Reiziger van de toekomst zoekt geluk en beleving

14 juli 2016 | Thijs Jacobs

Met het sterk veranderen van ‘de wereld’, die de komende jaren verder te maken krijgt met politieke onveiligheid, milieubewuster reizen, klimaatverandering en digitalisering, verandert ook het reisgedrag; van zowel de vakantieganger als de zakenreiziger. Volgens een rapport van reisbrancheorganisatie ANVR lijkt er in de toekomst een rol weggelegd voor reisondernemers die mensen op weg helpen geluk te ervaren en reisbelevenissen aanbieden die aansluiten bij de nieuwe behoeften van de reiziger.

De ANVR, met zo’n 275 touroperators en ruim 1000 reisbureaus, heeft samen met trendwatcher CherryLAB onderzoek gedaan naar Travel Experience Tomorrow rapport; wat willen reizigers tijdens hun vakantie of zakenreis beleven of ervaren, waar hebben zij behoefte aan, wat drijft hen?
 
Reisbehoefte
“De reisbehoeftes -waarom mensen willen reizen- maken duidelijk dat over 10 jaar niet meer de bestemming centraal staat, maar dat de reiziger veel meer waarde hecht aan zijn reisbeleving. Reisondernemingen ‘anno 2025’ zullen dan ook niet meer denken in traditionele doelgroepen. Zij komen met reisbelevingen die niet afhankelijk zijn van leeftijd, geslacht, opleiding of inkomen, maar gebaseerd zijn op iemands passie of behoefte”, vertelt Frank Oostdam, directeur van de 50-jarige ANVR.

Zo blijkt onder andere dat juist de meer en meer georganiseerde Westerse lifestyle bij de vakantieganger in de toekomst de behoefte versterkt om avonturen te beleven, meer te ontdekken. Niet eens zo zeer óp de bestemming zelf, maar als ervaring van de gehele reis. En deze ontdekkingstocht gaat verder. Het draait in 2025 vaker dan nu om de behoefte je persoonlijk te ontwikkelen, inspiratie opdoen, zingeving zoeken, authenticiteit en echt contact hebben. De nieuwe vorm van luxe in de komende jaren wordt dan ook ‘digitaal detoxen’, want soms willen we even niet altijd en overal bereikbaar zijn voor iedereen. Maar als technologische oplossingen kunnen helpen om onze vakantie- of zakenreis tot een succes te maken, wil de reiziger graag in deze behoefte worden voorzien. Uiteraard wordt ook veiligheid een steeds belangrijker element bij het kiezen van een bestemming.

Reisbeleving
Bucketlist 2.0 laat in 2025 een lijst zien van belevingen -wat mensen willen ervaren-, niet meer van gewenste bestemmingen. En zo maken highlights plaats voor all-exclusives: unieke ervaringen. De technologie biedt in de toekomst de mogelijkheid de wereld als werkplek te hebben. Werken en ontspannen worden zo meer onderdeel van ‘leven’, waardoor ook een betere balans ontstaat tussen vakantie en zakenreis, en mensen meer quality time kunnen doorbrengen met familie en vrienden. Reizigers vinden het ook belangrijk kwaliteit en beleving te vinden in het maatschappelijk iets terug doen voor de community. Of het nu gaat om vrijwilligerswerk, bewust CO2-neutraal reizen of gebruikmaken van de lokale expertise. Van ‘work hard, play hard’ stappen we in een tijd van ‘work less, play more’.
 
Toekomstvisie
Ondernemers in reizen leven dagelijks met de dynamiek van de wereld en daarmee die van de reisbranche, maar zullen zich de komende jaren verder moeten inleven in het sterk veranderende reisgedrag van de vakantieganger en de zakenreiziger. De ANVR heeft daarom vijf visionairs gevraagd en een 20-tal ‘nieuwe’ reisondernemingen bekeken welke factoren belangrijk zijn voor de toekomst.

Voortschrijdende technologie is en blijft belangrijk. Of het nu gaat om reizigers persoonlijk aanbiedingen te doen, reizigers en locals met elkaar te verbinden, het personeel in een hotel geheel te vervangen door robots -zoals in Japan- of je koffer te kunnen volgen.
Reizigers kunnen een belangrijke rol vervullen voor reisondernemingen. Zij delen inspiratie en informatie, plaatsen reviews en kunnen andere reizigers adviseren.

Frank Oostdam: “Met dit zeer uitgebreide ‘Travel Experience Tomorrow’ willen wij kijken hoe wij samen met de aangesloten reisondernemingen ook in de toekomst reizigers toegevoegde waarde kunnen geven. Wij willen mensen met elkaar verbinden en van hun reis een belevenis maken.”

Het gehele rapport kun je lezen op www.anvr.nl (Publicaties): Travel Experience Tomorrow rapport.

 

Overig nieuws

Personalia
Herman van der Poel aan het roer van nieuw Apollo Hotel

Herman van der Poel gaat de leiding nemen bij het nieuwe Apollo Hotel Vinkeveen-Amsterdam. Onlangs kondigde Apollo Hotels de opening van het hotel aan de Vinkeveense Plassen aan. De nieuwe aanwist van de keten opent in april 2017 de deuren, samen met een nieuwe vestiging van The Harbour Club. Van...

Horeca Achtergronden
Het horeca social media overzicht van vandaag

Ook op social media zijn horecaondernemers actief. We verzamelden enkele leuke tweets en posts voor je om de dag mee door te komen. Van nieuws over de horeca tot acties van horecaondernemers... ...

Hotel Achtergronden Bed&Breakfast
We presenteren je de Horeca-Elfstedentocht!

Het vriest in Nederland, en dat houdt in dat het weer gaat kriebelen in de onderbuik. De schaatsen worden uit het vet gehaald en in het achterhoofd wordt er al voorzichtig aan een Elfstedentocht gedacht. Want zou het na twintig jaar eindelijk weer gebeuren? Het wachten is natuurlijk op de woorden...

Hotel Van der Valk
Casino in Van der Valk Arnhem-Duiven?

Duiven krijgt naar alle waarschijnlijkheid een speelautomatenhal. Een beleidsnota wordt uitgewerkt door B en W. Jarenlang zijn er verschillende partijen die een speelhal willen opzetten in Duiven, maar het gemeentebestuur gaf aan die verzoeken geen gehoor. Nu zijn het het Van der Valkhotel en Crow...

Economie Hotel
Jaaroverzicht – Wat kostten hotels in 2016?

De gemiddelde hotelprijs van 2016 lag in Nederland gemiddeld €7 hoger dan in 2015 en €21 hoger dan in 2014; zo blijkt uit de trivago hotelprijsindex (tHPI) van hotelvergelijkingssite www.trivago.nl. Voor het tweede jaar op rij stegen de hotelprijzen na...

Personalia Hotel Chefs
Nieuwe chef-kok voor Hotel Des Indes

Roel Gilissen is de nieuwe chef-kok van Hotel Des Indes. Dat maakt het hotel eerder vandaag bekend. De kersverse chef gaat op 1 februari aan de slag. Gilissen heeft ruim 21 jaar ervaring in het vak. Hij was eerder werkzaam bij het met een micheling-ster bekroonde De Hoefslag in Bosch en Duin. Ee...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: