Worden ontbijtcafés uw nieuwe concurrent?

Auteur: Roy Spijker
7 maart 2017
Worden ontbijtcafés uw nieuwe concurrent?

Het is een vertrouwd beeld in veel hotels; tussen zeven uur en tien uur ’s ochtends staan de gasten in rijen langs het ontbijtbuffet om een broodje met roerei, croissant met kaas, toast met jam en verse jus d'orange te pakken. Een stevig ontbijt is tenslotte een goed begin van de dag. Maar het zou zo maar eens kunnen dat deze rijen korter worden. 'Uit ontbijten' is de nieuwe trend.

Met name in de grote steden zijn ze in opkomst. Hippe speciaalzaken waar ontbeten kan worden. Zo heb je in Amsterdam The Breakfast Club, waar gasten terecht kunnen voor een verse smoothie en een 'Brooklyn ricotta flap jacks with honeycomb butter en fresh fruit', bij Rabarber in Utrecht serveren ze poffertjes en 'overnights oats met vers zomerfruit, noten en zaden’ en bij Pim in Den Haag staat er een 'superfood-ontbijt' op het menu. In Londen is er zelfs een ontbijtcafé waar alleen maar cornflakes te verkrijgen zijn.

Wie denkt dat deze zaken alleen 's ochtends geopend zijn, komt bedrogen uit. Om twee uur 's middags ontbijten? Geen probleem, de gast kan op ieder moment van de dag bestellen wat hij wil. 'All-day breakfast' is de trend, een levensstijl die past bij de 24-uurseconomie en de millennial. Er zijn hotels die hier op inspringen. Het nieuw geopende Pillows Anna van den Vondel in Amsterdam doet aan 'All Day Dining'. In het restaurant van het hotel worden 24/7 gerechten en dranken aangeboden, waaronder ook het ontbijt, dat voor de ogen van de gasten vers wordt bereid.

Wat wil de gast?

Een goede review bepaalt tegenwoordig of een gast een hotel boekt of toch kiest voor een alternatief. De producten van dataspecialist Olery transformeren online reviews en social media tot bruikbare bedrijfsinformatie. Voor Hospitality Management zochten zij uit hoe vaak het woord 'ontbijt' voorkomt in reviews en welke rol het speelt bij de gast. Hiervoor zijn 400.000 reviews van Amsterdamse hotels doorzocht. Door dieper in deze beoordelingen te duiken, kan ook een beeld worden gevormd over de ontbijtwensen van gasten.

Opvallend is dat in slechts 2,56 procent van de gevallen over ontbijt wordt gesproken. Dit lage percentage kan komen doordat niet iedereen die een review schrijft, ook gebruik maakt van het ontbijt. Daarnaast kan het zijn dat er belangrijkere onderwerpen zijn om over te schrijven. Het ontbijt is in dat opzicht net als een internetverbinding: het moet gewoon goed zijn. 

En dat is terug te zien als er inhoudelijk wordt gekeken naar de reviews waarin het 'ontbijt' wordt besproken. Daarvan schrijft het merendeel (82 procent) overwegend positief over het hotelontbijt. Gasten schrijven vooral over het ontbijt als deze heel goed is, of juist tegenvalt. Met name als er weinig keuze is of als het aanbod niet variërend genoeg is, wordt dit door de gast in de review besproken. De prijs-kwaliteitverhouding van het ontbijt wordt ook vaak benoemd in de reviews. Het hotel wordt geprezen als het ontbijt goedkoop of gratis (bij de prijs inbegrepen) is. Als het ontbijt tegenvalt of te duur is, levert dit een negatieve review op.

Prijs van ontbijt

De kosten voor het ontbijt zijn belangrijk voor de gast. Hoteliers.com zocht voor Hospitality Management uit wat de prijs is van een ontbijt, wanneer deze extra wordt bijgeboekt. In totaal heeft Hoteliers.com 7500 reserveringen met ontbijt onderzocht. Het bedrijf kwam tot de conclusie dat de gemiddelde prijs voor een ontbijt 12,50 euro is. Verder kwam uit dit onderzoek naar voren dat 36 procent van de ontbijten minder dan 10 euro kost, 47 procent kost tussen de 10 euro en 15 euro. Slechts in 17 procent kost een bijgeboekt ontbijt meer dan 15 euro.

De prijzen in eerdergenoemde ontbijtzaken doen daar niet voor onder. Sterker nog, ‘uit ontbijten’ is vaak goedkoper dan een ontbijt bijboeken in een hotel. Zo kost een ontbijt voor twee personen bij Pim in Den Haag 19,90 euro. Je krijgt daarvoor twee glazen verse jus d’orange, twee croissants, toast, achterham, jong belegen kaas, twee soorten jam, boter, twee gekookte eitjes, bakje hummus met gegrilde groenten en de keuze uit een espresso, koffie, cappuccino en thee. Bij Rabarber in Utrecht heb je een Engels ontbijtpannetje (met witte bonen, een spiegeleitje, merguez-worstje, bacon en toast) voor 8,50 euro. Voor een toast met eieren (zowel fried, scrambled als omelet) betaal je bij The Breakfast club in Amsterdam 7,50 euro, exclusief de koffie, thee of jus d’orange.

Factoren

De vraag is natuurlijk of de gast nog wel de moeite neemt om in een hotel ontbijt bij te boeken. Voor minder geld kan er ook op ieder moment van de dag ontbeten worden bij die hippe zaak om de hoek met een verrassend menu.  

Natuurlijk zijn er een aantal belangrijke factoren die bij de gast meespelen op het moment dat hij voor de keuze staat om een ontbijt bij te boeken. Een zakelijke gast stelt andere eisen dan een leisure-gast. Ook de locatie speelt een belangrijke rol. De gast zal eerder de keuze maken om buiten de deur te ontbijten als er meer ontbijtgelegenheden in de omgeving zijn. Een hotel in het bos heeft hier minder last van dan een hotel dat zich in het centrum van een grote stad bevindt. Maar als de aantrekkingskracht van het aanbod en de prijs en de kwaliteit van het ontbijt extern beter zijn, worden ontbijtzaken een concurrent voor de hotellerie.

Hotel zonder ontbijt: Glow Eindhoven

Boutique Hotel Glow in Eindhoven beschikt niet over ontbijtfaciliteiten. Toch vindt Dominique van Herpen, General Manager van Boutique Hotel Glow, het belangrijk om haar gasten ontbijt aan te bieden. Daarom wordt het ontbijt verzorgd door Vascobelo V-bar. "Gasten willen we graag een totaalpakket aanbieden, en daar is het ontbijt een essentieel onderdeel van. Voor 14,50 euro hebben de gasten de keuze uit een Continental Breakfast met scrambled eggs met zalm of bacon, of een Energy Breakfast dat bestaat uit yoghurt met granola en vers fruit. Gasten krijgen daarnaast tafelwater, verse jus d’orange en kunnen kiezen uit diverse soorten koffie en thee, die ter plaatse door een barista wordt bereid. We zien wel dat gasten eventueel ergens anders willen ontbijten. Het is niet zo dat we ze tegenhouden, maar we zullen eerst upselling laten plaatsvinden voor Vascobelo V-bar."

Ontbijttrend: Gezond

Wat kan er anno 2017 niet meer ontbreken in een goed ontbijt? Gezonde voeding speelt een steeds grotere rol in het dagelijks leven van de consument. Zelfs bekende foodconcerns als McDonald’s zijn op dit moment aan het experimenteren met gezonde ontbijtmenu’s. Daarnaast is de Breakfast Bowl populair: een kom gevuld met een yoghurtvariant, fruit of groenten en noten en zaden. Ook populair; de ontbijtsalade. Hou het dan wel neutraal door een salade te maken op basis van sla, noten, avocado en komkommer. Om op een lege maag een salade met rode ui, augurken en knoflook te verorberen is niet prettig.

Dit artikel staat in de nieuwe editie van Hospitality Management. Klik hier om deze te downloaden! 

HM302017

Overig nieuws