Portret: F&B Manager Luuk Rijnders

24 juli 2019 | redactie

Begin dit jaar werd Luuk Rijnders (30 jaar) aangesteld als nieuwe F&B Manager bij Hotel Arena. Door zijn motivatie, enthousiasme en oog voor service en gastvrijheid heeft hij de unieke hotspot in Amsterdam Oost naar een hoger niveau getild. Tijd voor een korte terugblik op het afgelopen half jaar. Tijd om mijlpalen én kansen voor de toekomst te bespreken. Tijd om de ambitieuze Luuk beter te leren kennen. 

Luuk, kun je iets over jezelf vertellen?

"Ik krijg het nog geregeld te horen: 'Jij komt zeker uit Brabant?'. Ondanks dat ik daar al tien jaar niet meer woon, is mijn zachte ‘G’ blijkbaar nog altijd goed te horen. Oorspronkelijk kom ik uit Nuenen, nabij Eindhoven. In mijn jonge jaren was ik niet de makkelijkste. Zeker niet. Waar het gros naar rechts ging, ging ik naar links. Waar vrienden taken voltooiden en vooruit gingen, bleef ik een poosje stilstaan tijdens mijn educatieve ontwikkeling. Uiteindelijk heb ik de HAVO afgerond en begon ik aan de Hotelschool Den Haag. Beste keuze uit mijn leven! Afwezigheid werd aanwezigheid en onvoldoendes werden uitzondering in plaats van regel. Deze opleiding was mij op het lijf geschreven."

Dus, vanaf toen was het de horeca?

"Vanaf mijn 14e heeft de horeca ervoor gezorgd dat ik een uitlaatklep had. Zoals zovelen begon ook ik in de afwaskeuken. De hectiek, het tempo, de structuur; geweldig! Na eindeloos pannen en borden schoonmaken, werd de volgende stap het bereiden van nagerechten, gevolgd door barwerkzaamheden en later als bedienend medewerker. Ja, ik heb alle functies wel gedaan! Gedurende het behalen van mijn diploma op de Hotelschool en na die periode ging ik voor verschillende carrière avonturen naar het buitenland. Vanaf 2016 ben ik neergestreken in Amsterdam."  

Hoe ben je bij Hotel Arena terecht gekomen en wat houdt jouw functie in?

"Gedurende de twee jaar dat ik bedrijfsleider was bij Bar Moustache aan de Utrechtsestraat heb ik heel veel mensen ontmoet. Ook veel vaste gasten, waar je naar verloop van tijd ook echt een band mee opbouwt. Eén van hen heeft mij geïntroduceerd aan de eigenaar en directeur van Hotel Arena (Paul Hermanides). Inmiddels zijn we een half jaar verder en ben ik blij dat deze voorzet gegeven is. Ik heb werkelijk waar een geweldige baan! Ik ben eindverantwoordelijk voor het gehele reilen en zeilen binnen de F&B afdeling. Hieronder valt het grote PARK Café-Restaurant, de Events afdeling en de tevens onmisbare keukenbrigade. De diversiteit aan taken die deze functie met zich meebrengt, spreekt mij enorm aan. Het ene moment ben ik bezig met facturatie of kost-calculaties, het andere moment sta ik ‘in het heetst van de strijd’ met de medewerkers op de vloer. Deze afwisseling van office duties en operationele inzetbaarheid is essentieel voor me. Op een zonnige dag kan ons terras in tien minuten bomvol zitten. Heerlijk als een medewerker mij dan opbelt omdat ze extra handjes nodig hebben. Hup! Nette schoenen uit, sneakers aan, overhemd omwisselen en mouwen opstropen. Een uur die adrenaline rush van de service op doen om vervolgens weer in de taak van daarvoor te duiken." 

Wat maakt Hotel Arena uniek?

"Meerdere aspecten natuurlijk. De ligging is werkelijk waar fenomenaal; slechts enkele minuten van het centrum en grenzend aan het Oosterpark. Dit zien wij ook heel vaak terug in onze recensies: ‘Na een drukke dag vol bezienswaardigheden in de stad, tot rust gekomen op het terras na een ontspannen wandeling door het park’. En ook de verbinding tussen diverse uiterste vind ik uniek. De mix tussen historie en design, lokale en internationale gasten en de combinatie van de hoge borreltafels in het cafégedeelte en de met tafellinnen opgedekte tafels in het restaurant. Maar wat er echt met kop en schouders bovenuit steekt zijn de medewerkers! Op een informele maar toch professionele manier creëren zij een ongedwongen, toegankelijke comfort-zone voor onze gasten. Wat een enthousiasme!"

Wat heb jij het afgelopen half jaar al weten te bewerkstelligen en op welke gebeurtenis ben jij het meest trots?

"We hebben dit jaar al aardig grote projecten afgerond. Het restaurant onderging een aantal ingrijpende veranderingen, we hebben een nieuw POS-systeem geïmplementeerd, veel grote partijen gedraaid en we organiseerden een uiterst succesvolle terrasopening. Het meest trots ben ik echter op het gehele team en de ontwikkeling die ze in korte tijd hebben laten zien! Vooral in de eerste twee/drie maanden hebben mijn assistent F&B Manager (Marloes Meerveld) en ik veel geobserveerd en een koers bepaald om zodoende het team op volle sterkte te krijgen. Ik heb het geluk gehad dat ik met mijn overstap naar Hotel Arena wat voormalige collega's heb weten te enthousiasmeren ook eenzelfde overstap te maken. Met de huidige, enthousiaste medewerkers op de juiste plek en de injectie van nieuwe ervaren krachten zijn we behoorlijk aan de weg gaan timmeren. Alle medewerkers hebben een flexibele houding ten opzichte van multifunctionele inzetbaarheid. Natuurlijk hebben medewerkers een voorkeur; bijvoorbeeld werken in het restaurant of liever achter de bar tijdens een clubavond. Maar wanneer het nodig is, wil ik dat we elkaar helpen. Een medewerker van het restaurant die een cocktail bereidt tijdens een bruiloft of een event-medewerker die als bar-back fungeert. Wij zijn één team – we doen het samen. Overigens leer je zo ook beter het bedrijf kennen, kun je snel schakelen en dring je de payroll flink terug. Meer cohesie, meer kennis, flexibele inzetbaarheid en minder lasten."

Wat hoop je het aankomende half jaar nog te bereiken?

"De aankomende zes maanden zal de focus liggen op gastgerichtheid, het compleet ontzorgen van onze gasten, alert zijn en drie stappen extra zetten - iedere dag! Sinds mijn eerste ervaring in de horeca ontvang ik de dankbaarheid geuit door gasten als trots. Het vertrouwen dat wij, als team, de gast een ervaring geven waar ze graag over vertellen. Hoe tof is dat!? Een hele hoofdstad om uit te kiezen maar men komt massaal naar ons; daar moet je voor vechten!" 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: