Portret: F&B Manager Luuk Rijnders

24 juli 2019 | redactie

Begin dit jaar werd Luuk Rijnders (30 jaar) aangesteld als nieuwe F&B Manager bij Hotel Arena. Door zijn motivatie, enthousiasme en oog voor service en gastvrijheid heeft hij de unieke hotspot in Amsterdam Oost naar een hoger niveau getild. Tijd voor een korte terugblik op het afgelopen half jaar. Tijd om mijlpalen én kansen voor de toekomst te bespreken. Tijd om de ambitieuze Luuk beter te leren kennen. 

Luuk, kun je iets over jezelf vertellen?

"Ik krijg het nog geregeld te horen: 'Jij komt zeker uit Brabant?'. Ondanks dat ik daar al tien jaar niet meer woon, is mijn zachte ‘G’ blijkbaar nog altijd goed te horen. Oorspronkelijk kom ik uit Nuenen, nabij Eindhoven. In mijn jonge jaren was ik niet de makkelijkste. Zeker niet. Waar het gros naar rechts ging, ging ik naar links. Waar vrienden taken voltooiden en vooruit gingen, bleef ik een poosje stilstaan tijdens mijn educatieve ontwikkeling. Uiteindelijk heb ik de HAVO afgerond en begon ik aan de Hotelschool Den Haag. Beste keuze uit mijn leven! Afwezigheid werd aanwezigheid en onvoldoendes werden uitzondering in plaats van regel. Deze opleiding was mij op het lijf geschreven."

Dus, vanaf toen was het de horeca?

"Vanaf mijn 14e heeft de horeca ervoor gezorgd dat ik een uitlaatklep had. Zoals zovelen begon ook ik in de afwaskeuken. De hectiek, het tempo, de structuur; geweldig! Na eindeloos pannen en borden schoonmaken, werd de volgende stap het bereiden van nagerechten, gevolgd door barwerkzaamheden en later als bedienend medewerker. Ja, ik heb alle functies wel gedaan! Gedurende het behalen van mijn diploma op de Hotelschool en na die periode ging ik voor verschillende carrière avonturen naar het buitenland. Vanaf 2016 ben ik neergestreken in Amsterdam."  

Hoe ben je bij Hotel Arena terecht gekomen en wat houdt jouw functie in?

"Gedurende de twee jaar dat ik bedrijfsleider was bij Bar Moustache aan de Utrechtsestraat heb ik heel veel mensen ontmoet. Ook veel vaste gasten, waar je naar verloop van tijd ook echt een band mee opbouwt. Eén van hen heeft mij geïntroduceerd aan de eigenaar en directeur van Hotel Arena (Paul Hermanides). Inmiddels zijn we een half jaar verder en ben ik blij dat deze voorzet gegeven is. Ik heb werkelijk waar een geweldige baan! Ik ben eindverantwoordelijk voor het gehele reilen en zeilen binnen de F&B afdeling. Hieronder valt het grote PARK Café-Restaurant, de Events afdeling en de tevens onmisbare keukenbrigade. De diversiteit aan taken die deze functie met zich meebrengt, spreekt mij enorm aan. Het ene moment ben ik bezig met facturatie of kost-calculaties, het andere moment sta ik ‘in het heetst van de strijd’ met de medewerkers op de vloer. Deze afwisseling van office duties en operationele inzetbaarheid is essentieel voor me. Op een zonnige dag kan ons terras in tien minuten bomvol zitten. Heerlijk als een medewerker mij dan opbelt omdat ze extra handjes nodig hebben. Hup! Nette schoenen uit, sneakers aan, overhemd omwisselen en mouwen opstropen. Een uur die adrenaline rush van de service op doen om vervolgens weer in de taak van daarvoor te duiken." 

Wat maakt Hotel Arena uniek?

"Meerdere aspecten natuurlijk. De ligging is werkelijk waar fenomenaal; slechts enkele minuten van het centrum en grenzend aan het Oosterpark. Dit zien wij ook heel vaak terug in onze recensies: ‘Na een drukke dag vol bezienswaardigheden in de stad, tot rust gekomen op het terras na een ontspannen wandeling door het park’. En ook de verbinding tussen diverse uiterste vind ik uniek. De mix tussen historie en design, lokale en internationale gasten en de combinatie van de hoge borreltafels in het cafégedeelte en de met tafellinnen opgedekte tafels in het restaurant. Maar wat er echt met kop en schouders bovenuit steekt zijn de medewerkers! Op een informele maar toch professionele manier creëren zij een ongedwongen, toegankelijke comfort-zone voor onze gasten. Wat een enthousiasme!"

Wat heb jij het afgelopen half jaar al weten te bewerkstelligen en op welke gebeurtenis ben jij het meest trots?

"We hebben dit jaar al aardig grote projecten afgerond. Het restaurant onderging een aantal ingrijpende veranderingen, we hebben een nieuw POS-systeem geïmplementeerd, veel grote partijen gedraaid en we organiseerden een uiterst succesvolle terrasopening. Het meest trots ben ik echter op het gehele team en de ontwikkeling die ze in korte tijd hebben laten zien! Vooral in de eerste twee/drie maanden hebben mijn assistent F&B Manager (Marloes Meerveld) en ik veel geobserveerd en een koers bepaald om zodoende het team op volle sterkte te krijgen. Ik heb het geluk gehad dat ik met mijn overstap naar Hotel Arena wat voormalige collega's heb weten te enthousiasmeren ook eenzelfde overstap te maken. Met de huidige, enthousiaste medewerkers op de juiste plek en de injectie van nieuwe ervaren krachten zijn we behoorlijk aan de weg gaan timmeren. Alle medewerkers hebben een flexibele houding ten opzichte van multifunctionele inzetbaarheid. Natuurlijk hebben medewerkers een voorkeur; bijvoorbeeld werken in het restaurant of liever achter de bar tijdens een clubavond. Maar wanneer het nodig is, wil ik dat we elkaar helpen. Een medewerker van het restaurant die een cocktail bereidt tijdens een bruiloft of een event-medewerker die als bar-back fungeert. Wij zijn één team – we doen het samen. Overigens leer je zo ook beter het bedrijf kennen, kun je snel schakelen en dring je de payroll flink terug. Meer cohesie, meer kennis, flexibele inzetbaarheid en minder lasten."

Wat hoop je het aankomende half jaar nog te bereiken?

"De aankomende zes maanden zal de focus liggen op gastgerichtheid, het compleet ontzorgen van onze gasten, alert zijn en drie stappen extra zetten - iedere dag! Sinds mijn eerste ervaring in de horeca ontvang ik de dankbaarheid geuit door gasten als trots. Het vertrouwen dat wij, als team, de gast een ervaring geven waar ze graag over vertellen. Hoe tof is dat!? Een hele hoofdstad om uit te kiezen maar men komt massaal naar ons; daar moet je voor vechten!" 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom eigenlijk?

Booking-topman Glenn Fogel reageert gepikeerd op de vraag of hij vanwege de crisis de commissies gaat verlagen. Hij heeft een ander idee: hotels moeten de kamerprijzen verlagen. Wees daar heel voorzichtig mee. Het verlagen van kamerprijzen is echt onwenselijk, ook al kan het helaas wel eens onvermij...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Interview Coronacrisis
Overlevingskansen voor je hotel: "Het glipt nu tussen je vingers door"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit elfde hoofdstuk bes...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Branded Content Coronacrisis
Gratis scan voor onafhankelijke hotels en B&B's

Het nieuwe platform Scanjehotel.nl is een initiatief om hoteleigenaren van onafhankelijke hotels en B&B’s te helpen met het mogelijk - tijdelijk - verlagen van de maandelijkse kosten. Van energieleveranciers tot TV - en internetaanbieders en afvalkosten: alle maandelijkse vaste lasten ...

Interview Coronacrisis
"De onduidelijkheid vanuit de overheid is vermoeiend"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit tiende hoofdstuk be...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: