Reiziger van de toekomst zoekt geluk en beleving

14 juli 2016 | Thijs Jacobs

Met het sterk veranderen van ‘de wereld’, die de komende jaren verder te maken krijgt met politieke onveiligheid, milieubewuster reizen, klimaatverandering en digitalisering, verandert ook het reisgedrag; van zowel de vakantieganger als de zakenreiziger. Volgens een rapport van reisbrancheorganisatie ANVR lijkt er in de toekomst een rol weggelegd voor reisondernemers die mensen op weg helpen geluk te ervaren en reisbelevenissen aanbieden die aansluiten bij de nieuwe behoeften van de reiziger.

De ANVR, met zo’n 275 touroperators en ruim 1000 reisbureaus, heeft samen met trendwatcher CherryLAB onderzoek gedaan naar Travel Experience Tomorrow rapport; wat willen reizigers tijdens hun vakantie of zakenreis beleven of ervaren, waar hebben zij behoefte aan, wat drijft hen?
 
Reisbehoefte
“De reisbehoeftes -waarom mensen willen reizen- maken duidelijk dat over 10 jaar niet meer de bestemming centraal staat, maar dat de reiziger veel meer waarde hecht aan zijn reisbeleving. Reisondernemingen ‘anno 2025’ zullen dan ook niet meer denken in traditionele doelgroepen. Zij komen met reisbelevingen die niet afhankelijk zijn van leeftijd, geslacht, opleiding of inkomen, maar gebaseerd zijn op iemands passie of behoefte”, vertelt Frank Oostdam, directeur van de 50-jarige ANVR.

Zo blijkt onder andere dat juist de meer en meer georganiseerde Westerse lifestyle bij de vakantieganger in de toekomst de behoefte versterkt om avonturen te beleven, meer te ontdekken. Niet eens zo zeer óp de bestemming zelf, maar als ervaring van de gehele reis. En deze ontdekkingstocht gaat verder. Het draait in 2025 vaker dan nu om de behoefte je persoonlijk te ontwikkelen, inspiratie opdoen, zingeving zoeken, authenticiteit en echt contact hebben. De nieuwe vorm van luxe in de komende jaren wordt dan ook ‘digitaal detoxen’, want soms willen we even niet altijd en overal bereikbaar zijn voor iedereen. Maar als technologische oplossingen kunnen helpen om onze vakantie- of zakenreis tot een succes te maken, wil de reiziger graag in deze behoefte worden voorzien. Uiteraard wordt ook veiligheid een steeds belangrijker element bij het kiezen van een bestemming.

Reisbeleving
Bucketlist 2.0 laat in 2025 een lijst zien van belevingen -wat mensen willen ervaren-, niet meer van gewenste bestemmingen. En zo maken highlights plaats voor all-exclusives: unieke ervaringen. De technologie biedt in de toekomst de mogelijkheid de wereld als werkplek te hebben. Werken en ontspannen worden zo meer onderdeel van ‘leven’, waardoor ook een betere balans ontstaat tussen vakantie en zakenreis, en mensen meer quality time kunnen doorbrengen met familie en vrienden. Reizigers vinden het ook belangrijk kwaliteit en beleving te vinden in het maatschappelijk iets terug doen voor de community. Of het nu gaat om vrijwilligerswerk, bewust CO2-neutraal reizen of gebruikmaken van de lokale expertise. Van ‘work hard, play hard’ stappen we in een tijd van ‘work less, play more’.
 
Toekomstvisie
Ondernemers in reizen leven dagelijks met de dynamiek van de wereld en daarmee die van de reisbranche, maar zullen zich de komende jaren verder moeten inleven in het sterk veranderende reisgedrag van de vakantieganger en de zakenreiziger. De ANVR heeft daarom vijf visionairs gevraagd en een 20-tal ‘nieuwe’ reisondernemingen bekeken welke factoren belangrijk zijn voor de toekomst.

Voortschrijdende technologie is en blijft belangrijk. Of het nu gaat om reizigers persoonlijk aanbiedingen te doen, reizigers en locals met elkaar te verbinden, het personeel in een hotel geheel te vervangen door robots -zoals in Japan- of je koffer te kunnen volgen.
Reizigers kunnen een belangrijke rol vervullen voor reisondernemingen. Zij delen inspiratie en informatie, plaatsen reviews en kunnen andere reizigers adviseren.

Frank Oostdam: “Met dit zeer uitgebreide ‘Travel Experience Tomorrow’ willen wij kijken hoe wij samen met de aangesloten reisondernemingen ook in de toekomst reizigers toegevoegde waarde kunnen geven. Wij willen mensen met elkaar verbinden en van hun reis een belevenis maken.”

Het gehele rapport kun je lezen op www.anvr.nl (Publicaties): Travel Experience Tomorrow rapport.

 

Overig nieuws

Achtergronden
Download de nieuwe Hospitality Management

De eerste Hospitality Management van 2017 is een feit! In de februari uitgave leest u interviews met Léon Dijkstra van Hampshire Hotels en Victoria Ruijs van Hotel Theater Figi in Zeist. Verder zijn er achtergronden over ontbijt, Airbnb en revenue management en PMS. Tot slot is er een verhaal...

opleiding
Hotelschool The Hague biedt beste HBO Master in Bedrijfskunde

De MBA in International Hospitality Management aan Hotelschool The Hague is door de Keuzegids Masters 2017 uitgeroepen tot beste HBO Bedrijfskunde Masteropleiding in Nederland. De Keuzegids noemt de éénjarige MBA een ‘topper’, vanwege de beste aansluiting op de beroepsprakt...

Economie cijfers
Sterke groei omzetcijfers horeca in 2016

De omzet van de Nederlandse Horeca steeg in 2016 met maar liefst 6,5 procent, ten opzichte van 2015. Dat blijkt uit cijfers die het cbs vandaag heeft gepubliceerd. De groei is de hoogste sinds 2000. Hotels, restaurants, snackbars en cafés hebben in het vierde kwartaal 0,9 procent meer omge...

Politiek Verkiezingen
Horeca & de verkiezingen: VVD

Op 15 maart zijn de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar deze verkiezingen heeft de redactie een vijftal stellingen bedacht over zaken die op dit moment spelen binnen de Horeca. Deze stellingen hebben we voorgelegd aan zes partijen die aan kop gaan volgens de peilingwijzer. Dit zijn PVV, VVD, D...

NH Hotels Golden Tulip
Albert Heijn komt met Hotelactie

Supermarktketen Albert Heijn komt een nieuwe spaaractie, waarbij klanten kunnen sparen voor voordelige hotelovernachtingen. Bij besteding vna 10 euro in de supermarkt krijgen klanten één Hotelzegel. Bij tien hotelzegels is de spaarkaart vol en krijgen klanten 50 procent kroting op de t...

Awards
Talent van de Toekomst krijgt nieuwe opzet

Er is een nieuwe opzet voor Talent van de Toekomst, dat op 10 april voor de zevende keer op rij wordt georganiseerd. Volgens de organisatie is er veel internationale interesse voor het evenement, wat heeft geleid tot een nieuwe opzet van het programma. Hierin wordt nog sterker een beroep gedaan op d...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: