkenheid van bedrijven vraagt,” voegt Tans toe.

Het onderzoek werd door Booking.com in 8 markten uitgevoerd onder 761 vrouwelijke respondenten die fulltime in een niet-technische functie bij een technologiebedrijf werken. De gegevens werden verzameld in het vierde kwartaal van 2016.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Jonge Honden: Mark Welbers kijkt vooruit met Banks Mansion Amsterdam

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Mark Welbers (34) general manager van het Banks Mansion in Amsterdam. Een m ...

Jantiene Berg
Column Jantiene Berg: Een leven lang leren

Sinds ik zes maanden geleden het decor van de hotellerie verruild heb voor het podium van het mbo-onderwijs is ‘een leven lang leren’ mijn nieuwe mantra. In mijn vroegere rol als gastvrouw en eigenaresse van een urban boutique hotel wist ik exact welke beleving ik onze gasten mee wilde g ...

Achtergronden
Stelling van de maand april: de uitslag

De hele maand april stond de stelling van de maand op de website van Hospitality Management. De stelling luidde: 2022 wordt noguitdagender dan 2021. Daar was 69,9 procent het mee eens. 31,1 procent gaf aan het niet eens te zijn met de stelling De nieuwe stelling van de maand luidt: De overheid lo ...

Hotel Exploitatiemodellen uitgelegd

Rob van Ginneken (Breda University of applied sciences) verzorgde een update van zijn in 2018 door Hospitality Management gepubliceerde Whitepaper ‘Hotel Exploitatiemodellen’. De belangrijkste ontwikkeling sindsdien: niet alleen hotelconcepten, maar steeds vaker ook de achterliggende exp ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, Eindhoven

De Nederlandse hotel- en congresketen Postillion Hotels, ontwikkelaar Lingotto en initiatiefnemer The Mountains Corporation werken samen aan de realisatie van een Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, dat eind 2025 opent in Eindhoven. The Dutch Mountains wordt een prestigieus en duur ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: