Salarissen hoteliers gestegen ondanks crisis

Auteur: Redactie
Economie Personeel 20 april 2011
Salarissen hoteliers gestegen ondanks crisis

De salarissen van de Nederlandse hoteliers zijn de afgelopen vijf jaar opnieuw gestegen, zo blijkt uit het Compensation & Benefits onderzoek van Horwath HTL. Ondanks de recente crisis zijn de maandlonen van hotelmanagers tussen 2005 en 2010 jaarlijks met gemiddeld 3% omhoog gegaan.

Voor de Compensation & Benefits analyse heeft Horwath HTL de salarissen, secundaire arbeidsvoorwaarden en bonussen van meer dan 500 managers onderzocht. Hieruit zijn gemiddelden samengesteld voor de 23 belangrijkste managementfuncties in een hotel. De bruto maandsalarissen zijn weergegeven in de tabel. In de tabel zijn wordt per functie de mediaan van de salarissen weergegeven. Dit is de middelste waarde bij sortering naar hoogte van salaris, wat inhoudt dat evenveel managers een lager salaris hebben dan het weergegeven bedrag, als dat er managers zijn die een hoger salaris hebben.  

Functies

De general manager blijft de hoogst betaalde functionaris in het gemiddelde hotelbedrijf. De mediaan voor het salaris van de general manager is circa 8.100 euro. Het merendeel van de general managers (75%) valt binnen de bandbreedte van 5.500 en 13.900 euro.

Niet alleen de functieomschrijving is bepalend voor het salaris. Hotels in Amsterdam, die in het onderzoek sterk vertegenwoordigd zijn, belonen hun general manager aanzienlijk hoger dan hotels buiten de hoofdstad. Ook blijkt dat het aantal kamers van het hotel, de totale omzet en het aantal sterren een bijna lineair verband vertonen met de salarissen. Hierbij wordt het beeld enigszins vertroebeld door recente ontwikkelingen in de hotelmarkt. De herclassificering van hotels bijvoorbeeld, heeft geresulteerd in een ‘degradatie’ van een aantal vijfsterrenhotels naar de viersterrenstatus, wat uiteraard niet samenging met een salarisverlaging voor de managers.

Een andere ontwikkeling die van invloed is op de uitkomsten, is de toenemende centralisatie bij de verschillende hotelketens. Steeds vaker wordt de hoofdverantwoordelijkheid voor een cluster van hotels in bijvoorbeeld Amsterdam neergelegd bij één manager, waarbij wel elk hotel een vestigingsmanager krijgt. Afhankelijk van de organisatie kan de verdeling van de verantwoordelijkheden en de benaming van de functie echter variëren. Hierdoor komen de functies van general manager en die van resident manager in veel gevallen steeds dichter bij elkaar te liggen.

Andere bepalende functies in de Nederlandse hotels zijn die van resident manager, executive chef, hotel controller en sales & marketing manager, elk met een mediaan salaris van meer dan 4.000 per maand. De laagste maandsalarissen van de onderzochte functies zijn die voor night audit manager, head waiter en chief stewarding, die allen minder dan 2.500 per maand verdienen.

Benefits en bonussen

De 'benefits', de secundaire arbeidsvoorwaarden, kunnen eveneens sterk variëren. Voor de meeste hotelfunctionarissen geldt dat in ieder geval een pensioenregeling en reiskostenvergoeding daartoe behoren. Afhankelijk van de functie horen daar ook een mobiele telefoon, stomerijkostenvergoeding, parkeerplaats of leaseauto bij. Gemiddeld vertegenwoordigen de benefits op jaarbasis een waarde ter hoogte van 125% van het maandsalaris. (Voor de general managers bijna vier maal het maandsalaris.)
De hoogte van de bonus is voor vrijwel alle managers afhankelijk van de prestaties, die meestal wordt gemeten aan de hand van de Gross Operating Profit. De gemiddelde waarde van de eindejaarsbonus was 155% het maandsalaris. In 2005 was dit nog 120%. De hoogste bonussen, uitgedrukt in maandsalarissen, werden betaald aan de general managers, gevolgd door de rooms division manager, human recource manager en sales & marketing manager.

Salarisstijgingen

Sinds de laatste editie van de Compensation & Benefits analyse, over 2005, zijn de maandsalarissen over het gehele spectrum van functies met 16% gestegen, wat neerkomt op een gemiddelde stijging van 3% per jaar. Voor 2011 wordt een stijging van de totale loonkosten per hotel van 8,6% verwacht. Dit wordt met name veroorzaakt door een toename van het aantal personeelsleden; de gemiddelde verwachte stijging van de loonkosten per personeelslid is 3,3%.

Tabel: Salaris, benefits en bonussen (2010)

Nr.    Functie    Bruto maand salaris (mediaan in €)    Benefits
(in % maand-
salaris)    Bonus
(in % maand salaris)
#1    General manager    € 8.100     374%    279%
2    Resident manager    € 5.200     129%    165%
3    Executive chef    € 4.400     86%    140%
4    Hotel controller    € 4.100     214%    199%
5    Sales & Marketing manager    € 4.000     228%    203%
6    Human resource manager    € 3.800     108%    204%
7    Director of Business Management    € 3.800     151%    -
8    F&B manager    € 3.600     145%    172%
9    Chef de cuisine    € 3.500     90%    -
10    System / IT manager    € 3.500     78%    193%
11    Rooms division manager    € 3.500     90%    213%
12    Head maintenance    € 3.400     116%    185%
13    Executive housekeeper    € 3.100     99%    158%
14    Head security    € 3.100     116%    -
15    Front office manager    € 2.800     89%    152%
16    Banquet manager    € 2.800     59%    93%
17    Sales manager    € 2.800     261%    135%
18    Restaurant manager    € 2.700     113%    132%
19    Bar manager    € 2.600     43%    49%
20    Management secretary    € 2.600     57%    65%
21    Night audit manager    € 2.500     74%    -
22    Chief stewarding    € 2.100     64%    -
23    Head waiter    € 2.100     96%    55%
Bron: Horwath HTL

HM302011

Overig nieuws